Danaลกnje razumevanje socioloลกke teorije sociologijo opredeljuje kot razdvojeno med dvema pristopoma razumevanja in raziskovanja druลพbe. Prvi pristop poudarja razlago druลพbene realnosti in posameznikovega delovanja skozi makrosocioloลกke pojave in zanemarja izkuลกnje, razmiลกljanje in avtonomijo posameznikov ter prevzema zunanji in objektivistiฤni pogled na druลพbeno dogajanje. Nasprotno pa se drugi pristop osredotoฤa na individualne izkuลกnje, predstave in doลพivljanja druลพbe, a pri tem zapostavlja, da so posamezniki v svoji avtonomiji omejeni z druลพbenimi strukturami, ki so jim zunanje. Nasprotje ponazarja na primer razlika v razumevanju naroda, ki ga lahko razumemo kot vsakodnevni plebiscit, kjer pripadniki narod s svojim delovanjem vsakiฤ znova ustvarimo, ali pa kot zgodovinski kontekst ali celo bioloลกko pogojeno predispozicijo, ki vnaprej zaznamuje naลกe vedenje. Problem dveh izkljuฤujoฤih se polov druลพbene realnosti, obiฤajno znan pod imenom problem ยปstruktura : delovanjeยซ ali ยปobjektivizem : subjektivizemยซ, tako opredeljuje serija dihotomij, kot so: struktura/delovanje, druลพba/posameznik, objektivno/subjektivno, makro/mikro (Stankoviฤ, 2001), pa tudi determinizem/avtonomnost, objekt/subjekt, statiฤnost/dinamiฤnost (Greiffenhagen in Sharrock, 2008). V sporu med obema pogledoma na druลพbeno realnost pogosto pride do meลกanja razliฤnih vrst vpraลกanj, od metodoloลกkih (ali bi moralo druลพboslovje preuฤevati druลพbeno realnost skozi ลกtudijo individualnih perspektiv ali ยปobjektivneยซ statistike) do ontoloลกkih (ali so osnovni gradniki druลพbene realnosti in socioloลกkega preuฤevanja posamezniki ali druลพbene strukture). V svojem jedru pa se spor zvede na ontoloลกko vpraลกanje, ali se druลพbena realnost nahaja v individualnih zaznavah ali zunaj njih in jo te zgolj odslikujejo (prav tam: 5). Tudi Peter Stankoviฤ (2001: 33) poudarja, da se za dvema razliฤnima metodologijama raziskovanja druลพbe skrivata dve razliฤni ontologiji: ena predpostavlja, da je druลพbena realnost posameznikom zunanja in se odvija po sebi lastnih zakonih, druga pa trdi, da je kljub tujosti, s katero posamezniki druลพbo doลพivljajo, ta vendarle posledica njihovih dejanj.
V tako razumljeni razcepljenosti socioloลกke teorije spadajo pod objektivistiฤne pristope paradigme, kot so marksizem in funkcionalizem, pod subjektivistiฤne pa med drugimi fenomenoloลกki pristopi, vkljuฤno s pristopom Alfreda Schutza (Greiffenhagen in Sharrock, 2008: 4). Razdvojenost socioloลกke teorije je porodila potrebo po integraciji omenjenih dveh ยปpolovยซ druลพbene realnosti, ki zaznamuje poskuse integracije Bourdieuja, Habermasa, Giddensa in drugih (prav tam: 5). Poskusi integracije objektivistiฤnega in subjektivistiฤnega pogleda na druลพbo pa se izkaลพejo za teลพavne, saj bodisi zapadejo v neuravnoteลพeno razlago in prioritiziranje enega izmed polov druลพbene realnosti bodisi spriฤo upoลกtevanja mnogih vidikov izgubijo svojo razlagalno moฤ (Stankoviฤ, 2001: 31).
Dosedanji neuspehi pri iskanju integracije odpirajo prostor za drugaฤen pristop, po katerem fenomenologija ne predstavlja subjektivistiฤnega pola, ki bi ga morali uravnoteลพiti z objektivistiฤnimi naฤini razlage, ampak (socioloลกko) dihotomijo subjektivnega in objektivnega presega. Po tej razlagi je sama obtoลพba subjektivizma ลพe (napaฤen) objektivistiฤni oฤitek in tudi kljuฤno gonilo zgreลกenega in poslediฤno neuspeลกnega podviga integracije (Greiffenhagen in Sharrock, 2008: 13). Fenomenoloลกka sociologija namreฤ ne premakne pogleda od zunanjih, objektivnih struktur k posameznikovi subjektivni izkuลกnji, kot ji oฤitajo objektivistiฤni pristopi. Nasprotno, razliko med subjektivno izkuลกnjo druลพbe in druลพbo na-sebi poskuลกa ukiniti, saj se upre podvojitvi predmeta na objektivno obstojeฤi ยปpredmet na-sebiยซ, ki je posamezniku zunanji in katerega lastnosti bi obstajale, ฤeprav ne bi bilo nikogar, ki bi jih zaznaval, in na predmet-v-zaznavi, katerega podoba je subjektivna in zaznamovana s subjektivnimi lastnostmi (prav tam). Zdi se, da bi lahko zato tudi v navezavi na sociologijo veljalo, da je podvig integracije subjektivistiฤnih in objektivistiฤnih pristopov oziroma polov ยปstruktura : delovanjeยซ posledica sledenja idealu naravoslovnih znanosti in sprejemanja njihove ideje ยปmatematizirane naraveยซ (oziroma matematizirane in objektivirane narave druลพbe), ki zato ostaja ยปvselej prepozenยซ, saj smo, ฤe ยปsprejmemo idejo matematizirane narave, s tem (implicitno) sprejeli tudi idejo o nepremostljivosti razcepa na objektivno in subjektivnoยซ (Vรถrรถs, 2021: 106).
Namen prispevka je pregledati kljuฤne pojme Schutzovega fenomenoloลกkega pristopa k preuฤevanju druลพbe in ugotoviti, kako se umeลกฤa v obe zgornji interpretaciji โ ali lahko njegovemu podvigu pripiลกemo radikalnost preseganja socioloลกke zagate objektivizma in subjektivizma ali ลกe vedno pristaja na enak druลพbeni svet kot ยปstrukturneยซ paradigme, le da ga locira v posameznikovo zavest.
Sociologija Alfreda Schutza
a) Metodoloลกki zagovor subjektivnega
Schutz izhodiลกฤni problem sociologije vidi v vpraลกanju, kako posamezniki zaznavajo in konstruirajo druลพbeno realnost svojega vsakdanjega ลพivljenja. Konstrukti znanstvenika so torej konstrukti drugega reda, saj so njegov ยปmaterialยซ preuฤevanja konstrukti prve stopnje, torej posameznikovo dojemanje druลพbenega sveta (Overgaard in Zahavi: 2009: 7). Druลพbeni svet nam je vedno dan kot organizirana celota, ki se je izoblikovala na podlagi naลกih izkuลกenj, uฤenja, eksperimentov, s katerimi smo o druลพbenem svetu pridobili nejasno znanje, svet pa je tako postal prepreden z objekti, ki nas usmerjajo pri doseganju lastnih projektov, oblikujejo situacije, na katere se moramo odzvati ali jih sprejeti โ objekte, ki nam, z drugimi besedami, nekaj pomenijo (Schutz, 1976: 9). Vendar pa socioloลกka teorija zagreลกi napako, ฤe takลกno naravnanost in iz nje izhajajoฤe predpostavke o druลพbi prevzame kot neproblematiฤne elemente druลพbenega, namesto da bi jih najprej preuฤila in reflektirala, saj v tem primeru razlaga druลพbeni svet skozi zdravorazumske/intuitivne interpretacije druลพbe, ki jih prevzemajo tako druลพbeni akterji kot tudi raziskovalec sam, v kolikor se jih ne zaveda (Schutz, 1967: 8-10).
Pobuda, naj sociologija preuฤuje subjektivne interpretacije druลพbenega, lahko daje vtis subjektivizma, saj se z objektivistiฤne perspektive zdi, da zanemarja zunanje druลพbene strukture, ki na te subjektivne interpretacije vplivajo. Tu je razvidna drugaฤna ontoloลกka predpostavka o obstoju druลพbene realnosti, ki jo zavzemajo objektivistiฤne in integracionistiฤne perspektive, namreฤ da svet druลพbenih dejstev, ki deluje po lastnih zakonih, do neke mere determinira posameznika in njegovo zavest oziroma njegove predstave. Sem sodi tudi kritika fenomenologije s strani Pierra Bourdieuja, ki trdi:
Upraviฤeno si je prizadevati za razumevanje tega, kako druลพbeni akterji razumejo lasten druลพbeni svet, dokler prispevka k znanosti o predznanstvenem razumevanju druลพbenega sveta ne oznaฤimo za znanost o druลพbenem svetu.
(Bourdieu,1977: 21)
Po njegovem mnenju tako obstaja kljuฤna razlika med raziskovanjem predznanstvenih predstav o druลพbi in raziskovanjem druลพbe same, saj slednja ne korenini v posameznikovih zaznavah. Dojemanje druลพbenega sveta je sicer legitimni predmet preuฤevanja, a je pri tem pomembno poudariti, da to ni raziskovanje druลพbenega sveta samega, saj ta vsaj do doloฤene mere obstaja zunaj posameznika in njegovih subjektivnih predstav. Bourdieu tako pristaja na legitimnost raziskovanja subjektivnih predstav o druลพbi kot tudi druลพbe same, pri ฤimer pa verjame ravno v podvojitev druลพbenega sveta, ki obstaja in doloฤa subjekte od zunaj, v njihovi subjektivni in naivni predstavi o druลพbi – podvojitev, iz katere se porodi socioloลกki podvig integracije obeh ยปsvetovยซ, kamor lahko umestimo tudi sociologijo Bourdieua.
Obtoลพba fenomenologije subjektivizma pa je mogoฤa le, ฤe spregledamo, da preuฤevanje subjektovega dojemanja druลพbe ni subjektivistiฤno, ampak nujno za preuฤevanje druลพbe nasploh. Po Schutzu se znanstveniki, ki preuฤujejo svet institucij, vlad, trgov in narodov, motijo, ฤe menijo, da lahko omenjene pojave razloลพijo neodvisno od pomena, ki jih ti pojavi imajo za ljudi. ฤe znanstveniki namreฤ ne upoลกtevajo pomena, ki jih imajo omenjeni pojavi za ฤloveลกke akterje, ampak raziskujejo zakonitosti druลพbenih pojavov neodvisno od akterjev, v resnici implicitno raziskujejo pomen, ki ga tem pojavom pripisujejo sami kot druลพbeni akterji. Poslediฤno ohranjajo intuitivne predpostavke o druลพbenem, ki jih preoblikujejo v idealizacije in formalizacije intuitivnega druลพbenega ลพivljenjskega sveta (Schutz, 1976: 6). Takลกen naฤin raziskovanja je po Schutzu sicer mogoฤ in uporaben, kar v druลพboslovju dokazuje primer ekonomije. Ekonomski napredek lahko namreฤ po Schutzu legitimno pripiลกemo preuฤevanju odnosa med povpraลกevanjem in ponudbo (ne pa poskusu prodora v subjektivne koncepte ลพelj in vrednosti), vendar uporabnost tako zgrajenih modelov druลพbene realnosti korenini v posameznikih, katerih v druลพboslovju pozabljeno delovanje in ฤustva leลพijo v srcu druลพbenega sveta (prav tam: 7). S tem Schutz ne ลพeli prioritizirati subjektivne predstave sveta nad objektivno, paฤ pa si prizadeva najti objektivnost druลพbenega sveta, njegovih institucij, pravil in skupin, kot je vzpostavljena v naลกi izkuลกnji druลพbe.
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย Primarnost subjektove druลพbene izkuลกnje, iz katere izhajajo tudi objektivne poteze druลพbenega, implicira od objektivizma manj naivno pojmovanje subjekta in njegovih predstav o druลพbeni realnosti. ฤe lahko objektivistiฤne paradigme najdejo resniฤne vzvode druลพbenih sprememb zunaj posameznikov, pri ฤimer preseลพejo laลพne predstave, ki jih gojijo naivni subjekti o lastni situaciji, svobodi in moลพnostih, fenomenoloลกki pristop sociologom ne daje veฤ privilegija razkrinkavanja laลพnih predstav. ยปObjektivnostยซ druลพbenega sveta je tako akterju kot raziskovalcu dostopna znotraj njunih izkuลกenj druลพbenega. V izkuลกnjo zasidrana objektivnost pa porodi vpraลกanje, kako se vzpostavijo elementi objektivistiฤne sociologije (vlade, narodi, druลพbene skupine itd.), ฤe jih poskuลกamo razumeti skozi konstitucijo v izkuลกnji posameznika, ne pa v okviru zunanje realnosti sebi lastnih zakonov.
b) Kako posameznik zgradi svoj socialni svet?
Schutz svojo izpeljavo druลพbe zaฤne z vrnitvijo k ฤloveลกki izkuลกnji. Druลพbeni svet temelji na posameznikovi zaznavi drugega, zato druลพbo izpeljuje iz temeljnega odnosa med posameznikom in drugim, ki ga poimenuje ยปodnos miยซ (we-relation) in ki naj bi se nanaลกal na neposredno izkustvo drugega. Iz neposrednega sooฤenja z drugim Schutz izpelje odnose med posameznikom in ostalimi ฤlani druลพbe, ki niso prisotni v njegovi neposredni zaznavi, iz takลกnih anonimnih abstraktnih drugih pa izpelje ลกe sploลกnejลกe in anonimnejลกe konstrukte (manj vezane na posameznikovo izkuลกnjo konkretnega drugega), kot so narod, vlada, drลพava itd.
ยปOdnos miยซ
Izhodiลกฤna toฤka Schutzove izpeljave odnosa med mano in drugim je naravnanost k drugemu; ta je zame navzoฤ neposredno, tukaj in zdaj. Odnos med mano in drugim po Schutzu ลพe predpostavlja, da drugega zaznavamo kot bitje z zavestjo in njegovo vedenje interpretiramo kot znamenje njegove zavesti. Vendar pa zavedanje, da smo sooฤeni z ลพivim zavestnim bitjem, ne izhaja iz refleksije, sklepanja ali presojanja, s katerim bi objektu (ฤloveลกkemu telesu) naknadno pripisali ลพivljenje in zavest, ampak iz predrefleksivne izkuลกnje drugega (Schutz, 1976: 24). Schutz torej zavrne tako objektivistiฤno kot subjektivistiฤno razlago. Zmota objektivizma se pokaลพe v tem, da v naลกi zaznavi dane inteligence drugega nikakor ne more dokazati (prav tam: 4), zmota subjektivizma pa v tem, da je v naลกi vsakdanji naravnanosti dana inteligenca drugega zgolj posledica naลกega sklepanja.
Orientacija k drugemu je lahko enostranska ali reciproฤna โ v slednjem primeru se razvije druลพbeni odnos, ki ga Schutz poimenuje ยปodnos miยซ (we-relation). Zaznamuje ga neposredna prisotnost dveh oseb, ki kretnje drug drugega interpretirata kot znamenje zavesti drugega. Tovrstna neposredna izkuลกnja drugega se ohrani v spominu, tudi ko drugi ni veฤ prisoten v naลกi neposredni zaznavi. Odnos med mano in drugim tako vkljuฤuje ljudi, ki jih poznam, tudi ko niso neposredno prisotni, in ljudi, ki jih ne poznam, pa vem, da obstajajo โ ฤeprav jih ne zaznavam neposredno, imam z njimi odnos, ki tvori mojo orientacijo v vsakdanjem ลพivljenju. Svet zaznavanja druลพbe se tako razplasti na ljudi, ki jih neposredno zaznavamo v danem ฤasu in prostoru (npr. moj trenutni sodelavec), ljudi, ki jih ohranjamo v spominu (npr. prijatelji, druลพina, daljni znanci), in ljudi, katerih obstoj predpostavljamo na podlagi obฤega znanja (npr. poลกtni usluลพbenec) (prav tam: 41).
Vendar pa to ลกe ne odgovori na vpraลกanje, kako se reciproฤen ali enostranski odnos do drugega razvije v kompleksne kolektivne koncepte, kot so recimo drลพava, trg ali narod. Na vpraลกanje, kako se razplastena struktura konkretnih medsebojnih odnosov med mano in drugimi razvije v izkuลกanje kompleksnih in od konkretnega posameznika loฤenih konceptov, Schutz odgovarja s procesom tipifikacije in odnosom, ki izhaja iz ยปodnosa miยซ in temelji na anonimnosti in posredni izkuลกnji, imenovanem ยปodnos oniยซ (they-relation).
Idealni tipi in ยปodnos oniยซ
Svet ima za posameznika kot omenjeno veฤ plasti: prva, neposredna, vsebuje konkretne odnose z drugimi tukaj in zdaj; drugo zaznamujejo trenutno neprisotni konkretni drugi; vse nadaljnje pa vedno bolj abstraktne predstave drugega (javni usluลพbenec, narod, drลพava itd.). Vendar pa je vse, kar nam ni dano v neposredni ฤasovno-prostorski sedanjosti, po Schutzu bistveno drugaฤno โ zaznamovano je z razumom, natanฤneje s procesom tipifikacije.
Schutz omeni, da je razlika med posredno in neposredno danostjo vidna ลพe v primeru konkretnega drugega, ki takoj, ko ni veฤ neposredno prisoten v naลกem tukaj in zdaj, postane idealni tip. V vsakdanji naravnanosti namreฤ predpostavljamo, da se oseba, na primer prijatelj, od katerega smo se po skupnem sreฤanju poslovili, ni spremenila, in jo imamo zato za identiฤno z naลกim zadnjim spominom nanjo. Ker pa se je oseba v vmesnem ฤasu morda dejansko spremenila, je naลกa konstrukcija osebe idealni tip, od katerega resniฤna oseba bolj ali manj odstopa (prav tam: 44). Vsebino idealnega tipa lahko nadgradimo ob naslednjem sreฤanju ali na podlagi informacij, ki nam jih posredujejo drugi. Osebe, ki jih poznamo, a niso stvar trenutne zaznave, tako predstavljajo najkonkretnejลกi idealni tip โ idealni tip konkretnega posameznika, ki ga dopolnjujemo z informacijami pridobljenimi v izkuลกnji z njim ali posredno (npr. prek poroฤil bliลพnjih prijateljev ipd.).
Nadaljnji idealni tipi so anonimnejลกi in zahtevajo veฤ ยปsklepanjaยซ kot idealni tip bliลพnjega. Preko sinteze naลกih interpretacij konkretnih drugih izoblikujemo znanje o tipih vedenja, miลกljenja in videza, ki so tipiฤni za naลกe izkuลกnje druลพbenega (prav tam: 44). V druลพbi potem delujemo s predpostavko obstoja teh idealnih tipov, ki so osnovani na naลกih izkuลกnjah in so lahko zato pri vsakem drugaฤni, torej s predpostavko, da obstajajo takลกni-in-takลกni ljudje. Po Schutzu tako velja, da v primeru, ko denimo odloลพimo pismo na poลกti, predpostavljamo, da obstaja takลกen-in-takลกen ฤlovek, kot je pismonoลกa โ torej nekdo, ki bo pismo prevzel, vedel, kaj pomenijo zapisi na njem, in ga uspeลกno dostavil naslovniku. Naลก odnos do nekoga, ki nima konkretne individualne vsebine in katerega notranje doลพivljanje nas ne zanima, paฤ pa smo osredotoฤeni na njegovo tipiฤno funkcijo, Schutz poimenuje ยปodnos oniยซ. Akterje, ki ustrezajo idealnim tipom, lahko kot tipiฤne doลพivljamo tudi v neposredni izkuลกnji โ pismonoลกo, ki nam prinese pismo, bomo obravnavali kot idealni tip poลกtnega usluลพbenca, seveda pa lahko vedno zamenjamo perspektivo in s tipiฤnim akterjem stopimo v ยปodnos miยซ, kjer smo osredotoฤeni na konkretnega posameznika (npr. na razpoloลพenje in ฤustva pismonoลกe) in njegovo vedenje interpretiramo kot znamenja njegove trenutne izkuลกnje/zavesti.
Makrosocioloลกki pojavi
V izkuลกnjah skonstruirani idealni tipi se lahko povezujejo in tudi tipiฤen posameznik je vedno vozliลกฤe razliฤnih idealnih tipov (ista oseba je na primer lahko hkrati oฤe, moลพ, prijatelj in pismonoลกa), ravno tako pa idealni tipi vsebujejo druge idealne tipe (na primer voznik avtobusa lahko vsebuje idealni tip moลกkega, javni usluลพbenec pa idealni tip voznika avtobusa in druge). Na tak naฤin so konstruirani tudi idealni tipi, ki se navezujejo na kolektive, kot je na primer drลพava, ki so v resnici skrajลกano poimenovanje za idealno delovanje posameznikov, ki se vedejo na tipiฤne naฤine, v tem primeru kot drลพavni funkcionarji (prav tam: 52). Ker idealni tipi izhajajo iz posameznikovih izkuลกenj in znanja, ki je pri vsakem posamezniku drugaฤno, nimajo enakega pomena za vse. Koncepti, kot so narod, drลพava ali razred, predstavljajo ลกirลกi horizont izkustva druลพbenega, v katerem naletimo vedno le na tipiฤne predstavnike kolektivov, na uteleลกenje idealnih tipov, nikoli pa ne naletimo na strukture same. To je za Schutza dokaz, da druลพbene strukture nimajo namena in ne delujejo kot enoten akter, saj jih skonstruiramo sami na podlagi tipiฤnega vedenja posameznikov, ki so torej edini, katerim lahko pripiลกemo delovanje na podlagi namenov. To seveda ne pomeni, da struktur ne moremo preuฤevati, a se je ob tem pomembno zavedati, da se vsaka objektivna, posamezniku zunanja struktura v zadnji instanci zvede na tipiฤno delovanje akterjev, ki je edino, kar lahko zares izkusimo โ pri tem pa je tip delovanja akterjev najprej tipiฤen za posameznika, ki je tipifikacije skonstruiral. V tem smislu drลพava, narod ali razred pomenijo za vsakega nekaj drug(aฤn)ega in na drugaฤen naฤin zaznamujejo delovanje posameznika, saj posamezniki na drugaฤen naฤin konstituirajo situacije, v katerih ลพivijo in na katere se odzivajo. Ko posameznik upoลกteva zakon, se preprosto odziva na tisto, kar je zanj tipiฤno delovanje posameznikov v vlogi policistov (prav tam: 45), to pa je odvisno samo od njegovih izkuลกenj in znanja. Razlaganje delovanja posameznikov skozi determiniranost s strani razreda, naroda ali drลพavnih institucij tako postane napaka razlaganja pojava z neฤim, kar je oฤitno njegova posledica. Posameznikovo miลกljenje (in dejanja) ne morejo biti posledica njegovega poloลพaja v druลพbeni strukturi, saj druลพbena struktura izhaja iz njegovih izkuลกenj, znanja in interpretacij โ te sicer lahko zaznamujejo njegovo vedenje, a v tem primeru ni zaznamovan s strani zunanjih struktur, paฤ pa z lastnimi tipifikacijami. Po drugi strani pa Schutz (1967: 8) trdi, da posameznik izkuลกnje pridobiva v svetu, v katerem ni sam in ki ga ne nadzoruje, zato konstitucija njegovega druลพbenega sveta in njegova lastna umestitev vanj nista le v njegovi lasti, ampak sta odvisni tudi od drugih. Poslediฤno se porodi vpraลกanje, kako posameznikovi idealni tipi, v katere se je vpisal vpliv zunanjosti, zaznamujejo njegovo vedenje.
c) Kako posameznikov druลพbeni svet vpliva na posameznika?
Zdi se, da se vpliv posameznikovega druลพbenega sveta na posameznika, ki v svojem delovanju nima druge izbire, kot da se odziva na svoje lastne interpretacije druลพbe, vpisuje prav v sfero posameznikovega znanja in izkuลกenj, na podlagi katerih se oblikuje njegova druลพbena realnost vse do najลกirลกih konceptov druลพbenih struktur. Schutz za opis posameznikovega dejanja uporablja dve vrsti motivov, s katerima poveลพe prav slednje โ posameznikove projekte in namene, ki na nek naฤin priฤajo o svobodi njegovega delovanja, in vpliv posameznikovih izkuลกenj v druลพbi, ki priฤajo o njegovi zaznamovanosti s strani drugih, saj nanje vsaj do doloฤene mere ni imel vpliva. Schutz tako razlikuje med motivi ยปda biยซ (in-order-to motive) in motivi ยปzatoยซ (because motive): prvi opisuje dejanje, ki ga ลพelimo izvesti, in celoto predpostavk, ki jih ta izvedba dejanja vkljuฤuje, drugi pa se nanaลกa na razlog, zakaj smo si za cilj zadali prav to dejanje (prav tam: 90), oziroma na nauฤene predpostavke, ki naลกe dejanje osmislijo. Ko na primer odpremo deลพnik, ker zaฤne deลพevati, se motiv ยปda biยซ nanaลกa na ลพeljo ne biti moker, motiv ยปzatoยซ pa na naลกo (nauฤeno) predpostavko, da je biti moker od deลพja nekaj nezaลพelenega. Prve deลพne kaplje so torej motiv ยปzatoยซ naลกega dejanja, ostati suh pa motiv ยปda biยซ. Podobno je pri tatu, ki krade, motiv ยปda biยซ ลพelja, da bi dobil denar, medtem ko je motiv ยปzatoยซ predpostavka ali sklop predpostavk, ki krajo osmislijo kot situaciji primerno sredstvo za pridobivanje denarja (prav tam). Takลกno pojmovanje posameznikovega dejanja ponudi moลพnost, da posameznikove druลพbene izkuลกnje doloฤajo smer njegovega delovanja, saj motiv ยปzatoยซ razloลพi motivacijo za specifiฤne naฤine odzivanja na situacije, ki so skonstruirani na podlagi druลพbenih izkuลกenj, na katere posameznik ni imel vpliva. Tako se zdi, da Schutz lahko misli ยปvpliv druลพbe na posameznikaยซ, kljub temu da druลพba kot mnoลกtvo institucij, organizacij ipd. ni posamezniku zunanja realnost, paฤ pa kompleks njegovih idealnih tipov. Omenjeni kompleks namreฤ doloฤa, kakลกno vedenje posameznik priฤakuje od akterjev, tudi tipiฤnih akterjev v abstraktnih vlogah drลพavnih funkcionarjev, in poslediฤno, kakลกni so zanj smiselni naฤini delovanja, doseganja ciljev in celo cilji sami. Schutz skladno s tem trdi, da je vsako delovanje โ naj se posameznik, ki ga izvaja, zdi ลกe tako odtujen od svojih ciljev in namenov, ลกe tako zaznamovan z zunanjostjo in neavtentiฤen โ vselej motivirano delovanje, le da so tako sam cilj delovanja kot vse ostale predpostavke samoumevne in nereflektirane (Schutz, 1967: 89).[1]Schutz tako zavrne pojmovanje tradicionalnega delovanja Maxa Webra, ki ga ta pojmuje kot iracionalno in zato na meji druลพbenega in naravnega dogodka, pri ฤimer naravni dogodek zaznamuje prav to, da … Continue reading
Integracija ali preseganje objektivizma in subjektivizma?
Schutzov koncept druลพbenega dejanja ne pojasni, kako toฤno je motiv ยปzatoยซ motiv za posameznika (ne pa recimo doloฤenost posameznika s strani druลพbenih struktur) ali kako se predpostavke motiva ยปzatoยซ, ki so nastale na podlagi izkuลกenj v druลพbi, razlikujejo od recimo ideoloลกkih predpostavk laลพne zavesti, ki jih ravno tako doloฤa posameznikovo mesto v druลพbi. Jasno je, da objektivistiฤne teorije, ki posameznikovo delovanje razlagajo skozi druลพbeno strukturo, predpostavljajo, da slednja ยปzaลพiviยซ v posameznikovi zavesti v obliki njegovih prepriฤanj, mnenj, navad in podobno โ posameznik je po objektivizmu determiniran z mestom v druลพbi, a ลกe vedno prek mehanizma, po katerem druลพbeni poloลพaj doloฤa njegovo zavest, zavest pa njegova dejanja. ฤeprav je res, da posamezniki delujemo motivirano in so nam vsaj po premisleku naลกi motivi dostopni, to ลกe ne pomeni, da jim ne podhodi mehanizem, prek katerega nas doloฤa nam zunanja druลพbena struktura. V tem smislu bi lahko veljalo, kar izpostavi Durkheim (1982: 61-62), namreฤ da lahko naลกe na izkuลกnjah osnovane predstave ustrezno sluลพijo nam in naลกemu delovanju v druลพbi, a to ลกe ne pomeni, da zvesto odraลพajo naravo druลพbene realnosti.
Dejstvo, da lahko zunanja druลพbena realnost doloฤa posameznikove predstave, znanje in izkuลกnje ter oblikuje njegove motive, je mogoฤe zaobrniti v kritiko fenomenologije kot subjektivizma, ki jo zagovarja tudi integracionistiฤni pristop, ki poskuลกa preseฤi enostranskost tako objektivistiฤne kot subjektivistiฤne razlage. Integracija obeh razlag si prizadeva, da bi prav v delovanju in miลกljenju posameznika naลกla ยปuteleลกenjeยซ druลพbenih struktur, ki ga doloฤajo. Tako Greiffenhagen in Sharrock (2008: 18) opiลกeta projekt integracije Jean Lave, ki skuลกa zdruลพiti posameznikovo doลพivljanje druลพbene realnosti na eni in determiniranost posameznika z makrosocioloลกkimi pojavi na drugi strani. Lave kot predstavnica integracionistiฤnega projekta po Greiffenhagenu in Sharrocku fenomenologijo napaฤno obtoลพuje subjektivizma โ pretiranega poudarjanja posameznikovih izkuลกenj in zanemarjanja makrosocioloลกkih pojavov. To se kaลพe v njenem zapisu, ki poskuลกa svoj pristop razmejiti od fenomenoloลกkega:
Teorija prakse se osredotoฤa na institucionalizacijo druลพbenega reda na ravni vsakdanjega ลพivljenja in vedenja posameznikov. Zakoni ekonomske produkcije in politiฤnega organiziranje so v pristop vkljuฤeni skozi analizo tega, kako se kaลพejo posameznikom v njihovih izkuลกnjah vsakdanjega druลพbenega sveta. Teorijo prakse, za katero so makrosocioloลกki pojavi bistveni, zato ne smemo enaฤiti s fenomenoloลกkim pristopom, ki razume druลพbene strukture (le) kot epifenomene, nastale na podlagi posameznikovih izkuลกenj.
(Lave, 1988: 193 po Greiffenhagen in Sharrock, 2008)
Razlika med fenomenologijo, ki naj bi zev med objektivnim in subjektivnim pojmovanjem druลพbe izniฤila, in med pristopi integracije, ki ลพelijo, nasprotno, oba vidika druลพbene realnosti integrirati, je, da zadnji predpostavljajo obstoj posameznikovih predstav o druลพbi in druลพbenih pojavov na sebi, prvi pa (v navezavi na Schutza) makrosocioloลกke pojave razumejo kot implicitni horizont posameznikovega druลพbenega sveta, ki nastane na podlagi tipifikacije njegovih konkretnih izkuลกenj. Na zastavljeno vpraลกanje, kako se Schutzov motiv ยปzatoยซ in torej delovanje posameznika v skladu z na izkuลกnjah osnovanimi predpostavkami razlikuje od tega, kar bi bilo v terminih integracije subjektivnega in objektivnega aktualizacija druลพbenega reda na ravni posameznika in njegovega delovanja, Greiffenhagen in Sharrock odgovorita, da razlike v resnici ni in v praksi projekti integracije morajo biti fenomenoloลกki (2008: 26). Razlog za to je narava socioloลกkega (ฤloveลกkega) opazovanja, v katerem sociolog, ki opazuje akterje in v njihovem delovanju iลกฤe realizacijo njim zunanjega druลพbenega reda in struktur, do teh nima priviligiranega dostopa. Nasprotno, te strukture so tudi zanj, tako kot velja za opazovane akterje, posledica tipifikacije njegovih izkuลกenj druลพbenega sveta. Tako se zdi, da lahko projekt integracije posameznikom zunanji druลพbeni red v njihovem delovanju najde le, ฤe predpostavlja, da druลพba doloฤa posameznike neodvisno od tega, kaj o njej (naivno) verjamejo. ฤe namreฤ zaฤnemo (kot fenomenologija) s posameznikovimi konstrukti, ki osmiลกljujejo njegovo izkuลกnjo druลพbe, nikoli ne pridemo do njemu zunanjih druลพbenih struktur in poslediฤne potrebe po integraciji, paฤ pa do Schutzevih konceptov drugega reda โ sociologovih konstruktov, ki opisujejo vsakdanje konstrukte druลพbenih akterjev. ฤe pa se podamo na pot integracije objektivnih in subjektivnih aspektov druลพbene realnosti, moramo v zameno za ohranitev zunanje narave druลพbenega (objektivistiฤnega pola), posameznikove predstave o naravi druลพbenega narediti za subjektivistiฤne, za bolj ali manj naivno sliko zunanje realnosti, ki na zunanja dejstva nima vpliva โ samo v tem primeru se namreฤ lahko druลพbene strukture dejansko aktualizirajo v posameznikih kot nekaj od njihovih predstav neodvisnega. Poslediฤno lahko dejstvo, da zunanja druลพbena realnost vpliva na posameznikove predstave o druลพbi, zaobrnemo nazaj v kritiko integracionistiฤnega pristopa, ki ravno vpliva zunanje druลพbene realnosti v posameznikovem vedenju ne more najti, ne da bi naivno predpostavljal vsevednost sociologa in vsevedno razglaลกal naivnost druลพbenih akterjev.
Socioloลกki pristop Alfreda Schutza, ki na podlagi posameznikovega zaznavanja drugega izpelje tako vsakdanje odnose kot tudi pojme, kot so drลพava, narod ali razred, presega projekt integracije, ki ลพeli omenjene makrosocioloลกke pojave integrirati s subjektivnimi predstavami teh pojavov, ki jih gojijo posamezniki. Zahteva po integraciji namreฤ zapade v obravnavo prepriฤanj kot predvsem subjektivnih, poslediฤno pa morajo za posameznikovo delovanje postati manj pomembna, saj v nasprotnem primeru, torej ฤe bi subjektivna prepriฤanja bistveno vplivala na vedenje posameznikov, to ne bi bilo dovolj doloฤeno s strani zunanjih druลพbenih struktur. Schutz ohrani druลพbene strukture, ki so zanj najลกirลกi horizont posameznikovega dojemanja druลพbenega, ne da bi jih razumel kot zunanje, paฤ pa kot posameznikove najbolj abstraktne konstrukcije. ฤeprav se zdi ta pot razlage subjektivistiฤna, mislim, da se Schutz subjektivizmu izogne, saj posameznikovo ยปsvobodoยซ v konstrukciji druลพbenih struktur zameji z vsebino njegovih izkuลกenj drugih, s ฤimer svetovi posameznikov postanejo soodvisni.
Seveda pa je zakljuฤek o odnosu med fenomenoloลกkim in integracionistiฤnim projektom v sociologiji omejen, saj je osredotoฤen le na enega izmed mnogih predstavnikov fenomenologije, kar odpira vpraลกanje, kaj lahko k preseganju projekta integracije prispevajo ลกe drugi fenomenoloลกki pristopi.
*naslovna slika: Borja Santos, Freedom (vir: IE Insights)
Literatura
Bourdieu, P. (1977). Outline of a Theory of Practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Durkheim, E. (1982). The Rules of Sociological Method. New York: The Free Press.
Greiffenhagen, C. in W. Sharrock. (2018). Where do the limits of experience lie? Abandoning the dualism of objectivity and subjectivity. History of the Human Sciences, 21 (3): 70-93.
Overgaard, S. in Zahavi, D. (2009). Phenomenological Sociology: The Subjectivity of Everyday Life. V M. Hviid (ur.), Encountering the Everyday: An Introduction to the Sociologies of the Unnoticed, (93โ115). New York: PALGRAVE MACMILLAN.
Schutz, A.(1967). The Phenomenology of the Social World. Illinois: Northwestern University Press.
Schutz, A. (1976). Collected Papers II: Studies in Social Theory. Hague: Martinus Nijhoff.
Stankoviฤ, P. (2001). Druลพbena struktura in ฤlovekovo delovanje: Kaj prinaลกa sinteza dveh pristopov socioloลกki teoriji? Ljubljana: Znanstveno in publicistiฤno srediลกฤe.
Vรถrรถs, S. (2021).Neobjektivna znanost? Fenomenoloลกka kritika objektivne misli. V M. Malec in O. Markiฤ (ur.), Misli svetlobe in senc: razprave o filozofskem delu Marka Urลกiฤa (99 โ 122) . Ljubljana: Filozofska fakulteta.
References
↑1 | Schutz tako zavrne pojmovanje tradicionalnega delovanja Maxa Webra, ki ga ta pojmuje kot iracionalno in zato na meji druลพbenega in naravnega dogodka, pri ฤimer naravni dogodek zaznamuje prav to, da ljudje ne delujejo, kot da bi imeli zavest. Za Schutza je vsakrลกno delovanje motivirano, pa naj se zdi ลกe tako ยปavtomatiฤnoยซ. Mejo med naravnim delovanjem, ki ne sodi veฤ v obravnavo sociologov, in druลพbenim delovanjem, ki ga lahko opiลกemo z dvema vrstama motivov, po njegovem mnenju predstavljajo posameznikovi burni ฤustveni odzivi, kot je npr. groza/strah ob moฤnem poku, ki so veฤinoma posledica determiniranega refleksnega dejanja, ne pa motiviranega (kot je recimo maลกฤevanje v afektu). V loฤitvi druลพbenega in naravnega v posameznikovem delovanju se pokaลพe, da je posameznik pri Schutzu ลกe vedno ยปdeterminiranยซ โ ne z naravo druลพbe in procesi druลพbenih pojavov, ki so le njegova na neposrednih izkuลกnjah osnovana konstrukcija sveta onkraj neposrednih izkuลกenj, paฤ pa z naravnimi procesi lastnega telesa. |
---|