Nihilizem med Nietzschejem in Heideggrom

Uvod

V priฤujoฤem besedilu bomo poskusili odgovoriti na vpraลกanje, kaj je nihilizem. Kljub temu, da lahko nosimo pomen tega izraza tako rekoฤ na koncu jezika, se odgovor na to vpraลกanje zlahka zatakne v grlu.

Naลกa filozofska koncepcija nihilizma ima sicer nedvoumen izvor; izhaja iz Nietzschejeve filozofije. Naฤin, na katerega nihilizem razumemo danes, je temu izrazu vtisnil Nietzsche, da bi poimenoval srediลกฤni problem svoje filozofije, ali, bolje reฤeno, da bi poimenoval problem svoje dobe, ki postane viden s staliลกฤa njegove filozofije. Da bi lahko opredelili nihilizem, se moramo zato seveda sooฤiti z Nietzschejevo mislijo; ne le z njegovimi eksplicitnimi opredelitvami tega pojma, ampak tudi z njegovimi temeljnimi filozofskimi kategorijami in miselno orientacijo. 

Vendar pa tudi temeljito branje Nietzschejevih del lahko pusti vtis doloฤene odprtosti problema nihilizma. Vrsta povsem razliฤnih interpretacij tega problema, ki so jih predlagali nekateri izmed najbolj pronicljivih mislecev 20. stoletja (napr. Heidegger (1987), Klossowski (1969) ali Deleuze (2011)), morda priฤa o doloฤeni dvoumnosti v samem pojmu nihilizma. Tekom priฤujoฤega besedila se bomo spraลกevali, ali gre nemara res za en sam problem, ter ali filozofski okvirji, v katerih Nietzsche koncipira nihilizem, omogoฤajo enovito in sistematiฤno razumevanje problema.

S tega vidika je ลกe posebej zanimiva Heideggerjeva interpretacija, saj predlaga, da Nietzschejeva misel sicer res naleti na pomemben problem, vendar pa zgreลกi pravo bistvo nihilizma, zaradi lastnega filozofskega pristopa, ki ostaja ujeto v spone metafiziฤne misli. V priฤujoฤem besedilu bomo zato sledili Heideggerjevi interpretaciji nihilizma. Ne bomo sicer posebej obravnavali zakljuฤkov, ki jih Heidegger sam izpelje iz svojega poskusa razumevanja nihilizma v kontekstu zgodovine biti, prav tako pa tudi ne bomo sledili njegovemu razmisleku o Nietzschejevi filozofiji kot dovrลกitvi metafiziฤnega miลกljenja. V priฤujoฤem besedilu se bomo drลพali Nietzchejevih lastnih formulacij problema, pri ฤemer se bomo Heideggerjeve interpretacije posluลพevali v prvi vrsti zavoljo pojasnitve Nietzschejevih temeljnih filozofskih pojmov. Po tej poti bomo poskuลกali pokazati, do kod sega Nietzschejeva eksplicitna koncepcija nihilizma, in kje doloฤene konsekvence njegovega lastnega sooฤenja s problemom morda prekoraฤijo meje njegovih eksplicitnih filozofskih staliลกฤ.

Vrhovne vrednote in njihovo razvrednotenje

Zaฤnimo z Nietzschejevo najbolj strnjeno formulacijo: “Kaj pomeni nihilizem? – Da se najviลกje vrednote razvrednotijo. Manjka cilj. Manjka odgovor na ฤemu.” (Nietzsche, 2004, 11) V tej trditvi je nihilizem opredeljen z veฤ razliฤnih vidikov, vendar pa nam formulacija sama po sebi ne pove veliko, dokler si ne pridemo na jasno, na kakลกen naฤin Nietzsche razume vrednote in manjko cilja.

Nihilizem se v vsakdanjem diskurzu pogosto povezuje bodisi z obฤutki brezciljnosti in maloduลกja, ki obฤasno lahko prevzamejo vsakogar, ali pa z nekakลกnim pesimistiฤnim odnosom do sveta, ki lahko poraja tovrstne obฤutke. Kljub temu, da Nietzsche nihilizem pogosto povezuje s pesimizmom v vsakdanjem smislu razvrednotenja ลพivljenja, pa na drugih mestih tudi jasno izpostavi, da moramo pesimizem razumeti kveฤjemu kot symptom, oziroma stranski uฤinek nihilizma, ne pa kot njegovo bistveno karakteristiko (ibid., 27).  Prav tako tudi odsotnosti cilja, ki ga Nietzsche omeni v svoji izhodiลกฤni opredelitvi, vsekakor ne gre razumeti v vsakdanjem pomenu. Ciljev, oziroma odgovorov na vpraลกanje “ฤemu?”, v tem smislu vsekakor ne manjka tudi v okvirih nihilizma.

Da bi lahko razumeli, kakลกne vrste cilj po Nietzscheju umanjka, moramo najprej pojasniti prvi del njegove opredelitve nihilizma. Poskusimo torej za zaฤetek opredeliti pomen tega, ฤemur Nietzsche pravi razvrednotenje najviลกjih vrednot. Kaj je pravzaprav miลกljeno z izrazom najviลกje vrednote?

ฤŒe za zaฤetek nekoliko poenostavimo, lahko reฤemo, da so tovrstne vrednote po Nietzscheju vezane na doloฤeno teoloลกko, oziroma religiozno koncepcijo sveta, in sicer v prvi vrsti na njeno krลกฤansko obliko. Zato Nietzsche o nastopu nihilizma govori tudi kot o smrti Boga (Nietzsche, 1999). S tem odmevnim izrazom Nietzsche oznaฤuje postopni umik krลกฤanskega naฤina miลกljenja in vrednotenja iz evropske kulture. Razkroj krลกฤanske vere, ki mu je Nietzsche priฤa, torej predstavlja konkretne zgodovinske okoliลกฤine tega, ฤemur pravi razvrednotenje najviลกjih vrednot.

S tem pa ลกe vedno nismo neposredno odgovorili na vpraลกanje, kaj vrhovne vrednote same po sebi so. Toda zdi se, da na to vpraลกanje z Nietzschejevega staliลกฤa ni povsem neposrednega odgovora. Vsekakor bi bilo povsem zgreลกeno, ฤe bi poskusili preprosto naลกteti seznam vrlin in vsega tistega, kar doloฤena kultura najviลกje ceni. Najviลกje vrednote za kristjana torej ne oznaฤujejo neposredno vsega tistega, kar bi sam oznaฤil kot stvari najveฤjega pomena oziroma najviลกje vrednosti, na primer nesebiฤnega ravnanja, ljubezni do Boga, moฤi vere ali posmrtnega ลพivljenja. Vse to po Nietzscheju vsekakor predstavlja momente najviลกjih vrednot, vendar pa ne karakterizira njihove bistvene narave.

Na tej toฤki se poraja vpraลกanje, kaj Nietzsche pravzaprav misli z izrazom vrednota. ฤŒe kje, potem se ravno glede tega izraza ne smemo pustiti voditi naลกim vsakdanjim intuicijam, ลกe posebej, ko gre za interpretacijo misleca, ki si skozi svojo celotno filozofsko pot prizadeva pojasniti pojem vrednot (Nietzsche, 1988). Vendar pa bomo ravno zaradi srediลกฤnosti koncepta vrednot v Nietzschejevi filozofiji obravnavo tega pojma preloลพili na kasneje, saj ta zahteva obravnavo njegovih temeljnih pozicij, ki bi nas na tej toฤki odvedla stran od obravnavane teme.

Poskusimo najprej pojasniti, kaj Nietzsche hoฤe reฤi s tem, da se z nihilizmom razvrednotijo najviลกje vrednote. V tem pogledu Heideggrerjeva interpretacija ponuja pomembno iztoฤnico: “S propadom vrhovnih vrednot torej pride tudi do izgube samega ‘vrhovnega’ in ‘onstranskega’ mesta, kamor so bile vrednote lahko postavljene” (Heidegger, 1987, 49). Krลกฤanski Bog, katerega izginotje poskuลกa Nietzsche razumeti, po Heideggerju stoji za onstransko ali transcendentno v najbolj sploลกnem smislu in vseh njegovih oblikah: “za  ‘ideale’ in ‘norme’, ‘principe’ in ‘pravila’, ‘cilje’ in ‘vrednote’, ki so postavljeni ‘nad’ bivajoฤe, zato da bi bivajoฤemu kot celoti vtisnili doloฤen smoter, red, in – najbolj strnjeno reฤeno – doloฤen ‘smisel’” (Heidegger, 1987, 4).

Vrhovne vrednote torej predpostavljajo, oziroma same po sebi vzpostavljajo doloฤeno zunanjo pozicijo glede na bivajoฤe, z vidika katere je bivajoฤemu kot celoti vtisnjen doloฤen smisel. Radikalno razvrednotenje vrhovnih vrednot torej ne pomeni preprosto propada kriterijev, ki so omogoฤali cenitev vrednosti sveta, ampak dogodek, s katerim je bila transcendentna pozicija vrhovnih vrednot sama odpravljena, ali vsaj postavljena pod vpraลกaj. Da bi laลพje razumeli, kako Nietzsche razume ta dogodek, se moramo spet vrniti h konkretnim zgodovinskim okoliลกฤinam, v katere ga postavlja. Kje torej Nietzsche vidi vzroke za zaton vere v krลกฤanskega Boga?

Propad krลกฤanstva  – po njegovi morali (ta je nezamenljiva) – ki se obraฤa proti krลกฤanskemu bogu. (Smisel resnicoljubnosti, ki ga je krลกฤanstvo moฤno razvilo, bodi gnus pred hinavstvom in zlaganostjo vseh krลกฤanskih razlag sveta in zgodovine. Odgovor na “Bog je resnica” je fanatiฤno verovanje v “vse je laลพ”. Budizem dejanja…) (Nietzsche, 2004, 9)

Krลกฤanstvo je po Nietzscheju kompleksen pojav, ki ga ne moremo preprosto reducirati bodisi na vero v onstranstvo, ali eksplicitni sistem moralnih vrednotenj. Nietzsche opaลพa, da se v ironiฤnem zgodovinskem obratu, doloฤeni moment krลกฤanske morale, namreฤ resnicoljubnost, in predvsem specifiฤna koncepcija resnice, ki jo ta predpostavlja, obrne proti krลกฤanstvu kot celoti.

/M/ed moฤmi, ki jih je vzredila morala je bila resnicoljubnost: ta se je nenazadnje obrnila proti morali, odkrila njeno interesno gledanje – in zdaj vpogled v dolgo, uteleลกeno zlaganost, ki se je obupano poskuลกamo otresti, deluje kar kot stimulans. Ugotavljamo potrebe na sebi, ki jih je vsadila dolgotrajna moralna interpretacija in se nam zdaj dozdevajo kot potrebe po neresniฤnem: po drugi strani pa se jih nekako drลพi vrednost in zaradi njih zdrลพimo ลพivljenje. Ta antagonizem – kar spoznamo tega ne cenimo, kar bi si najrajลกi prilagali, tega ne smemo veฤ ceniti – poraja proces razkrajanja. (Ibid., 12)

V zgornjem odstavku Nietzsche ลพe nakaลพe, kakลกna resnica po njegovem postavi krลกฤanstvo na laลพ. Dandanes se nam gibanje, ki ga Nietzsche opisuje lahko zdi povsem znano, saj ne manjka javnih zagovornikov ateizma, ki svoje kritike krลกฤanstva izraลพajo v imenu znanstvene resnice, podpirajo pa jih z dejstvi, ki so na tak ali drugaฤen naฤin v nasprotju z eksplicitnimi bibliฤnimi doktrinami. Toda takลกne vrste ateizem, ki krลกฤanske doktrine o svetu in ฤlovekovem mestu v njem preprosto nadomesti z znanstvenimi, bolj empiriฤno podprtimi doktrinami, bi bilo vse preveฤ povrลกno oznaฤiti za pravo gibalo nihilizma.

Nietzsche v domeno vrednot, ki padejo skupaj s krลกฤanstvom, vkljuฤi tudi tiste instance, ki so mu lahko v svojih eksplicitnih staliลกฤih povsem nasprotne. V to domeno lahko sodita tudi znanost in filozofija. Najviลกje vrednote ne vkljuฤujejo le vere v krลกฤanskega Boga, ampak tudi, oziroma predvsem vero v to, ฤemur Nietzsche pravi kategorije uma.

Doseลพen je obฤutek brezvrednosti, ko doumemo, da skupne narave bivanja ne smemo interpretirati ne s pojmom smoter, ne s pojmom enotnost, ne s pojmom resnica. S tem niฤ ne dobimo in niฤ ne doseลพemo; manjka preseลพna enotnost v mnogosti dogajanja: narava bivanja ni “resniฤna”,  je zlagana … pravzaprav sploh nimamo veฤ razloga, da si dopovedujemo resniฤni svet … (Ibid., 15)

Zgornji odstavek je del ene izmed najbolj povednih opredelitev nihilizma, ki jih najdemo v Volji do moฤi. Nietzsche navedeni odlomek zaฤne s trditvijo, da “nihilizem kot psiholoลกko stanje mora nastopiti, ฤe smo v vsem dogajanju iskali smisel, ki ga ni v njem” (Ibid., 13). Ne da bi se spuลกฤali v podrobnosti, moramo opozoriti, da Nietzsche s psiholoลกkim stanjem ne misli subjektivnega obฤutka, ki bi zgolj spremljal dejanski potek nihilizma, ampak nihilizem sam, gledan z vidika naฤina, na katerega je v procesu njegovega odvijanja udeleลพen ฤlovek.

ฤŒlovek se torej ujame v spone nihilizma takrat, ko smisel (kar tu pomeni isto kot smoter ali cilj) svojega delovanja postavlja v ozadje celotnega sveta. “Smisel bi bil mogoฤe: “izpolnitev” nravnega najviลกjega kanona v vsem dogajanju, nravni red sveta; ali poveฤanje ljubezni in ubranosti v obฤevanju bitij; ali pribliลพevanje sploลกnemu stanju sreฤe; ali celo odhod proti sploลกnemu stanju niฤa – kakrลกen koli cilj je ลกe zmeraj smisel. Skupno vseh teh vrst predstavljanja je, da je treba kaj doseฤi s samim procesom” (Ibid., 14). Vsebina cilja je torej postranskega pomena. Bistveno za nihilistiฤni naฤin vrednotenja je, da ta cilj zaobsega in ฤloveka vkljuฤuje v svet kot celoto. Nihilizem torej nastopi, “ฤe smo  postavili nekakลกno celoto, sistematiziranost, celo organiziranost v vsem dogajanju in pod vsem dogajanjem” (ibid.).

Najviลกje vrednote se iz tega vidika ลพe same po sebi izkaลพejo za notranji moment nihilizma. V kolikor namreฤ v resnici ne obstaja nikakrลกne “velike enotnosti, v katero bi se posameznik lahko v celoti potopil kakor v prvino najveฤje vrednosti” (ibid., 15), potem najviลกje vrednote same po sebi predstavljajo nekakลกen pobeg. Z najviลกjimi vrednotami torej “ves svet nastajanja obsodimo kot goljufijo in iznajdemo svet onstran tega, kot resniฤni svet” (ibid.) Z vidika kategorij uma je torej svet nastajanja, v katerem ฤlovek dejansko prebiva, razveljavljen (in razvrednoten) kot napaฤen, laลพni svet.

Opazimo lahko, da kategorije uma, o katerih je govora, ustrezajo posameznim momentom, na podlagi katerih je vzpostavljena transcendentna pozicija vrednotenja – iskanje enotnosti (oziroma reda in trajnosti) za celotnim svetom, na podlagi katerega ฤlovek vzpostavi lastni smoter, ter interpretacija takลกne ureditve kot resniฤne biti, za razliko od laลพnega sveta ลพivljenja in postajanja. S kategorijami uma torej Nietzche noฤe oznaฤiti pojmov, katerih pomen je vezan na specifiฤno filozofsko pozicijo, niti posebnih vrednot, ki bi se razlikovale od krลกฤanskih. S tem izrazom Nietzsche poskuลกa artikulirati kompleksno naravo transcendentne pozicije vrednotenja kot takลกne. Kategorije uma torej oznaฤujejo, v kakลกnem smislu se doloฤene vrednote vzpostavijo kot najviลกje.

Vzpostavitev najviลกjih vrednot v obliki kategorij uma torej ลพe sama po sebi predstavlja notranji moment nihilizma, saj gre za razvrednotenje ลพivljenja z vidika doloฤene transcendentne pozicije. Razvrednotenje najviลกjih vrednot pa v tem smislu predstavlja le zadnji in zakljuฤni moment v odvijanju nihilizma, v katerem so kategorije uma same postavljene na laลพ. “Brลพ, ko pa ฤlovek spozna, kako je ta svet skrpan iz samih psiholoลกkih potreb in kako sploh nima pravice do njega, nastane zadnja oblika nihilizma, ki vkljuฤuje nevero v metafiziฤni svet – in si prepoveduje vero v kakลกen resniฤni svet” (ibid.). Z vidika ลพivljenja samega, oziroma sveta nastajanja, ki ne dopuลกฤa nikakrลกne vseobsegajoฤe in trajne enotnosti, se torej ravno ta “resniฤni” svet izkaลพe za laลพnega.

Odvijanje nihilizma se torej izkaลพe za izmeniฤno gibanje vzpostavljanja in  razveljavljanja kategorij uma. Skratka: kategorije “smoter”, “enotnost”, “bit”, s katerimi svetu pridamo vrednost, spet sami potegnemo iz njega – in potem je svet videti brez vrednosti” (ibid.).

ฤŒe se vrnemo k vpraลกanju, ki smo ga postavili zgoraj, kakลกne vrste resnica torej prevede do razvrednotenja najviลกjih vrednot? Vsekakor ne gre za metafiziฤno doktrino, ki bi na mesto Boga in krลกฤanske koncepcije sveta postavila neko drugo koncepcijo resniฤnosti. Nihilizem ne pomeni zgolj dvoma v vsebino vrednot, ki v dani situaciji zavzemajo najviลกje mesto. Gre za spoznanje, da to mesto samo ni absolutno, ampak izhaja iz ฤlovekove potrebe po zavzetju doloฤene perspektive vrednotenja.

Toda ali ni to ravno Nietzschejeva lastna pozicija? Ali ni spoznanje, ki razvrednoti najviลกje vrednote zaradi njihovega ฤloveลกkega, “preฤloveลกkega” izvora ravno nekaj, do ฤesar se dokoplje ลกele njegova lastna filozofija? Poglejmo si odlomek, v katerem je morda najjasneje izraลพeno njegovo staliลกฤe glede izvora najviลกjih vrednot.

Vso lepoto in vzviลกenost, ki smo ju posodili dejanskim in umiลกljenim stvarem, zahtevam nazaj kot svojino in delo ฤloveka: kot njegovo najlepลกo apologijo. ฤŒlovek kot pesnik, kot mislec, kot bog, kot ljubezen, kot moฤ: o, o njegovi kraljevski radodarnosti s kakrลกno je obdaril stvari, da je sebe obuboลพal in se sam poฤuti revno! To je bila do zdaj njegova najveฤja nesebiฤnost, da je obฤudoval in oboลพeval in se znal skriti, da je on tisti, ki je ustvaril, kar je obฤudoval. (Ibid., 87)

Nietzschejeva pozicija torej po njegovem predstavlja skrajno in poslednjo konsekvenco nihilizma samega. Njegov poskus prevrednotenja vrednot pa v tem smislu ni niฤ drugega, kot razvrednotenje najviลกjih vrednot, do katerega po njegovem pride, ko se te izkaลพejo za produkt ฤloveka samega. Resnica, ki razveljavi staro obliko vrednotenja, za Nietzscheja ni preprosto dana. ล ele njegova filozofija predstavlja prvi poskus njene artikulacije. Njegovo sooฤenje s problemom nihilizma torej ni niฤ drugega kot sledenje “logiki” nihilizma do njegovih zadnjih konsekvenc; pravzaprav se ลกele z Nietzschejem nihilizem dovrลกi v njegovo poslednjo obliko – razvrednotenje najviลกjih vrednot. Ta oblika, v kolikor ji uspemo priti do kraja, po Nietzscheju pravzaprav sama po sebi predstavlja nekakลกno reลกitev problema, preseganje nihilizma.

Recimo, da smo spoznali, kako sveta ni veฤ mogoฤe razloลพiti s temi tremi kategorijami, in da po tem vpogledu zaฤenja svet postajati za nas brez vrednosti: potem se moramo vpraลกati, od kod nam vera v te tri kategorije – poskusimo, kaj pa, ฤe je mogoฤe odpovedati vero vanje! ฤŒe te tri kategorije razvrednotimo, potem dokazovanje njihove neuporabnosti za vesolje ni veฤ razlog za razvrednotenje vesolja. (Ibid., 15)

ฤŒe povzamemo; kaj torej po Nietzscheju pomeni nihilizem? V prvi vrsti to pomeni vzpostavitev najviลกjih vrednot, ki smo jih oznaฤili z njegovim izrazom kot kategorije uma. Te kategorije ne oznaฤujejo doloฤenih vrednot v vsakdanjem pomenu, ampak naฤin, na katerega so te vrednote vzpostavljene. ฤŒlovek v primeลพu nihilizma vrednoti s transcendentne pozicije, vzpostavi torej doloฤeno perspektivo ureditve celotnega sveta, z vidika katere se mu njegove lastne vrednote kaลพejo kot ukazi neke zunanje avtoritete, kot realnost, ki presega njega samega, oziroma kot nekakลกno onstranstvo. Problem nihilizma torej ni preprosto v odsotnosti konkretnih ciljev. Zaton krลกฤanske morale, v smislu propada specifiฤnih “vrednot”, ki so v preteklosti usmerjale potek evropske kulture, v tem smislu ni bistven dogodek v odvijanju nihilizma, saj na mesto krลกฤanstva vedno lahko stopi neka druga morala in drugi cilji. Proces izmeniฤnega vzpostavljanja in razveljavljanja vrednot, ki je na delu v takลกnih zgodovinskih premenah, se sicer odvija v skladu z  “logiko” nihilizma, vendar pa ostane nespremenjen in povsem neopaลพen, dokler nihilizma ne privedemo do njegovih zadnjih konsekvenc – dokler torej v procesu vzpostavljanja in razveljavljanja vrednot ne opazimo ฤlovekovega lastnega dela. Nietzsche svojo lastno nalogo prevrednotenja vrednot vidi kot poskus izvedbe tega zadnjega koraka, ki najviลกje vrednote prviฤ razvrednoti na zavesten naฤin, torej z jasnim razumevanjem problema nihilizma in njegovega izvora v ฤloveku. Kljub temu, da Nietzsche pogosto govori o nujnosti postavljanja novih vrednot in ciljev, tega napotka ne gre jemati preveฤ dobesedno. Resniฤno nove vrednote lahko nastopijo ลกele na podlagi nove koncepcije vrednotenja kot takลกnega, saj lahko le koncepcija, ki lahko izvor transcendentnih vrednot postavi nazaj v ฤloveka samega, omogoฤi postavljanje resniฤno novih ciljev o katerih govori Nietzsche.

Zato lahko pritrdimo Heideggerjevi iztoฤnici, ki smo jo navedli na zaฤetku poglavja. Razvrednotenje vrednot pomeni v prvi vrsti radikalno transformacijo mesta, na katerem so vzpostavljene. Nietzsche, kot smo videli, poskuลกa misliti ฤloveka samega kot mesto in akterja postavljanja vrednot. Toda s tem ลกe nismo razloลพili, kako so vrednote dejansko postavljene. Prav tako ลกe vedno nismo povsem razloลพili, kaj je  pravzaprav miลกljeno z izrazom vrednote. Glede teh vpraลกanj bomo v naslednjem poglavju sledili Heideggrovi interpretaciji, ki predlaga, da je v Nietzschejevi filozofiji vpostavljena povsem nova koncepcija vrednot, z vidika katere lahko ลกele zares razumemo njegov “antropocentriฤni”  pristop k problemu nihilizma.

Nietzschejeva metafizika volje do moฤi

Ko smo dejali, da je dovrลกitev nihilizma izvrลกena iz staliลกฤa ลพivljenja oziroma postajanja, ki ne dopuลกฤa nobenega fiksnega smotra, smo definicijo te pozicije pustili ob strani. Na tej toฤki moramo pojasniti, zakaj Nietzsche meni, da lahko ลพivljenje karakteriziramo tudi kot postajanje in zakaj so najviลกje vrednote z vidika ลพivljenja pravzaprav postavljene na laลพ. Vsekakor ni samoumevno, kaj osnovna pozicija ลพivljenja je. Nietzsche postajanja gotovo ne razume v uveljavljenem smislu, preprosto kot spreminjanja stanj, ali kot kakrลกnega koli procesa, ki se vrลกi v ฤasu. ฤŒe bi iz takลกnega koncepta postajanja napravil metafiziฤni princip, nekakลกno univerzalno ureditev sveta (tudi ฤe je ta povsem kaotiฤna in nepredvidljiva) potem bi z njim zopet vzpostavil nekakลกno kategorijo uma.

Postajanje po Nietzscheju ni nekakลกna univerzalna opredelitev sveta, vsaj ne v klasiฤnem smislu, ampak gre za bistveni moment ลพivljenja. ลฝivljenje samo pa za Nietzscheja pomeni isto kot volja do moฤi. S tem noฤe reฤi, da ลพivljenje v vsakodnevnem ali bioloลกkem smislu izkazuje takลกne ali drugaฤne lastnosti, ki bi jih lahko povezali s hotenjem ali moฤjo. Volja do moฤi je, kot izpostavi Heidegger, Nietzschejeva opredelitev bivajoฤega kot celote (Heidegger, 1987, 6). Gre torej za naฤin na katerega bivajoฤe obstaja v razmerju do ลพivljenja in naฤin na katerega se ลพivljenje kaลพe samo sebi.

Kaj v tej opredelitvi pomenita volja in moฤ? Nietzsche ne trdi, da volja preprosto hoฤe moฤ,  oziroma, da je ลพelja po moฤi bistveni znaฤaj vsakrลกnega bitja. Prej bi lahko rekli, da volja sama po sebi pomeni doloฤeno izkazovanje moฤi. (Nietzsche, 2004, 352) V kolikor volja do moฤi res izraลพa moฤ v doloฤeni stopnji, in v doloฤenem smislu “stremi” po poveฤanju te stopnje, je to zato, ker moฤ sama po sebi po Nietzscheju pomeni seganje onkraj sebe. V naslednjem odlomku Heidegger strnjeno pojasni koncepcijo moฤi, ki je implicitna v Nietzschejevem temeljnem pojmu:

Vsakrลกna moฤ obstaja kot moฤ le, dokler gre za veฤ moฤi, torej za okrepitev. Moฤ lahko vztraja sama v sebi, torej v  svojem lastnem bistvu, le dokler obvlada in presega stopnjo moฤi, ki jo je ลพe dosegla – obvladovanje je izraz, ki ga uporabljamo za to. V trenutku, ko moฤ obtiฤi na doloฤeni stopnji, postane nemoฤna.  “Volja do moฤi” ne pomeni preprosto “romantiฤnega” hrepenenja in iskanja moฤi s strani tistih, ki so brez moฤi; “volja do moฤi” pomeni poveฤevanje moฤi s strani moฤi zavoljo njenega lastnega obvladovanja. (Heidegger, 1987, 7)

S tega vidika Heidegger razume tudi Nietzschejev pojem postajanja. Ta izraz se ne nanaลกa na spreminjanje ali procesualnost kot takลกno. ล e najmanj pa se po njegovem nanaลกa na “ zmeden hrup in direndaj nebrzdanih gonov” (Ibid., 8). Po njegovem ima ta pojem zelo specifiฤen in jasno doloฤen pomen v Nietzschejevi filozofiji – tj. notranji samopresegajoฤi znaฤaj moฤi, ki ga je poimenoval obvladovanje (ibid.).

Sedaj lahko doloฤimo, kaj Nietzsche misli z izrazom vrednote, in v kakลกnem smislu razume ฤloveka kot postavljalca teh vrednot. ฤŒlovek postavlja vrednote, v kolikor sam predstavlja doloฤeno obliko volje do moฤi; vrednote in dejavnost njihove vzpostavitve bomo razumeli le, v kolikor v ฤloveลกkem ลพivljenju prepoznamo izraz moฤi in dejavnost obvladovanja. Heidegger nas glede Nietzschejeve koncepcije vrednot napoti na naslednji Nietzschejev odlomek: “Vrednote in njihovo spreminjanje so v sorazmerju z rastjo moฤi postavljalca vrednote ” (Nietzsche, 2004, 16).

Vrednote so torej vezane na njim ustrezne specifiฤne oblike volje do moฤi, njihove transformacije, naj gre za vzpostavljanje ali razveljavljenje, pa ima svoj izvor v spremembah stopenj moฤi, ki jih volja do moฤi izraลพa. Heidegger iz tega potegne zakljuฤek, da so vrednote nujno vezane na in izvirajo iz dejavnosti vrednotenja, ki sama ni niฤ drugega kot volja do moฤi v dejavnosti obvladovanja (Heidegger, 1987, 62).

Vrednote, razumljene s tega vidika, pa do neke mere ohranijo tudi svoj vsakdanji pomen; po Nietzscheju pri vrednotah ลกe vedno gre za nekakลกne standarde ali merila vrednosti. Vrednote torej omogoฤajo, da doloฤimo stopnjo vrednosti neฤesa. Vrednost pa kot takลกna ne more obstajati sama po sebi, ampak ostaja nujno vezana na tistega, za kogar ima ovrednotena stvar doloฤeno vrednost.

Ko govorimo o vrednotenju moramo torej razloฤiti tri momente. Vrednote same predstavljajo pogoj ovrednotenja neฤesa, same pa so pogojene s strani postavljalca vrednote. Vrednote so torej, kot izpostavi Heidegger, “pogojeni pogoji” vrednotenja (Heidegger, 1987, 66).  Vrednote pogojujejo vrednotenje, vendar pa so kot kriteriji presojanja vrednosti vzpostavljene z vidika tistega, ki presoja: “pripoznati moramo, da vrednote ‘obstajajo’ le tam kjer je presojanje, tako kot obstajajo ‘objekti’ le za ‘subjekte’” (ibid., 62).

Vrednote so torej vzpostavljene kot relativni ali “subjektivni” vidiki na vrednost stvari. S kakลกnega staliลกฤa se vrลกi to presojanje vrednosti? Nietzschejev odgovor je preprost, gre za staliลกฤe volje do moฤi. Toda, ker ima volja do moฤi kompleksno naravo obvladovanja, tudi naฤin presojanja vrednosti po Nietzscheju  ni povsem enoznaฤen. “Vidik ‘vrednosti’ je vidik ohranjevalnih, stopnjevalnih pogojev glede na kompleksno tvorbo relativne trajnosti ลพivljenja znotraj nastajanja” (Nietzsche, 2004, 401).

Vsaka individualna oblika ลพivljenja ima lahko glede na svojo stopnjo kompleksnosti raznovrstne pogoje. Vsakrลกna ลพivljenjska oblika, ne glede na svoje individualne specifike, pa ima po Nietzscheju, dvoje tipov pogojev, namreฤ pogoje ohranjanja in pogoje rasti. Vrednote oฤitno izraลพajo vrednost ลพivljenjskih pogojev s teh dveh vidikov.

Vidik ohranjanja in vidik rasti ลพivljenja sicer ne oznaฤujeta dveh popolnoma razliฤnih vrst pogojev. Ker sta ti dve dimenziji volje do moฤi prepleteni v dinamiki obvladovanja, temeljita rast in ohranitev v resnici na istih pogojih. Nietzsche ti dve dimenziji razloฤi zato, ker se rast ลพivljenja sama po sebi lahko izraลพa kot zahteva po novih ลพivljenjskih pogojih, oziroma novih vrednotah. Zato Nietzsche tudi nihilizem razume kot dvoumen pojav, ki lahko izraลพa bodisi rast ali upadanje moฤi: “moฤ duha lahko tako naraste, da dosedanji cilji (prepriฤanja, blago vere) niso veฤ primerni zanjo; /…/ po drugi strani pa je znamenje nezadostne moฤi, da bi si produktivno postavili kakลกen cilj, kakลกen zakaj, kakลกno vero” (Ibid., 20).

V vsakem primeru gre pri vrednotah v prvi vrsti za perspektivo, ki v skladu z doloฤeno obliko volje do moฤi in njeno stopnjo moฤi, omogoฤa presojo glede vrednosti njenih ลพivljenjskih pogojev. Vrednost je, kot izpostavi Heidegger, v svojem bistvu, uporabna vrednost, saj karakterizira naฤin, na katerega se volja do moฤi posluลพuje svojih pogojev (in jih s tem ลกele vzpostavlja kot pogoje) (Heidegger, 1987, 66).

Vrednote pa imajo po Heideggerju poleg tega ลกe drugo vlogo v Nietzschejevi filozofiji. “Zagotavljajo merilo za ovrednotenje stopenj moฤi tvorb gospodovanja /oziroma oblik volje do moฤi/ in za presojo njihovega naraลกฤanja ali upadanja”(ibid.).  V tem smislu so vrednote bistveno kvantitativne, nanaลกajo pa se ne veฤ na pogoje volje do moฤi, ampak na voljo do moฤi samo. Tudi za takลกno koncepcijo vrednot najdemo podporo v Netzschejevih zapisih:

Morali bi napraviti poskus, ali bi se ne dal kakลกen znanstveni red vrednot zgraditi preprosto na ลกtevilฤni in merski lestvici sile /oziroma stopnje moฤi/Vse sicerลกnje “vrednote” so predsodki, naivnosti, nesporazumi. – Povsod so zvedljivi na ลกtevilฤno in mersko lestvico sile. Dviganje na tej lestvici pomeni vsako rast vrednosti: padanje na lestvici pomeni zmanjลกanje vrednosti. (Nietzsche, 2004, 400)

Zdi se, da Nietzsche govori o dveh popolnoma razliฤnih vrstah vrednot, pri ฤemer razlog za zdruลพitev tega dvojega pod enim samim pojmom vsekakor ni oฤiten. To povezavo lahko razumemo ลกele s staliลกฤa Nietzschejevega sooฤenja s problemom nihilizma in njegovega poskusa prevrednotenja vrednot.

Prevrednotenje vrednot – vpraลกanje nadฤloveka

Vrnimo se k problemu vzpostavitve najviลกjih vrednot. Kako lahko na tovrstne vrednote gledamo z vidika volje do moฤi? Kljub temu, da ฤlovek v slednjih ne prepozna svojega lastnega produkta in ลพivljenjskih pogojev, gre pri tovrstnih vrednotah prav tako za “temeljno dejstvo ฤlovekove volje” (Nietzsche, 1988, 283), ลกe vedno gre torej za produkt in pogoje doloฤene oblike volje do moฤi.

V ฤem je torej razlika med tako imenovanim “dobrim ฤlovekom”, ki se podreja svojim vrednotam kot nekakลกnemu zunanjemu imperativu, in ฤlovekom, ki vrednoti v skladu z imanentno perspektivo volje do moฤi? Heidegger ponudi odgovor: “Volja, ki hoฤe ‘dobrega ฤloveka,’ je volja po podreditvi pod ideale na sebi, glede katerih ฤlovek nima veฤ moฤi. Volja, ki hoฤe ‘dobrega ฤloveka’ in njegove ideale je volja po moฤi teh idealov in poslediฤno volja po ฤlovekovi nemoฤi. Takลกna volja je seveda ลกe vedno volja do moฤi, vendar v obliki nemoฤi ฤlovekove moฤi” (Heidegger, 1987, 76).

V kakลกnem smislu gre tu za nemoฤ ฤloveka? Kljub temu, da Nietzsche na mestih zagovarja to staliลกฤe, bi teลพko trdili, da gre za nemoฤ v smislu nizke stopnje moฤi. Nenazadnje “dobri ฤlovek” prav tako kot vsakrลกna oblika volje do moฤi, tudi sam postavlja vrednote, ki so v skladu s pogoji njegovega ohranjanja in rasti. ล e veฤ, nihilizem kot zgodovinski problem nastopi ravno zaradi dejstva, da ta oblika volje do moฤi v doloฤenem obdobju ฤloveลกke zgodovine prevlada, in da celo tiranizira ter onemogoฤa drugaฤne oblike ลพivljenja. (Nietzsche, 1987, 207)

Zato moramo pritrditi Heideggerju, ki to nemoฤ pojmuje v povsem drugaฤnem smislu. “Tu se moฤ ลกe ne obvladuje kot eksplicitno poznana, nima ลกe nadzora nad samo seboj.” (Heidegger, 1987, 80).  Volja do moฤi v obliki “dobrega ฤloveka” je nemoฤna v razmerju do lastnih proizvodov; ti se lahko spriฤo transformacij njene stopnje moฤi in ustreznih ลพivljenjskih pogojev obrnejo proti njej sami. “Posploลกeno: ฤut za vrednost je zmeraj zaostal, izraลพa pogoje ohranjanja in rasti kakลกnega veliko bolj zgodnjega ฤasa: bojuje se proti novim pogojem bivanja, iz katerih ni zrasel in jih nujno narobe razume: zavira, budi sume glede novega …” (Nietzsche, 1987, 71)

Nietzschejev poskus prevrednotenja vrednot je odgovor na ta sploลกni problem neskladja med ลพivljenjem samim in vrednotami, ki jih vzpostavlja kot svoje pogoje. Gre torej za poskus vzpostavitve vrednot, ki bodo, za razliko od starih, v doloฤenem smislu, na ravni ลพivljenja samega. S tega vidika lahko reฤemo, da Nietzsche ne le razvrednoti stare vrednote, ampak v resnici postavi tudi nove, ki se radikalno razlikujejo od starih. Naloga, ki ji je Nietzsche na sledi tekom razmislekov, ki so zbrani v Volji do moฤi, je v vzpostavitvi volje do moฤi same kot nekakลกne vrednote.

Kot pronicljivo opaลพa Heidegger, Nietzschejevo prevrednotenje vrednot zahteva, da volja do moฤi ne nastopa le preprosto kot “naฤin, na katerega vrednotenje poteka; volja do moฤi, kot bistvo moฤi, je edinstvena osnovna vrednota, v skladu s katero je ovrednoteno vse, kar lahko ima ali pa ne more imeti vrednosti.” (Heidegger, 1987, 82). ฤŒlovekovo samoovedenje kot postavljalec vrednot v tem smislu ne pomeni, da odslej zmore postavljati vrednote, ki so na ravni njegove specifiฤne stopnje moฤi. Niti ne pomeni, da se ฤlovek nujno zaveda “objektivne” stopnje moฤi samega sebe, v kolikor je nekaj takลกnega sploh mogoฤe. Po Heideggerjevem razumevanju Nietzschejevega prevrednotenja vrednot gre za to, da se kot vrhovna vrednota vzpostavi bistvo moฤi samo, torej neprenehna teลพnja po preseganju dotedanjih stopenj moฤi in njim ustrezajoฤih vrednot. Vrednote s tem izgubijo svojo obvezujoฤnost ter status cilja, medtem, ko je za pravi cilj postavljena moฤ sama po sebi.

S tega vidika lahko razumemo, kaj predstavlja figura nadฤloveka, ki naj bi uteleลกala Nietzschejeve nove principe vrednotenja.

Nadฤlovek […] niฤ veฤ ne potrebuje tega “nad” ali onstranstva [โ€ฆ] Bistvo takลกnega ฤloveka je v tem, da so kakrลกni koli posamezni substancialni smotri, kakrลกna koli doloฤitev te vrste, sami po sebi le povsem nesmiselna in priloลพnostna sredstva. (Heidegger, 1987, 82)

Cilj ali smisel gospodarjenja je z vidika naฤloveka postranskega pomena. Vsekakor to ni nekaj, kar bi usmerjalo njegovo ravnanje. ฤŒlovek se izkaลพe za absolutnega gospodarja zemlje takrat, ko gospodovanje samo po sebi postane njegov cilj, medtem ko so vrednote, oziroma cilji, na paradoksen naฤin obravnavani kot gola sredstva.

Heideggerjeva interpretacija nadฤloveka je prepriฤljiva, saj elegantno poveลพe vrsto temeljnih pozicij, ki jih razvije Nietzsche tekom svojega sooฤenja s problemom nihilizma. Vendar pa gre opozoriti, da v Volji do moฤi lahko odkrijemo tudi povsem drugaฤno, morda nasprotno koncepcijo nadฤloveka in preseganja nihilizma. Glede tega velja navesti nekoliko daljลกi odlomek, kjer Nietzsche problematizira opisano dinamiko volje do moฤi, torej dinamiko, katere primarni cilj je veฤanje oblasti nad celoto stvarnosti, partikularni cilji pa so obravnavani sredstva. Nadฤlovek v tem kontekstu ni obravnavan kot popolno utleลกenje dinamike volje do moฤi, ampak kot figura, ki ponuja moลพnost, da se reลกimo njenega primeลพa, ali pa vsaj primeลพa njene trenutne druลพbene konfiguracije.

Nujnost pokazati, da k ฤedalje gospodarnejลกi porabi ฤloveka in ฤloveลกtva, k ฤedalje trdneje med seboj prepleteni “maลกineriji” interesov in storitev sodi nasprotno gibanje. Imenujem ga izloฤanje luksuznega preseลพka ฤloveลกtva: v njem naj pride na dan moฤnejลกa vrsta, viลกji tip, ki nastane in se ohranja v drugaฤnih okoliลกฤinah kakor povpreฤni sloves. Moj pojem, moja prispodoba za ta tip je, kakor je znano, beseda “nadฤlovek”. […] Samo da dobimo neizogibno prihodnjo gospodarsko skupno upravo zemlje, pa bo ฤloveลกtvo kot maลกinerija moglo dobiti najboljลกi smisel v njeni sluลพbi: kot neznansko kolesje s ฤedalje manjลกimi, ฤedalje fineje “prilegajoฤimi se” kolesci; kot naraลกฤajoฤa odveฤnost vseh gospodujoฤih in ukazujoฤih elementov; kot celota z velikansko moฤjo, katere posamezni dejavniki predstavljajo minimalne moฤi, minimalne vrednosti. […] Oฤitno je, da pobijam ekonomski optimizem: kakor da bi z rastoฤimi stroลกki vseh morala nujno rasti tudi korist vseh. Zdi se mi, da je nasprotno res: stroลกki vseh se seลกtevajo v skupno izgubo: ฤlovek se manjลกa: – tako da ne vemo veฤ, ฤemu je sploh sluลพil ves neznanski proces. ฤŒemu? Nov ฤemu? ฤŒloveลกtvu je ravno ta potreben. (Nietzsche, 1987, 489-91)

Problem odsotnosti cilja se tu pojavi v povsem novi obliki. Nemara celo kot posledica “nadฤloveลกkega” vrednotenja, kakor ga razume Heidegger. Problem nihilizma zato ne moremo povsem umestiti v okvirje, ki jih izdela Heideggrova interpretacija. Vendar pa ostaja odprto vpraลกanje, ฤe na izpostavljeni problem lahko kaj bolje odgovorimo izhajajoฤ iz Nietzschejeve filozofije. Vsaj z vidika Nietzshejeve koncepcije volje do moฤi kot nekakลกnega zaฤaranega kroga neprestanega samopreseganja moฤi, se zdi, da ta problem ni niฤ drugega kot skrajna konsekvenca njegove lastne pozicije.

Bibliografija

Deleuze. (2011) Nietzsche in filozofija. Ljubljana: Zaloลพba Krtina.

Heidegger. (1987) Nietzsche Volume IV: Nihilism, San Francisco: Harper & Row Publishers.

Klossowski. (1969) Nietzsche and the Vicious Circle. Chicago: The University of Chicago Press.

Nietzsche. (1988) H genealogiji morale. Ljubljana: Slovenska matica.

Nietzsche (1999) Tako je govoril Zaratustra. Ljubljana: Slovenska matica.

Nietzsche. (2004) Volja do moฤi, Poskus prevrednotenja vseh vrednot. Ljubljana: Slovenska matica.


Published:

in

Tags: