Spremna beseda iz novega slovenskega prevoda dela A. N. Whiteheada,ย Znanost in sodobni svet, v prevodu Sebastjana Vรถrรถsa pri Zaloลพbi Univerze v Ljubljani.
Filozofija 20. stoletja je razcepljena filozofija. Zaznamoval jo je namreฤ razdor, o katerem se pogosto prej ลกuลกlja kot odkrito razpravlja, a je vseskozi prisoten in pomembno sooblikuje miลกljenjsko krajino, po kateri se smuka sodobna misel. Gre za dobro znani, domala zloglasni razdor med t. i. analitiฤno in kontinentalno filozofijo, med angloameriลกkim akademizmom in francosko-nemลกkim intelektualizmom. In ฤeprav se v zadnjem ฤasu vse bolj uveljavlja mnenje, da gre za zastarelo, preลพiveto loฤnico, ima slednja ลกe vedno izjemen, ฤetudi pogosto le nezaveden vpliv na to, kako razvrลกฤamo, vrednotimo in interpretiramo posamezne mislece in ลกole oz. tradicije, ki jim pripadajo. Vsi, denimo, ยปvemoยซ, da so Cassirer, Heidegger in Deleuze kontinentalni, Moore, Quine in Putnam pa analitiฤni avtorji; in vsi ยปvemoยซ, da se, ฤe nas zanimajo logika, epistemologija in filozofija znanosti, velja zateฤi k drugim, medtem ko se je, ฤe nas nagovarjajo bolj eksistencialne, etiฤne in ontoloลกke vsebine, nujno obrniti k prvim. Temu primerno tudi odbiramo svoje junake in greลกne kozle ter razmejujemo pristne iskalce resnice od nastopaลกkih blebetaฤev. Seveda gre pri tem za problematiฤne, domala naivne posploลกitve, ki so pogosto zgolj nadomestilo za resen razmislek in nam omogoฤijo narediti kriลพ ฤez celo vrsto pronicljivih mislecev, ne da bi se kadarkoli zares poglobili v njihovo filozofijo. Sterilne kategorije za sterilno akademijo.
A tudi ฤe sprejmemo nekoliko bolj dobrohotno interpretacijo in privzamemo, da ima omenjena ฤlenitev, ฤe je ลพe oropana vsakrลกne substancialne, vsaj pragmatiฤno vrednost, kmalu naletimo na vrsto avtorjev, katerih misel se takลกnim poenostavljenim klasifikacijam spretno izmika. Med slednje zagotovo sodi tudi Alfred North Whitehead, avtor knjige, ki ji je posveฤena priฤujoฤa spremna beseda. Podobno kot denimo pregovorno svojeglavi Ludwig Wittgenstein, s ฤigar filozofijo ima sicer bore malo skupnega, je namreฤ tudi Whitehead utiral filozofsko pot, ki je bila vselej dosledno samosvoja in so si jo vsaj do neke mere โ a nikoli ยปprav zaresยซ in nemalokrat z grenkim priokusom โ lastili tako ยปanalitikiยซ kot ยปkontinentalciยซ. Veฤina tistih bralcev, ki so ลพe sliลกali zanj, ga verjetno pozna kot soavtorja znamenite Principie Mathematice, ki jo je napisal s ลกirลกemu obฤestvu bolj znanim Bertrandom Russllom, in ga bo poslediฤno samodejno uvrลกฤala v angloameriลกko analitiฤno tradicijo. A ลพe beลพen prelet kateregakoli Whiteheadovega modroslovnega dela โ kot bo imel bralec med listanjem po prevodu priloลพnost izkusiti na lastni koลพi โ postavi takลกno sodbo pod vpraลกaj; ฤe pa k temu pristavimo ลกe navduลกenje, ki so ga nad Whiteheadovo mislijo izkazovali premnogi kontinentalni avtorji, mdr. Bergson, Merleau-Ponty in Deleuze, postane slika ลกe kompleksnejลกa, ฤe ne kar mejno nadresniฤna.
Kot bomo videli kmalu, odlikuje Whiteheadovo filozofijo edinstven preplet analitiฤne natanฤnosti in sintetiฤne daljnovidnosti, matematiฤne rigoroznosti in poetiฤne polifonije โ skratka, pristop, ki tako na vsebinsko-tematski kot formalno-slogovni ravni presega razcep, ki smo mu priฤa v sodobni filozofiji. Presega in obenem priฤa o tem, da obstaja moลพnost za ยปtretjo potยซ, via tertia, ki se ne zmeni za uteฤene, okostenele loฤnice, pot, ki se (namesto da bi se obremenjevala s tem, ali ji je uspelo v zadostni meri pokazati, da pripada ยปpravi straniยซ, ยปpravi ลกoliยซ) prvenstveno posveฤa temeljnim vpraลกanjem filozofije โ vpraลกanjem o strukturi stvarnosti, vednosti, resniฤnosti, ลพivosti in umnosti โ in pri tem ฤrpa iz vseh virov, ki so ji lahko v pomoฤ, hkrati pa poraja ne le avtonomno misel, temveฤ tudi avtohtono govorico, slog in zor.
Ker je delo Znanost in sodobni svet prva v slovenลกฤino prevedena Whiteheadova monografija, sva poskuลกala bralcu na straneh, ki sledijo, omogoฤiti vpogled v nekaj najpomembnejลกih momentov iz njegove filozofske misli. Slednja je sicer tako bogata, kompleksna in veฤplastna, da bi vsaka nekoliko bolj poglobljena predstavitev terjala ลกtudijo, ki bi po obsegu tekmovala z dolลพino same monografije. Najin zapis je tako zasnovan bolj kot sploลกen orientir, kot pregledni zemljevid, ki naj bralca v grobih orisih seznani s tem, kdo je Whitehead sploh bil, s ฤim se je ukvarjal ter katere vsebine โ in zakaj โ so vzgibavale njegovo filozofsko refleksijo. Kot tak bo, upava, sluลพil kot koristno pomagรกlo pri prebijanju skozi Whiteheadovo besedilo in kot dobra iztoฤnica za nadaljnja samostojna raziskovanja, ki se, ko se ฤlovek enkrat pritakne globin Whiteheadove misli, domala nikoli ne konฤajo.
ลฝivljenje, vpliv in delo: lahkoten prelet [1]Dva zelo dostopna in pregledna vira informacij o Whiteheadovem ลพivljenju in delu sta Herstein (2007) ter Desmet in Irvine (2022). Za daleฤ najbolj izฤrpno ลกtudijo o Whiteheadovem ลพivljenju … Continue reading
Alfred North Whitehead se je rodil leta 1861 v mestecu Ramsgate na jugovzhodu Anglije. Imel je zanimivo in razgibano otroลกtvo: iz poznejลกih zapisov je razvidno, da so se mu zgodnja leta, ki jih je preลพivel v druลพbi oฤeta Alfreda in mame Marie ter med igranjem ragbija, branjem klasikov in uฤenjem matematike, ohranila v zelo lepem spominu. Leta 1880 je zaฤel obiskovati Trinity College v Cambridgeu, kjer je ลกtiri leta pozneje po uspeลกnem zagovoru diplome, posveฤene Maxwellovi Razpravi o elektriki in magnetizmu [Treatise on Electricity and Magnetism], dobil mesto profesorja matematike. Leta 1890 se je poroฤil z Evelyn Wade, s katero je imel tri otroke: hฤi Jessie ter sinova Thomasa in Erica.
Whitehead si je kmalu pridobil sloves izjemnega predavatelja. Uvodoma ลพe omenjeni Bertrand Russell, ki je v devetdesetih letih obiskoval Whiteheadova predavanja in se je pozneje proslavil kot uspeลกen logik in filozof, je njegov slog pouฤevanja opisal takole:
ยปWhitehead je bil kot uฤitelj veฤ kot odliฤen. Osebno se je zavzel za vsakega ลกtudenta in je poznal tako njegove prednosti kot slabosti. Iz ลกtudenta je uspel izvabiti najveฤ, ฤesar je bil ta zmoลพen. Nikoli ni bil, kot je to znaฤilno za manj sposobne uฤitelje, zatiralen, zajedljiv, vzviลกen ali karkoli temu podobnega. Mislim, da je โ tako kot v meni โ v vseh sposobnejลกih ลกtudentih vzbudil pristno in dolgotrajno naklonjenost.ยซ (Russell, 1956: 104)
Leta 1910 se je Whitehead z druลพino preselil v London. Odhodu je poleg lastne ลพelje, da bi se po treh desetletjih vpetosti v cambriลกki pedagoลกko-raziskovalni milje nauลพil sveลพega akademskega zraka kje drugje, botrovala tudi afera, ki se je spletla okoli njegovega prijatelja in kolega matematika Andrewa Forsytha. Ta se je namreฤ zapletel v dolgotrajno razmerje s poroฤeno ลพensko, zaradi ฤesar je, ko je vest o aferi prodrla v javnost, ostal brez sluลพbe in ฤlanstva v Trinity Collegeu. Whitehead, ki je bil nad radikalnim ukrepom akademskega vodstva ogorฤen, je v zapletu videl odliฤno priloลพnost, da tudi sam vzame slovo od Cambridgea.
Po prihodu v London je takrat 49-letni Whitehead najprej od leta 1911 do 1914 predaval matematiko in mehaniko na University Collegeu, nato pa do odhoda iz angleลกke prestolnice deset let pozneje uporabno matematiko na Imperial Collegeu. V tem ฤasu je, kot bomo videli v nadaljevanju, pri Whiteheadu priลกlo do prvega ustvarjalnega preboja, ki je njegove matematiฤno-fizikalne raziskave popeljal v bolj filozofske vode. Ker mu je po angleลกki zakonodaji grozilo, da bi se moral do 65. leta upokojiti, se je leta 1924, star ลพe 63 let, odzval na vabilo ameriลกkega zgodovinarja Henryja Osborna Taylorja in sprejel ponujeno mesto profesorja filozofije na Univerzi v Harvardu. Whiteheadova ameriลกka leta veljajo za njegovo najbolj ustvarjalno obdobje: v tem ฤasu je razvil in dodelal svojo ยปfilozofijo organizmaยซ ter objavil veฤino svojih najpomembnejลกih filozofskih del. ฤeprav se je leta 1937 upokojil, se ni nikoli veฤ vrnil v Veliko Britanijo. Konec svojih dni je tako leta 1947 doฤakal v drugem Cambridgeu, onem v Massachusettsu.
ฤeprav je bil Whitehead neposredno ali posredno vpleten v pedagoลกko-izobraลพevalni proces ลกtevilnih pomembnih mislecev in je bil v sploลกnem med ลกtudenti zelo cenjen โ poleg Russlla je denimo pomembno vplival ลกe na G. H. Hardyja in J. E. Littlewooda (fizika), Edmunda Whittakerja, Arthurja Eddingtona in Jamesa Jeansa (fizika), J. M. Keynesa (ekonomija) in Susanne Langer, Nelsona Goodmana in Willarda Van Ormana Quinea (filozofija) (Desmet in Irvine, 2022) โ, mu za ฤasa ลพivljenja ni uspelo vzpostaviti lastne ยปลกoleยซ. ฤe kaj, je bila veฤina Whiteheadovih ลกtudentov do njegove filozofije zadrลพana ali celo odkrito kritiฤna. Organicistiฤno-holistiฤni razmisleki, ki jih je razvijal, preprosto niso naลกli posluha v preteลพno analitiฤno-behavioristiฤno navdahnjeni klimi, ki je v prvi polovici 20. stoletja preลพemala angloameriลกko akademsko sfero. Whiteheadova vizija kozmosa kot dinamiฤne, organsko razvijajoฤe se celote medsebojno prepletajoฤih se in vzajemno doloฤujoฤih se dogodkov-procesov se je marsikomu v tistem ฤasu zdela kot nekakลกen po formalinu zaudarjajoฤ metafiziฤni kuriozum iz preลพivelih ฤasov. Quineu so se tako Whiteheadova predavanja v spomin vtisnila nekoliko drugaฤe kot Russllu:
ยปWhitehead je predaval o Znanosti in sodobnem svetu ter o Antiฤnih in sodobnih kozmologijah. Tudi ko sem se privadil na njegovo govorico, sem le redko sodeloval. Zdelo se je, da ima to, o ฤemer predava, le malo skupnega s problemi, ki so me takrat pestili. Njegova predavanja so bila milostno kratka, njegova govorica pa utrujajoฤe poฤasna. Moji zapiski so bili polni kracarij โฆ Kljub vsemu pa sem vseskozi imel obฤutek, da se nahajam v prisotnosti miselnega velikana.ยซ (Quine: v Hahn in Schlipp 1986: 9โ10)
ฤe je bil torej Whitehead za ฤasa ลพivljenja in kmalu po smrti v angloameriลกkem filozofsko-znanstvenem ยปmainstreamuยซ veฤinoma spregledan, pa so njegove ideje ลพe takrat burile duhove v bolj obrobnih, a zato niฤ manj razgibanih in zanimivih miselnih krogih. Med slednje gotovo sodita teologija in filozofija religije, znotraj katerih je imel najpomembnejลกo vlogo filozof Charles Hartshorne. Ta je bil sredi dvajsetih let prejลกnjega stoletja en semester zaposlen kot Whiteheadov asistent in je nato s svojimi ลกtudijami, v katerih je razvijal in dopolnjeval Whiteheadove kozmo-teoloลกke zamisli, pripomogel k vzpostavitvi in razvoju t. i. procesne teologije. Temeljno naฤelo procesne teologije, ki ลกe danes ลพivi v delih Johna B. Cobba, Davida Raya Griffina, Marjorie Hewitt Suchocki idr., je, da Bog ni od sveta oddvojena, statiฤna in nespremenljiva vrhovna bitnost, temveฤ je nenehna ustvarjalna dejavnost, ki svojo dinamiฤno celovitost uobliฤuje v svetu in po njem. Bog je tako od sveta loฤen, saj ga v svojem nenehnem postajanju presega, a ga obenem tudi zaobjema, saj se skozenj udejanja. Danes obstaja v Ameriki veฤ inลกtitutov, posveฤenih prouฤevanju procesne teologije, med katerimi je verjetno ลกe vedno najodmevnejลกi Center za procesne ลกtudije, ki sta ga leta 1973 v Claremontu ustanovila ลพe omenjena Cobb in Griffin.
Hkrati pa je bil Whitehead deleลพen precejลกnjega pripoznanja tudi s strani predstavnikov gibanja nove historiografije znanosti, ki je nastala v prvi polovici 20. stoletja in katere najvidnejลกi predstavniki so bili E. A. Burtt, Herbert Butterfield in Alexandre Koyrรฉ. Delo teh avtorjev, ki je v prevladujoฤe tokove filozofije znanosti prodrlo predvsem prek Kuhnove znamenite ลกtudije Struktura znanstvenih revolucij (1962; slo. prevod: 1998), je predstavljalo odloฤen odmik od pozitivistiฤnega pojmovanja zgodovine znanosti kot procesa postopne akumulacije dejstev in je poudarjalo metafiziฤno in teoretiฤno pogojenost empiriฤnih raziskav ter diskontinuirano naravo razvoja znanstvenih teorij. Whitehead, ki se je teh vidikov zelo dobro zavedal in je vseskozi poudarjal dinamiฤnost in zgodovinskost miลกljenjskih slogov, hkrati pa je tudi sam razvijal alternativno epistemologijo in ontologijo znanosti, je bil zanje naraven sogovornik in odliฤna ลกtudija primera.
V ลกestdesetih in sedemdesetih letih 20. stoletja se zaฤne postopen porast zanimanja za Whiteheadovo misel tako v Zdruลพenih drลพavah, kjer je izdatnejลกi interes sovpadel z usihanjem prevlade najbolj ortodoksnih tokov znotraj analitiฤne filozofije, kot โ in ลกe izraziteje โ na drugi strani ne enega, temveฤ kar dveh oceanov. Na drugi strani Atlantika, torej na Stari celini, so Whiteheadova dela ลพe zelo zgodaj naredila velik vtis na Henrija Bergsona, pozneje pa ลกe na Gillesa Deleuza, Bruna Latourja, Mauricea Merleau-Pontyja, Isabelle Stengers in celo vrsto drugih znamenitih ยปkontinentalnihยซ mislecev. Deleuze je denimo o Whiteheadu zapisal, da je bil ยปnajveฤji ameriลกki filozof, preden so Wittgensteinovi uฤenci zaฤeli ลกiriti svoje nebuloze, samozadostnosti in terorยซ (Deleuze 1993, 76), Bergson in Latour pa sta ลกla v svoji hvali ลกe dlje: prvi ga je oklical za ยปnajboljลกega angleลกko piลกoฤega filozofaยซ (v: Lowe 1990, 127, 33), drugi pa kratko malo za ยปnajboljลกega filozofa 20. stoletjaยซ (v: Stengers 2011, x).
ล e veฤ navduลกenja pa je bil Whitehead, sploh v zadnjih dveh desetletjih, deleลพen na drugi strani Pacifika, zlasti na Kitajskem. Kitajski intelektualci so v Whiteheadovi dinamiฤno-holistiฤni misli prepoznali bogat in robusten okvir za produktivno sintezo in (re)aktualizacijo razliฤnih religijsko-filozofskih tradicij โ budizma, konfucianizma in taoizma โ, ki so vse pustile pomemben peฤat na tradicionalni kitajski filozofiji, a so imele nemalo teลพav najti skupno besedo s sodobno zahodno filozofijo in znanostjo. Zaradi tega je na Kitajskem vzbrstela vrsta raziskovalnih inลกtitutov, posveฤenih prouฤevanju, dopolnjevanju in razลกirjanju Whiteheadove organicistiฤne filozofije.
Whitehead pa svojega peฤata ni pustil samo na filozofiji, temveฤ je pomembno vplival tudi na ลกtevilne znanstvenike. Njegova ยปfilozofija organizmaยซ je denimo sluลพila kot vir navdiha mnogim biologom (Wilfredu E. Agarju, Charlesu Birchu, Josephu Needhamu, Conradu H. Waddingtonu, Josephu H. Woodgerju idr.), ki so na podroฤju ลพivljenjskih ved iskali alternative prevladujoฤi mehanicistiฤno-redukcionistiฤni paradigmi in poskuลกali razviti koherentne organicistiฤno-holistiฤne modele za razumevanje fenomena ลพivljenja. Whiteheadovi razmisleki o temeljih fizike in organizmiฤnem ustroju kozmosa so pomembno vplivali na delo in misel fizikov Henryja Stappa in Davida Bohma ter kemika in Nobelovega nagrajenca Iljo Prigogina. V 21. stoletju tradicijo aktivnega povezovanja Whiteheadove filozofije ter fizikalnih in bioloลกkih ved nadaljujejo Adam Frank, Michael Epperson, Marcelo Gleiser, Dorion Sagan, Matthew Segall, Rupert Sheldrake, Evan Thompson in drugi.
Razvojne faze Whiteheadove misli v grobem sovpadajo z zgoraj orisanimi premiki iz njegovega ลพivljenja (Desmet in Irvine 2022). Najprej je tu ยปcambriลกka fazaยซ (1884โ1910), ki je potekala preteลพno v duhu matematiฤnih raziskav. Ker se je Whitehead v tem ฤasu izdatneje posveฤal pedagoลกkemu delu, je bila ta faza najmanj produktivna. Njegovo prvo znanstveno in za to obdobje najpomembnejลกo delo je bila leta 1898 objavljena Razprava o univerzalni algebri [A Treatise on Universal Algebra]. Poleg slednje je v tistem ฤasu objavil ลกe dve krajลกi razpravi o geometriji in vrsto ฤlankov o najrazliฤnejลกih matematiฤnih temah, hkrati pa so se proti koncu obdobja ลพe zaฤeli kazati zametki idej, ki so vzbrstele ลกele v naslednji, ยปlondonski faziยซ (1910โ1924).
Slednjo bi lahko razdelili na dva dela. V prvem, zgodnejลกem delu je Whitehead nadaljeval s svojimi matematiฤnimi raziskavami, ki so poleg ลกirลกemu bralstvu namenjenega Uvoda v matematiko [An Introduction to Mathematics] iz leta 1911 privedle do nastanka odmevnih in vplivnih Naฤel matematike oz. Principia Mathematica. To obseลพno in zahtevno delo (izลกlo je v treh zvezkih, objavljenih v letih 1910, 1912 in 1913) velja za nekakลกno ยปsveto pismo logicizmaยซ, intelektualne smeri, ki je poskuลกala matematiko izpeljati iz naฤel logike in ji s tem priskrbeti ฤvrste temelje. Kot je znano, je projekt kljub resni zastavitvi spodletel, kar je bilo zlasti za Russlla precejลกnje razoฤaranje. Principia je bila v marsikaterem oziru dokaj nenavaden podvig, saj sta imela avtorja ลพe med samim pisanjem zelo razliฤne poglede na naravo projekta (Whitehead je denimo k njemu pristopal v zelo nelogistiฤnem duhu[2]V zvezi s tem je pomenljiva naslednja opazka: ยปWhitehead je videl v matematiฤni logiki orodje, ki naj usmerja za matematika najpomembnejลกe dejavnosti, kamor po njegovem mnenju sodijo uziranje, … Continue reading)), po zakljuฤenem delu pa sta โ ฤeprav sta vseskozi ostala v razmeroma dobrih odnosih โ filozofsko krenila v popolnoma razliฤni smeri.
V drugem delu ยปlondonske fazeยซ je zaฤel Whitehead svojo pozornost vse bolj posveฤati filozofskim vsebinam na preseฤiลกฤu spoznavne teorije in filozofije znanosti. Zanimala so ga zlasti pereฤa vpraลกanja s podroฤja fizike, ki je v tistem ฤasu spriฤo Einsteinove revolucionarne teorije relativnosti, v dvajsetih in tridesetih letih pa ลกe bolj zaradi razvoja kvantne mehanike ลกla skozi zelo turbulentno obdobje. Poleg Raziskave o naฤelih naravne vednosti [An Enquiry concering the Principles of Natural Knowledge] iz leta 1919, ki se posveฤa matematiฤnim in spoznavnoteoretskim vpraลกanjem o temeljih znanosti, in Naฤel relativnosti in njene uporabe v fizikalnih vedah [The Principles of Relativity with Applications to Physical Science] iz leta 1922, v katerih Whitehead podvrลพe kritiki Einsteinovo teorijo relativnosti in razvije svojo alternativno koncepcijo, je v filozofskem oziru najpomembnejลกa razprava iz tega obdobja Pojem narave [The Concept of Nature], ki je izลกla leta 1920. Whitehead se namreฤ v Pojmu na manj tehniฤno-formalni in bolj eksplicitno filozofski naฤin loti tematik, ki jih je naฤel ลพe v Raziskavi in med katerimi ima, kot bomo videli v naslednjem razdelku, osrednjo vlogo kritiฤni pretres ยปrazcepitveยซ oz. ยปbifurkacijeยซ narave [bifurcation of nature], do katere naj bi priลกlo z razvojem sodobne znanosti.
Whitehead vidi reลกitev omenjenega problema v kritiฤnem pretresu empiristiฤne koncepcije izkustva kot mnoลกtva ฤutnih dat ter v natanฤnejลกi deskripciji in artikulaciji njegove kompleksne, veฤplastne dinamike (Flere 2021). S tem, ko razklene izkustveno domeno kot dinamiฤno polje medsebojno prepreลพenih silnic, postane Pojem โ ki se v svojem pristopu presenetljivo pribliลพa nekaterim fenomenoloลกkim uvidom, ki so jih v tistem ฤasu na kontinentu razvijali Husserl in njegovi ลกtudentje โ pripravno izhodiลกฤe za Whiteheadova poznejลกa in bolj metafiziฤno navdahnjena dela, ki jih je razvijal v zadnji fazi. Preden preidemo k slednji, pa bi veljalo mimobeลพno omeniti ลกe to, da se je Whitehead za ฤasa bivanja v Londonu zaฤel tako na teoretski kot praktiฤni ravni intenzivno ukvarjati tudi s problematiko izobrazbe, pri ฤemer je svaril zlasti pred nevarnostjo uฤenja fragmentarnih idej, tj. idej, izpetih iz konkretnega ลพivljenja, kulture in narave. ล tevilni spisi o tovrstnih vpraลกanjih, ki so nastali v tem obdobju, so izลกli ลกele leta 1929, ko je bil Whitehead ลพe v Zdruลพenih drลพavah, in sicer pod skupnim naslovom The Aims of Education and Other Essays [Cilji izobrazbe in drugi spisi].
Naposled je tu ลกe ยปharvardska fazaยซ (1924โ1947), ki velja za Whiteheadovo najplodovitejลกe obdobje. V tem ฤasu so nastala njegova s filozofskega glediลกฤa najpomembnejลกa dela. Poleg Znanosti in sodobnega sveta [Science and the Modern World], torej spisa, ki je osrednji predmet priฤujoฤe razprave inje bil objavljen vsega leto dni po Whiteheadovem prihodu v Zdruลพene drลพave (1925), je v tem ฤasu izลกla ลกe cela vrsta drugih del, med katerimi velja omeniti zlasti naslednja: Religija v postajanju [Religion in the Making] iz leta 1926, Simbolizem: Njegov pomen in uฤinki [Symbolism: Its Meaning and Effect] iz leta 1927, Dogodivลกฤine idej [Adventures of Ideas] iz leta 1933, Narava in ลพivljenje [Nature and Life] iz leta 1934, Naฤini miลกljenja [Modes of Thought] iz leta 1938, predvsem pa Whiteheadov opus magnum iz leta 1929, Proces in realnost [Process and Reality]. Kmalu po izdaji tega gostega, obseลพnega in izjemno zahtevnega dela, ki predstavlja najbolj dodelan in sistematiฤen prikaz Whiteheadove ยปfilozofije organizmaยซ oz. ยปprocesne filozofijeยซ, je filozof in teolog Henry N. Wieman o njem zapisal:
ยปLe redki v sedanji generaciji bodo prebrali Whiteheadovo pred kratkim objavljeno delo; v bistvu ga bodo prebrali le redki v katerikoli generaciji. Toda njegov vpliv se bo v koncentriฤnih krogih popularizacije ลกiril, dokler ne bo luฤ, ki sije iz njega, prodrla v miลกljenje in delovanje slehernika, ki mu bo izvor te luฤi najverjetneje ostal prikrit. Po veฤ desetletjih razprav in raziskav bomo Whiteheadovo delo razumeli veliko bolje, kot ga moremo razumeti zdaj.ยซ (Wieman 1930: 137)
Proces je brลพkone eno najveฤjih, ฤe ne kar najveฤje metafiziฤno delo, nastalo v metafiziki skrajno nenaklonjenemu 20. stoletju; hkrati pa gre za delo, ki je zaradi Whiteheadovih arhaizmov in neologizmov, konceptualnih piruet in terminoloลกkih premetov izjemno teลพko razumljivo (tozadevno nekoliko spominja na Heglove ali Schellingove metafiziฤne spise iz zgodnjega 19. stoletja). Wieman je imel brez dvoma prav: preteฤi je moralo kar nekaj ฤasa โ natanฤneje: vsaj dobrega pol stoletja โ, preden so Whiteheadovi uvidi zadobili jasnejลกe obrise in zaฤeli izraziteje pronicati v ลกirลกe akademske sfere.
Whitehead v Procesu nadaljuje z eksplikacijo organicistiฤno-dinamiฤnega pojmovanja narave, ki ga je zaฤel razvijati v Pojmu in Znanosti, hkrati pa poskuลกa to pojmovanje precizirati, poglobiti in mu ponuditi robusten kozmoloลกko-teoloลกki okvir. Nekatere teme, ki so denimo v Znanosti zgolj nakazane โ zlasti te, vezane na vpraลกanje vrednosti, ustvarjalnost, Boga itn. โ, tu postanejo predmet izฤrpnih analiz in (re)artikulacij. Temeljna motivacija ostaja podobna kot prej, namreฤ, kako postaviti filozofijo in znanost na bolj ยปkonkretnoยซ osnovo, tj. osnovo, ki ne bi izhajala iz abstraktne, v klasiฤni znanosti ukoreninjene ideje, da realnost sestoji iz medsebojno neodvisnih, zgolj vzroฤno povezanih gradnikov, temveฤ bi bila bliลพje dinamiฤni strukturi izkustva, v kateri se realnost kaลพe kot organski preplet dogodkov oz. procesov, katerih narava in dinamika je vselej sodoloฤena z drugimi sorodnimi dogodki oz. procesi na enakih in viลกjih ravneh. Whitehead na tej osnovi izdela kritiko tradicionalnih metafiziฤnih konceptov, obenem pa pokaลพe, kakลกne implikacije ima tak organicistiฤen pristop za nekatera temeljna filozofska, znanstvena in teoloลกka vpraลกanja.
Vidimo, da Znanost (1925) v Whiteheadovem opusu tako v tematskem kot kronoloลกkem smislu zaseda pomembno mesto, saj stoji na ยปprepihuยซ med njegovimi zgodnjimi in poznimi filozofskimi deli. Med prvimi tozadevno najbolj izstopa Pojem (1920), med drugimi pa Proces (1929). Kot smo videli, je prvi napisan z nekakลกne razลกirjene senzualistiฤne oz. fenomenoloลกke perspektive, tj. perspektive, pri kateri Whitehead svojo analizo zaฤne s pretresom strukture in dinamike ลพivega izkustva, medtem ko je drugi uglaลกen na ontoloลกko-kozmoloลกke teme in nadrobno razvija Whiteheadovo ยปfilozofijo organizmaยซ (za jasen, pregleden prikaz postopnega razvoja Whiteheadove filozofske misli gl. npr. Lowe 1962; Mays 1959; Mays 1977).
Ta ยปprepiลกnostยซ se na veฤ pomembnih naฤinov odraลพa tudi v naravi dela samega. Whitehead svoje ideje po eni strani ฤrpa iz razmislekov, razvitih v prejลกnjih spisih, a se jih po drugi strani loteva z drugaฤnega zornega kota, jih popravlja, dopolnjuje in obฤasno presega. Tako denimo ลกtevilne teme prevaja iz fenomenoloลกko-senzualistiฤnega v ontoloลกko-kozmoloลกki register, a to nemalokrat poฤne vihravo in nekoliko opotekavo โ bolj v obliki preliminarnega eksperimenta kot izdelane misli. Delo je prav tako preลกitek kritike oz. problematiziranja odzadnjih predpostavk klasiฤne znanosti in konstrukcije oz. poskusa izgradnje alternativnega pogleda na znanost, pri ฤemer pa โ kljub ลกtevilnim nastavkom, ki se gibljejo v konstruktivno smer โ prevladuje prva, torej kritiฤna dimenzija, zaradi ฤesar marsikatera reลกitev ostane nejasna in nedodelana. Naposled pa bi lahko rekli, da so Whiteheadove raziskave tudi na slogovnem prepihu, saj se bralec po veฤ dostopnih, berljivih pasusih na vsem lepem โ in pogosto brez vnaprejลกnjega opozorila โ znajde sredi izjemno tehniฤne, goste, ฤesto tudi suhoparne filozofske analize, kar mestoma oteลพuje branje.
V nadaljevanju bova tako bralca poskuลกala predvsem oskrbeti s hermenevtiฤnim kljuฤem, ki bi mu pomagal pri boljลกem razumevanju izvora omenjene idejne prepiลกnosti kakor tudi pri njeni interpretativni ukrotitvi. Najin prikaz seveda ne bo izฤrpen, kar pomeni, da bova primorana dati na stran prenekatero vsebino, ki bi si gotovo zasluลพila izdatnejลกo obravnavo (zlasti vpraลกanja o Bogu, religiji, druลพbi in vzgoji); vseeno pa upava, da bodo najini napotki bralcu olajลกali v mnoลกtvu problemskih in tematskih polj, skozi katere nas Whitehead vodi na straneh Znanosti, prepoznati nekatere ponavljajoฤe se pomenske strukture in tako laลพje vstopiti v njegovo intrigantno, ฤetudi mestoma zagonetno misel.
Izhodiลกฤni problem: razcepitev narave
Poleg ลพe omenjenih je eden od nezanemarljivih razlogov, zakaj Whiteheadova misel za sodobnega bralca predstavlja tolikลกen izziv, ta, da je njegov pristop k filozofskim vpraลกanjem v precejลกnjem neskladju z vse veฤjo izoliranostjo in razdrobljenostjo, ki se je udomaฤila v znanstvenih in humanistiฤnih logih. Whiteheadovi razmisleki so namreฤ po eni strani ฤvrsto usidrani v konkretnih vpraลกanjih, s katerimi se ukvarjajo razliฤne znanstvene vede (zlasti, a ne izkljuฤno, matematika in fizika), po drugi strani pa vselej stremi k za sodobni ฤas precej atipiฤnemu sinoptiฤnemu pregledu nad celoto, ki jo v imenu omenjene (hiper)specializacije vse preradi odrivamo na stranski tir. Takลกna drลพa daje njegovim filozofskim tipanjem zelo unikaten priokus, zaradi ฤesar se, kot sva omenila uvodoma, nenehno izmikajo preprosti ฤrno-beli ฤlenitvi na ยปanalitiฤnoยซ in ยปkontinentalnoยซ.
V Znanosti smo tako priฤa barvitim sreฤanjem in izmenjavam med fiziko in romantiฤno poezijo, matematiko in zgodovino idej, evolucijsko biologijo in teologijo. V tem (pre)obilju vsebin in ลพivahnem preskakovanju od posamiฤnega k sploลกnemu (in spet nazaj) lahko kaj hitro izgubimo tla pod nogami, zato je kljuฤnega pomena, da dobimo ฤim boljลกi vpogled v odzadnji problem, ki se kot Ariadnina nit vije skozi miselne zasuke Znanosti in je Whiteheada izvorno spodbudil k razmislekom o vlogi znanosti v sodobnem svetu. Ker pa ta problem v Znanosti ni jasno ekspliciran, moramo svoj pogled najprej usmeriti k pet let zgodnejลกemu Pojmu, v katerem Whitehead prviฤ jasno artikulira vpraลกanje, ki ga lahko razumemo kot pomembo izhodiลกฤe za njegove poznejลกe refleksije. Gre za t. i. problem razcepitve oz. bifurkacije narave (Whitehead 1920/1986, 30), ki se navezuje na specifiฤno fragmentacijo modernega doลพivljanja oz. dojemanja narave.
Kaj se skriva za to zagonetno sintagmo? Whitehead izpostavi, da naravni pojavi niso dostopni zgolj z enega, temveฤ se vselej dajejo z veฤ razliฤnih glediลกฤ: ko npr. opazujem drevo, ga lahko dojemam kot geometriฤni objekt (ยปtisto merljivoยซ), estetski predmet (ยปtisto lepoยซ) ali praktiฤno stvar (ยปtisto koristnoยซ). In ฤeprav smo prepletu teh heterogenih glediลกฤ priฤa v vsakem trenutku svojega ลพivljenja, se je z nastopom sodobne znanosti vpraลกanje, kako so ta glediลกฤa medsebojno povezana, prelevilo v domala nereลกljivo uganko. Whiteheadovo zdruลพevanje registrov znanosti, umetnosti in filozofije tako ni zgolj nasledek nekritiฤnega eklekticizma ali lahkotno poigravanje z razliฤnimi pojmovnimi okvirji, torej zgolj nekakลกna vaja v slogu, temveฤ ga poganja ลพivo zanimanje za to s filozofske perspektive skrajno problematiฤno nespravljivost razliฤnih naฤinov pristopanja k naravi.
Lahko bi rekli, da se njegov pogled vseskozi vraฤa k problemskemu izvoru โ k tisti izhodiลกฤni toฤki, iz katere so razliฤni naฤini sodobnega razumevanja narave krenili vsak v svojo smer in ki je velikokrat spregledana tudi v na dva pola razklani, fijakarsko ozkogledi sodobni filozofiji. Filozofski podvig, ki tvori skupno ozadje Whiteheadovih sprehodov po zgodovini razliฤnih miselnih tokov modernosti, je torej poskus premostitve razkoraka med heterogenimi naฤini, na katere se narava kaลพe oz. daje sodobnemu ฤloveku. Pomembno pri tem pa je, da Whiteheada pri prouฤevanju sodobne misli ne zanima samo njena preteklost, temveฤ tudi njena prihodnost. Njegovo analizo izvora razliฤnih sodobnih glediลกฤ na naravo namreฤ motivira iskanje uvida, ki se slednjim vztrajno izmika; uvida, ki bi te heterogene perspektive dojel ravno kot perspektive oz. glediลกฤa, ki se na razliฤne naฤine nanaลกajo na skupno osnovo โ naravo samo.
Sodobno razumevanje narave, ki so ga v ฤasu med 16. in 18. stoletjem razvili Kopernik, Bacon, Galilej, Descartes, Boyle, Newton idr., je po Whiteheadu v osnovi razcepljeno na dva pola, ki bosta bralcu v takลกni ali drugaฤni obliki gotovo vsaj beลพno znana. Gre namreฤ za razkorak med materialnim svetom, kakrลกnega nam slika sodobna znanost, in fenomenalnim svetom, kakor se nam daje v naลกem dejanskem izkustvu. Whitehead v Pojmu oznaฤi to loฤnico za temeljno znaฤilnost sodobnega miลกljenja, ki naravo razklene na dve medsebojno nespravljivi oz. nesoizmerljivi realnosti:
ยปNa eni strani imamo realnost bitnosti, kakrลกni so elektroni,
ki jih prouฤuje spekulativna fizika. To je realnost, ki naj bi
bila sicer na voljo spoznanju, a po tej teoriji ni nikoli spoznana.
Kajti kar je spoznano, je druga vrsta realnosti, ki je stranski
proizvod uma. Skratka, opraviti imamo z dvema naravama,
od katerih je prva gola domneva, druga pa zgolj sanja.ยซ (Ibid., 30)
Neposredno dostopnemu svetu izkustva โ domeni barv, vonjav, ฤustev, lepega in dobrega โ je tako zoperstavljen nek drugi, mojemu doลพivljanju vselej (in naฤelno!) nedostopni svet โ domena ลกtevila, razseลพnosti, gibanja. Bistveno pri tem je, da je naลกe spoznanje โ torej vednost, s katero nas oskrbuje znanost โ vezano izkljuฤno na drugi svet in da lahko pri tem prvega popolnoma zanemarimo. Doลพivljajski svet โ svet, v katerem se godijo vsi naลกi ฤustveni pretresi, moralne dileme in estetski doลพivljaji โ z vzpostavitvijo tega razcepa tako rekoฤ implodira v opazovalca samega. Kar naj bi ta dejansko opazoval in spoznaval, tj. svet ยปtam zunajยซ, pa je v celoti prepuลกฤeno teorijam sodobne znanosti, po katerih je narava ยปpuลกฤobna reฤ, oropana zvoka, vonja in barve; niฤesar ni mimo vrvenja materije, ki je brez vsakrลกnega smisla, brez konca in krajaยซ (Znanost in sodobni svet, 48).
Ob tem bi se bralcu utegnilo utrniti vpraลกanje, zakaj naj bi bilo takลกno razcepljeno razumevanje narave sploh problematiฤno: mar nas ni ravno ta razcep osvobodil okov varljivih ฤutov in praznih domnev ter nas povedel v svet jasnosti, gotovosti, resnice? V Znanosti Whitehead pronicljivo zapiลกe, da nas ta dandanes tako samoumevna in domaฤa razdvojenost naredi slepe za vrsto pojavov, ki se nahajajo na ยปnikogarลกnjem ozemljuยซ, v dolini vmesnosti, ki se razleza med obema bregovoma razklenjene narave. Pri tem meri na pojave, kot so ยปลพivljenje, organizem, funkcija, hipna realnost, interakcija, red narave, skratka, pojme, ki druลพno predstavljajo Ahilovo peto celotnega sistemaยซ (ibid., 51). Ti in podobni pojavi se znajdejo v poฤezu, v tistem-vmes med omenjenima skrajnostma: ne sodijo ne v zunanjo realnost, ki naj bi obstajala neodvisno od opazovalca, ne v notranjo realnost, ki naj bi bila poseljena zgolj z umisleki naลกega duha.
Poglejmo si, denimo, ลพiv organizem. ฤe organizem obravnavamo kot golo materialno dejstvo in upoลกtevamo zgolj njegovo vzroฤno doloฤenost v redu fizikalnih pojavov, bomo izpred oฤi izgubili sรกmo ยปลพivostยซ organizma: njegovo intrinziฤno naperjenost oz. (proto)intencionalnost, urejenost njegovih sestavnih delov, smotre in cilje, ki jih zasleduje itn. O pojmih, kot so intencionalnost, red ali smotrnost, lahko resda govorimo z nasprotnega, tj. subjektivistiฤnega brega razcepljene narave, vendar pa smo jih v tem primeru prisiljeni obravnavati kot gole projekcije naลกega duha in ne kot intrinziฤne lastnosti opazovanega organizma โ torej kot nekaj, kar v svet vnaลกamo mi sami, in ne kot nekaj, kar bi bilo res svojsko ลพivim bitjem kot takim. Organizem je oropan bodisi svojega poloลพaja med drugimi fizikalnimi pojavi bodisi svoje lastne intrinziฤne narave.
Whitehead seveda ni prvi filozof, ki bi opozoril na tovrstne teลพave. Nenazadnje imamo tukaj opraviti s pojmovnim okvirom, ki smo ga podedovali po samih pionirjih zgodnje novoveลกke misli in ki je v 16. in 17. stoletju postal integralni del klasiฤne znanosti. V filozofskem registru obravnavano dihotomijo najlaลพje prepoznamo v Descartesovem dualizmu duha in telesa, prisotna pa je tudi v Humovi distinkciji med dejstvom in najstvom, ki znanstveno prouฤevanje faktov o naravi strogo razloฤi od sfere ฤloveลกkih smotrov in hotenj. Seveda v vmesnem ฤasu, tj. v ฤasu med delovanjem (pra)oฤetov novoveลกke misli in nastankom Whiteheadovih del, ni umanjkalo raznovrstnih kritik dualizma. Vendar pa so te velikokrat zgreลกile bistvo problema, saj ideja razcepljene narave, kot denimo izpostavlja belgijski filozof Didier Debaise (2017a, 2), sega znatno globlje kot metafiziฤni dualizmi. Nenazadnje jo v svojem delu in miลกljenju predpostavljajo tudi ลกtevilni nasprotniki dualizma, med drugim tudi znanstveniki, ki zase sicer trdijo, da ne privzemajo nobenih metafiziฤnih staliลกฤ, a obenem naravo na ravni metodoloลกkih razmejitev dosledno ฤlenijo glede na to, kaj sodi v njihovo podroฤje raziskovanja in kaj ne.
Sveลพina Whiteheadovega pristopa k problemu je ravno v tem, da polov razcepljene narave ne vzame kot izgotovljenih ontoloลกkih domen, ki bi ju bilo treba le ลกe sestaviti v koherentno celoto, ampak se vpraลกa, ali morda ne izvirata iz nezadovoljivo omejenih glediลกฤ na konkretna dejstva narave. Whitehead denimo izpostavi, da dualizem duha in telesa izvira iz nereflektiranega privzemanja znanstvene kozmologije, ki je vzklila v 16. stoletju (Znanost in sodobni svet, 22). Znanstvena revolucija, do katere je priลกlo v tem ฤasu, je sicer osupljivo dobro pojasnila zakonitosti gibanja teles v prostoru, a je hkrati s svojimi pragmatiฤnimi doseลพki sodobno misel zapeljala v domnevo, da lahko z materialistiฤnim okvirom zaobjamemo celotno stvarnost. Toda Whitehead opozarja, da ne moremo privoliti v univerzalni domet takลกne koncepcije narave, saj โ kot smo videli โ obstaja vrsta pojavov, ki jih je morala materialistiฤna interpretacija narave dati na stran. ฤe ลพelimo v svoje pojmovanje narave vkljuฤiti vse njene vidike โ torej tudi te, ki so zaradi omejitev naลกega epistemoloลกko-metodoloลกkega okvira iz nje izpadli โ, moramo po Whiteheadu najprej priznati, da nam znanstvene opredelitve dajejo zgolj parcialen oz. abstrakten vpogled v dinamiko naravnih pojavov. Kako pa naj potem razumemo konkretnost narave, iz katere znanost ฤrpa svoje abstraktne opredelitve? Na to vpraลกanje lahko odgovorimo le postopoma, saj gre za osrednji problem Whiteheadovega celjenja razcepljene narave, na ozadju katerega, kot bomo videli, artikulira tudi nekatere zanimive in za razumevanje Znanosti nepogreลกljive pojmovne premike.
Izmuzljiva konkretnost ฤutnega
Kje torej Whitehead zaฤne z iskanjem konkretnosti narave? V Pojmu se iskanja loti v naลกem neposrednem ฤutnem izkustvu. Pri artikulacija prepada med ฤutnostjo in znanstveno koncepcijo narave si pomaga z dobro znano Lockovo distinkcijo med primarnimi in sekundarnimi lastnostmi oz. kvalitetami (Whitehead 1920/1986, 27). Sekundarne lastnosti so po Locku tiste znaฤilnosti sveta, ki jih zaznavamo s ฤutili, torej v obliki barv, zvokov, vonjav itn. Po drugi strani pa so primarne lastnosti bolj abstraktne znaฤilnosti prostorsko-ฤasovne lokacije, geometriฤne oblike ali gibanja, torej vse tiste lastnosti, ki tvorijo ยปbesediลกฤeยซ moderne znanosti.[3]Glede Lockove koncepcije primarnih kvalitet izpostavljava le tiste opredelitve, ki so bistvene za Whiteheadovo interpretacijo in imajo nemara najveฤjo vrednost za razumevanje sodobne naravoslovne … Continue reading Locke na podlagi te distinkcije artikulira eno izmed najbolj prepoznavnih teorij razcepljene narave, po kateri so primarne kvalitete lastnosti dejansko obstojeฤega sveta, tj. sveta, ki obstaja neodvisno od opazovalca, medtem ko so sekundarne kvalitete oznaฤene kot projekcije opazovalฤevega duha, tj. kot opazovalcu svojstveni naฤini, kako se ta odziva na afekcije primarnih kvalitet.
Temeljni oฤitek, ki ga Whitehead uperi zoper Lockovo dihotomijo, ima opraviti z abstraktnostjo primarnih kvalitet. ฤe npr. govorimo o geometriฤni obliki predmeta, je ta po njegovem mnenju izluลกฤena oz. izpeta iz konkretnega predmeta, iz celovitega doลพivljajskega gestalta. Enako velja tudi za njegovo prostorsko umeลกฤenost ali gibanje. Vse opredelitve, ki se smukajo na ravni primarnih kvalitet, so potemtakem zgolj delni opisi celotnega dogajanja, o katerem priฤa naลกe konkretno izkustvo, ki je vselej polno raznovrstnih podob, zvokov, vonjav itn. Whitehead zato poudarja, da na ravni konkretnega doลพivljaja razlika med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami preprosto ne vzdrลพi โ vse lastnosti so, kot zapiลกe Whitehead, ยปv isti barki, kar pomeni, da bodo plule ali potonile soฤasnoยซ (ibid., 29).
Kako naj bi bila znanost, v kateri nastopajo samo premiki delcev, ki jih ne moremo neposredno zaznati, sploh zmoลพna zaobseฤi in pojasniti ves spekter v izkustvu pojavljajoฤe se narave? Obiฤajen odgovor se glasi, da abstraktna doloฤila znanosti priฤajo o obstoju materialnega substrata naravnega sveta, ki se skriva za naลกimi neposrednimi ฤutno-izkustvenimi danostmi. Whitehead tega ne more sprejeti in, sledeฤ Berkeleyjevi znameniti kritiki, izpostavlja, da je koncept materije v resnici ลกe bolj abstrakten od primarnih kvalitet, ki naj bi materijo opisovale. Materije, kot nenazadnje priznavajo tudi sami zagovorniki tega pojma, namreฤ nikoli ne izkuลกamo neposredno. Gre zgolj za hipotezo, s katero zagovorniki materializma poskuลกajo pojasniti, na kaj naj bi se primarne lastnosti, ฤe naj bi se res bistveno razlikovale od ฤutno zaznavnih aspektov narave, sploh nanaลกale. Tako so abstrakcije sodobne znanosti pospremljene z dodatno abstrakcijo: edino, kar pridoda materija, je namiลกljeni substrat, na katerega naj bi se te teorije v zadnji instanci nanaลกale (ibid., 16).
Materializem kot miselna doktrina tako po Whiteheadu zavoljo parcialne perspektive sodobne znanosti zasenฤi konkretno celoto ฤutnega izkustva. To se lahko odraลพa tako v spekulativnih metafiziฤnih sistemih kot v dozdevno skromnejลกih pozitivistiฤno navdahnjenih teorijah. Oba pristopa sta problematiฤna, saj distinkcijo med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami razumeta kot razmejitev med dvema medsebojno neodvisnima domenama dejstev. ล e veฤjo napako pa po Whiteheadu zagreลกijo teorije, ki izvor ฤutnega izkustva razlagajo kot uฤinek materialnih procesov. S prouฤevanjem vzroฤnih razmerij med primarnimi kvalitetami namreฤ po njegovem nikoli ne bomo odkrili vzroka za nastop sekundarnih kvalitet. Rdeฤa barva sonฤnega zahoda ne more biti posledica interakcije med elektromagnetnim valovanjem in barvnimi receptorji v oฤesu, saj se doลพiveta barva povsem razlikuje od primarnih kvalitet. Barva sonฤnega zahoda je torej osnovni in ireducibilni predmet zaznave. Najveฤ, kar lahko o rdeฤi barvi povemo v kontekstu primarnih kvalitet, je, da se doลพivljaj rdeฤe praviloma pojavlja v doloฤeni napovedljivi povezavi s pojavi, ki jih opisuje elektromagnetizem (ibid., 20). Dualizem se s tega glediลกฤa v resnici izkaลพe za manj problematiฤnega, saj priznava vsaj to, da med neposrednim ฤloveลกkim izkustvom in materialnim svetom, o katerem govori naravoslovna znanost, obstaja nezvedljiva razlika. Seveda pa je ta ยปprednostยซ tudi njegova temeljna pomanjkljivost, saj je misel, da je narava v svoji srฤiki razklana, nezadovoljiva tako z eksistencialnega kot intelektualnega vidika.
Pojem narave, ki ga Whitehead iลกฤe v razpravi z enakim naslovom, mora torej izraลพati konkretno, izvorno dejstvo, iz katerega so abstraktne opredelitve materije oz. primarne kvalitete ลกele drugotno izpeljane. Konkretno dejstvo, od katerega znanost abstrahira, pa ni niฤ drugega kot konkretno izkustvo ฤutne zaznave. Narava je tako v Pojmu definirana preprosto kot tisto, kar je v vsej svoji raznovrstnosti dano za ฤutno zaznavo (ibid., 3). Teorije o medsebojnih razmerjih med njenimi kvantitativnimi lastnostmi so sicer uporabne za napovedovanje nadaljnjega vedenja naravnih pojavov, nikakor pa ne izฤrpajo njihove celokupne dinamike. Bistveno pri tem je, da danosti ฤutne zaznave niso nekakลกen subjektivni dodatek k objektivnemu svetu naravoslovnih znanosti, ampak so osnova za abstrakcijo, s katero doloฤamo primarne lastnosti.
Pojem tako Whiteheada privede do nekakลกnega razลกirjenega senzualizma, ki, kot sva ลพe omenila, v marsikaterem oziru spominja na ฤezluลพne fenomenoloลกke analize in po katerem obstaja ena sama domena narave, namreฤ narava, ki je dana za karseda ลกiroko razumljeno ฤutno zaznavo. Vendar pa Whitehead v tem delu tudi nakaลพe, da njegov senzualizem โ v kolikor ga glede na pomen, ki se je v zgodovini filozofije pritaknil temu izrazu in ga v sploลกnem povezujemo z miselnimi tokovi, izhajajoฤimi iz empiristiฤne tradicije Locka in Huma, sploh lahko tako imenujemo โ ne ลพeli zanemariti kljuฤnih doprinosov sodobne znanosti k naลกemu spoznavanju narave. Pojem atoma, na primer, ni le abstrakcija v smislu, da bi ลกlo zgolj za zelo kompleksno formulacijo vidikov realnosti, ki jih sicer lahko opazujemo na lastne oฤi. Znanstveni koncepti po Whiteheadu niso zgolj raฤunski pripomoฤki, ki bi nam pomagali pri napovedovanju poteka pojavov, s katerim smo v osnovi vedno ลพe seznanjeni prek lastnih ฤutov. Whitehead se spotakne ob bolj tradicionalni senzualizem โ npr. Machov ali Ayerjev fenomenalizem โ, ki v znanstvenih konceptih vidi le formaliziran in sistematiziran naฤin govorjenja o neposredno zaznavnem svetu, ฤeลก: ยป[ฤ]e imate z atomi v mislih nekaj povsem drugega, potem, za boลพjo voljo, povejte raje kaj o tem drugemยซ (ibid., 45).
Whitehead torej noฤe zanikati, da nas sodobna znanost seznanja s predmeti, ki so na naฤelni ravni naลกemu neposrednemu obฤutenju povsem tuji. Ko govorimo o zgradbi atoma ali zelo oddaljenih nebesnih telesih, predstavljajo matematiฤni modeli in kvantitativni izsledki meritvenih instrumentov edini naฤin spoznanja takลกnih predmetov. Hkrati pa velja, da v Pojmu ne ponudi docela zadovoljivega odgovora na to, zakaj njegovemu razลกirjenemu senzualizmu ne bi bilo mogoฤe oฤitati, da vsaj implicitno zdrsne v neko pretanjeno razliฤico idealizma (ฤemur sam eksplicitno nasprotuje).
Whitehead se tako v Pojmu osredotoฤa na tiste vidike ฤloveลกkega izkustva, ki umanjkajo iz materialistiฤne podobe narave, ne ponudi pa ลกe dokonฤnih odgovorov glede tega, kako v perspektivo, ki zaobjame vse bistvene karakteristike ฤloveลกkega izkustva, vkljuฤiti tudi vse tisto, kar znanost (po njegovem upraviฤeno) postulira kot nezvedljivo na naลกe neposredno izkustvo. Znanost lahko v tem pogledu razumemo kot poskus ponovnega razmisleka o tem, kako vztrajati pri izvirnosti spoznanj sodobne znanosti in hkrati doลพivljajsko domeno reลกiti pred izgonom iz naravne domene. Lahko bi torej rekli, da omenjeno delo pospremi starejลกe kritiฤne razmisleke o pomanjkljivostih materialistiฤnega pojmovnega okvirja s konkretnejลกimi nastavki za izgradnjo robustnejลกe alternative. Ali drugaฤe: v Znanosti zaฤne Whitehead razvijati ontologijo, ki bi bila skladna z natanฤnim fenomenoloลกkim opisom doลพivljanja, ki ga razvije v Pojmu.
Na ta naฤin pa dospemo tudi do boljลกega vpogleda v ozadje nekaterih idej, ki jih Whitehead razvija v Znanosti. ฤe upoลกtevamo problematiko razcepljene narave, lahko denimo bolje razumemo, zakaj Whitehead v svoji analizi vloge, ki naj bi jo imela znanost v sodobnem svetu, posveti nemalo pozornosti vpraลกanjem, povezanim s fenomenom zaznave. Prav tako postane jasno, zakaj se skozi celotno delo vije razmislek o odnosu med konkretnim in abstraktnim. Nenazadnje pa lahko s tega vidika razumemo tudi vlogo organizma, ki predstavlja nekakลกno kulminacijo Whiteheadovih filozofskih razmislekov v Znanosti. Ravno v nenavadni koncepciji organizma se namreฤ skriva kljuฤ do Whiteheadove nove reลกitve problema razcepitve narave, saj mu ta sluลพi kot vogelni kamen za nauk, ยปki bi lahko nadomestil materializem, s katerim je znanost od 17. stoletja naprej obteลพevala filozofijoยซ (Znanost in sodobni svet, 35-36).
Narava organizma, organizmiฤnost narave
Kako torej Whitehead razume koncept organizma? Temeljna poanta, ki jo velja v zvezi s tem izpostaviti, je, da Whitehead organizmiฤnosti ne zamejuje zgolj na domeno ลพivih bitij, tj. na ljudi, ลพivali, rastline itn., temveฤ jo razume veliko ลกirลกe, in sicer kot nekaj, kar se nanaลกa na vse naravne pojave, od najelementarnejลกih mikroskopskih delcev do pojavov astronomskih razseลพnosti. Ko Whitehead govori o organizmih, ga ne zanimajo toliko posebnosti ลพivih bitij, kot tisto, kar naj bi bilo skupno vsem fenomenom, ฤe jih le vzamemo v vsej njihovi konkretnosti. Ali strnjeno: organizmiฤnost narave po Whiteheadu ne oznaฤuje niฤ drugega kot njeno najkonkretnejลกo dejstvenost (ibid., 36).
Pri tem se seveda poraja vpraลกanje, od kod ta na prvi pogled nenavadna povezava med konkretnostjo in organizmiฤnostjo? Da bi lahko odgovorili nanj, se spomnimo teลพav, s katerimi se je Whitehead sooฤal v Pojmu. Videli smo, da je bila tam konkretnost ฤutnega izkustva obravnavana predvsem kot celovitost nabora vseh izkustvenih kvalitet, do temeljne teลพave โ razcepitve narave โ pa je priลกlo, ker so znanstvene teorije iz konkretnosti narave abstrahirale zgolj nekatere njene vidike (t. i. primarne kvalitete), medtem ko so druge vidike (t. i. sekundarne kvalitete) puลกฤale ob strani. Konkretnost lahko v tem kontekstu razumemo kot celovitost nabora vseh posameznih lastnosti predmetov izkustva, abstraktnost pa kot omejenost izbranega nabora lastnosti, ki so bile izvzete iz doลพivljajske celote. V Znanosti pa se Whitehead osredotoฤi na nek specifiฤen vidik konkretnosti, ki je v Pojmu sicer prisoten, a morda ni tako jasno artikuliran. Konkretnost namreฤ oznaฤuje tudi to, da pojavi niso zgolj seลกtevki posameznih lastnosti oz. skupki posameznih sestavnih delov, temveฤ so vse te lastnosti oz. vsi ti sestavni deli vpeti v enovito, ubrano celoto โ kar je ravno tisti moment konkretnosti, ki ga Whitehead poskuลกa izraziti s pojmom organizma.
Po Whiteheadu se pojem organizma v dveh ozirih nanaลกa na enovito ubranost pojavov . Po eni strani oznaฤuje posebno razmerje med celoto in njenimi sestavnimi deli. Ko govorimo o organizmu, mislimo na celoto, ki sestoji iz gradnikov, urejenih v specifiฤna razmerja medsebojnih interakcij, ta celota pa vzvratno vpliva na intrinziฤni znaฤaj in vedenje omenjenih gradnikov (Znanost in sodobni svet, 68). Po drugi strani pa pojem organizma oznaฤuje tudi posebno razmerje med celotnim organizmom in njegovim zunanjim okoljem. Organizmi namreฤ nikoli ne obstajajo kot samozadostne, vase zaprte celote, temveฤ so v neprestani vzajemni interakciji z drugimi organizmi, s katerimi se povezujejo v organizme viลกjih redov (ibid., 68).
Obiฤajno tak naฤin razmiลกljanja povezujemo z ลพivimi bitji. ฤe denimo pomislimo na lastno telo, se izkaลพe, da telesa kot celote ne moremo razumeti brez njegovih gradnikov in da, obratno, telesnih gradnikov ne moremo razumeti brez upoลกtevanja telesa kot celote: ลพivost ลพivega telesa je odvisna od ubranega delovanja njegovih organov, tkiv, celic itn., normalno delovanje organov, tkiv, celic itn. pa je odvisno od ubranosti ลพivega telesa kot celote. Hkrati pa je iz zadnjega pristavka razvidno, da tudi sami gradniki naลกega telesa izpriฤujejo podobno organizmiฤno ureditev: organizmi sestojijo iz tkiv, tkiva iz celic itn., pri ฤemer je na vseh nivojih prisotna enaka soodvisnost med celoto in sestavnimi deli. Posebnost Whiteheadovega pristopa je, da to logiko preprosto razลกiri na vsa ostala podroฤja realnosti.
Tako je denimo po njegovem mnenju tudi atom posebna vrsta organizma. ฤe si atom predstavljamo kot nespremenljiv delec, ki inertno vztraja v lastnem naฤinu obstoja, se nam bo ta preskok zdel nenavaden. Toda Whitehead opozarja, da tudi atom v zadnji instanci sestoji iz dinamiฤnega prepleta in ubranega so-delovanja njegovih gradnikov. O atomu kot konkretnem dejstvu narave lahko govorimo samo, ฤe protonom, nevtronom in elektronom uspe vzpostaviti doloฤeno stabilno ravnovesje medsebojnih interakcij (ibid., 109โ110). In ker je notranja ureditev atoma odvisna od njegovega zunanjega okolja, bo njegova identiteta odvisna tudi od interakcij z drugimi atomi, s katerimi bo tvoril nove (viลกje) celote. Molekule so po tej shemi organizmi viลกjega reda, ki vzvratno vplivajo na notranjo ureditev svojih gradnikov-atomov, se same povezujejo v viลกje organizirane strukture (npr. supermolekule ali organele) itn.
Da bi lahko organicistiฤno ureditev uzrli v vseh vidikih narave, pa moramo po Whiteheadu najprej spodkopati same temelje materialistiฤne interpretacije znanosti. Toda โ kaj Whitehead pravzaprav misli s tem izrazom? Strnjeno bi lahko rekli, da gre za znanstveno kozmologijo,
ยปki kot temeljno dejstvo predpostavlja nezvedljivo golo snov oz. materijo, razporejeno po prostoru v obliki toka konfiguracij. Vzeta sama po sebi, je takลกna materija oropana smisla, vrednosti, smotra. Poฤne, kar paฤ poฤne, in pri tem sledi uteฤenim tirnicam, ki ji jih vsiljujejo zunanje relacije, torej relacije, ki ne izvirajo iz narave njene biti.ยซ (Ibid., 21)
Temeljno predpostavko, na kateri poฤiva znanstveni materializem in ki jo moramo, ฤe si ลพelimo utreti pot do organicistiฤne alternative, nujno preseฤi, Whitehead poimenuje hipoteza preprostega poloลพaja (ibid., 44). Gre za predpostavko, da je intrinziฤni znaฤaj slehernega pojava neodvisen od pojavov, ki so ฤasovno in prostorsko odmaknjeni, tj. od pojavov, ki nastopijo prej ali pozneje in se nahajajo tam ali ondi. Iz hipoteze preprostega poloลพaja izhaja dobro znana in v sodobnem ฤasu tako domaฤa predstava, da realnost v zadnji instanci sestoji iz mnoลกtva prostorsko in ฤasovno loฤenih ter medsebojno neodvisnih materialnih gradnikov, katerih interakcije se pokoravajo univerzalnim zakonom gibanja. Znanost lahko razumemo kot Whiteheadov poskus razvitja alternative tej globoko usidrani predstavi in temeljni hipotezi, na kateri poฤiva.
To pa nam pomaga tudi bolje razumeti vpeljavo ลกtevilnih izvirnih in morda kanฤek nenavadno zveneฤih izrazov, ki tvorijo miลกljenjsko tkivo Znanosti. Poglejmo si le dva taka primera: oprijem oz. oprijemalna enotnost (ibid., 57) ter pripetljaj oz. primerljaj (ibid., 12). Z izrazom ยปoprijemยซ meri Whitehead na zgoraj nakazano medsebojno soodvisnost in sodoloฤujoฤnost naravnih pojavov. ฤe imamo na primer opraviti z dvema bitnostma na razliฤnih prostorsko-ฤasovnih poloลพajih, bodo lastnosti prve vplivale na intrinziฤni znaฤaj druge โ in obratno. Nobena izmed obeh bitnosti nima povsem samostojnega, samozadostnega obstoja, saj so konkretne znaฤilnosti obeh odvisne od njunega specifiฤnega medsebojnega razmerja. Ko pride do tovrstnega sodoloฤanja in sopreลพemanja bitnosti, imamo po Whiteheadu opraviti z oprijemalno enotnostjo oz. oprijemalnim poenotenjem.
Na nekaj podobnega pa Whitehead meri tudi z izrazom ยปpripetljajยซ oz. ยปprimerljajยซ, ki v njegovem besediลกฤu nastopa kot sopomenka za konkretno dejstvo oz. temeljni konkretni ยปgradnikยซ narave: ta poslej ni veฤ na tem mestu in v tem trenutku (samo)obstojeฤi, od drugih bitnosti neodvisni delec materije, temveฤ prej dogodek oz. proces, tj. skozi doloฤen ฤas in doloฤen prostor raztezajoฤa se, druge bitnosti sodoloฤujoฤa in po drugih bitnostih sodoloฤena organska celota. Konkretna dejstva se po Whiteheadu uprimerjajo skozi ubrane ฤasovno-prostorske preplete gradnikov in okoliลกkih bitnosti ter na ta naฤin poskrbijo, da se pripeti nov dogodek โ nov proces, ki razpira nova polja delovanja, uฤinkovanja in spreminjanja: ยปNaravaยซ, zapiลกe Whitehead, ยปje gledaliลกฤe, v katerem nastopajo sopreลพemajoฤe se dejavnosti.ยซ (Whitehead 1934/2011: 35)
Na tem mestu se ne moreva lotiti natanฤnejลกega prikaza Whiteheadove organsko-procesne metafizike, glede ฤesar bralca napotujeva na ลพe omenjeno delo Proces in realnost (Whitehead 1929/1978), ki sistematiฤno razvije in ponekod tudi dopolni oz. spremeni filozofske nastavke priฤujoฤega dela (gl. tudi: Hosinski 1993; Kraus 1998; Segall 2013; Thomas 1993, zlasti: 1โ33). Veljalo pa bi se ลกe vsaj nekoliko pritakniti kljuฤnega vpraลกanja Znanosti, in sicer kako naj bi Whiteheadova alternativa materialistiฤni doktrini pripomogla k razumevanju konkretnih znanstvenih odkritij. Sodobna znanost nenazadnje govori o univerzalnih in nespremenljivih zakonih narave, ki naj bi jim bili podrejeni vsi naravni pojavi. V kakลกnem smislu naj bi bilo torej pomembno upoลกtevati notranjo ureditev in okolje dejstev, kot to poฤne Whiteheadova organska filozofija?
Belgijska filozofinja znanosti Isabelle Stengers dobro oriลกe whiteheadovsko interpretacijo znanstvenega raziskovanja objektov, kakrลกen je elektron:
ยปFizik bo ocenil, da je bil poskus uspeลกen, ko mu bo uspelo nasloviti elektron kot tak, a bo to storil na specifiฤen naฤin, ki bo zanesljivo priฤal o vedenju elektrona in ki bo torej omogoฤal identifikacijo spremenljivk, ki to vedenje doloฤajo. Po Whiteheadu nam tak doseลพek sporoฤa, da je znanstveniku uspelo za elektron ustvariti posebno okolje in da ‘elektron’ v kontekstu poskusa oznaฤuje preprosto elektron, ki obstaja v specifiฤnem sozvoฤju s tem okoljem.ยซ (Stengers 2011, 167)
Bitnosti, kakrลกna je elektron, potemtakem ne moremo opredeliti kot v absolutni izolaciji obstojeฤ materialni delec. Ali drugaฤe: izraz ยปelektronยซ se ne nanaลกa na bitnost, ki bi obstajala tako rekoฤ readymade, ampak predvsem na doloฤeno situacijo, v kateri se elektron s svojim specifiฤnim ยปvedenjemยซ ลกele lahko pojavi, ta pa vkljuฤuje naฤine, na katere lahko elektron vstopa v interakcije z drugimi bitnostmi. Uspeลกen znanstveni poskus mora upoลกtevati naฤine moลพnih interakcij z objektom, ki ga prouฤuje, kamor denimo v primeru elektrona sodi tudi koncept elektromagnetnega polja. Prav tako pa mora organizirati konkretne materialne okoliลกฤine oz. vzpostaviti okolje, v katerem lahko prouฤevani predmet dejansko vstopi v interakcije z opazovalcem, tj. domisliti se mora merilnih tehnik, na podlagi katerih lahko ยปvedenjeยซ posameznega elektrona ลกele pride do izraza.[4]Za podrobnejลกe diskusije o konkretnih Whiteheadovih doprinosih k znanosti glej: Athearn (2016), Eastman in Keeton (2004), McHenry (2015), Segall (2013).
ฤe znanosti uspe izluลกฤiti doloฤene sploลกne zakonitosti in opredeliti entitete, ki se tem zakonitostim pokoravajo, lahko to po Whiteheadu upraviฤeno ลกtejemo za izjemen doseลพek. Vendar pa se moramo hkrati zavedati, da se znanstvena spoznanja nanaลกajo zgolj na specifiฤno situacijo oz. okolje, v katerem prouฤevani organizmi izpriฤujejo doloฤeno vedenje. Kadar imamo opraviti s skrajno robustnimi organizmi, kakrลกni so elektroni, se nam bo morda zdelo, da zakonitosti njihovega vedenja drลพijo enkrat za vselej. Vendar pa je v Whiteheadovem ฤasu razvoj kvantne mehanike pokazal, da lahko tudi elektroni v doloฤenih situacijah izpriฤujejo skrajno nepriฤakovane lastnosti in vedenja (Znanost in sodobni svet, 110).
ฤe se po tem ovinku vrnemo k vpraลกanju razcepljene narave, vidimo, da Whitehead v Znanosti dela nekoliko drugaฤne poudarke kot v zgodnejลกem Pojmu. Lahko bi rekli, da je po opisu in tematizaciji holistiฤno-dinamiฤne strukture konkretnega izkustva, s katero se je ukvarjal v Pojmu, nastopil ฤas za izdelavo temu izkustvu ustrezne ontologije, kar je predmet njegovih poznejลกih del, priฤenลกi ravno z Znanostjo. ฤe namreฤ ลพelimo biti zvesti obฤi znanstveni maksimi, da mora vsaka vednost koreniniti v konkretni faktiฤnosti, bomo morali tako svojo metafiziko kot na slednji utemeljeno fiziko oblikovati v sozvoฤju s konkretnim izkustvom in ne na rovaลก slednjega. V organizmiฤni podobi, ki jo razvije Znanost, naลกe fenomenalno polje, v katerem se porajajo medsebojno prepletajoฤe se kvalitete in naฤini spoznave le-teh, tako postane ลกe en dogodek, ki se dinamiฤno vpenja v mreลพo sopreลพemajoฤih in sodoloฤujoฤih se so-dogodkov. Ta dogodek bo imel resda svoje specifiฤne lastnosti โ torej lastnosti, ki ga bodo razlikovale od dogodkov, povezanih z neลพivo naravo โ, a zato ne bo nekaj, kar bi bilo na kakrลกenkoli naฤin izvzeto iz dinamiฤne svetno-naravne celote in bi potemtakem napeljevalo na idealistiฤno pozicijo. Whitehead tako tudi uspeลกno utemelji svoje realistiฤno staliลกฤe, po katerem bitnosti narave niso zvedljive na njihovo pojavljanje v naลกem izkustvu, ne da bi bil s tem prisiljen zanikati pomembnost, ki jo v Pojmu pripisuje analizi doลพivljajske dinamike.
Premik, do katerega pride med Pojmom in Znanostjo, pa hkrati tudi precizira nekatere teลพave v zvezi z materializmom, ki smo jih omenili v prejลกnjem razdelku. Abstrakcije znanosti poslej niso veฤ v prvi vrsti problematiฤne zaradi svoje abstraktnosti, tj. zato, ker naj bi bile iz konkretnega izkustva izpeti nerealni umisleki, temveฤ zato, ker so neupraviฤeno razglaลกene za ultimativne gradnike narave. Osnovni delci in zakonitosti, o katerih govori sodobna znanost, so namreฤ po Whiteheadu posploลกitve, ki, kot smo videli, drลพijo le v kontekstu specifiฤnih okolij konkretnih organizmov. Whitehead zato v Znanosti namesto o problemu razcepljene narave raje govori o zmoti napaฤno umeลกฤene konkretnosti (ibid., 46). Seveda pa sta problema tesno povezana. ฤe namreฤ bistvo narave razumemo kot nabor ultimativnih gradnikov, o katerih govori znanost, bo narava potisnjena onkraj dosega naลกega neposrednega izkustva. ฤloveลกko izkustvo se bo tako zdelo zgolj kot subjektivni odsev dejanske materialne realnosti, kar nam bo onemogoฤilo uzreti intrinziฤni znaฤaj samih dejstev znanstvenega prouฤevanja.
Intrinziฤna vrednost onkraj dejstvenosti in najstva
Do zdaj smo se ukvarjali s kritiฤno platjo Znanosti, ki materialistiฤni doktrini oฤita, da je slepa za omejenost znanstvenih teorij, saj po Whiteheadu konkretnosti narave ni mogoฤe zaobjeti z naborom temeljnih gradnikov ali enkrat za vselej zakoliฤenih naravnih zakonitosti. Vendar pa Whitehead v Znanosti ne poskuลกa zgolj obrzdati neuresniฤljivih upov, ki jih sodobni svet polaga v znanost. Nenazadnje njegova organicistiฤna alternativa izvira iz potrebe po boljลกem razumevanju vidikov narave, ki so v materializmu zapostavljeni. Kaj torej umanjka materialistiฤni koncepciji narave? ฤeprav je odgovorov na to vpraลกanje veฤ, bi se v tem razdelku rada posvetila predvsem vidiku, ki v Znanosti igra zelo pomembno vlogo โ vidiku intrinziฤne vrednosti narave.
Whitehead se namreฤ v Znanosti poleg dihotomije ฤutno zaznavnih in znanstveno opredeljivih kvalitet narave loti ลกe druge in v nekem smislu morda celo globlje zakoreninjene dihotomije โ razkoraka med dejstvom in najstvom. Znanstveni materializem je po njegovem mnenju naravo osiromaลกil ne le za ฤutno-zaznavne kvalitete, ampak tudi za vso intrinziฤno vrednost, saj smo slednjo vajeni razumeti zgolj kot odsev ali projekcijo naลกih lastnih interesov. ฤe privzamemo drลพo sodobne znanosti, ki naravo slika kot golo zapovrstje dogodkov, slepo pokoravajoฤih se nespremenljivim naravnim zakonitostim, je tak zakljuฤek neizbeลพen. V takลกnem ยปpoznanstvenemยซ svetu za interese, hotenja, namere ali vrednotenja preprosto ni prostora. Vse to se mora umakniti v ne- oz. zunaj-naravno domeno ฤloveลกkega duha, s ฤimer ni zanikana zgolj intrinziฤna vrednost drugih organizmov, ampak postane hkrati nerazumljivo, kako naj bi ฤloveลกki smotri in namere sploh vplivali na potek naravnih dogodkov (ibid., 67).
Na prvi pogled se zdi, da lahko zev med domenama dejstva in najstva premostimo samo, ฤe se odreฤemo spoznanjem sodobne znanosti. Whiteheadov pojem organizma pa nakazuje na drugaฤno reลกitev. Kot smo videli, so zakonitosti moderne znanosti za Whiteheada zgolj abstrakten opis sosledja dogodkov v naravi, saj zanemarjajo intrinziฤni znaฤaj konkretnih dejstev, na katere se nanaลกajo. Vrednost pa je po njegovem ravno bistveni vidik intrinziฤnega znaฤaja vsakrลกnega organizma (ibid., 9). Whitehead sicer ni prvi, ki je vrednost iskal v samem jedru konkretnih dejstev narave. Gre za podvig, ki je potekal vzporedno z razvojem znanstvenega miลกljenjskega sloga in ki ga lahko v najprepoznavnejลกi obliki prepoznamo v estetiki romantike. Whitehead se zato v svojem delu zateฤe k romantiฤnim pesnikom, med katerimi velja izpostaviti zlasti Williama Wordswortha, ฤigar pesmi mu sluลพijo kot izhodiลกฤe za refleksijo o vrednosti in pomenu narave.
Wordsworth je najbolj znan po besedilih, v katerih opisuje kontemplativne ali ekstatiฤne izkuลกnje, ki jih je bil deleลพen v idiliฤnih predelih angleลกkega podeลพelja, kakrลกne denimo vidimo na panoramskih slikah Johna Constabla. V tem pogledu pesnik predstavlja enega izmed vodilnih glasov romantiฤnega poziva k neokrnjeni naravi. Nova senzibilnost za naravna okolja, ki jih niso oskrunili ฤloveลกki artefakti, izhaja zlasti iz radikalne preobrazbe ฤloveลกkih ลพivljenjskih pogojev, ki jih je v 18. in 19. stoletju prinesla industrijska revolucija (Thomas 1983). Na ozadju ลกtevilnih sprememb, ki jih je v naravno okolje Evropejcev pospeลกeno vnaลกala ฤloveลกka dejavnost, je postala toliko bolj v oฤi bijoฤa obstojnost in nespremenljivost nekaterih vidikov narave: najsi denimo izgubljena obstojnost gozdov, ki so podlegli zahtevam industrializacije, ali nespremenljivost gora, ki v svoji samozadostnosti kljubujejo zobu ฤasa in premene.
Toda ฤe bi Wordsworthova poezija izraลพala zgolj obลพalovanje nad postopnim izginjanjem neokrnjene narave, zagotovo ne bi vzbudila Whiteheadovega filozofskega zanimanja. Neokrnjenost narave, ki jo poskuลกa angleลกki romantik izraziti v svojih pesnitvah, se namreฤ ne nanaลกa zgolj na materialno odsotnost ฤloveลกkih artefaktov, temveฤ oznaฤuje neko specifiฤno razseลพnost narave, za katero v umetni atmosferi znanstvene racionalnosti ni veฤ prostora. Ta razseลพnost je najbolje izraลพena v presunljivi frazi: ยป[razum] moril bi, da lahko seciraยซ (Znanost in sodobni svet, 71). Kot vemo, velja ta maksima za nekatere postopke, s katerimi znanost prouฤuje ลพiva bitja, dobesedno. Vendar pa sodobna znanost po Wordsworthovem mnenju ne secira samo ลพivih organizmov, temveฤ tudi vrednost oziroma โ ฤe uporabimo njegov izraz โ pomembnost, ki jo izpriฤuje narava kot celota. Wordswortha torej zanima ยปpreลพeฤa priฤujoฤnostยซ pokrajine (ibid., 72), za katero se zdi, da obstaja zavoljo same sebe in da v sebi skriva svoje lastne cilje in smotre. ฤe je naลกa analitiฤna drลพa slepa in gluha za medsebojno preลพemanje gradnikov, ki tvorijo preลพeฤo priฤujoฤnost naravnih krajev, nam ta razseลพnost narave preprosto spolzi skozi prste.
Whitehead tako iz svojega branja Wordswortha izluลกฤi dva kljuฤna vidika narave: obstojnost in celovitost. Pojem intrinziฤne vrednosti, ki ga razvije v Znanosti, izhaja natanko iz uvida, kako se ta dva aspekta vzajemno podpirata. Obstojnost naravnih pojavov je namreฤ s staliลกฤa organicistiฤne filozofije vse prej kot samoumevna. ฤe lahko z mehanicistiฤnega vidika dolgotrajno obstojnost pojavov razumemo kot njihovo nespremenljivost in vztrajanje pri obstoju (vsaj z ozirom na osnovne gradnike narave), pa po Whiteheadu v naravi takลกnih inertno obstojeฤih, nespremenljivih delcev ne bomo naลกli. Vse, kar obstaja, so organizmi, ki sestojijo iz dinamiฤnega prepleta gradnikov in katerih obstojnost temelji na nenehni interakciji z okoljem. Prej izjema kot pravilo je, ฤe v takลกnem svetu naletimo na ยปpreลพeฤe prisotnostiยซ, tj. celote, ki svoje gradnike in njihova medsebojna razmerja ohranjajo v relativno konstantni obliki.
Da bi organizmi lahko obstali, mora biti vedenje njihovih gradnikov medsebojno usklajeno, in sicer na naฤin, da bo vsak posamezni gradnik prispeval k stabilnosti celote, ki jo tvori. Obstojnost doloฤene celote je torej lahko zgolj nasledek aktivnega ohranjanja lastne identitete. Organizmi, ki so tega sposobni spriฤo lastne notranje usklajenosti, tako v nekem smislu sami priskrbijo pogoje za lasten kontinuiran obstoj. Whitehead na podlagi tega zakljuฤi, da obstojne celote obstajajo zavoljo samih sebe (ibid., 88). S tem hoฤe po eni strani povedati, da se v vsakem gradniku zrcali vrednost, ki jo prispeva k ohranitvi obstojnosti celote, saj je njegov specifiฤen naฤin obstoja in delovanja pogojen z dinamiko te veฤje celote; po drugi strani pa ลพeli povedati, da so te veฤje celote v nekem smislu same po sebi motivirane oz. zainteresirane za ohranjanje lastnega obstoja: njihova obstojnost ne izhaja iz preproste inercije, ampak iz neprestanega ยปprizadevanjaยซ za tem, da bi se obdrลพale v obstoju.
Takลกen ยปobstoj zavoljo samega sebeยซ je po Whiteheadu prisoten ลพe na ravni najpreprostejลกih fizikalnih delcev. ลฝe tu lahko namreฤ vidimo, kako po eni strani medsebojna konfiguracija gradnikov oblikuje stabilno celoto, ta pa po drugi strani omogoฤa gradnikom, da v njej opravljajo svojo specifiฤno vlogo (ibid., 110). Pri kompleksnejลกih organizmih bo preลพemanje gradnikov seveda kompleksnejลกe, a bo, v kolikor gre za obstojne celote, vendarle izpriฤevalo isto temeljno dinamiko. Za povrh lahko v tem samovzpostavljajoฤem se znaฤaju obstojnih celot prepoznamo tudi zametek tistega pola naลกega doลพivljanja, ki ga pod pojmom najstva razloฤujemo od dejstvenosti. Nenazadnje smo tudi mi sami obstojni organizmi in v tem oziru tudi enotnost naลกega izkustva izraลพa obstojnost naลกe specifiฤne organizmiฤne konstitucije (ibid., 78). Zato sveta tudi ne doลพivljamo kot zgolj vrednostno nevtralnega nabora dejstev ali preprostega zaporedja dogodkov, ki se slepo pokoravajo nespremenljivim naravnim zakonitostim, temveฤ dinamiฤne preplete dogodkov doลพivljamo kot aspekte lastnega okolja, ki nosijo doloฤeno vrednost za naลก lastni obstoj. Smotri in vrednote, namere in norme โ vse to po Whiteheadu niso edinstvene znaฤilnosti ฤloveลกkega duha, temveฤ prej odraz najsploลกnejลกega naฤela, ki zdruลพuje vse obstojne naravne pojave.
Vrednost bomo tako po Whiteheadu naลกli v samem jedru konkretnih dejstev narave. Gre namreฤ za naฤelo, brez katerega v nekem smislu sploh ne bi mogli govoriti o specifiฤnih dejstvih narave, saj bi se vsakrลกna individualna enotnost naravnih pojavov v hipu porazgubila oz. bi se spremenila v nekaj docela nerazpoznavnega. Vrednost se tako nanaลกa na specifiฤno ureditev, ki dejstvom narave omogoฤa bolj ali manj kontinuirano obstojnost. Znanost vrednostno razseลพnost sicer lahko zanemari in svoje raziskave zameji na obravnavo ยปgolih dejstevยซ, a bo ob tem spregledala intrinziฤni znaฤaj, ki pogojuje obstojnost objektov njenega prouฤevanja in nenazadnje tudi domet njenih lastnih spoznanj.
Vrednost znanosti v sodobnem svetu
Vidimo, da Whiteheadov organicizem vkljuฤuje nekatere vidike, ki so izpadli iz mehanicistiฤnega razumevanja narave, denimo vrednost, ki jo romantiki opevajo kot neodtujljiv vidik naลกega izkustva in vseh naravnih pojavov. Bralec se bo na tej toฤki nemara vpraลกal, ali se vendarle nismo, sledeฤ Whiteheadovim razmislekom, vrnili k nekoliko drugaฤni razliฤici razcepljene narave, ki po eni strani sicer priznava znanstvena spoznanja, v kolikor so ta pazljivo zamejena na znanstveni metodologiji priliฤena raziskovalna podroฤja, po drugi strani pa jim odreka dostop do neke bolj fundamentalne, dinamiki organizma priliฤene realnosti. Toda Whitehead daje jasno vedeti, da se ne strinja z Wordsworthim prepriฤanjem, po katerem naj se znanost na naฤelni ravni ne bi bila zmoลพna dokopati do konkretnega znaฤaja naravnih dejstev (ibid., 71). Whitehead znanstvenim spoznanjem v Znanosti ne ลพeli postavljati mej, temveฤ poskuลกa doseฤi ravno nasprotno โ razลกiriti naลกo predstavo o tem, kam vse znanstvena spoznanja lahko seลพejo. Poglejmo si to nekoliko podrobneje.
Vrednost je po Whiteheadu nepogreลกljivi vidik vsakega izkustva narave โ tudi znanstvenega. Glede tega je posebej pomenljiva opazka, ki jo najdemo v enem od njegovih poznejลกih del:
ยปTudi najbolj goreฤi zagovorniki objektivnosti znanstvene misli vztrajajo na njeni relevantnosti. V resnici to predpostavlja ลพe ‘zagovarjanje znanstvene doktrine’. Brez obฤutka zainteresiranosti bi namreฤ ฤlovek to doktrino le zaznal, ne bi je pa zagovarjal. Stremljenje po resnici predpostavlja interes.ยซ (Whitehead 1938/1968, 9)
Znanstveno izkustvo narave vsebuje torej vsaj zametke pomena, vrednosti, ki ji je bila na sledi romantiฤna poezija.
Po drugi strani pa tudi med romantiki naletimo na avtorje, ki so se navduลกevali nad odkritji sodobne znanosti in so bili naklonjeni njenim metodam. Whitehead tozadevno posebej izpostavi Percyja Shelleyja, ฤigar pesniลกka senzibilnost je v mnogih ozirih nasprotna Wordsworthovi. Shelley se namreฤ v nasprotju s slednjim nikoli ne pritoลพuje nad prevladujoฤo znanstveno koncepcijo sveta โ ลกe veฤ, v njegovi poeziji mrgoli aluzij na znanstvene poskuse in teorije: ยปKar so za Wordswortha hribi, je bil za Shelleyja laboratorijยซ (Znanost in sodobni svet, 72-73). Ta razlika med avtorjema pa ni vezana samo na prizoriลกฤa, iz katerih ฤrpata navdih, temveฤ tudi na vsebino njune poezije. ฤe bi ลพeleli srediลกฤno temo Shelleyjeve poezije povzeti z eno samo besedo, bi bila to sprememba: njegove pesmi so preลพete z vizijo neizbeลพne spremenljivosti vseh stvari (ibid., 74). ฤe se Wordsworth osredotoฤa na trajno in tako rekoฤ monolitno pokrajino, v kateri se kristalizira intrinziฤna vrednost obstojnih pojavov, pa Shelley opeva njihovo mnogoterost in spremenljivost.
S tega vidika je Shelley tudi bolj naklonjen znanstvenemu pojmovanju, ki v naravi vidi sosledje dogodkov in se ne ozira na vrednost posameznih pojavov. In vendar premena, o kateri pesni Shelley, ni zvedljiva na mehanicistiฤno razlago, saj ne gre za spremembo, ki bi jo bilo mogoฤe izraziti v kontekstu prostorskega gibanja, ampak za spremembo notranjega znaฤaja (ibid., 74). ฤe lahko v Shelleyjevi podobi sveta sploh govorimo o regularnostih in pravilih, teh ne moremo vzpostaviti na ravni ฤasovnega sosledja diskretnih bitnosti, ampak jih moramo iskati v preobrazbah tega, ฤemur Whitehead pravi dogodki oz. organizmi.
Shelleyjevo poezijo lahko torej razumemo kot izhodiลกฤe za whiteheadovsko sintezo med znanstvenim pojmovanjem narave in romantiฤnim uvidom v konkretnost organizmov. Ta sinteza je namreฤ mogoฤa samo na podlagi pojma spremembe, ki lahko razloลพi ne le, kako si razliฤni dogodki sledijo v ฤasu, ampak tudi, kako ti dogodki vplivajo na konkretne organizme. Videli smo, da organizmi po Whiteheadu niso nikoli popolnoma obstojne enote, ki bi svojo specifiฤno strukturo oz. ureditev nadaljevale v neskonฤnost. ฤeprav lahko ostanejo nespremenjeni dalj ฤasa โ pri ฤemer je npr. obstojnost atoma ali protona veliko daljลกa od obstojnosti psa ali ฤloveka โ, pa mreลพa sodoloฤenosti, ki jo spletajo z okoliลกkimi organizmi, terja, da se neprenehoma in najsi ลกe tako minimalno prilagajajo novim situacijam. Tako kot gradniki doloฤenega organizma z medsebojnim preลพemanjem porajajo enovito strukturo, je tudi sam ta organizem kot celota vpet v dinamiฤno oprijemalno enotnost svojega okolja. Na ta naฤin smo priฤa nenehnemu porajanju novih razmerij, novih interakcij in naposled tudi novih organizmov. Da bi razumeli Whiteheadovo pojmovanje narave, moramo potemtakem pojem organizma dopolniti z razumevanjem njegove spremenljivosti, saj bomo lahko naravo le tako razumeli v njenem najbolj konkretnem in polnem pomenu, torej kot ยปtoriลกฤe organizmov v procesu nastajanjaยซ (ibid., 64).
Kaj lahko na podlagi vsega tega povemo o vrednosti znanstvenih spoznanj narave? ฤe bi nam ta razkrivala samo spremembe poloลพaja diskretnih, samostojno obstojeฤih gradnikov narave, kot to velja za materialistiฤno paradigmo, nam sodobna znanost ne bi mogla ponuditi niฤesar veฤ kot povrลกinski, omejeni pogled na organizme in procese njihovega nastajanja. Ta omejena materialistiฤna perspektiva pa bi nas nenazadnje zaslepila tudi za dejanski domet znanstvenih spoznanj, ki je po Whiteheadu naravnost osupljiv (ibid., 32). Ta domet nima niฤesar opraviti z univerzalnostjo vnaprej doloฤenih pravil sosledja oz. naravnih zakonitosti, temveฤ leลพi nekje drugje. Znanost lahko namreฤ s tem, ko nas postavi v okolja najrazliฤnejลกih organizmov, o katerih se nam brez njene pomoฤi ne bi niti sanjalo, temeljito preobrazi naลกe lastno izkustvo in drลพo do narave. Ali drugaฤe: vrednost znanstvenih odkritij se odraลพa v uspeลกni vzpostavitvi novih okolij, v katerih se lahko sreฤujemo s predhodno neznanimi vidiki narave. Domet znanstvenih spoznanj je v tem oziru sorazmeren s tem, v kolikลกni meri nam je ta zmoลพna razodeti pogoje naลกega trajnega soobstoja z drugimi organizmi.
ฤe si torej znanstveno spoznavanje predstavljamo kot sreฤanje in medsebojno preobrazbo ฤloveลกkih in neฤloveลกkih organizmov, bomo na vlogo znanosti v sodobnem svetu gledali povsem drugaฤe. Od slednje ne bomo veฤ priฤakovali razkritja poslednjih gradnikov in vseobsegajoฤih zakonitosti narave, ampak tkanje vse bolj goste in pretanjene mreลพe interakcij med organizmi, hkrati pa tudi prisostvovanje rojstvu in razvoju novih organskih soodnosnosti. Tako vidimo, da ima ยปwhiteheadovska znanostยซ ลกe kako pomembno vrednost za sodobni svet, saj ga na discipliniran, sistematiฤen naฤin vpenja v proces odkrivanja in ustvarjalnega porajanja novih vrednosti narave.
Kakลกno vlogo pa lahko s te perspektive pripiลกemo filozofiji oz. Whiteheadovemu lastnemu miลกljenjskemu slogu? V Znanosti je ta vloga opredeljena kot ยปkritika abstrakcijยซ (ibid., 75), pri ฤemer pa se ยปabstraktnostยซ, kot smo videli, ne navezuje na znanost kot tako, temveฤ zgolj na tiste metafiziฤne okvire, ki znanstveno spoznanje priklenejo na omejeno, parcialno perspektivo. Whiteheadova drลพa je torej v osnovi kritika enostranskosti, pa najsi gre za enostranskost materialistiฤne neobฤutljivosti za subtilno in veฤplastno naravo ฤloveลกkega izkustva ali enostranskost pesnikove nedovzetnosti za strogost in konciznost znanstvenih spoznanj. V vsakem primeru pri tem ne gre za kritiko, ki bi bila sama sebi namen ali naperjena zgolj proti nekemu specifiฤnemu miselnemu sistemu. Prej gre za gojenje svojstvene drลพe, ki jo zaznamuje odprto prisluลกkovanje ลพivosti, igrivosti Realnega in katere lepa ponazoritev je Whiteheadovo neumorno iskanje preseฤiลกฤ med razliฤnimi miselnimi glediลกฤi ter ustvarjalno tkanje novih pojmovnih shem, s katerimi bi lahko zajel njihove parcialne uvide in v njihovih sozvoฤjih prepoznal enovit utrip po sopreลพemajoฤnosti in sodoloฤujoฤnosti dogodkov udejanjajoฤe se organske celote. Obฤutljivost za tovrstno kritiko โ za kritiko, ki, kot smo videli, korenini v jasnem zavedanju, kako pomembno je preseฤi razcep, ki preฤi naลกe trenutne poglede na naravo โ je, ฤe se za hip vrnemo na sam zaฤetek najinega besedila, tudi tisto, kar Whiteheadovo barvito misel izmika ฤrno-belim klasifikacijam, ki so se uveljavile v sodobni filozofiji. Nenazadnje tudi razcep, ki preฤi slednjo, v marsikaterem oziru izvira iz rane, ki se je razprla vsaj za ฤasa nastanka novoveลกke filozofije in sodobne znanosti, verjetno pa ลกe veliko prej, in katere celjenje kliฤe po temeljitem preizpraลกevanju realnosti konkretnega in revitalizaciji konkretnosti realnega.
Bibliografija
Primarni viri (izbor):
Whitehead, A. N. (1898). A Treatise on Universal Algebra with Applications. Cambridge: Cambridge University Press.
Whitehead, A. N. in Russell, B. (1910, 1912, 1913). Principia Mathematica. 3. zvezki. Cambridge: Cambridge University Press.
Whitehead, A. N. (1911/1958). An Introduction to Mathematics. Oxford: Oxford University Press.
Whitehead, A. N. (1919/1982). An Enquiry Concerning the Principles of Natural Knowledge. New York: Dover Publications.
Whitehead, A. N. (1920/1986). The Concept of Nature. New York: Cosimo Classics.
Whitehead, A. N. (1922/2004). The Principles of Relativity with Applications to Physical Science. New York: Dover Publications.
Whitehead, A. N. (1926/1996). Religion in the Making. New York: Fordham University Press.
Whitehead, A. N. (1927/1985). Symbolism: Its Meaning and Effect. New York: Fordham University Press.
Whitehead, A. N. (1929). The Aims of Education and Other Essays. New York: The Macmillan Company.
Whitehead, A. N. (1929/1978). Process and Reality: An Essay in Cosmology. New York: The Free Press.
Whitehead, A. N. (1933/1967). Adventures of Ideas. New York: The Free Press.
Whitehead, A. N. (1934/2011). Nature and Life. Chicago: University Press.
Whitehead, A. N. (1938/1968). Modes of Thought. New York: The Free Press.
Whitehead, A. N. (2023). Znanost in sodobni svet. Ljubljana: Zaloลพba Univerze v Ljubljani.
Sekundarna literatura:
Athearn, D. (2016). ยปPhysics and Philosophy in Whiteheadยซ. Process Studies. 45 (2): 143โ175.
Cobb, J. B. (2015). Whitehead Word Book: A Glossary with Alphabetic Index to Technical Terms in Process and Reality, Anoka: Process Century Press.
Debaise, D. (2017a). Nature as Event: The Lure of the Possible. London: Duke University Press.
Debaise, D. (2017b). Speculative Empiricism: Revisiting Whitehead, Edinburgh: Edinburgh University Press.
Deleuze, G. (1993). The Fold: Leibniz and the Baroque, Minneapolis: University of Minnesota Press.
Desmet, R. in Irvine, A. D. (2022). ยปAlfred North Whiteheadยซ. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. https://plato.stanford.edu/archives/win2022/entries/whitehead/
Eastman, T. in Hank, K. (ur.) (2004). Physics and Whitehead: Quantum, Process and Experience, New York: State Univeristy of New York Press.
Flere, M. (2021). ยปWhiteheadovo pojmovanje izkustvaยซ. Metanoia. https://metanoia.si/2021/02/10/whiteheadovo-pojmovanje-izkustva/
Ford, L. (1984). The Emergence of Whiteheadโs Metaphysics: 1925โ1929, Albany, NY: State University of New York Press.
Hahn L. in Schlipp, P. (ur.) (1986). The Philosophy of W. V. Quine. Peru, IL: Open Court.
Herstein, G. L. (2007). ยปAlfred North Whiteheadยซ. Internet Encyclopedia of Philosophy. https://iep.utm.edu/whitehed/
Hosinski, T. E. (1993). Stubborn Fact and Creative Advance : An Introduction to the Metaphysics of Alfred North Whitehead. Lanham Md: Rowman & Littlefield.
Kraus, E. (1998). The Metaphysics of Experience: A Companion to Whiteheadโs Process and Reality. New York: Fordham University Press.
Kuhn, T. (1998). Struktura znanstvenih revolucij. Ljubljana: Krtina.
Leclerc, I. (1958). Whiteheadโs Metaphysics: An Introductory Exposition. New York: Macmillan.
Lowe, V. (1962). Understanding Whitehead, Baltimore: The John Hopkins Press.
Lowe, V. (1985, 1990). Alfred North Whitehead: The Man and His Work, 1. zv. (1861โ1910). in 2. zv. (1910โ1947). Baltimore: The John Hopkins University Press.
Mays, W. (1959) The Philosophy of Whitehead, London: Allen and Unwin.
Mays, W. (1977). Whiteheadโs Philosophy of Science and Metaphysics: An Introduction to His Thought. The Hague: M. Nijhoff.
McHenry, L. B. (2015). The Event Universe: The Revisionary Metaphysics of Alfred North Whitehead. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Mesle, R. (2008). Process-Relational Philosophy: An Introduction to Alfred North Whitehead. Conshohocken: Templeton Foundation Press.
Russell, B. (1956). Portraits from Memory, And Other Essays. New York: Simon and Schuster.
Schilpp, Paul (ur.) (1941). The Philosophy of Alfred North Whitehead. La Salle: Open Court.
Segall, M. (2013). Physics of the World-Soul: The Relevance of Alfred North Whiteheadโs Philosophy of Organism to Contemporary Scientific Cosmology. UK: Amazon.
Stengers, I. (2011). Thinking with Whitehead: A Free and Wild Creation of Concepts. Cambridge, M.: Harvard University Press.
Thomas, K. (1983). Man and the Natural World: Changing Attitudes in England 1500โ1800. London: Penguin Books.
Wieman, H. N. (1930). ยปA Philosophy of Religionยซ. The Journal of Religion 10(1): 137โ139.
References
↑1 | Dva zelo dostopna in pregledna vira informacij o Whiteheadovem ลพivljenju in delu sta Herstein (2007) ter Desmet in Irvine (2022). Za daleฤ najbolj izฤrpno ลกtudijo o Whiteheadovem ลพivljenju velja Lowe (1985, 1990). Za dostopnejลกe ลกtudije o Whiteheadovi filozofiji glej: Cobb (2015), Lowe (1962), Mesle (2008), Segall (2021) in Schlipp (1941); za nekoliko bolj zahtevna in tematsko zamejena dela pa: Debaise (2011a, b), Ford (1984), Leclerc (1958), Mays (1959) in Stengers (2011). |
---|---|
↑2 | V zvezi s tem je pomenljiva naslednja opazka: ยปWhitehead je videl v matematiฤni logiki orodje, ki naj usmerja za matematika najpomembnejลกe dejavnosti, kamor po njegovem mnenju sodijo uziranje, izraลพanje in uporaba vzorcev, in ni ลพelel nadomestiti matematiฤne intuicije, tj. prepoznavanja vzorcev, z logiฤno strogostjo.ยซ (Desmet in Irvine, 2022 |
↑3 | Glede Lockove koncepcije primarnih kvalitet izpostavljava le tiste opredelitve, ki so bistvene za Whiteheadovo interpretacijo in imajo nemara najveฤjo vrednost za razumevanje sodobne naravoslovne znanosti. Ne obravnavava pa, denimo, konceptov mase in trdnosti, ki sta izgubila svoje mesto med temeljnimi fizikalnimi koncepti, ter konceptov gibanja in oblike, ki ju lahko razumemo kot oblike prostorsko-ฤasovnih razmerij. |
↑4 | Za podrobnejลกe diskusije o konkretnih Whiteheadovih doprinosih k znanosti glej: Athearn (2016), Eastman in Keeton (2004), McHenry (2015), Segall (2013). |