Filozofija organizma: Oris filozofske misli A. N. Whiteheada

Spremna beseda iz novega slovenskega prevoda dela A. N. Whiteheada,ย Znanost in sodobni svet, v prevodu Sebastjana Vรถrรถsa pri Zaloลพbi Univerze v Ljubljani.

Filozofija 20. stoletja je razcepljena filozofija. Zaznamoval jo je namreฤ razdor, o katerem se pogosto prej ลกuลกlja kot odkrito razpravlja, a je vseskozi prisoten in pomembno sooblikuje miลกljenjsko krajino, po kateri se smuka sodobna misel. Gre za dobro znani, domala zloglasni razdor med t. i. analitiฤno in kontinentalno filozofijo, med angloameriลกkim akademizmom in francosko-nemลกkim intelektualizmom. In ฤeprav se v zadnjem ฤasu vse bolj uveljavlja mnenje, da gre za zastarelo, preลพiveto loฤnico, ima slednja ลกe vedno izjemen, ฤetudi pogosto le nezaveden vpliv na to, kako razvrลกฤamo, vrednotimo in interpretiramo posamezne mislece in ลกole oz. tradicije, ki jim pripadajo. Vsi, denimo, ยปvemoยซ, da so Cassirer, Heidegger in Deleuze kontinentalni, Moore, Quine in Putnam pa analitiฤni avtorji; in vsi ยปvemoยซ, da se, ฤe nas zanimajo logika, epistemologija in filozofija znanosti, velja zateฤi k drugim, medtem ko se je, ฤe nas nagovarjajo bolj eksistencialne, etiฤne in ontoloลกke vsebine, nujno obrniti k prvim. Temu primerno tudi odbiramo svoje junake in greลกne kozle ter razmejujemo pristne iskalce resnice od nastopaลกkih blebetaฤev. Seveda gre pri tem za problematiฤne, domala naivne posploลกitve, ki so pogosto zgolj nadomestilo za resen razmislek in nam omogoฤijo narediti kriลพ ฤez celo vrsto pronicljivih mislecev, ne da bi se kadarkoli zares poglobili v njihovo filozofijo. Sterilne kategorije za sterilno akademijo.

A tudi ฤe sprejmemo nekoliko bolj dobrohotno interpretacijo in privzamemo, da ima omenjena ฤlenitev, ฤe je ลพe oropana vsakrลกne substancialne, vsaj pragmatiฤno vrednost, kmalu naletimo na vrsto avtorjev, katerih misel se takลกnim poenostavljenim klasifikacijam spretno izmika. Med slednje zagotovo sodi tudi Alfred North Whitehead, avtor knjige, ki ji je posveฤena priฤujoฤa spremna beseda. Podobno kot denimo pregovorno svojeglavi Ludwig Wittgenstein, s ฤigar filozofijo ima sicer bore malo skupnega, je namreฤ tudi Whitehead utiral filozofsko pot, ki je bila vselej dosledno samosvoja in so si jo vsaj do neke mere โ€“ a nikoli ยปprav zaresยซ in nemalokrat z grenkim priokusom โ€“ lastili tako ยปanalitikiยซ kot ยปkontinentalciยซ. Veฤina tistih bralcev, ki so ลพe sliลกali zanj, ga verjetno pozna kot soavtorja znamenite Principie Mathematice, ki jo je napisal s ลกirลกemu obฤestvu bolj znanim Bertrandom Russllom, in ga bo poslediฤno samodejno uvrลกฤala v angloameriลกko analitiฤno tradicijo. A ลพe beลพen prelet kateregakoli Whiteheadovega modroslovnega dela โ€“ kot bo imel bralec med listanjem po prevodu priloลพnost izkusiti na lastni koลพi โ€“ postavi takลกno sodbo pod vpraลกaj; ฤe pa k temu pristavimo ลกe navduลกenje, ki so ga nad Whiteheadovo mislijo izkazovali premnogi kontinentalni avtorji, mdr. Bergson, Merleau-Ponty in Deleuze, postane slika ลกe kompleksnejลกa, ฤe ne kar mejno nadresniฤna.

Kot bomo videli kmalu, odlikuje Whiteheadovo filozofijo edinstven preplet analitiฤne natanฤnosti in sintetiฤne daljnovidnosti, matematiฤne rigoroznosti in poetiฤne polifonije โ€“ skratka, pristop, ki tako na vsebinsko-tematski kot formalno-slogovni ravni presega razcep, ki smo mu priฤa v sodobni filozofiji. Presega in obenem priฤa o tem, da obstaja moลพnost za ยปtretjo potยซ, via tertia, ki se ne zmeni za uteฤene, okostenele loฤnice, pot, ki se (namesto da bi se obremenjevala s tem, ali ji je uspelo v zadostni meri pokazati, da pripada ยปpravi straniยซ, ยปpravi ลกoliยซ) prvenstveno posveฤa temeljnim vpraลกanjem filozofije โ€“ vpraลกanjem o strukturi stvarnosti, vednosti, resniฤnosti, ลพivosti in umnosti โ€“ in pri tem ฤrpa iz vseh virov, ki so ji lahko v pomoฤ, hkrati pa poraja ne le avtonomno misel, temveฤ tudi avtohtono govorico, slog in zor.

Ker je delo Znanost in sodobni svet prva v slovenลกฤino prevedena Whiteheadova monografija, sva poskuลกala bralcu na straneh, ki sledijo, omogoฤiti vpogled v nekaj najpomembnejลกih momentov iz njegove filozofske misli. Slednja je sicer tako bogata, kompleksna in veฤplastna, da bi vsaka nekoliko bolj poglobljena predstavitev terjala ลกtudijo, ki bi po obsegu tekmovala z dolลพino same monografije. Najin zapis je tako zasnovan bolj kot sploลกen orientir, kot pregledni zemljevid, ki naj bralca v grobih orisih seznani s tem, kdo je Whitehead sploh bil, s ฤim se je ukvarjal ter katere vsebine โ€“ in zakaj โ€“ so vzgibavale njegovo filozofsko refleksijo. Kot tak bo, upava, sluลพil kot koristno pomagรกlo pri prebijanju skozi Whiteheadovo besedilo in kot dobra iztoฤnica za nadaljnja samostojna raziskovanja, ki se, ko se ฤlovek enkrat pritakne globin Whiteheadove misli, domala nikoli ne konฤajo.    

ลฝivljenje, vpliv in delo: lahkoten prelet [1]Dva zelo dostopna in pregledna vira informacij o Whiteheadovem ลพivljenju in delu sta Herstein (2007) ter Desmet in Irvine (2022). Za daleฤ najbolj izฤrpno ลกtudijo o Whiteheadovem ลพivljenju … Continue reading

Alfred North Whitehead se je rodil leta 1861 v mestecu Ramsgate na jugovzhodu Anglije. Imel je zanimivo in razgibano otroลกtvo: iz poznejลกih zapisov je razvidno, da so se mu zgodnja leta, ki jih je preลพivel v druลพbi oฤeta Alfreda in mame Marie ter med igranjem ragbija, branjem klasikov in uฤenjem matematike, ohranila v zelo lepem spominu. Leta 1880 je zaฤel obiskovati Trinity College v Cambridgeu, kjer je ลกtiri leta pozneje po uspeลกnem zagovoru diplome, posveฤene Maxwellovi Razpravi o elektriki in magnetizmu [Treatise on Electricity and Magnetism], dobil mesto profesorja matematike. Leta 1890 se je poroฤil z Evelyn Wade, s katero je imel tri otroke: hฤi Jessie ter sinova Thomasa in Erica.

Whitehead si je kmalu pridobil sloves izjemnega predavatelja. Uvodoma ลพe omenjeni Bertrand Russell, ki je v devetdesetih letih obiskoval Whiteheadova predavanja in se je pozneje proslavil kot uspeลกen logik in filozof, je njegov slog pouฤevanja opisal takole:

ยปWhitehead je bil kot uฤitelj veฤ kot odliฤen. Osebno se je zavzel za vsakega ลกtudenta in je poznal tako njegove prednosti kot slabosti. Iz ลกtudenta je uspel izvabiti najveฤ, ฤesar je bil ta zmoลพen. Nikoli ni bil, kot je to znaฤilno za manj sposobne uฤitelje, zatiralen, zajedljiv, vzviลกen ali karkoli temu podobnega. Mislim, da je โ€“ tako kot v meni โ€“ v vseh sposobnejลกih ลกtudentih vzbudil pristno in dolgotrajno naklonjenost.ยซ (Russell, 1956: 104)

Leta 1910 se je Whitehead z druลพino preselil v London. Odhodu je poleg lastne ลพelje, da bi se po treh desetletjih vpetosti v cambriลกki pedagoลกko-raziskovalni milje nauลพil sveลพega akademskega zraka kje drugje, botrovala tudi afera, ki se je spletla okoli njegovega prijatelja in kolega matematika Andrewa Forsytha. Ta se je namreฤ zapletel v dolgotrajno razmerje s poroฤeno ลพensko, zaradi ฤesar je, ko je vest o aferi prodrla v javnost, ostal brez sluลพbe in ฤlanstva v Trinity Collegeu. Whitehead, ki je bil nad radikalnim ukrepom akademskega vodstva ogorฤen, je v zapletu videl odliฤno priloลพnost, da tudi sam vzame slovo od Cambridgea.

Po prihodu v London je takrat 49-letni Whitehead najprej od leta 1911 do 1914 predaval matematiko in mehaniko na University Collegeu, nato pa do odhoda iz angleลกke prestolnice deset let pozneje uporabno matematiko na Imperial Collegeu. V tem ฤasu je, kot bomo videli v nadaljevanju, pri Whiteheadu priลกlo do prvega ustvarjalnega preboja, ki je njegove matematiฤno-fizikalne raziskave popeljal v bolj filozofske vode. Ker mu je po angleลกki zakonodaji grozilo, da bi se moral do 65. leta upokojiti, se je leta 1924, star ลพe 63 let, odzval na vabilo ameriลกkega zgodovinarja Henryja Osborna Taylorja in sprejel ponujeno mesto profesorja filozofije na Univerzi v Harvardu. Whiteheadova ameriลกka leta veljajo za njegovo najbolj ustvarjalno obdobje: v tem ฤasu je razvil in dodelal svojo ยปfilozofijo organizmaยซ ter objavil veฤino svojih najpomembnejลกih filozofskih del. ฤŒeprav se je leta 1937 upokojil, se ni nikoli veฤ vrnil v Veliko Britanijo. Konec svojih dni je tako leta 1947 doฤakal v drugem Cambridgeu, onem v Massachusettsu.

ฤŒeprav je bil Whitehead neposredno ali posredno vpleten v pedagoลกko-izobraลพevalni proces ลกtevilnih pomembnih mislecev in je bil v sploลกnem med ลกtudenti zelo cenjen โ€“ poleg Russlla je denimo pomembno vplival ลกe na G. H. Hardyja in J. E. Littlewooda (fizika), Edmunda Whittakerja, Arthurja Eddingtona in Jamesa Jeansa (fizika), J. M. Keynesa (ekonomija) in Susanne Langer, Nelsona Goodmana in Willarda Van Ormana Quinea (filozofija) (Desmet in Irvine, 2022) โ€“, mu za ฤasa ลพivljenja ni uspelo vzpostaviti lastne ยปลกoleยซ. ฤŒe kaj, je bila veฤina Whiteheadovih ลกtudentov do njegove filozofije zadrลพana ali celo odkrito kritiฤna. Organicistiฤno-holistiฤni razmisleki, ki jih je razvijal, preprosto niso naลกli posluha v preteลพno analitiฤno-behavioristiฤno navdahnjeni klimi, ki je v prvi polovici 20. stoletja preลพemala angloameriลกko akademsko sfero. Whiteheadova vizija kozmosa kot dinamiฤne, organsko razvijajoฤe se celote medsebojno prepletajoฤih se in vzajemno doloฤujoฤih se dogodkov-procesov se je marsikomu v tistem ฤasu zdela kot nekakลกen po formalinu zaudarjajoฤ metafiziฤni kuriozum iz preลพivelih ฤasov. Quineu so se tako Whiteheadova predavanja v spomin vtisnila nekoliko drugaฤe kot Russllu:

ยปWhitehead je predaval o Znanosti in sodobnem svetu ter o Antiฤnih in sodobnih kozmologijah. Tudi ko sem se privadil na njegovo govorico, sem le redko sodeloval. Zdelo se je, da ima to, o ฤemer predava, le malo skupnega s problemi, ki so me takrat pestili. Njegova predavanja so bila milostno kratka, njegova govorica pa utrujajoฤe poฤasna. Moji zapiski so bili polni kracarij โ€ฆ Kljub vsemu pa sem vseskozi imel obฤutek, da se nahajam v prisotnosti miselnega velikana.ยซ (Quine: v Hahn in Schlipp 1986: 9โ€“10)

ฤŒe je bil torej Whitehead za ฤasa ลพivljenja in kmalu po smrti v angloameriลกkem filozofsko-znanstvenem ยปmainstreamuยซ veฤinoma spregledan, pa so njegove ideje ลพe takrat burile duhove v bolj obrobnih, a zato niฤ manj razgibanih in zanimivih miselnih krogih. Med slednje gotovo sodita teologija in filozofija religije, znotraj katerih je imel najpomembnejลกo vlogo filozof Charles Hartshorne. Ta je bil sredi dvajsetih let prejลกnjega stoletja en semester zaposlen kot Whiteheadov asistent in je nato s svojimi ลกtudijami, v katerih je razvijal in dopolnjeval Whiteheadove kozmo-teoloลกke zamisli, pripomogel k vzpostavitvi in razvoju t. i. procesne teologije. Temeljno naฤelo procesne teologije, ki ลกe danes ลพivi v delih Johna B. Cobba, Davida Raya Griffina, Marjorie Hewitt Suchocki idr., je, da Bog ni od sveta oddvojena, statiฤna in nespremenljiva vrhovna bitnost, temveฤ je nenehna ustvarjalna dejavnost, ki svojo dinamiฤno celovitost uobliฤuje v svetu in po njem. Bog je tako od sveta loฤen, saj ga v svojem nenehnem postajanju presega, a ga obenem tudi zaobjema, saj se skozenj udejanja. Danes obstaja v Ameriki veฤ inลกtitutov, posveฤenih prouฤevanju procesne teologije, med katerimi je verjetno ลกe vedno najodmevnejลกi Center za procesne ลกtudije, ki sta ga leta 1973 v Claremontu ustanovila ลพe omenjena Cobb in Griffin.

Hkrati pa je bil Whitehead deleลพen precejลกnjega pripoznanja tudi s strani predstavnikov gibanja nove historiografije znanosti, ki je nastala v prvi polovici 20. stoletja in katere najvidnejลกi predstavniki so bili E. A. Burtt, Herbert Butterfield in Alexandre Koyrรฉ. Delo teh avtorjev, ki je v prevladujoฤe tokove filozofije znanosti prodrlo predvsem prek Kuhnove znamenite ลกtudije Struktura znanstvenih revolucij (1962; slo. prevod: 1998), je predstavljalo odloฤen odmik od pozitivistiฤnega pojmovanja zgodovine znanosti kot procesa postopne akumulacije dejstev in je poudarjalo metafiziฤno in teoretiฤno pogojenost empiriฤnih raziskav ter diskontinuirano naravo razvoja znanstvenih teorij. Whitehead, ki se je teh vidikov zelo dobro zavedal in je vseskozi poudarjal dinamiฤnost in zgodovinskost miลกljenjskih slogov, hkrati pa je tudi sam razvijal alternativno epistemologijo in ontologijo znanosti, je bil zanje naraven sogovornik in odliฤna ลกtudija primera.

V ลกestdesetih in sedemdesetih letih 20. stoletja se zaฤne postopen porast zanimanja za Whiteheadovo misel tako v Zdruลพenih drลพavah, kjer je izdatnejลกi interes sovpadel z usihanjem prevlade najbolj ortodoksnih tokov znotraj analitiฤne filozofije, kot โ€“ in ลกe izraziteje โ€“ na drugi strani ne enega, temveฤ kar dveh oceanov. Na drugi strani Atlantika, torej na Stari celini, so Whiteheadova dela ลพe zelo zgodaj naredila velik vtis na Henrija Bergsona, pozneje pa ลกe na Gillesa Deleuza, Bruna Latourja, Mauricea Merleau-Pontyja, Isabelle Stengers in celo vrsto drugih znamenitih ยปkontinentalnihยซ mislecev. Deleuze je denimo o Whiteheadu zapisal, da je bil ยปnajveฤji ameriลกki filozof, preden so Wittgensteinovi uฤenci zaฤeli ลกiriti svoje nebuloze, samozadostnosti in terorยซ (Deleuze 1993, 76), Bergson in Latour pa sta ลกla v svoji hvali ลกe dlje: prvi ga je oklical za ยปnajboljลกega angleลกko piลกoฤega filozofaยซ (v: Lowe 1990, 127, 33), drugi pa kratko malo za ยปnajboljลกega filozofa 20. stoletjaยซ (v: Stengers 2011, x).

ล e veฤ navduลกenja pa je bil Whitehead, sploh v zadnjih dveh desetletjih, deleลพen na drugi strani Pacifika, zlasti na Kitajskem. Kitajski intelektualci so v Whiteheadovi dinamiฤno-holistiฤni misli prepoznali bogat in robusten okvir za produktivno sintezo in (re)aktualizacijo razliฤnih religijsko-filozofskih tradicij โ€“ budizma, konfucianizma in taoizma โ€“, ki so vse pustile pomemben peฤat na tradicionalni kitajski filozofiji, a so imele nemalo teลพav najti skupno besedo s sodobno zahodno filozofijo in znanostjo. Zaradi tega je na Kitajskem vzbrstela vrsta raziskovalnih inลกtitutov, posveฤenih prouฤevanju, dopolnjevanju in razลกirjanju Whiteheadove organicistiฤne filozofije.

Whitehead pa svojega peฤata ni pustil samo na filozofiji, temveฤ je pomembno vplival tudi na ลกtevilne znanstvenike. Njegova ยปfilozofija organizmaยซ je denimo sluลพila kot vir navdiha mnogim biologom (Wilfredu E. Agarju, Charlesu Birchu, Josephu Needhamu, Conradu H. Waddingtonu, Josephu H. Woodgerju idr.), ki so na podroฤju ลพivljenjskih ved iskali alternative prevladujoฤi mehanicistiฤno-redukcionistiฤni paradigmi in poskuลกali razviti koherentne organicistiฤno-holistiฤne modele za razumevanje fenomena ลพivljenja. Whiteheadovi razmisleki o temeljih fizike in organizmiฤnem ustroju kozmosa so pomembno vplivali na delo in misel fizikov Henryja Stappa in Davida Bohma ter kemika in Nobelovega nagrajenca Iljo Prigogina. V 21. stoletju tradicijo aktivnega povezovanja Whiteheadove filozofije ter fizikalnih in bioloลกkih ved nadaljujejo Adam Frank, Michael Epperson, Marcelo Gleiser, Dorion Sagan, Matthew Segall, Rupert Sheldrake, Evan Thompson in drugi.

Razvojne faze Whiteheadove misli v grobem sovpadajo z zgoraj orisanimi premiki iz njegovega ลพivljenja (Desmet in Irvine 2022). Najprej je tu ยปcambriลกka fazaยซ (1884โ€“1910), ki je potekala preteลพno v duhu matematiฤnih raziskav. Ker se je Whitehead v tem ฤasu izdatneje posveฤal pedagoลกkemu delu, je bila ta faza najmanj produktivna. Njegovo prvo znanstveno in za to obdobje najpomembnejลกo delo je bila leta 1898 objavljena Razprava o univerzalni algebri [A Treatise on Universal Algebra]. Poleg slednje je v tistem ฤasu objavil ลกe dve krajลกi razpravi o geometriji in vrsto ฤlankov o najrazliฤnejลกih matematiฤnih temah, hkrati pa so se proti koncu obdobja ลพe zaฤeli kazati zametki idej, ki so vzbrstele ลกele v naslednji, ยปlondonski faziยซ (1910โ€“1924).

Slednjo bi lahko razdelili na dva dela. V prvem, zgodnejลกem delu je Whitehead nadaljeval s svojimi matematiฤnimi raziskavami, ki so poleg ลกirลกemu bralstvu namenjenega Uvoda v matematiko [An Introduction to Mathematics] iz leta 1911 privedle do nastanka odmevnih in vplivnih Naฤel matematike oz. Principia Mathematica. To obseลพno in zahtevno delo (izลกlo je v treh zvezkih, objavljenih v letih 1910, 1912 in 1913) velja za nekakลกno ยปsveto pismo logicizmaยซ, intelektualne smeri, ki je poskuลกala matematiko izpeljati iz naฤel logike in ji s tem priskrbeti ฤvrste temelje. Kot je znano, je projekt kljub resni zastavitvi spodletel, kar je bilo zlasti za Russlla precejลกnje razoฤaranje. Principia je bila v marsikaterem oziru dokaj nenavaden podvig, saj sta imela avtorja ลพe med samim pisanjem zelo razliฤne poglede na naravo projekta (Whitehead je denimo k njemu pristopal v zelo nelogistiฤnem duhu[2]V zvezi s tem je pomenljiva naslednja opazka: ยปWhitehead je videl v matematiฤni logiki orodje, ki naj usmerja za matematika najpomembnejลกe dejavnosti, kamor po njegovem mnenju sodijo uziranje, … Continue reading)), po zakljuฤenem delu pa sta โ€“ ฤeprav sta vseskozi ostala v razmeroma dobrih odnosih โ€“ filozofsko krenila v popolnoma razliฤni smeri.

V drugem delu ยปlondonske fazeยซ je zaฤel Whitehead svojo pozornost vse bolj posveฤati filozofskim vsebinam na preseฤiลกฤu spoznavne teorije in filozofije znanosti. Zanimala so ga zlasti pereฤa vpraลกanja s podroฤja fizike, ki je v tistem ฤasu spriฤo Einsteinove revolucionarne teorije relativnosti, v dvajsetih in tridesetih letih pa ลกe bolj zaradi razvoja kvantne mehanike ลกla skozi zelo turbulentno obdobje. Poleg Raziskave o naฤelih naravne vednosti [An Enquiry concering the Principles of Natural Knowledge] iz leta 1919, ki se posveฤa matematiฤnim in spoznavnoteoretskim vpraลกanjem o temeljih znanosti, in Naฤel relativnosti in njene uporabe v fizikalnih vedah [The Principles of Relativity with Applications to Physical Science] iz leta 1922, v katerih Whitehead podvrลพe kritiki Einsteinovo teorijo relativnosti in razvije svojo alternativno koncepcijo, je v filozofskem oziru najpomembnejลกa razprava iz tega obdobja Pojem narave [The Concept of Nature], ki je izลกla leta 1920. Whitehead se namreฤ v Pojmu na manj tehniฤno-formalni in bolj eksplicitno filozofski naฤin loti tematik, ki jih je naฤel ลพe v Raziskavi in med katerimi ima, kot bomo videli v naslednjem razdelku, osrednjo vlogo kritiฤni pretres ยปrazcepitveยซ oz. ยปbifurkacijeยซ narave [bifurcation of nature], do katere naj bi priลกlo z razvojem sodobne znanosti.

Whitehead vidi reลกitev omenjenega problema v kritiฤnem pretresu empiristiฤne koncepcije izkustva kot mnoลกtva ฤutnih dat ter v natanฤnejลกi deskripciji in artikulaciji njegove kompleksne, veฤplastne dinamike (Flere 2021). S tem, ko razklene izkustveno domeno kot dinamiฤno polje medsebojno prepreลพenih silnic, postane Pojem โ€“ ki se v svojem pristopu presenetljivo pribliลพa nekaterim fenomenoloลกkim uvidom, ki so jih v tistem ฤasu na kontinentu razvijali Husserl in njegovi ลกtudentje โ€“ pripravno izhodiลกฤe za Whiteheadova poznejลกa in bolj metafiziฤno navdahnjena dela, ki jih je razvijal v zadnji fazi. Preden preidemo k slednji, pa bi veljalo mimobeลพno omeniti ลกe to, da se je Whitehead za ฤasa bivanja v Londonu zaฤel tako na teoretski kot praktiฤni ravni intenzivno ukvarjati tudi s problematiko izobrazbe, pri ฤemer je svaril zlasti pred nevarnostjo uฤenja fragmentarnih idej, tj. idej, izpetih iz konkretnega ลพivljenja, kulture in narave. ล tevilni spisi o tovrstnih vpraลกanjih, ki so nastali v tem obdobju, so izลกli ลกele leta 1929, ko je bil Whitehead ลพe v Zdruลพenih drลพavah, in sicer pod skupnim naslovom The Aims of Education and Other Essays [Cilji izobrazbe in drugi spisi].

Naposled je tu ลกe ยปharvardska fazaยซ (1924โ€“1947), ki velja za Whiteheadovo najplodovitejลกe obdobje. V tem ฤasu so nastala njegova s filozofskega glediลกฤa najpomembnejลกa dela. Poleg Znanosti in sodobnega sveta [Science and the Modern World], torej spisa, ki je osrednji predmet priฤujoฤe razprave inje bil objavljen vsega leto dni po Whiteheadovem prihodu v Zdruลพene drลพave (1925), je v tem ฤasu izลกla ลกe cela vrsta drugih del, med katerimi velja omeniti zlasti naslednja: Religija v postajanju [Religion in the Making] iz leta 1926, Simbolizem: Njegov pomen in uฤinki [Symbolism: Its Meaning and Effect] iz leta 1927, Dogodivลกฤine idej [Adventures of Ideas] iz leta 1933, Narava in ลพivljenje [Nature and Life] iz leta 1934, Naฤini miลกljenja [Modes of Thought] iz leta 1938, predvsem pa Whiteheadov opus magnum iz leta 1929, Proces in realnost [Process and Reality]. Kmalu po izdaji tega gostega, obseลพnega in izjemno zahtevnega dela, ki predstavlja najbolj dodelan in sistematiฤen prikaz Whiteheadove ยปfilozofije organizmaยซ oz. ยปprocesne filozofijeยซ, je filozof in teolog Henry N. Wieman o njem zapisal:

ยปLe redki v sedanji generaciji bodo prebrali Whiteheadovo pred kratkim objavljeno delo; v bistvu ga bodo prebrali le redki v katerikoli generaciji. Toda njegov vpliv se bo v koncentriฤnih krogih popularizacije ลกiril, dokler ne bo luฤ, ki sije iz njega, prodrla v miลกljenje in delovanje slehernika, ki mu bo izvor te luฤi najverjetneje ostal prikrit. Po veฤ desetletjih razprav in raziskav bomo Whiteheadovo delo razumeli veliko bolje, kot ga moremo razumeti zdaj.ยซ (Wieman 1930: 137)

Proces je brลพkone eno najveฤjih, ฤe ne kar najveฤje metafiziฤno delo, nastalo v metafiziki skrajno nenaklonjenemu 20. stoletju; hkrati pa gre za delo, ki je zaradi Whiteheadovih arhaizmov in neologizmov, konceptualnih piruet in terminoloลกkih premetov izjemno teลพko razumljivo (tozadevno nekoliko spominja na Heglove ali Schellingove metafiziฤne spise iz zgodnjega 19. stoletja). Wieman je imel brez dvoma prav: preteฤi je moralo kar nekaj ฤasa โ€“ natanฤneje: vsaj dobrega pol stoletja โ€“, preden so Whiteheadovi uvidi zadobili jasnejลกe obrise in zaฤeli izraziteje pronicati v ลกirลกe akademske sfere.

Whitehead v Procesu nadaljuje z eksplikacijo organicistiฤno-dinamiฤnega pojmovanja narave, ki ga je zaฤel razvijati v Pojmu in Znanosti, hkrati pa poskuลกa to pojmovanje precizirati, poglobiti in mu ponuditi robusten kozmoloลกko-teoloลกki okvir. Nekatere teme, ki so denimo v Znanosti zgolj nakazane โ€“ zlasti te, vezane na vpraลกanje vrednosti, ustvarjalnost, Boga itn. โ€“, tu postanejo predmet izฤrpnih analiz in (re)artikulacij. Temeljna motivacija ostaja podobna kot prej, namreฤ, kako postaviti filozofijo in znanost na bolj ยปkonkretnoยซ osnovo, tj. osnovo, ki ne bi izhajala iz abstraktne, v klasiฤni znanosti ukoreninjene ideje, da realnost sestoji iz medsebojno neodvisnih, zgolj vzroฤno povezanih gradnikov, temveฤ bi bila bliลพje dinamiฤni strukturi izkustva, v kateri se realnost kaลพe kot organski preplet dogodkov oz. procesov, katerih narava in dinamika je vselej sodoloฤena z drugimi sorodnimi dogodki oz. procesi na enakih in viลกjih ravneh. Whitehead na tej osnovi izdela kritiko tradicionalnih metafiziฤnih konceptov, obenem pa pokaลพe, kakลกne implikacije ima tak organicistiฤen pristop za nekatera temeljna filozofska, znanstvena in teoloลกka vpraลกanja.

Vidimo, da Znanost (1925) v Whiteheadovem opusu tako v tematskem kot kronoloลกkem smislu zaseda pomembno mesto, saj stoji na ยปprepihuยซ med njegovimi zgodnjimi in poznimi filozofskimi deli. Med prvimi tozadevno najbolj izstopa Pojem (1920), med drugimi pa Proces (1929). Kot smo videli, je prvi napisan z nekakลกne razลกirjene senzualistiฤne oz. fenomenoloลกke perspektive, tj. perspektive, pri kateri Whitehead svojo analizo zaฤne s pretresom strukture in dinamike ลพivega izkustva, medtem ko je drugi uglaลกen na ontoloลกko-kozmoloลกke teme in nadrobno razvija Whiteheadovo ยปfilozofijo organizmaยซ (za jasen, pregleden prikaz postopnega razvoja Whiteheadove filozofske misli gl. npr. Lowe 1962; Mays 1959; Mays 1977).

Ta ยปprepiลกnostยซ se na veฤ pomembnih naฤinov odraลพa tudi v naravi dela samega. Whitehead svoje ideje po eni strani ฤrpa iz razmislekov, razvitih v prejลกnjih spisih, a se jih po drugi strani loteva z drugaฤnega zornega kota, jih popravlja, dopolnjuje in obฤasno presega. Tako denimo ลกtevilne teme prevaja iz fenomenoloลกko-senzualistiฤnega v ontoloลกko-kozmoloลกki register, a to nemalokrat poฤne vihravo in nekoliko opotekavo โ€“ bolj v obliki preliminarnega eksperimenta kot izdelane misli. Delo je prav tako preลกitek kritike oz. problematiziranja odzadnjih predpostavk klasiฤne znanosti in konstrukcije oz. poskusa izgradnje alternativnega pogleda na znanost, pri ฤemer pa โ€“ kljub ลกtevilnim nastavkom, ki se gibljejo v konstruktivno smer โ€“ prevladuje prva, torej kritiฤna dimenzija, zaradi ฤesar marsikatera reลกitev ostane nejasna in nedodelana. Naposled pa bi lahko rekli, da so Whiteheadove raziskave tudi na slogovnem prepihu, saj se bralec po veฤ dostopnih, berljivih pasusih na vsem lepem โ€“ in pogosto brez vnaprejลกnjega opozorila โ€“ znajde sredi izjemno tehniฤne, goste, ฤesto tudi suhoparne filozofske analize, kar mestoma oteลพuje branje.

V nadaljevanju bova tako bralca poskuลกala predvsem oskrbeti s hermenevtiฤnim kljuฤem, ki bi mu pomagal pri boljลกem razumevanju izvora omenjene idejne prepiลกnosti kakor tudi pri njeni interpretativni ukrotitvi. Najin prikaz seveda ne bo izฤrpen, kar pomeni, da bova primorana dati na stran prenekatero vsebino, ki bi si gotovo zasluลพila izdatnejลกo obravnavo (zlasti vpraลกanja o Bogu, religiji, druลพbi in vzgoji); vseeno pa upava, da bodo najini napotki bralcu olajลกali v mnoลกtvu problemskih in tematskih polj, skozi katere nas Whitehead vodi na straneh Znanosti, prepoznati nekatere ponavljajoฤe se pomenske strukture in tako laลพje vstopiti v njegovo intrigantno, ฤetudi mestoma zagonetno misel.

Izhodiลกฤni problem: razcepitev narave

Poleg ลพe omenjenih je eden od nezanemarljivih razlogov, zakaj Whiteheadova misel za sodobnega bralca predstavlja tolikลกen izziv, ta, da je njegov pristop k filozofskim vpraลกanjem v precejลกnjem neskladju z vse veฤjo izoliranostjo in razdrobljenostjo, ki se je udomaฤila v znanstvenih in humanistiฤnih logih. Whiteheadovi razmisleki so namreฤ po eni strani ฤvrsto usidrani v konkretnih vpraลกanjih, s katerimi se ukvarjajo razliฤne znanstvene vede (zlasti, a ne izkljuฤno, matematika in fizika), po drugi strani pa vselej stremi k za sodobni ฤas precej atipiฤnemu sinoptiฤnemu pregledu nad celoto, ki jo v imenu omenjene (hiper)specializacije vse preradi odrivamo na stranski tir. Takลกna drลพa daje njegovim filozofskim tipanjem zelo unikaten priokus, zaradi ฤesar se, kot sva omenila uvodoma, nenehno izmikajo preprosti ฤrno-beli ฤlenitvi na ยปanalitiฤnoยซ in ยปkontinentalnoยซ.

Znanosti smo tako priฤa barvitim sreฤanjem in izmenjavam med fiziko in romantiฤno poezijo, matematiko in zgodovino idej, evolucijsko biologijo in teologijo. V tem (pre)obilju vsebin in ลพivahnem preskakovanju od posamiฤnega k sploลกnemu (in spet nazaj) lahko kaj hitro izgubimo tla pod nogami, zato je kljuฤnega pomena, da dobimo ฤim boljลกi vpogled v odzadnji problem, ki se kot Ariadnina nit vije skozi miselne zasuke Znanosti in je Whiteheada izvorno spodbudil k razmislekom o vlogi znanosti v sodobnem svetu. Ker pa ta problem v Znanosti ni jasno ekspliciran, moramo svoj pogled najprej usmeriti k pet let zgodnejลกemu Pojmu, v katerem Whitehead prviฤ jasno artikulira vpraลกanje, ki ga lahko razumemo kot pomembo izhodiลกฤe za njegove poznejลกe refleksije. Gre za t. i. problem razcepitve oz. bifurkacije narave (Whitehead 1920/1986, 30), ki se navezuje na specifiฤno fragmentacijo modernega doลพivljanja oz. dojemanja narave.

Kaj se skriva za to zagonetno sintagmo? Whitehead izpostavi, da naravni pojavi niso dostopni zgolj z enega, temveฤ se vselej dajejo z veฤ razliฤnih glediลกฤ: ko npr. opazujem drevo, ga lahko dojemam kot geometriฤni objekt (ยปtisto merljivoยซ), estetski predmet (ยปtisto lepoยซ) ali praktiฤno stvar (ยปtisto koristnoยซ). In ฤeprav smo prepletu teh heterogenih glediลกฤ priฤa v vsakem trenutku svojega ลพivljenja, se je z nastopom sodobne znanosti vpraลกanje, kako so ta glediลกฤa medsebojno povezana, prelevilo v domala nereลกljivo uganko. Whiteheadovo zdruลพevanje registrov znanosti, umetnosti in filozofije tako ni zgolj nasledek nekritiฤnega eklekticizma ali lahkotno poigravanje z razliฤnimi pojmovnimi okvirji, torej zgolj nekakลกna vaja v slogu, temveฤ ga poganja ลพivo zanimanje za to s filozofske perspektive skrajno problematiฤno nespravljivost razliฤnih naฤinov pristopanja k naravi.

Lahko bi rekli, da se njegov pogled vseskozi vraฤa k problemskemu izvoru โ€“ k tisti izhodiลกฤni toฤki, iz katere so razliฤni naฤini sodobnega razumevanja narave krenili vsak v svojo smer in ki je velikokrat spregledana tudi v na dva pola razklani, fijakarsko ozkogledi sodobni filozofiji. Filozofski podvig, ki tvori skupno ozadje Whiteheadovih sprehodov po zgodovini razliฤnih miselnih tokov modernosti, je torej poskus premostitve razkoraka med heterogenimi naฤini, na katere se narava kaลพe oz. daje sodobnemu ฤloveku. Pomembno pri tem pa je, da Whiteheada pri prouฤevanju sodobne misli ne zanima samo njena preteklost, temveฤ tudi njena prihodnost. Njegovo analizo izvora razliฤnih sodobnih glediลกฤ na naravo namreฤ motivira iskanje uvida, ki se slednjim vztrajno izmika; uvida, ki bi te heterogene perspektive dojel ravno kot perspektive oz. glediลกฤa, ki se na razliฤne naฤine nanaลกajo na skupno osnovo โ€“ naravo samo.

Sodobno razumevanje narave, ki so ga v ฤasu med 16. in 18. stoletjem razvili Kopernik, Bacon, Galilej, Descartes, Boyle, Newton idr., je po Whiteheadu v osnovi razcepljeno na dva pola, ki bosta bralcu v takลกni ali drugaฤni obliki gotovo vsaj beลพno znana. Gre namreฤ za razkorak med materialnim svetom, kakrลกnega nam slika sodobna znanost, in fenomenalnim svetom, kakor se nam daje v naลกem dejanskem izkustvu. Whitehead v Pojmu oznaฤi to loฤnico za temeljno znaฤilnost sodobnega miลกljenja, ki naravo razklene na dve medsebojno nespravljivi oz. nesoizmerljivi realnosti:

ยปNa eni strani imamo realnost bitnosti, kakrลกni so elektroni, 
ki jih prouฤuje spekulativna fizika. To je realnost, ki naj bi 
bila sicer na voljo spoznanju, a po tej teoriji ni nikoli spoznana. 
Kajti kar je spoznano, je druga vrsta realnosti, ki je stranski 
proizvod uma. Skratka, opraviti imamo z dvema naravama, 
od katerih je prva gola domneva, druga pa zgolj sanja.ยซ (Ibid., 30)

Neposredno dostopnemu svetu izkustva โ€“ domeni barv, vonjav, ฤustev, lepega in dobrega โ€“ je tako zoperstavljen nek drugi, mojemu doลพivljanju vselej (in naฤelno!) nedostopni svet โ€“ domena ลกtevila, razseลพnosti, gibanja. Bistveno pri tem je, da je naลกe spoznanje โ€“ torej vednost, s katero nas oskrbuje znanost โ€“ vezano izkljuฤno na drugi svet in da lahko pri tem prvega popolnoma zanemarimo. Doลพivljajski svet โ€“ svet, v katerem se godijo vsi naลกi ฤustveni pretresi, moralne dileme in estetski doลพivljaji โ€“ z vzpostavitvijo tega razcepa tako rekoฤ implodira v opazovalca samega. Kar naj bi ta dejansko opazoval in spoznaval, tj. svet ยปtam zunajยซ, pa je v celoti prepuลกฤeno teorijam sodobne znanosti, po katerih je narava ยปpuลกฤobna reฤ, oropana zvoka, vonja in barve; niฤesar ni mimo vrvenja materije, ki je brez vsakrลกnega smisla, brez konca in krajaยซ (Znanost in sodobni svet, 48).

Ob tem bi se bralcu utegnilo utrniti vpraลกanje, zakaj naj bi bilo takลกno razcepljeno razumevanje narave sploh problematiฤno: mar nas ni ravno ta razcep osvobodil okov varljivih ฤutov in praznih domnev ter nas povedel v svet jasnosti, gotovosti, resnice? V Znanosti Whitehead pronicljivo zapiลกe, da nas ta dandanes tako samoumevna in domaฤa razdvojenost naredi slepe za vrsto pojavov, ki se nahajajo na ยปnikogarลกnjem ozemljuยซ, v dolini vmesnosti, ki se razleza med obema bregovoma razklenjene narave. Pri tem meri na pojave, kot so ยปลพivljenje, organizem, funkcija, hipna realnost, interakcija, red narave, skratka, pojme, ki druลพno predstavljajo Ahilovo peto celotnega sistemaยซ (ibid., 51). Ti in podobni pojavi se znajdejo v poฤezu, v tistem-vmes med omenjenima skrajnostma: ne sodijo ne v zunanjo realnost, ki naj bi obstajala neodvisno od opazovalca, ne v notranjo realnost, ki naj bi bila poseljena zgolj z umisleki naลกega duha.

Poglejmo si, denimo, ลพiv organizem. ฤŒe organizem obravnavamo kot golo materialno dejstvo in upoลกtevamo zgolj njegovo vzroฤno doloฤenost v redu fizikalnih pojavov, bomo izpred oฤi izgubili sรกmo ยปลพivostยซ organizma: njegovo intrinziฤno naperjenost oz. (proto)intencionalnost, urejenost njegovih sestavnih delov, smotre in cilje, ki jih zasleduje itn. O pojmih, kot so intencionalnost, red ali smotrnost, lahko resda govorimo z nasprotnega, tj. subjektivistiฤnega brega razcepljene narave, vendar pa smo jih v tem primeru prisiljeni obravnavati kot gole projekcije naลกega duha in ne kot intrinziฤne lastnosti opazovanega organizma โ€“ torej kot nekaj, kar v svet vnaลกamo mi sami, in ne kot nekaj, kar bi bilo res svojsko ลพivim bitjem kot takim. Organizem je oropan bodisi svojega poloลพaja med drugimi fizikalnimi pojavi bodisi svoje lastne intrinziฤne narave.

Whitehead seveda ni prvi filozof, ki bi opozoril na tovrstne teลพave. Nenazadnje imamo tukaj opraviti s pojmovnim okvirom, ki smo ga podedovali po samih pionirjih zgodnje novoveลกke misli in ki je v 16. in 17. stoletju postal integralni del klasiฤne znanosti. V filozofskem registru obravnavano dihotomijo najlaลพje prepoznamo v Descartesovem dualizmu duha in telesa, prisotna pa je tudi v Humovi distinkciji med dejstvom in najstvom, ki znanstveno prouฤevanje faktov o naravi strogo razloฤi od sfere ฤloveลกkih smotrov in hotenj. Seveda v vmesnem ฤasu, tj. v ฤasu med delovanjem (pra)oฤetov novoveลกke misli in nastankom Whiteheadovih del, ni umanjkalo raznovrstnih kritik dualizma. Vendar pa so te velikokrat zgreลกile bistvo problema, saj ideja razcepljene narave, kot denimo izpostavlja belgijski filozof Didier Debaise (2017a, 2), sega znatno globlje kot metafiziฤni dualizmi. Nenazadnje jo v svojem delu in miลกljenju predpostavljajo tudi ลกtevilni nasprotniki dualizma, med drugim tudi znanstveniki, ki zase sicer trdijo, da ne privzemajo nobenih metafiziฤnih staliลกฤ, a obenem naravo na ravni metodoloลกkih razmejitev dosledno ฤlenijo glede na to, kaj sodi v njihovo podroฤje raziskovanja in kaj ne.

Sveลพina Whiteheadovega pristopa k problemu je ravno v tem, da polov razcepljene narave ne vzame kot izgotovljenih ontoloลกkih domen, ki bi ju bilo treba le ลกe sestaviti v koherentno celoto, ampak se vpraลกa, ali morda ne izvirata iz nezadovoljivo omejenih glediลกฤ na konkretna dejstva narave. Whitehead denimo izpostavi, da dualizem duha in telesa izvira iz nereflektiranega privzemanja znanstvene kozmologije, ki je vzklila v 16. stoletju (Znanost in sodobni svet, 22). Znanstvena revolucija, do katere je priลกlo v tem ฤasu, je sicer osupljivo dobro pojasnila zakonitosti gibanja teles v prostoru, a je hkrati s svojimi pragmatiฤnimi doseลพki sodobno misel zapeljala v domnevo, da lahko z materialistiฤnim okvirom zaobjamemo celotno stvarnost. Toda Whitehead opozarja, da ne moremo privoliti v univerzalni domet takลกne koncepcije narave, saj โ€“ kot smo videli โ€“ obstaja vrsta pojavov, ki jih je morala materialistiฤna interpretacija narave dati na stran. ฤŒe ลพelimo v svoje pojmovanje narave vkljuฤiti vse njene vidike โ€“ torej tudi te, ki so zaradi omejitev naลกega epistemoloลกko-metodoloลกkega okvira iz nje izpadli โ€“, moramo po Whiteheadu najprej priznati, da nam znanstvene opredelitve dajejo zgolj parcialen oz. abstrakten vpogled v dinamiko naravnih pojavov. Kako pa naj potem razumemo konkretnost narave, iz katere znanost ฤrpa svoje abstraktne opredelitve? Na to vpraลกanje lahko odgovorimo le postopoma, saj gre za osrednji problem Whiteheadovega celjenja razcepljene narave, na ozadju katerega, kot bomo videli, artikulira tudi nekatere zanimive in za razumevanje Znanosti nepogreลกljive pojmovne premike.

Izmuzljiva konkretnost ฤutnega

Kje torej Whitehead zaฤne z iskanjem konkretnosti narave? V Pojmu se iskanja loti v naลกem neposrednem ฤutnem izkustvu. Pri artikulacija prepada med ฤutnostjo in znanstveno koncepcijo narave si pomaga z dobro znano Lockovo distinkcijo med primarnimi in sekundarnimi lastnostmi oz. kvalitetami (Whitehead 1920/1986, 27). Sekundarne lastnosti so po Locku tiste znaฤilnosti sveta, ki jih zaznavamo s ฤutili, torej v obliki barv, zvokov, vonjav itn. Po drugi strani pa so primarne lastnosti bolj abstraktne znaฤilnosti prostorsko-ฤasovne lokacije, geometriฤne oblike ali gibanja, torej vse tiste lastnosti, ki tvorijo ยปbesediลกฤeยซ moderne znanosti.[3]Glede Lockove koncepcije primarnih kvalitet izpostavljava le tiste opredelitve, ki so bistvene za Whiteheadovo interpretacijo in imajo nemara najveฤjo vrednost za razumevanje sodobne naravoslovne … Continue reading Locke na podlagi te distinkcije artikulira eno izmed najbolj prepoznavnih teorij razcepljene narave, po kateri so primarne kvalitete lastnosti dejansko obstojeฤega sveta, tj. sveta, ki obstaja neodvisno od opazovalca, medtem ko so sekundarne kvalitete oznaฤene kot projekcije opazovalฤevega duha, tj. kot opazovalcu svojstveni naฤini, kako se ta odziva na afekcije primarnih kvalitet.

Temeljni oฤitek, ki ga Whitehead uperi zoper Lockovo dihotomijo, ima opraviti z abstraktnostjo primarnih kvalitet. ฤŒe npr. govorimo o geometriฤni obliki predmeta, je ta po njegovem mnenju izluลกฤena oz. izpeta iz konkretnega predmeta, iz celovitega doลพivljajskega gestalta. Enako velja tudi za njegovo prostorsko umeลกฤenost ali gibanje. Vse opredelitve, ki se smukajo na ravni primarnih kvalitet, so potemtakem zgolj delni opisi celotnega dogajanja, o katerem priฤa naลกe konkretno izkustvo, ki je vselej polno raznovrstnih podob, zvokov, vonjav itn. Whitehead zato poudarja, da na ravni konkretnega doลพivljaja razlika med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami preprosto ne vzdrลพi โ€“ vse lastnosti so, kot zapiลกe Whitehead, ยปv isti barki, kar pomeni, da bodo plule ali potonile soฤasnoยซ (ibid., 29).

Kako naj bi bila znanost, v kateri nastopajo samo premiki delcev, ki jih ne moremo neposredno zaznati, sploh zmoลพna zaobseฤi in pojasniti ves spekter v izkustvu pojavljajoฤe se narave? Obiฤajen odgovor se glasi, da abstraktna doloฤila znanosti priฤajo o obstoju materialnega substrata naravnega sveta, ki se skriva za naลกimi neposrednimi ฤutno-izkustvenimi danostmi. Whitehead tega ne more sprejeti in, sledeฤ Berkeleyjevi znameniti kritiki, izpostavlja, da je koncept materije v resnici ลกe bolj abstrakten od primarnih kvalitet, ki naj bi materijo opisovale. Materije, kot nenazadnje priznavajo tudi sami zagovorniki tega pojma, namreฤ nikoli ne izkuลกamo neposredno. Gre zgolj za hipotezo, s katero zagovorniki materializma poskuลกajo pojasniti, na kaj naj bi se primarne lastnosti, ฤe naj bi se res bistveno razlikovale od ฤutno zaznavnih aspektov narave, sploh nanaลกale. Tako so abstrakcije sodobne znanosti pospremljene z dodatno abstrakcijo: edino, kar pridoda materija, je namiลกljeni substrat, na katerega naj bi se te teorije v zadnji instanci nanaลกale (ibid., 16).

Materializem kot miselna doktrina tako po Whiteheadu zavoljo parcialne perspektive sodobne znanosti zasenฤi konkretno celoto ฤutnega izkustva. To se lahko odraลพa tako v spekulativnih metafiziฤnih sistemih kot v dozdevno skromnejลกih pozitivistiฤno navdahnjenih teorijah. Oba pristopa sta problematiฤna, saj distinkcijo med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami razumeta kot razmejitev med dvema medsebojno neodvisnima domenama dejstev. ล e veฤjo napako pa po Whiteheadu zagreลกijo teorije, ki izvor ฤutnega izkustva razlagajo kot uฤinek materialnih procesov. S prouฤevanjem vzroฤnih razmerij med primarnimi kvalitetami namreฤ po njegovem nikoli ne bomo odkrili vzroka za nastop sekundarnih kvalitet. Rdeฤa barva sonฤnega zahoda ne more biti posledica interakcije med elektromagnetnim valovanjem in barvnimi receptorji v oฤesu, saj se doลพiveta barva povsem razlikuje od primarnih kvalitet. Barva sonฤnega zahoda je torej osnovni in ireducibilni predmet zaznave. Najveฤ, kar lahko o rdeฤi barvi povemo v kontekstu primarnih kvalitet, je, da se doลพivljaj rdeฤe praviloma pojavlja v doloฤeni napovedljivi povezavi s pojavi, ki jih opisuje elektromagnetizem (ibid., 20). Dualizem se s tega glediลกฤa v resnici izkaลพe za manj problematiฤnega, saj priznava vsaj to, da med neposrednim ฤloveลกkim izkustvom in materialnim svetom, o katerem govori naravoslovna znanost, obstaja nezvedljiva razlika. Seveda pa je ta ยปprednostยซ tudi njegova temeljna pomanjkljivost, saj je misel, da je narava v svoji srฤiki razklana, nezadovoljiva  tako z eksistencialnega kot intelektualnega vidika.

Pojem narave, ki ga Whitehead iลกฤe v razpravi z enakim naslovom, mora torej izraลพati konkretno, izvorno dejstvo, iz katerega so abstraktne opredelitve materije oz. primarne kvalitete ลกele drugotno izpeljane. Konkretno dejstvo, od katerega znanost abstrahira, pa ni niฤ drugega kot konkretno izkustvo ฤutne zaznave. Narava je tako v Pojmu definirana preprosto kot tisto, kar je v vsej svoji raznovrstnosti dano za ฤutno zaznavo (ibid., 3). Teorije o medsebojnih razmerjih med njenimi kvantitativnimi lastnostmi so sicer uporabne za napovedovanje nadaljnjega vedenja naravnih pojavov, nikakor pa ne izฤrpajo njihove celokupne dinamike. Bistveno pri tem je, da danosti ฤutne zaznave niso nekakลกen subjektivni dodatek k objektivnemu svetu naravoslovnih znanosti, ampak so osnova za abstrakcijo, s katero doloฤamo primarne lastnosti.

Pojem tako Whiteheada privede do nekakลกnega razลกirjenega senzualizma, ki, kot sva ลพe omenila, v marsikaterem oziru spominja na ฤezluลพne fenomenoloลกke analize in po katerem obstaja ena sama domena narave, namreฤ narava, ki je dana za karseda ลกiroko razumljeno ฤutno zaznavo. Vendar pa Whitehead v tem delu tudi nakaลพe, da njegov senzualizem โ€“ v kolikor ga glede na pomen, ki se je v zgodovini filozofije pritaknil temu izrazu in ga v sploลกnem povezujemo z miselnimi tokovi, izhajajoฤimi iz empiristiฤne tradicije Locka in Huma, sploh lahko tako imenujemo โ€“ ne ลพeli zanemariti kljuฤnih doprinosov sodobne znanosti k naลกemu spoznavanju narave. Pojem atoma, na primer, ni le abstrakcija v smislu, da bi ลกlo zgolj za zelo kompleksno formulacijo vidikov realnosti, ki jih sicer lahko opazujemo na lastne oฤi. Znanstveni koncepti po Whiteheadu niso zgolj raฤunski pripomoฤki, ki bi nam pomagali pri napovedovanju poteka pojavov, s katerim smo v osnovi vedno ลพe seznanjeni prek lastnih ฤutov. Whitehead se spotakne ob bolj tradicionalni senzualizem โ€“ npr. Machov ali Ayerjev fenomenalizem โ€“, ki v znanstvenih konceptih vidi le formaliziran in sistematiziran naฤin govorjenja o neposredno zaznavnem svetu, ฤeลก: ยป[ฤŒ]e imate z atomi v mislih nekaj povsem drugega, potem, za boลพjo voljo, povejte raje kaj o tem drugemยซ (ibid., 45).

Whitehead torej noฤe zanikati, da nas sodobna znanost seznanja s predmeti, ki so na naฤelni ravni naลกemu neposrednemu obฤutenju povsem tuji. Ko govorimo o zgradbi atoma ali zelo oddaljenih nebesnih telesih, predstavljajo matematiฤni modeli in kvantitativni izsledki meritvenih instrumentov edini naฤin spoznanja takลกnih predmetov. Hkrati pa velja, da v Pojmu ne ponudi docela zadovoljivega odgovora na to, zakaj njegovemu razลกirjenemu senzualizmu ne bi bilo mogoฤe oฤitati, da vsaj implicitno zdrsne v neko pretanjeno razliฤico idealizma (ฤemur sam eksplicitno nasprotuje).

Whitehead se tako v Pojmu osredotoฤa na tiste vidike ฤloveลกkega izkustva, ki umanjkajo iz materialistiฤne podobe narave, ne ponudi pa ลกe dokonฤnih odgovorov glede tega, kako v perspektivo, ki zaobjame vse bistvene karakteristike ฤloveลกkega izkustva, vkljuฤiti tudi vse tisto, kar znanost (po njegovem upraviฤeno) postulira kot nezvedljivo na naลกe neposredno izkustvo. Znanost lahko v tem pogledu razumemo kot poskus ponovnega razmisleka o tem, kako vztrajati pri izvirnosti spoznanj sodobne znanosti in hkrati doลพivljajsko domeno reลกiti pred izgonom iz naravne domene. Lahko bi torej rekli, da omenjeno delo pospremi starejลกe kritiฤne razmisleke o pomanjkljivostih materialistiฤnega pojmovnega okvirja s konkretnejลกimi nastavki za izgradnjo robustnejลกe alternative. Ali drugaฤe: v Znanosti zaฤne Whitehead razvijati ontologijo, ki bi bila skladna z natanฤnim fenomenoloลกkim opisom doลพivljanja, ki ga razvije v Pojmu.

Na ta naฤin pa dospemo tudi do boljลกega vpogleda v ozadje nekaterih idej, ki jih Whitehead razvija v Znanosti. ฤŒe upoลกtevamo problematiko razcepljene narave, lahko denimo bolje razumemo, zakaj Whitehead v svoji analizi vloge, ki naj bi jo imela znanost v sodobnem svetu, posveti nemalo pozornosti vpraลกanjem, povezanim s fenomenom zaznave. Prav tako postane jasno, zakaj se skozi celotno delo vije razmislek o odnosu med konkretnim in abstraktnim. Nenazadnje pa lahko s tega vidika razumemo tudi vlogo organizma, ki predstavlja nekakลกno kulminacijo Whiteheadovih filozofskih razmislekov v Znanosti. Ravno v nenavadni koncepciji organizma se namreฤ skriva kljuฤ do Whiteheadove nove reลกitve problema razcepitve narave, saj mu ta sluลพi kot vogelni kamen za nauk, ยปki bi lahko nadomestil materializem, s katerim je znanost od 17. stoletja naprej obteลพevala filozofijoยซ (Znanost in sodobni svet, 35-36).

Narava organizma, organizmiฤnost narave

Kako torej Whitehead razume koncept organizma? Temeljna poanta, ki jo velja v zvezi s tem izpostaviti, je, da Whitehead organizmiฤnosti ne zamejuje zgolj na domeno ลพivih bitij, tj. na ljudi, ลพivali, rastline itn., temveฤ jo razume veliko ลกirลกe, in sicer kot nekaj, kar se nanaลกa na vse naravne pojave, od najelementarnejลกih mikroskopskih delcev do pojavov astronomskih razseลพnosti. Ko Whitehead govori o organizmih, ga ne zanimajo toliko posebnosti ลพivih bitij, kot tisto, kar naj bi bilo skupno vsem fenomenom, ฤe jih le vzamemo v vsej njihovi konkretnosti. Ali strnjeno: organizmiฤnost narave po Whiteheadu ne oznaฤuje niฤ drugega kot njeno najkonkretnejลกo dejstvenost (ibid., 36). 

Pri tem se seveda poraja vpraลกanje, od kod ta na prvi pogled nenavadna povezava med konkretnostjo in organizmiฤnostjo? Da bi lahko odgovorili nanj, se spomnimo teลพav, s katerimi se je Whitehead sooฤal v Pojmu. Videli smo, da je bila tam konkretnost ฤutnega izkustva obravnavana predvsem kot celovitost nabora vseh izkustvenih kvalitet, do temeljne teลพave โ€“ razcepitve narave โ€“ pa je priลกlo, ker so znanstvene teorije iz konkretnosti narave abstrahirale zgolj nekatere njene vidike (t. i. primarne kvalitete), medtem ko so druge vidike (t. i. sekundarne kvalitete) puลกฤale ob strani. Konkretnost lahko v tem kontekstu razumemo kot celovitost nabora vseh posameznih lastnosti predmetov izkustva, abstraktnost pa kot omejenost izbranega nabora lastnosti, ki so bile izvzete iz doลพivljajske celote. V Znanosti pa se Whitehead osredotoฤi na nek specifiฤen vidik konkretnosti, ki je v Pojmu sicer prisoten, a morda ni tako jasno artikuliran. Konkretnost namreฤ oznaฤuje tudi to, da pojavi niso zgolj seลกtevki posameznih lastnosti oz. skupki posameznih sestavnih delov, temveฤ so vse te lastnosti oz. vsi ti sestavni deli vpeti v enovito, ubrano celoto โ€“ kar je ravno tisti moment konkretnosti, ki ga Whitehead poskuลกa izraziti s pojmom organizma.

Po Whiteheadu se pojem organizma v dveh ozirih nanaลกa na enovito ubranost pojavov . Po eni strani oznaฤuje posebno razmerje med celoto in njenimi sestavnimi deli. Ko govorimo o organizmu, mislimo na celoto, ki sestoji iz gradnikov, urejenih v specifiฤna razmerja medsebojnih interakcij, ta celota pa vzvratno vpliva na intrinziฤni znaฤaj in vedenje omenjenih gradnikov (Znanost in sodobni svet, 68). Po drugi strani pa pojem organizma oznaฤuje tudi posebno razmerje med celotnim organizmom in njegovim zunanjim okoljem. Organizmi namreฤ nikoli ne obstajajo kot samozadostne, vase zaprte celote, temveฤ so v neprestani vzajemni interakciji z drugimi organizmi, s katerimi se povezujejo v organizme viลกjih redov (ibid., 68). 

Obiฤajno tak naฤin razmiลกljanja povezujemo z ลพivimi bitji. ฤŒe denimo pomislimo na lastno telo, se izkaลพe, da telesa kot celote ne moremo razumeti brez njegovih gradnikov in da, obratno, telesnih gradnikov ne moremo razumeti brez upoลกtevanja telesa kot celote: ลพivost ลพivega telesa je odvisna od ubranega delovanja njegovih organov, tkiv, celic itn., normalno delovanje organov, tkiv, celic itn. pa je odvisno od ubranosti ลพivega telesa kot celote. Hkrati pa je iz zadnjega pristavka razvidno, da tudi sami gradniki naลกega telesa izpriฤujejo podobno organizmiฤno ureditev: organizmi sestojijo iz tkiv, tkiva iz celic itn., pri ฤemer je na vseh nivojih prisotna enaka soodvisnost med celoto in sestavnimi deli. Posebnost Whiteheadovega pristopa je, da to logiko preprosto razลกiri na vsa ostala podroฤja realnosti.

Tako je denimo po njegovem mnenju tudi atom posebna vrsta organizma. ฤŒe si atom predstavljamo kot nespremenljiv delec, ki inertno vztraja v lastnem naฤinu obstoja, se nam bo ta preskok zdel nenavaden. Toda Whitehead opozarja, da tudi atom v zadnji instanci sestoji iz dinamiฤnega prepleta in ubranega so-delovanja njegovih gradnikov. O atomu kot konkretnem dejstvu narave lahko govorimo samo, ฤe protonom, nevtronom in elektronom uspe vzpostaviti doloฤeno stabilno ravnovesje medsebojnih interakcij (ibid., 109โ€“110). In ker je notranja ureditev atoma odvisna od njegovega zunanjega okolja, bo njegova identiteta odvisna tudi od interakcij z drugimi atomi, s katerimi bo tvoril nove (viลกje) celote. Molekule so po tej shemi organizmi viลกjega reda, ki vzvratno vplivajo na notranjo ureditev svojih gradnikov-atomov, se same povezujejo v viลกje organizirane strukture (npr. supermolekule ali organele) itn. 

Da bi lahko organicistiฤno ureditev uzrli v vseh vidikih narave, pa moramo po Whiteheadu najprej spodkopati same temelje materialistiฤne interpretacije znanosti. Toda โ€“ kaj Whitehead pravzaprav misli s tem izrazom? Strnjeno bi lahko rekli, da gre za znanstveno kozmologijo,

ยปki kot temeljno dejstvo predpostavlja nezvedljivo golo snov oz. materijo, razporejeno po prostoru v obliki toka konfiguracij. Vzeta sama po sebi, je takลกna materija oropana smisla, vrednosti, smotra. Poฤne, kar paฤ poฤne, in pri tem sledi uteฤenim tirnicam, ki ji jih vsiljujejo zunanje relacije, torej relacije, ki ne izvirajo iz narave njene biti.ยซ (Ibid., 21)

Temeljno predpostavko, na kateri poฤiva znanstveni materializem in ki jo moramo, ฤe si ลพelimo utreti pot do organicistiฤne alternative, nujno preseฤi, Whitehead poimenuje hipoteza preprostega poloลพaja (ibid., 44). Gre za predpostavko, da je intrinziฤni znaฤaj slehernega pojava neodvisen od pojavov, ki so ฤasovno in prostorsko odmaknjeni, tj. od pojavov, ki nastopijo prej ali pozneje in se nahajajo tam ali ondi. Iz hipoteze preprostega poloลพaja izhaja dobro znana in v sodobnem ฤasu tako domaฤa predstava, da realnost v zadnji instanci sestoji iz mnoลกtva prostorsko in ฤasovno loฤenih ter medsebojno neodvisnih materialnih gradnikov, katerih interakcije se pokoravajo univerzalnim zakonom gibanja. Znanost lahko razumemo kot Whiteheadov poskus razvitja alternative tej globoko usidrani predstavi in temeljni hipotezi, na kateri poฤiva.

To pa nam pomaga tudi bolje razumeti vpeljavo ลกtevilnih izvirnih in morda kanฤek nenavadno zveneฤih izrazov, ki tvorijo miลกljenjsko tkivo Znanosti. Poglejmo si le dva taka primera: oprijem oz. oprijemalna enotnost (ibid., 57) ter pripetljaj oz. primerljaj (ibid., 12). Z izrazom ยปoprijemยซ meri Whitehead na zgoraj nakazano medsebojno soodvisnost in sodoloฤujoฤnost naravnih pojavov. ฤŒe imamo na primer opraviti z dvema bitnostma na razliฤnih prostorsko-ฤasovnih poloลพajih, bodo lastnosti prve vplivale na intrinziฤni znaฤaj druge โ€“ in obratno. Nobena izmed obeh bitnosti nima povsem samostojnega, samozadostnega obstoja, saj so konkretne znaฤilnosti obeh odvisne od njunega specifiฤnega medsebojnega razmerja. Ko pride do tovrstnega sodoloฤanja in sopreลพemanja bitnosti, imamo po Whiteheadu opraviti z oprijemalno enotnostjo oz. oprijemalnim poenotenjem.

Na nekaj podobnega pa Whitehead meri tudi z izrazom ยปpripetljajยซ oz. ยปprimerljajยซ, ki v njegovem besediลกฤu nastopa kot sopomenka za konkretno dejstvo oz. temeljni konkretni ยปgradnikยซ narave: ta poslej ni veฤ na tem mestu in v tem trenutku (samo)obstojeฤi, od drugih bitnosti neodvisni delec materije, temveฤ prej dogodek oz. proces, tj. skozi doloฤen ฤas in doloฤen prostor raztezajoฤa se, druge bitnosti sodoloฤujoฤa in po drugih bitnostih sodoloฤena organska celota. Konkretna dejstva se po Whiteheadu uprimerjajo skozi ubrane ฤasovno-prostorske preplete gradnikov in okoliลกkih bitnosti ter na ta naฤin poskrbijo, da se pripeti nov dogodek โ€“ nov proces, ki razpira nova polja delovanja, uฤinkovanja in spreminjanja: ยปNaravaยซ, zapiลกe Whitehead, ยปje gledaliลกฤe, v katerem nastopajo sopreลพemajoฤe se dejavnosti.ยซ (Whitehead 1934/2011: 35)

Na tem mestu se ne moreva lotiti natanฤnejลกega prikaza Whiteheadove organsko-procesne metafizike, glede ฤesar bralca napotujeva na ลพe omenjeno delo Proces in realnost (Whitehead 1929/1978), ki sistematiฤno razvije in ponekod tudi dopolni oz. spremeni filozofske nastavke priฤujoฤega dela (gl. tudi: Hosinski 1993; Kraus 1998; Segall 2013; Thomas 1993, zlasti: 1โ€“33). Veljalo pa bi se ลกe vsaj nekoliko pritakniti kljuฤnega vpraลกanja Znanosti, in sicer kako naj bi Whiteheadova alternativa materialistiฤni doktrini pripomogla k razumevanju konkretnih znanstvenih odkritij. Sodobna znanost nenazadnje govori o univerzalnih in nespremenljivih zakonih narave, ki naj bi jim bili podrejeni vsi naravni pojavi. V kakลกnem smislu naj bi bilo torej pomembno upoลกtevati notranjo ureditev in okolje dejstev, kot to poฤne Whiteheadova organska filozofija?

Belgijska filozofinja znanosti Isabelle Stengers dobro oriลกe whiteheadovsko interpretacijo znanstvenega raziskovanja objektov, kakrลกen je elektron:

ยปFizik bo ocenil, da je bil poskus uspeลกen, ko mu bo uspelo nasloviti elektron kot tak, a bo to storil na specifiฤen naฤin, ki bo zanesljivo priฤal o vedenju elektrona in ki bo torej omogoฤal identifikacijo spremenljivk, ki to vedenje doloฤajo. Po Whiteheadu nam tak doseลพek sporoฤa, da je znanstveniku uspelo za elektron ustvariti posebno okolje in da ‘elektron’ v kontekstu poskusa oznaฤuje preprosto elektron, ki obstaja v specifiฤnem sozvoฤju s tem okoljem.ยซ (Stengers 2011, 167)

Bitnosti, kakrลกna je elektron, potemtakem ne moremo opredeliti kot v absolutni izolaciji obstojeฤ materialni delec. Ali drugaฤe: izraz ยปelektronยซ se ne nanaลกa na bitnost, ki bi obstajala tako rekoฤ readymade, ampak predvsem na doloฤeno situacijo, v kateri se elektron s svojim specifiฤnim ยปvedenjemยซ ลกele lahko pojavi, ta pa vkljuฤuje naฤine, na katere lahko elektron vstopa v interakcije z drugimi bitnostmi. Uspeลกen znanstveni poskus mora upoลกtevati naฤine moลพnih interakcij z objektom, ki ga prouฤuje, kamor denimo v primeru elektrona sodi tudi koncept elektromagnetnega polja. Prav tako pa mora organizirati konkretne materialne okoliลกฤine oz. vzpostaviti okolje, v katerem lahko prouฤevani predmet dejansko vstopi v interakcije z opazovalcem, tj. domisliti se mora merilnih tehnik, na podlagi katerih lahko ยปvedenjeยซ posameznega elektrona ลกele pride do izraza.[4]Za podrobnejลกe diskusije o konkretnih Whiteheadovih doprinosih k znanosti glej: Athearn (2016), Eastman in Keeton (2004), McHenry (2015), Segall (2013).

ฤŒe znanosti uspe izluลกฤiti doloฤene sploลกne zakonitosti in opredeliti entitete, ki se tem zakonitostim pokoravajo, lahko to po Whiteheadu upraviฤeno ลกtejemo za izjemen doseลพek. Vendar pa se moramo hkrati zavedati, da se znanstvena spoznanja nanaลกajo zgolj na specifiฤno situacijo oz. okolje, v katerem prouฤevani organizmi izpriฤujejo doloฤeno vedenje. Kadar imamo opraviti s skrajno robustnimi organizmi, kakrลกni so elektroni, se nam bo morda zdelo, da zakonitosti njihovega vedenja drลพijo enkrat za vselej. Vendar pa je v Whiteheadovem ฤasu razvoj kvantne mehanike pokazal, da lahko tudi elektroni v doloฤenih situacijah izpriฤujejo skrajno nepriฤakovane lastnosti in vedenja (Znanost in sodobni svet, 110).

ฤŒe se po tem ovinku vrnemo k vpraลกanju razcepljene narave, vidimo, da Whitehead v Znanosti dela nekoliko drugaฤne poudarke kot v zgodnejลกem Pojmu. Lahko bi rekli, da je po opisu in tematizaciji holistiฤno-dinamiฤne strukture konkretnega izkustva, s katero se je ukvarjal v Pojmu, nastopil ฤas za izdelavo temu izkustvu ustrezne ontologije, kar je predmet njegovih poznejลกih del, priฤenลกi ravno z Znanostjo. ฤŒe namreฤ ลพelimo biti zvesti obฤi znanstveni maksimi, da mora vsaka vednost koreniniti v konkretni faktiฤnosti, bomo morali tako svojo metafiziko kot na slednji utemeljeno fiziko oblikovati v sozvoฤju s konkretnim izkustvom in ne na rovaลก slednjega. V organizmiฤni podobi, ki jo razvije Znanost, naลกe fenomenalno polje, v katerem se porajajo medsebojno prepletajoฤe se kvalitete in naฤini spoznave le-teh, tako postane ลกe en dogodek, ki se dinamiฤno vpenja v mreลพo sopreลพemajoฤih in sodoloฤujoฤih se so-dogodkov. Ta dogodek bo imel resda svoje specifiฤne lastnosti โ€“ torej lastnosti, ki ga bodo razlikovale od dogodkov, povezanih z neลพivo naravo โ€“, a zato ne bo nekaj, kar bi bilo na kakrลกenkoli naฤin izvzeto iz dinamiฤne svetno-naravne celote in bi potemtakem napeljevalo na idealistiฤno pozicijo. Whitehead tako tudi uspeลกno utemelji svoje realistiฤno staliลกฤe, po katerem bitnosti narave niso zvedljive na njihovo pojavljanje v naลกem izkustvu, ne da bi bil s tem prisiljen zanikati pomembnost, ki jo v Pojmu pripisuje analizi doลพivljajske dinamike.

Premik, do katerega pride med Pojmom in Znanostjo, pa hkrati tudi precizira nekatere teลพave v zvezi z materializmom, ki smo jih omenili v prejลกnjem razdelku. Abstrakcije znanosti poslej niso veฤ v prvi vrsti problematiฤne zaradi svoje abstraktnosti, tj. zato, ker naj bi bile iz konkretnega izkustva izpeti nerealni umisleki, temveฤ zato, ker so neupraviฤeno razglaลกene za ultimativne gradnike narave. Osnovni delci in zakonitosti, o katerih govori sodobna znanost, so namreฤ po Whiteheadu posploลกitve, ki, kot smo videli, drลพijo le v kontekstu specifiฤnih okolij konkretnih organizmov. Whitehead zato v Znanosti namesto o problemu razcepljene narave raje govori o zmoti napaฤno umeลกฤene konkretnosti (ibid., 46). Seveda pa sta problema tesno povezana. ฤŒe namreฤ bistvo narave razumemo kot nabor ultimativnih gradnikov, o katerih govori znanost, bo narava potisnjena onkraj dosega naลกega neposrednega izkustva. ฤŒloveลกko izkustvo se bo tako zdelo zgolj kot subjektivni odsev dejanske materialne realnosti, kar nam bo onemogoฤilo uzreti intrinziฤni znaฤaj samih dejstev znanstvenega prouฤevanja.

Intrinziฤna vrednost onkraj dejstvenosti in najstva

Do zdaj smo se ukvarjali s kritiฤno platjo Znanosti, ki materialistiฤni doktrini oฤita, da je slepa za omejenost znanstvenih teorij, saj po Whiteheadu konkretnosti narave ni mogoฤe zaobjeti z naborom temeljnih gradnikov ali enkrat za vselej zakoliฤenih naravnih zakonitosti. Vendar pa Whitehead v Znanosti ne poskuลกa zgolj obrzdati neuresniฤljivih upov, ki jih sodobni svet polaga v znanost. Nenazadnje njegova organicistiฤna alternativa izvira iz potrebe po boljลกem razumevanju vidikov narave, ki so v materializmu zapostavljeni. Kaj torej umanjka materialistiฤni koncepciji narave? ฤŒeprav je odgovorov na to vpraลกanje veฤ, bi se v tem razdelku rada posvetila predvsem vidiku, ki v Znanosti igra zelo pomembno vlogo โ€“ vidiku intrinziฤne vrednosti narave.

Whitehead se namreฤ v Znanosti poleg dihotomije ฤutno zaznavnih in znanstveno opredeljivih kvalitet narave loti ลกe druge in v nekem smislu morda celo globlje zakoreninjene dihotomije โ€“ razkoraka med dejstvom in najstvom. Znanstveni materializem je po njegovem mnenju naravo osiromaลกil ne le za ฤutno-zaznavne kvalitete, ampak tudi za vso intrinziฤno vrednost, saj smo slednjo vajeni razumeti zgolj kot odsev ali projekcijo naลกih lastnih interesov. ฤŒe privzamemo drลพo sodobne znanosti, ki naravo slika kot golo zapovrstje dogodkov, slepo pokoravajoฤih se nespremenljivim naravnim zakonitostim, je tak zakljuฤek neizbeลพen. V takลกnem ยปpoznanstvenemยซ svetu za interese, hotenja, namere ali vrednotenja preprosto ni prostora. Vse to se mora umakniti v ne- oz. zunaj-naravno domeno ฤloveลกkega duha, s ฤimer ni zanikana zgolj intrinziฤna vrednost drugih organizmov, ampak postane hkrati nerazumljivo, kako naj bi ฤloveลกki smotri in namere sploh vplivali na potek naravnih dogodkov (ibid., 67).

Na prvi pogled se zdi, da lahko zev med domenama dejstva in najstva premostimo samo, ฤe se odreฤemo spoznanjem sodobne znanosti. Whiteheadov pojem organizma pa nakazuje na drugaฤno reลกitev. Kot smo videli, so zakonitosti moderne znanosti za Whiteheada zgolj abstrakten opis sosledja dogodkov v naravi, saj zanemarjajo intrinziฤni znaฤaj konkretnih dejstev, na katere se nanaลกajo. Vrednost pa je po njegovem ravno bistveni vidik intrinziฤnega znaฤaja vsakrลกnega organizma (ibid., 9). Whitehead sicer ni prvi, ki je vrednost iskal v samem jedru konkretnih dejstev narave. Gre za podvig, ki je potekal vzporedno z razvojem znanstvenega miลกljenjskega sloga in ki ga lahko v najprepoznavnejลกi obliki prepoznamo v estetiki romantike. Whitehead se zato v svojem delu zateฤe k romantiฤnim pesnikom, med katerimi velja izpostaviti zlasti Williama Wordswortha, ฤigar pesmi mu sluลพijo kot izhodiลกฤe za refleksijo o vrednosti in pomenu narave.

Wordsworth je najbolj znan po besedilih, v katerih opisuje kontemplativne ali ekstatiฤne izkuลกnje, ki jih je bil deleลพen v idiliฤnih predelih angleลกkega podeลพelja, kakrลกne denimo vidimo na panoramskih slikah Johna Constabla. V tem pogledu pesnik predstavlja enega izmed vodilnih glasov romantiฤnega poziva k neokrnjeni naravi. Nova senzibilnost za naravna okolja, ki jih niso oskrunili ฤloveลกki artefakti, izhaja zlasti iz radikalne preobrazbe ฤloveลกkih ลพivljenjskih pogojev, ki jih je v 18. in 19. stoletju prinesla industrijska revolucija (Thomas 1983). Na ozadju ลกtevilnih sprememb, ki jih je v naravno okolje Evropejcev pospeลกeno vnaลกala ฤloveลกka dejavnost, je postala toliko bolj v oฤi bijoฤa obstojnost in nespremenljivost nekaterih vidikov narave: najsi denimo izgubljena obstojnost gozdov, ki so podlegli zahtevam industrializacije, ali nespremenljivost gora, ki v svoji samozadostnosti kljubujejo zobu ฤasa in premene.

Toda ฤe bi Wordsworthova poezija izraลพala zgolj obลพalovanje nad postopnim izginjanjem neokrnjene narave, zagotovo ne bi vzbudila Whiteheadovega filozofskega zanimanja. Neokrnjenost narave, ki jo poskuลกa angleลกki romantik izraziti v svojih pesnitvah, se namreฤ ne nanaลกa zgolj na materialno odsotnost ฤloveลกkih artefaktov, temveฤ oznaฤuje neko specifiฤno razseลพnost narave, za katero v umetni atmosferi znanstvene racionalnosti ni veฤ prostora. Ta razseลพnost je najbolje izraลพena v presunljivi frazi: ยป[razum] moril bi, da lahko seciraยซ (Znanost in sodobni svet, 71). Kot vemo, velja ta maksima za nekatere postopke, s katerimi znanost prouฤuje ลพiva bitja, dobesedno. Vendar pa sodobna znanost po Wordsworthovem mnenju ne secira samo ลพivih organizmov, temveฤ tudi vrednost oziroma โ€“ ฤe uporabimo njegov izraz โ€“ pomembnost, ki jo izpriฤuje narava kot celota. Wordswortha torej zanima ยปpreลพeฤa priฤujoฤnostยซ pokrajine (ibid., 72), za katero se zdi, da obstaja zavoljo same sebe in da v sebi skriva svoje lastne cilje in smotre. ฤŒe je naลกa analitiฤna drลพa slepa in gluha za medsebojno preลพemanje gradnikov, ki tvorijo preลพeฤo priฤujoฤnost naravnih krajev, nam ta razseลพnost narave preprosto spolzi skozi prste.

Whitehead tako iz svojega branja Wordswortha izluลกฤi dva kljuฤna vidika narave: obstojnost in celovitost. Pojem intrinziฤne vrednosti, ki ga razvije v Znanosti, izhaja natanko iz uvida, kako se ta dva aspekta vzajemno podpirata. Obstojnost naravnih pojavov je namreฤ s staliลกฤa organicistiฤne filozofije vse prej kot samoumevna. ฤŒe lahko z mehanicistiฤnega vidika dolgotrajno obstojnost pojavov razumemo kot njihovo nespremenljivost in vztrajanje pri obstoju (vsaj z ozirom na osnovne gradnike narave), pa po Whiteheadu v naravi takลกnih inertno obstojeฤih, nespremenljivih delcev ne bomo naลกli. Vse, kar obstaja, so organizmi, ki sestojijo iz dinamiฤnega prepleta gradnikov in katerih obstojnost temelji na nenehni interakciji z okoljem. Prej izjema kot pravilo je, ฤe v takลกnem svetu naletimo na ยปpreลพeฤe prisotnostiยซ, tj. celote, ki svoje gradnike in njihova medsebojna razmerja ohranjajo v relativno konstantni obliki.

Da bi organizmi lahko obstali, mora biti vedenje njihovih gradnikov medsebojno usklajeno, in sicer na naฤin, da bo vsak posamezni gradnik prispeval k stabilnosti celote, ki jo tvori. Obstojnost doloฤene celote je torej lahko zgolj nasledek aktivnega ohranjanja lastne identitete. Organizmi, ki so tega sposobni spriฤo lastne notranje usklajenosti, tako v nekem smislu sami priskrbijo pogoje za lasten kontinuiran obstoj. Whitehead na podlagi tega zakljuฤi, da obstojne celote obstajajo zavoljo samih sebe (ibid., 88). S tem hoฤe po eni strani povedati, da se v vsakem gradniku zrcali vrednost, ki jo prispeva k ohranitvi obstojnosti celote, saj je njegov specifiฤen naฤin obstoja in delovanja pogojen z dinamiko te veฤje celote; po drugi strani pa ลพeli povedati, da so te veฤje celote v nekem smislu same po sebi motivirane oz. zainteresirane za ohranjanje lastnega obstoja: njihova obstojnost ne izhaja iz preproste inercije, ampak iz neprestanega ยปprizadevanjaยซ za tem, da bi se obdrลพale v obstoju.

Takลกen ยปobstoj zavoljo samega sebeยซ je po Whiteheadu prisoten ลพe na ravni najpreprostejลกih fizikalnih delcev. ลฝe tu lahko namreฤ vidimo, kako po eni strani medsebojna konfiguracija gradnikov oblikuje stabilno celoto, ta pa po drugi strani omogoฤa gradnikom, da v njej opravljajo svojo specifiฤno vlogo (ibid., 110). Pri kompleksnejลกih organizmih bo preลพemanje gradnikov seveda kompleksnejลกe, a bo, v kolikor gre za obstojne celote, vendarle izpriฤevalo isto temeljno dinamiko. Za povrh lahko v tem samovzpostavljajoฤem se znaฤaju obstojnih celot prepoznamo tudi zametek tistega pola naลกega doลพivljanja, ki ga pod pojmom najstva razloฤujemo od dejstvenosti. Nenazadnje smo tudi mi sami obstojni organizmi in v tem oziru tudi enotnost naลกega izkustva izraลพa obstojnost naลกe specifiฤne organizmiฤne konstitucije (ibid., 78). Zato sveta tudi ne doลพivljamo kot zgolj vrednostno nevtralnega nabora dejstev ali preprostega zaporedja dogodkov, ki se slepo pokoravajo nespremenljivim naravnim zakonitostim, temveฤ dinamiฤne preplete dogodkov doลพivljamo kot aspekte lastnega okolja, ki nosijo doloฤeno vrednost za naลก lastni obstoj. Smotri in vrednote, namere in norme โ€“ vse to po Whiteheadu niso edinstvene znaฤilnosti ฤloveลกkega duha, temveฤ prej odraz najsploลกnejลกega naฤela, ki zdruลพuje vse obstojne naravne pojave.

Vrednost bomo tako po Whiteheadu naลกli v samem jedru konkretnih dejstev narave. Gre namreฤ za naฤelo, brez katerega v nekem smislu sploh ne bi mogli govoriti o specifiฤnih dejstvih narave, saj bi se vsakrลกna individualna enotnost naravnih pojavov v hipu porazgubila oz. bi se spremenila v nekaj docela nerazpoznavnega. Vrednost se tako nanaลกa na specifiฤno ureditev, ki dejstvom narave omogoฤa bolj ali manj kontinuirano obstojnost. Znanost vrednostno razseลพnost sicer lahko zanemari in svoje raziskave zameji na obravnavo ยปgolih dejstevยซ, a bo ob tem spregledala intrinziฤni znaฤaj, ki pogojuje obstojnost objektov njenega prouฤevanja in nenazadnje tudi domet njenih lastnih spoznanj.

Vrednost znanosti v sodobnem svetu

Vidimo, da Whiteheadov organicizem vkljuฤuje nekatere vidike, ki so izpadli iz mehanicistiฤnega razumevanja narave, denimo vrednost, ki jo romantiki opevajo kot neodtujljiv vidik naลกega izkustva in vseh naravnih pojavov. Bralec se bo na tej toฤki nemara vpraลกal, ali se vendarle nismo, sledeฤ Whiteheadovim razmislekom, vrnili k nekoliko drugaฤni razliฤici razcepljene narave, ki po eni strani sicer priznava znanstvena spoznanja, v kolikor so ta pazljivo zamejena na znanstveni metodologiji priliฤena raziskovalna podroฤja, po drugi strani pa jim odreka dostop do neke bolj fundamentalne, dinamiki organizma priliฤene realnosti. Toda Whitehead daje jasno vedeti, da se ne strinja z Wordsworthim prepriฤanjem, po katerem naj se znanost na naฤelni ravni ne bi bila zmoลพna dokopati do konkretnega znaฤaja naravnih dejstev (ibid., 71). Whitehead znanstvenim spoznanjem v Znanosti ne ลพeli postavljati mej, temveฤ poskuลกa doseฤi ravno nasprotno โ€“ razลกiriti naลกo predstavo o tem, kam vse znanstvena spoznanja lahko seลพejo. Poglejmo si to nekoliko podrobneje.

Vrednost je po Whiteheadu nepogreลกljivi vidik vsakega izkustva narave โ€“ tudi znanstvenega. Glede tega je posebej pomenljiva opazka, ki jo najdemo v enem od njegovih poznejลกih del:

ยปTudi najbolj goreฤi zagovorniki objektivnosti znanstvene misli vztrajajo na njeni relevantnosti. V resnici to predpostavlja ลพe ‘zagovarjanje znanstvene doktrine’. Brez obฤutka zainteresiranosti bi namreฤ ฤlovek to doktrino le zaznal, ne bi je pa zagovarjal. Stremljenje po resnici predpostavlja interes.ยซ (Whitehead 1938/1968, 9) 

Znanstveno izkustvo narave vsebuje torej vsaj zametke pomena, vrednosti, ki ji je bila na sledi romantiฤna poezija.

Po drugi strani pa tudi med romantiki naletimo na avtorje, ki so se navduลกevali nad odkritji sodobne znanosti in so bili naklonjeni njenim metodam. Whitehead tozadevno posebej izpostavi Percyja Shelleyja, ฤigar pesniลกka senzibilnost je v mnogih ozirih nasprotna Wordsworthovi. Shelley se namreฤ v nasprotju s slednjim nikoli ne pritoลพuje nad prevladujoฤo znanstveno koncepcijo sveta โ€“ ลกe veฤ, v njegovi poeziji mrgoli aluzij na znanstvene poskuse in teorije: ยปKar so za Wordswortha hribi, je bil za Shelleyja laboratorijยซ (Znanost in sodobni svet, 72-73). Ta razlika med avtorjema pa ni vezana samo na prizoriลกฤa, iz katerih ฤrpata navdih, temveฤ tudi na vsebino njune poezije. ฤŒe bi ลพeleli srediลกฤno temo Shelleyjeve poezije povzeti z eno samo besedo, bi bila to sprememba: njegove pesmi so preลพete z vizijo neizbeลพne spremenljivosti vseh stvari (ibid., 74). ฤŒe se Wordsworth osredotoฤa na trajno in tako rekoฤ monolitno pokrajino, v kateri se kristalizira intrinziฤna vrednost obstojnih pojavov, pa Shelley opeva njihovo mnogoterost in spremenljivost.

S tega vidika je Shelley tudi bolj naklonjen znanstvenemu pojmovanju, ki v naravi vidi sosledje dogodkov in se ne ozira na vrednost posameznih pojavov. In vendar premena, o kateri pesni Shelley, ni zvedljiva na mehanicistiฤno razlago, saj ne gre za spremembo, ki bi jo bilo mogoฤe izraziti v kontekstu prostorskega gibanja, ampak za spremembo notranjega znaฤaja (ibid., 74). ฤŒe lahko v Shelleyjevi podobi sveta sploh govorimo o regularnostih in pravilih, teh ne moremo vzpostaviti na ravni ฤasovnega sosledja diskretnih bitnosti, ampak jih moramo iskati v preobrazbah tega, ฤemur Whitehead pravi dogodki oz. organizmi.

Shelleyjevo poezijo lahko torej razumemo kot izhodiลกฤe za whiteheadovsko sintezo med znanstvenim pojmovanjem narave in romantiฤnim uvidom v konkretnost organizmov. Ta sinteza je namreฤ mogoฤa samo na podlagi pojma spremembe, ki lahko razloลพi ne le, kako si razliฤni dogodki sledijo v ฤasu, ampak tudi, kako ti dogodki vplivajo na konkretne organizme. Videli smo, da organizmi po Whiteheadu niso nikoli popolnoma obstojne enote, ki bi svojo specifiฤno strukturo oz. ureditev nadaljevale v neskonฤnost. ฤŒeprav lahko ostanejo nespremenjeni dalj ฤasa โ€“ pri ฤemer je npr. obstojnost atoma ali protona veliko daljลกa od obstojnosti psa ali ฤloveka โ€“, pa mreลพa sodoloฤenosti, ki jo spletajo z okoliลกkimi organizmi, terja, da se neprenehoma in najsi ลกe tako minimalno prilagajajo novim situacijam. Tako kot gradniki doloฤenega organizma z medsebojnim preลพemanjem porajajo enovito strukturo, je tudi sam ta organizem kot celota vpet v dinamiฤno oprijemalno enotnost svojega okolja. Na ta naฤin smo priฤa nenehnemu porajanju novih razmerij, novih interakcij in naposled tudi novih organizmov. Da bi razumeli Whiteheadovo pojmovanje narave, moramo potemtakem pojem organizma dopolniti z razumevanjem njegove spremenljivosti, saj bomo lahko naravo le tako razumeli v njenem najbolj konkretnem in polnem pomenu, torej kot ยปtoriลกฤe organizmov v procesu nastajanjaยซ (ibid., 64).

Kaj lahko na podlagi vsega tega povemo o vrednosti znanstvenih spoznanj narave? ฤŒe bi nam ta razkrivala samo spremembe poloลพaja diskretnih, samostojno obstojeฤih gradnikov narave, kot to velja za materialistiฤno paradigmo, nam sodobna znanost ne bi mogla ponuditi niฤesar veฤ kot povrลกinski, omejeni pogled na organizme in procese njihovega nastajanja. Ta omejena materialistiฤna perspektiva pa bi nas nenazadnje zaslepila tudi za dejanski domet znanstvenih spoznanj, ki je po Whiteheadu naravnost osupljiv (ibid., 32). Ta domet nima niฤesar opraviti z univerzalnostjo vnaprej doloฤenih pravil sosledja oz. naravnih zakonitosti, temveฤ leลพi nekje drugje. Znanost lahko namreฤ s tem, ko nas postavi v okolja najrazliฤnejลกih organizmov, o katerih se nam brez njene pomoฤi ne bi niti sanjalo, temeljito preobrazi naลกe lastno izkustvo in drลพo do narave. Ali drugaฤe: vrednost znanstvenih odkritij se odraลพa v uspeลกni vzpostavitvi novih okolij, v katerih se lahko sreฤujemo s predhodno neznanimi vidiki narave. Domet znanstvenih spoznanj je v tem oziru sorazmeren s tem, v kolikลกni meri nam je ta zmoลพna razodeti pogoje naลกega trajnega soobstoja z drugimi organizmi.

ฤŒe si torej znanstveno spoznavanje predstavljamo kot sreฤanje in medsebojno preobrazbo ฤloveลกkih in neฤloveลกkih organizmov, bomo na vlogo znanosti v sodobnem svetu gledali povsem drugaฤe. Od slednje ne bomo veฤ priฤakovali razkritja poslednjih gradnikov in vseobsegajoฤih zakonitosti narave, ampak tkanje vse bolj goste in pretanjene mreลพe interakcij med organizmi, hkrati pa tudi prisostvovanje rojstvu in razvoju novih organskih soodnosnosti. Tako vidimo, da ima ยปwhiteheadovska znanostยซ ลกe kako pomembno vrednost za sodobni svet, saj ga na discipliniran, sistematiฤen naฤin vpenja v proces odkrivanja in ustvarjalnega porajanja novih vrednosti narave.

Kakลกno vlogo pa lahko s te perspektive pripiลกemo filozofiji oz. Whiteheadovemu lastnemu miลกljenjskemu slogu? V Znanosti je ta vloga opredeljena kot ยปkritika abstrakcijยซ (ibid., 75), pri ฤemer pa se ยปabstraktnostยซ, kot smo videli, ne navezuje na znanost kot tako, temveฤ zgolj na tiste metafiziฤne okvire, ki znanstveno spoznanje priklenejo na omejeno, parcialno perspektivo. Whiteheadova drลพa je torej v osnovi kritika enostranskosti, pa najsi gre za enostranskost materialistiฤne neobฤutljivosti za subtilno in veฤplastno naravo ฤloveลกkega izkustva ali enostranskost pesnikove nedovzetnosti za strogost in konciznost znanstvenih spoznanj. V vsakem primeru pri tem ne gre za kritiko, ki bi bila sama sebi namen ali naperjena zgolj proti nekemu specifiฤnemu miselnemu sistemu. Prej gre za gojenje svojstvene drลพe, ki jo zaznamuje odprto prisluลกkovanje ลพivosti, igrivosti Realnega in katere lepa ponazoritev je Whiteheadovo neumorno iskanje preseฤiลกฤ med razliฤnimi miselnimi glediลกฤi ter ustvarjalno tkanje novih pojmovnih shem, s katerimi bi lahko zajel njihove parcialne uvide in v njihovih sozvoฤjih prepoznal enovit utrip po sopreลพemajoฤnosti in sodoloฤujoฤnosti dogodkov udejanjajoฤe se organske celote. Obฤutljivost za tovrstno kritiko โ€“ za kritiko, ki, kot smo videli, korenini v jasnem zavedanju, kako pomembno je preseฤi razcep, ki preฤi naลกe trenutne poglede na naravo โ€“ je, ฤe se za hip vrnemo na sam zaฤetek najinega besedila, tudi tisto, kar Whiteheadovo barvito misel izmika ฤrno-belim klasifikacijam, ki so se uveljavile v sodobni filozofiji. Nenazadnje tudi razcep, ki preฤi slednjo, v marsikaterem oziru izvira iz rane, ki se je razprla vsaj za ฤasa nastanka novoveลกke filozofije in sodobne znanosti, verjetno pa ลกe veliko prej, in katere celjenje kliฤe po temeljitem preizpraลกevanju realnosti konkretnega in revitalizaciji konkretnosti realnega.

Bibliografija 

Primarni viri (izbor):

Whitehead, A. N. (1898). A Treatise on Universal Algebra with Applications. Cambridge: Cambridge University Press.

Whitehead, A. N. in Russell, B. (1910, 1912, 1913). Principia Mathematica. 3. zvezki. Cambridge: Cambridge University Press.

Whitehead, A. N. (1911/1958). An Introduction to Mathematics. Oxford: Oxford University Press.

Whitehead, A. N. (1919/1982). An Enquiry Concerning the Principles of Natural Knowledge. New York: Dover Publications.

Whitehead, A. N. (1920/1986). The Concept of Nature. New York: Cosimo Classics.

Whitehead, A. N. (1922/2004). The Principles of Relativity with Applications to Physical Science. New York: Dover Publications.

Whitehead, A. N. (1926/1996). Religion in the Making. New York: Fordham University Press.

Whitehead, A. N. (1927/1985). Symbolism: Its Meaning and Effect. New York: Fordham University Press.

Whitehead, A. N. (1929). The Aims of Education and Other Essays. New York: The Macmillan Company.

Whitehead, A. N. (1929/1978). Process and Reality: An Essay in Cosmology. New York: The Free Press.

Whitehead, A. N. (1933/1967). Adventures of Ideas. New York: The Free Press.

Whitehead, A. N. (1934/2011). Nature and Life. Chicago: University Press.

Whitehead, A. N. (1938/1968). Modes of Thought. New York: The Free Press.

Whitehead, A. N. (2023). Znanost in sodobni svet. Ljubljana: Zaloลพba Univerze v Ljubljani.

Sekundarna literatura:

Athearn, D. (2016). ยปPhysics and Philosophy in Whiteheadยซ. Process Studies. 45 (2): 143โ€“175.

Cobb, J. B. (2015). Whitehead Word Book: A Glossary with Alphabetic Index to Technical Terms in Process and Reality, Anoka: Process Century Press.

Debaise, D. (2017a). Nature as Event: The Lure of the Possible. London: Duke University Press.

Debaise, D. (2017b). Speculative Empiricism: Revisiting Whitehead, Edinburgh: Edinburgh University Press. 

Deleuze, G. (1993). The Fold: Leibniz and the Baroque, Minneapolis: University of Minnesota Press.

Desmet, R. in Irvine, A. D. (2022). ยปAlfred North Whiteheadยซ. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. https://plato.stanford.edu/archives/win2022/entries/whitehead/

Eastman, T. in Hank, K. (ur.) (2004). Physics and Whitehead: Quantum, Process and Experience, New York: State Univeristy of New York Press.

Flere, M. (2021). ยปWhiteheadovo pojmovanje izkustvaยซ. Metanoiahttps://metanoia.si/2021/02/10/whiteheadovo-pojmovanje-izkustva/

Ford, L. (1984). The Emergence of Whiteheadโ€™s Metaphysics: 1925โ€“1929, Albany, NY: State University of New York Press.

Hahn L. in Schlipp, P. (ur.) (1986). The Philosophy of W. V. Quine. Peru, IL: Open Court.

Herstein, G. L. (2007). ยปAlfred North Whiteheadยซ. Internet Encyclopedia of Philosophy. https://iep.utm.edu/whitehed/

Hosinski, T. E. (1993). Stubborn Fact and Creative Advance : An Introduction to the Metaphysics of Alfred North Whitehead. Lanham Md: Rowman & Littlefield.

Kraus, E. (1998). The Metaphysics of Experience: A Companion to Whiteheadโ€™s Process and Reality. New York: Fordham University Press.

Kuhn, T. (1998). Struktura znanstvenih revolucij. Ljubljana: Krtina.

Leclerc, I. (1958). Whiteheadโ€™s Metaphysics: An Introductory Exposition. New York: Macmillan.

Lowe, V. (1962). Understanding Whitehead, Baltimore: The John Hopkins Press.

Lowe, V. (1985, 1990). Alfred North Whitehead: The Man and His Work, 1. zv. (1861โ€“1910). in 2. zv. (1910โ€“1947). Baltimore: The John Hopkins University Press.

Mays, W. (1959) The Philosophy of Whitehead, London: Allen and Unwin.

Mays, W. (1977). Whiteheadโ€™s Philosophy of Science and Metaphysics: An Introduction to His Thought. The Hague: M. Nijhoff.

McHenry, L. B. (2015). The Event Universe: The Revisionary Metaphysics of Alfred North Whitehead. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Mesle, R. (2008). Process-Relational Philosophy: An Introduction to Alfred North Whitehead. Conshohocken: Templeton Foundation Press.

Russell, B. (1956). Portraits from Memory, And Other Essays. New York: Simon and Schuster.

Schilpp, Paul (ur.) (1941). The Philosophy of Alfred North Whitehead. La Salle: Open Court.

Segall, M. (2013). Physics of the World-Soul: The Relevance of Alfred North Whiteheadโ€™s Philosophy of Organism to Contemporary Scientific Cosmology. UK: Amazon.

Stengers, I. (2011). Thinking with Whitehead: A Free and Wild Creation of Concepts. Cambridge, M.: Harvard University Press.

Thomas, K. (1983). Man and the Natural World: Changing Attitudes in England 1500โ€“1800. London: Penguin Books.

Wieman, H. N. (1930). ยปA Philosophy of Religionยซ. The Journal of Religion 10(1): 137โ€“139.

References

References
1 Dva zelo dostopna in pregledna vira informacij o Whiteheadovem ลพivljenju in delu sta Herstein (2007) ter Desmet in Irvine (2022). Za daleฤ najbolj izฤrpno ลกtudijo o Whiteheadovem ลพivljenju velja Lowe (1985, 1990). Za dostopnejลกe ลกtudije o Whiteheadovi filozofiji glej: Cobb (2015), Lowe (1962), Mesle (2008), Segall (2021) in Schlipp (1941); za nekoliko bolj zahtevna in tematsko zamejena dela pa: Debaise (2011a, b), Ford (1984), Leclerc (1958), Mays (1959) in Stengers (2011).
2 V zvezi s tem je pomenljiva naslednja opazka: ยปWhitehead je videl v matematiฤni logiki orodje, ki naj usmerja za matematika najpomembnejลกe dejavnosti, kamor po njegovem mnenju sodijo uziranje, izraลพanje in uporaba vzorcev, in ni ลพelel nadomestiti matematiฤne intuicije, tj. prepoznavanja vzorcev, z logiฤno strogostjo.ยซ (Desmet in Irvine, 2022
3 Glede Lockove koncepcije primarnih kvalitet izpostavljava le tiste opredelitve, ki so bistvene za Whiteheadovo interpretacijo in imajo nemara najveฤjo vrednost za razumevanje sodobne naravoslovne znanosti. Ne obravnavava pa, denimo, konceptov mase in trdnosti, ki sta izgubila svoje mesto med temeljnimi fizikalnimi koncepti, ter konceptov gibanja in oblike, ki ju lahko razumemo kot oblike prostorsko-ฤasovnih razmerij.
4 Za podrobnejลกe diskusije o konkretnih Whiteheadovih doprinosih k znanosti glej: Athearn (2016), Eastman in Keeton (2004), McHenry (2015), Segall (2013).

Published:

in