Med tradicijo in prihodnostjo: Svetovni etos, perenializem, (post)sekularnost

ฤŒlovek si ne more niฤesar prisvojiti, ฤe mu ni dano iz nebes.

Jn 3:27

Priฤujoฤi esej obravnava dve najpomembnejลกi univerzalistiฤni miselni struji, ki se v kontekstu sodobne evropske misli spopadata s problemom sekularizacije: svetovni etos na eni strani in perenializem ali tradicionalizem na drugi.[1]Gre za tradicionalizem v Guรฉnonovem pomenu โ€“ torej drugi izraz za perenializem โ€“ in ne za razne partikularistiฤne oz. ekskluzivistiฤne tendence, ki se posluลพujejo istega izraza. Univerzalizem … Continue reading V prvem poglavju bo predstavljen projekt svetovnega etosa, kakor ga je zaฤrtal Hans Kรผng (1991), pri ฤemer bo posebna pozornost namenjena nekaterim njegovim pomanjkljivostim, ki izhajajo predvsem iz nezadostnega poudarka na transformativnih in vertikalnih vidikih religije (gl. npr. Oลกlaj 2015: 166). Trdili bomo, da te pomankljivosti vsaj deloma koreninijo v Kรผngovem privzemanju specifiฤne teoretske drลพe v okviru filozofije religije, namreฤ Katzovega konstruktivizma(Kรผng et al. 1993: 173), ter da slednja nikakor ni implicirana v samem projektu svetovnega etosa.

ฤŒe bo prvo poglavje torej predvsem kritika (Kรผngove razliฤice) svetovnega etosa s perenialistiฤne perspektive, bo drugo poglavje ravno obratno: po kratkem orisu klasiฤnega perenializma (pri avtorjih, kot so R. Guรฉnon, F. Schuon, A. K. Coomaraswamy, S. H. Nasr in T. Burckhardt), bomo izpostavili poglavitne teลพave, ki zadevajo etiฤno in pragmatiฤno udejanjanje takลกnega razumevanja religije s staliลกฤa Kรผngovega pojmovanja etike kot ยปjavne potrebe najviลกjega pomenaยซ (Kรผng 1991: 32). V tretjem in zadnjem poglavju pa bomo zagovarjali komplementarnost med svetovnim etosom in perenializmom โ€“ komplementarnost, ki ne temelji zgolj na pragmatiฤnih razlogih, temveฤ je moลพna tudi na globlji, teoretsko koherentni ravni,[2]Pristopi k svetovnemu etosu, ki vsaj implicitno zavraฤajo konstruktivizem (npr. Oลกlaj 2015: 162โ€“3, saj je Jรคgerjev poudarek na mistiki popolnoma nezdruลพljiv s Katzevim zavraฤanjem kakrลกnekoli … Continue reading a le ob pogoju, da tako perenializem kot svetovni etos razumemo na nekoliko ลกirลกi naฤin, kot sta predstavljena v njunih klasiฤnih oblikah.

Svetovni etos: pragmatiฤna iskra Boลพanskega?

Hans Kรผng, 1928โ€“2021

Svetovni etos je ยปpostmodernistiฤni projekt elementarne praktiฤne morale z univerzalistiฤnimi teลพnjamiยซ, tj. ยปglobalna orientacijska paradigma, ki v sebi povezuje razliฤne tradicionalne konfesionalne, transkonfesionalne kot tudi sekularne etiฤne norme, naฤela, pravila, prepriฤanja in vrline ter jim znotraj enotnega formalnega etiฤnega omreลพja ponuja moลพnost produktivnega dialogaยซ (Oลกlaj 2015: 120). Potreba po svetovnem etosu izhaja iz ยปpostmodernega paradigmatskega premikaยซ, ki se kaลพe tako na druลพbeni kot na tehnoloลกki ravni. Tehnoloลกki napredek v preteklem stoletju, ki ga ยปultra-modernistiฤnaยซ misel absolutizira v (psevdo)religijo (Kรผng 1991: 54), je namreฤ ustvaril pogoje, v katerih je namesto Minervine sove etiฤne refleksije potrebna preventivna etika, ki bi zdruลพila moderne vrednote industrijske druลพbe (marljivost, racionalnost, temeljitost, uฤinkovitost) s postmodernimi vrednotami ฤustvenosti, domiลกljije in, ne nazadnje, humanosti (ibid.: 15, 21).

Moralnost, ki bi bila v skladu s takลกno etiko odgovornosti in upanja, je sicer moลพna tudi brez religije, vendar pa je nemogoฤe utemeljiti brezpogojnost njenih zahtev znotraj sfere (sekularnega) ฤloveลกkega razuma. Kategoriฤna narava etike โ€“ dolลพnost, da ravno jaz storim tisto, k ฤemur me zavezuje morala, in sicer ne glede na moje morebitne nasprotne interese โ€“ je lahko utemeljena samo v neฤem, kar je tudi samo brezpogojno: v Absolutnemu, ki je lahko le predmet racionalnega zaupanja in ne racionalnega dokaza (ibid.: 53). To pa ne pomeni zdrsa v predsekularno religijsko etiko: ยปteonomija ni heteronomija, temveฤ je temelj, jamstvo in hkrati meja ฤlovekove avtonomije, ki ne sme nikoli zdrkniti v ฤloveลกko arbitrarnostยซ (ibid.). Kรผngov pristop se od predmoderne religioznosti bistveno razlikuje tudi zaradi teze, da so si vse svetovne religije edine glede temeljnih moralnih naฤel, tj. ฤloveฤnosti, petih osnovnih zapovedi in zlatega pravila (ibid.: 56โ€“60).[3]Kar se tiฤe kriterija legitimnosti samih religij, je ta na prvi pogled presenetljivo podoben osnovni tezi perenializma: ยปResniฤna religija, ki se nanaลกa na Absolutno (Boga), se bistveno razlikuje … Continue reading

Toda brลพ ko si zastavimo vpraลกanje o tem, kaj naj bi utemeljevalo to enotnost med religijami, je Kรผngov odgovor vse prej kot jasen. Religija naj bi bila namreฤ ยปresniฤna in dobraยซ, kolikor sluลพi ฤloveฤnosti, ฤloveฤnost pa ni niฤ drugega kot ยปspoลกtovanje do ฤlovekovega dostojanstva in temeljnih vrednotยซ (ibid.: 90โ€“1). Zdi se torej, da je tisto skupno jedro, ki je temelj transkonfesionalnega svetovnega etosa, v zadnji instanci na strani humanuma in ne Boga oz. Absolutnega, tj. da je locirano v ยปvse prej kot jasnem in razloฤnem sekularnem pojmu ฤlovekovega dostojanstvaยซ (Oลกlaj 2015: 155). V Projektu svetovni etos (1991) ni sicer popolnoma jasno, zakaj (ฤe sploh) bi bilo potrebno na ta naฤin omejiti ยปtranscendentno enotnost religijยซ,[4]Ker gre pri Projektu svetovni etos predvsem za programsko delo, je pomanjkanje filozofske rigoroznosti preprosto posledica ลกirine predstavljene tematike in kot tako ne more pomeniti resnega oฤitka. … Continue reading vendar pa lahko odgovor najdemo v delu Krลกฤanstvo in svetovne religije (1993), kjer Kรผng zagovarja Katzov konstruktivizem v odnosu do pojma perenialne filozofije (Kรผng et al. 1993: 173).

Razprava med konstruktivizmom in perenializmom sicer krepko presega okvire priฤujoฤe naloge (za podrobno obravnavo gl. Vรถrรถs 2013: 23โ€“102), tako da se bomo tukaj osredotoฤili zgolj na posledice privzemanja konstruktivistiฤne pozicije za univerzalistiฤne teลพnje (kot tudi pragmatiฤno prepriฤljivost) svetovnega etosa. Po Stevenu Katzu, verjetno najvplivnejลกem zagovorniku konstruktivizma, lahko to pozicijo predstavimo enostavno kot tezo, da ยปnobene philosophie perennis ni, navkljub Huxleyu in mnogim drugimยซ, saj ยปne obstajajo ฤista (tj. neposredna) izkustvaยซ; ยปvsa izkustva so obdelana, organizirana in se nam dajejo na razpolago na skrajno kompleksne epistemoloลกke naฤineยซ (v Smith 2015: 98). Z drugimi besedami: perenializem temelji na univerzalnih izkustvih (ali univerzalnih resnicah, ki so dostopne preko transkulturnih in transkonfesionalnih intuicij oz. izkustev, ki prav tako morajo biti univerzalna); ker pa je izkustvo vedno bistveno doloฤeno s kulturnimi, pojmovnimi in drugimi dejavniki, je perenializem kot teoretska pozicija napaฤen.[5]Perenializem bomo podrobneje opredelili v naslednjem poglavju; na tej toฤki ga lahko razumemo zgolj kot tezo, ยปda se pod raznolikostjo religijskih tradicij skriva ลพivo skupno jedroยซ (Vรถrรถs … Continue reading

ฤŒe to tezo sprejmemo, potem je oฤitno, da lahko skupno jedro religij postavimo zgolj v humanum, saj ahumanum vsem religijam skupne alteritete preprosto ne obstaja oz. โ€“ kar za njegovo praktiฤno vlogo v etiฤnem sistemu pomeni isto โ€“ je popolnoma nedostopen ฤloveลกkemu izkustvu in spoznanju.[6]Za konstruktivista sicer obstaja ลกe ena logiฤno koherentna alternativa, ki se izogne redukcionistiฤni obravnavi religije: lahko namreฤ trdi, da so vsa izkustva (in poslediฤno vse doktrine) … Continue reading  Nadalje, ฤe bi se sprva nemara zdelo, da bi lahko konstruktivist na tej toฤki priznal izrazito sekularno naravo svojega projekta in poskusil graditi svetovni etos na izkljuฤno ฤloveลกkih temeljih, tj. moralnih normah, ki so vendarle skupne vsem religijam, se pojavi dodatna, teoretsko daljnoseลพnejลกa teลพava. Ko smo namreฤ enkrat odsekali metafiziฤne korenine drevesa philosophie perennis, bomo kaj hitro izgubili tudi oporo, ki so nam jo nudile njegove veje โ€“ univerzalne moralne norme. Drugaฤe povedano: ฤe ni transkonfesionalnih resnic ali izkustev, tj. ฤe so (dozdevne) podobnosti med razliฤnimi doktrinami zgolj kontingentne, je v enaki meri kontingentna tudi morebitna transkonfesionalna podobnost med moralnimi normami. Spriฤo tega postane popolnoma nejasno, zakaj bi imela religija tako privilegiran poloลพaj v razpravi o etiki: dejstvo, da so si vse vรฉlike religije edine glede osnovnih vrednot ni niฤ bolj filozofsko relevantno kakor dejstvo, da se glede doloฤenih vpraลกanj strinjajo denimo navijaฤi razliฤnih nogometnih moลกtev.

 Dosledno konstruktivistiฤna razliฤica svetovnega etosa zato ne more zadovoljivo odgovoriti na problem relativizma,[7]ยปKulturno pogojevanje, ki je potisnjeno do logiฤne skrajnosti, postane najprej kulturni subjektivizem, naposled pa se izteฤe v kulturni solipsizem. Naฤine in stopnjo, do katere lahko na … Continue reading vendar pa je problematiฤen tudi zgolj implicitno ali dvoumno konstruktivistiฤni projekt, kakrลกnega zagovarja Kรผng, in sicer v dveh ozirih. Prviฤ, ฤe je skupno jedro religij zgolj na ravni humanuma, kot bi lahko sklepali iz Kรผngovega sklicevanja na ฤlovekovo dostojanstvo, potem izgubi svojo motivirajoฤo vlogo, kajti moralna pravila ne morejo biti predmet religijskega ฤaลกฤenja. Isto velja za moralne arhetipe, ki so prav tako skupni vsem religijam, ampak so ยปabstraktni in niso zmoลพni vzbuditi goreฤnosti niฤ bolj, kakor lahko ideja โ€บลพenskostiโ€น vzbudi vljubezenยซ (Smith 1993: xxiii). Drugiฤ, v okviru Kรผngovega svetovnega etosa je nejasno, v ฤem naj bi bila transformativna narava religije, glede katere lahko le sklepamo (najsi gre za ลกe tako ohlapno ali implicitno razliฤico konstruktivizma), da ne more biti univerzalna. ฤŒe to sprejmemo, smo ponovno sooฤeni z isto teลพavo, s katero se spopada radikalni konstruktivist: ฤe moralne norme v razliฤnih tradicijah โ€“ kot tudi religijske prakse v najลกirลกem moลพnem smislu โ€“ niso razliฤne poti na isto goro, je potem vse prej kot jasno, zakaj naj bi peljale v isto smer. Lahko so sicer univerzalne, a je to univerzalnost nemogoฤe utemeljiti v religiozno posredovani alteriteti (gl. Oลกlaj 2015: 160).

Philosophia perennis: od ethosa do Logosa

Renรฉ Guรฉnon, Ananda Coomaraswamy in Frithjof Schuon

Ideja absolutne alteritete, z njeno transkonfesionalno naravo vred, je izhodiลกฤna toฤka perenializma. S Smithovimi besedami: ยปKar je za to filozofijo perenialno (to pomeni โ€บne glede na kraj in ฤasโ€น), je, prviฤ, Bog (oziroma vrhovni bog/Absolutno, ฤe je komu to bliลพje), in drugiฤ, sploลกna ฤloveลกka zmoลพnost, da odkriva resnice o Njem/Njej/Tistemยซ (Smith 2015: 111). Ta zmoลพnost je metafizika kot ยปvednost, ki pripada univerzalnemu redu nujnostiยซ in je ยปonstran vseh razlikovanj, ki doloฤajo znanje o individualnih reฤeh in katerih obฤa in osnovna oblika je razlikovanje med subjektom in objektomยซ (Guรฉnon 2001a: 75). Toda ker metafizika pripada domeni uma in je lahko le predmet intelektualnega zora,[8]Nadvse zanimivo epistemoloลกko vpraลกanje o intelektualnem zoru (Guรฉnon 2001a: 74, 96 et passim; 2001c) โ€“ ki je spriฤo teze o identiteti (ali, natanฤneje, nedvojnosti) subjekta in objekta … Continue reading je vsak poskus izraลพanja teh resnic moลพen samo kot nujno pomanjkljivo prevajanje v diskurzivno sfero razuma (ibid.: 96; 2001c: 97). Spriฤo kulturnih in zgodovinskih dejavnikov se tovrstni prevodi seveda bistveno razlikujejo v razliฤnih tradicijah, kar pa ne spremeni dejstva, da vsi izraลพajo isto. S tem pridemo do kljuฤnega pojmovnega okvira perenializma, namreฤ razlikovanja med ezoteriฤnim in eksoteriฤnim staliลกฤem. ฤŒe ezoterik vidi preseลพno enotnost tradicij (in jo ลพivi skozi lastno tradicijo, ki ostane zanj enako zavezujoฤa kot za kogarkoli drugega), se eksoterik ustavi pri specifiฤnem prevodu: ยปRdeฤa oziroma zelena svetloba je glede na to, da razsvetljuje, nedvomno svetloba, vendar svetloba sama v sebi ni ne rdeฤa ne zelena; bistvo formalistiฤnega oziroma eksoteriฤnega glediลกฤa pa je v trditvi, da je doloฤena barva svetloba sama in da je svetloba poslediฤno doloฤene barve, kot da bi bili substanca in akcidenca โ€“ zgolj zato, ker druga manifestira prvo โ€“ istovetniยซ (Schuon 2015b: 149).

Slika 1: Smithova shematska reprezentacija osnovne teze perenializma (izraz ยปkitajska tradicijaยซ je njegov). (Povzeto po Smith 1993: xii)

Skratka, po perenializmu so razliฤne religije pravzaprav razliฤne poti, ki peljejo na isto goro; ฤe se razlikujejo v svojih zunanjih ali eksoteriฤnih vidikih (prepriฤanja, prakse, pojmovne strukture), pa so popolnoma identiฤne v svojem ezoteriฤnem bistvu, tj. Absolutnemu oz. gnozi. Kljub oฤitno hierarhiฤni naravi odnosa med ezoteriฤnim in eksoteriฤnim (kar praviloma privede do ambivalentnega odnosa med obema strujama znotraj veฤine religij), pa je potrebno poudariti, da je udejanjanje ezoteriฤnega moลพno le skozi specifiฤno tradicijo:[9]Besedi religija in tradicija v kontekstu te naloge uporabljamo kot sopomenki, v ฤemer sledimo Schuonu, medtem ko je Guรฉnon razlikoval med tradicijo, ki jo je enaฤil s philosophio perennis, in … Continue reading ฤetudi ezoterik ve, da je veฤ poti na isti vrh, se ne bo nikoli povzpel nanj, razen ฤe si bo izbral zgolj eno in ji potem dosledno sledil (gl. Schuon 2015a: 145).

Toda kaj to pomeni za etiko? ฤŒe lahko transkonfesionalnost pripiลกemo le metafiziki โ€“ ki je docela nediskurzivna โ€“ mar ni ลกe vedno enako nejasno, kako bi lahko obstajalo nekaj takega kakor svetovni etos? Odgovora na to vpraลกanje ne bomo zlahka naลกli pri Guรฉnonu, ki na enem mestu celo zapiลกe, da ยปni niฤesar v celotni domeni filozofije, kar bi bilo bolj relativno in kontingentno kakor etikaยซ, vendar pa hkrati poudari, da je s tem miลกljena samo ยปfilozofskaยซ (tj. sekularna) etika, medtem ko je vloga etike v religijskih tradicijah povsem legitimna (Guรฉnon 2001a: 96). To lahko razumemo v luฤi odnosa med ezoteriฤnim in eksoteriฤnim: moralni predpisi (kot del doloฤene tradicije) so legitimni in zavezujoฤi, ampak predstavljajo zgolj eksoteriฤni izraz tradicije in ne njeno ezoteriฤno jedro. Da bi dojeli univerzalnost etike v razliฤnih tradicijah, pa jo moramo razumeti ravno s staliลกฤa ezoterizma, tj. skupnega jedra vseh tradicij.

Takลกno opredelitev najdemo v bistveno bolj razdelani obliki pri Schuonu: moralnost za ezoterika ni zgolj eden izmed eksoteriฤnih vidikov religije, ki so zanj zavezujoฤi samo zato, ker tvorijo del nedeljive celote tradicije, ampak je bistveno povezana z ezoteriฤno soteriologijo kot tako. Kar je za eksoterika greh, je za ezoterika razprลกenost [fr. dissipation], tj. nasprotje duhovne zbranosti [fr. concentration spirituelle] โ€“[10]Ta teza se morda zdi nekoliko nenavadna v kontekstu vรฉlikih monoteistiฤnih religij (ฤeprav jo v bolj ali manj implicitni obliki najdemo denimo pri sv. Janezu od Kriลพa, Mojstru Eckhartu, … Continue reading ta ima sicer razliฤne konkretne oblike v razliฤnih tradicijah (kontemplacija v krลกฤanstvu, meditacija v indijskih tradicijah, dhikr v islamu), a je vedno temelj ezoteriฤne poti ali, natanฤneje, je ta pot sama (Schuon 1993: 49). Toda ujemanje med moralnim pojmom greha in ezoteriฤnim pojmom razprลกenosti ni popolno: ยปkar je moralno gledano greh, je skoraj vedno tudi razprลกenostยซ (ibid., moj poudarek). Ravno to je kljuฤnega pomena za idejo svetovnega etosa, saj predstavlja kriterij razlikovanja med predpisi, ki so znaฤilni za eno specifiฤno tradicijo (in so denimo pogojeni z zgodovinskimi, kulturnimi in drugimi dejavniki) na eni strani in transkonfesionalnimi moralnimi vrednotami na drugi. Ker pa religija ne more obstajati brez ezoterizma (saj se v tem primeru sprevrลพe v goli formalizem), je kriterij za razlikovanje med idiosinkratiฤnimi in univerzalnimi moralnimi vrednotami hkrati kriterij legitimnosti doloฤene religije.

Tako definirane transkonfesionalne moralne vrednote niso niฤ drugega kakor (etiฤno) skupno jedro vseh religij oz. svetovni etos, ki za razliko od Kรผngovega pojmovanja ni utemeljen zgolj v ฤlovekovem dostojanstvu, temveฤ presega omejenost humanuma s svojim sklicevanjem na alteriteto, tj. Boga ali Absolutno, ki je najgloblja (ali celo edina) Resniฤnost, katere spoznanje je cilj ezoteriฤne prakse. Nadalje, takลกna legitimacija se ne opira neposredno na transcendentno alteriteto samo โ€“ v tem primeru bi namreฤ imeli opraviti s predsekularno heteronomijo โ€“ ampak na univerzalno pot, s katero se ฤlovek tej alteriteti pribliลพuje v razliฤnih religijskih tradicijah. Gre torej za postsekularno obliko religioznosti, ki ลพe v svojem izhodiลกฤu vkljuฤuje moลพnost bolj ali manj neposrednega izkustva Tistega, kar je konฤni cilj religioznega ลพivljenja.[11]Vpraลกanje o neposrednosti tega izkustva je izjemno kontroverzno (npr. hezihastiฤna kontroverza v krลกฤanstvu ali spor med zagovorniki ๏ปฟwahdat al-wujลซd (ar. ยปenost bitiยซ) in wahdat ash-shuhลซd … Continue reading, vendar lahko namesto theosis ali unio mystica govorimo tudi o (bistveno manj heterodoksnem) udejanjanju ฤlovekove bogupodobnosti โ€“ osnovna teza ลกe vedno ostane ista.)) S tem pa dobimo natanko tisto, kar manjka pri Kรผngu: notranje doลพiveto univerzalno vrednostno instanco (Oลกlaj 2015: 156).

ฤŒe ลพelimo zagovarjati tezo, da nam perenialistiฤno pojmovanje etike ponudi takลกno vrednostno instanco, ki lahko koherentno utemelji svetovni etos, potem se moramo zavedati, da tukaj nikakor ne gre za to, da bi perenializem absorbiral in s tem dokonฤno presegel Kรผngov  pojem svetovnega etosa. Prej imamo opraviti s sintezo, ki mora preseฤi pomanjkljivosti tako Kรผngovega pristopa kot perenializma. Slednji bi namreฤ lahko omogoฤil ustrezno filozofsko utemeljitev svetovnega etosa, a mu popolnoma manjka pragmatiฤni vidik, ki ga Kรผng vseskozi (in povsem upraviฤeno) postavlja v ospredje. Drugaฤe povedano: perenializem nam lahko pomaga razumeti svetovni etos, vendar pa (spriฤo svojega elitizma in mestoma pretiranega odpora do kakrลกnihkoli reform; gl. Guรฉnon 2001b) stori bore malo za praktiฤno udejanjanje univerzalnih moralnih vrednot v ลกirลกem druลพbenem kontekstu โ€“ v tem oziru je kontemplacija lahko nujni, a nikakor ne zadostni pogoj. Kolikor nagovarja samo tiste, ki so zmoลพni globlje filozofske (oz. ยปmetafiziฤneยซ v Guรฉnonovem pomenu) refleksije, je ลกe vedno popolnoma nejasno, kako bi perenializem lahko prispeval k etiki odgovornosti pri ยปnavadnih eksoterikihยซ โ€“ kaj ลกele pri ateistih.

Namesto zakljuฤka: Synthesis?

Izhodiลกฤne predpostavke Kรผngovega projekta na eni strani in klasiฤnega perenializma na drugi so skoraj diametralno nasprotne, toda kljub temu ni nobenega razloga za domnevo, da bi se zato razlikovala tudi vsebina univerzalnih moralnih vrednot pri teh dveh miselnih strujah. Ravno nasprotno: ne glede na to, ali sprejmemo temeljno perenialistiฤno predpostavko, da je etika utemeljena v religijski praksi, je ลกe vedno kljuฤnega pomena dejstvo, da se tako svetovni etos kot perenializem opirata le na moralne vrednote (in sicer tiste, ki jih lahko univerzaliziramo) znotraj obstojeฤih tradicij. Oฤitek, da naj bi ลกlo pri tem za nekakลกno ยปnovo religijoยซ, je pogosto naperjen proti obema strujama, a je v obeh primerih (iz istih razlogov) neutemeljen. Na praktiฤni ravni je torej komplementarnost obeh pristopov oฤitna; etika je sicer pri perenialistih resda sekundarna (ฤeprav je sekundarna zgolj v odnosu do Tistega, kar popolnoma presega raven racionalnega oz. individualnega), toda to ne pomeni, da je sekundarna tudi v ฤasovnem pomenu: gnoza in plemenitost sta vseskozi tesno prepletena (Schuon 1993: 145). Prepriฤanje, da je cilj ezoteriฤne poti โ€“ ki ga lahko razumemo bodisi kot absolutno vednost v skladu s klasiฤnim perenializmom ali kot spremembo v temeljni strukturi izkustva po fenomenoloลกkem perenializmu (npr. Vรถrรถs 2013) โ€“ moลพno doseฤi brez doslednega upoลกtevanja etiฤne ravni, ni niฤ drugega kakor nevarna zmota, ki je botrovala razcvetu raznih psevdoreligioznih gibanj v zadnjih dveh stoletjih (Smith 1993: xxiv).

Na teoretski ravni je nekoliko teลพje priti do komplementarnosti, a smo v priฤujoฤi nalogi poskusili pokazati, da je to ne le moลพno, temveฤ tudi potrebno.[12]Oฤitek, da je perenializem (za razliko od Kรผngovega projekta) nujno v nasprotju z znanostjo, je utemeljen samo z ozirom na nekatere radikalnejลกe teze, ki jih najdemo pri Guรฉnonu (npr. Guรฉnon … Continue reading ฤŒe opustimo doloฤene radikalnejลกe predpostavke, ki so prisotne pri utemeljiteljih tako svetovnega etosa kot perenializma โ€“ namreฤ Kรผngov konstruktivizem in Guรฉnonov elitizem โ€“ potem teoretska nasprotja postanejo zgolj razlike v poudarku in ne vsebini, pojem dostojanstva ลพivljenja pa se ne opira veฤ zgolj na humanum, paฤ pa je ยปidentiฤen z dostojanstvom pristno doลพivetega Bogaยซ (Oลกlaj 2015: 169).

Literatura

Coomaraswamy, A. K. (2015). ยปStopnjevanje, evolucija in reinkarnacijaยซ. V: Cigleneฤki, J. in Gudoviฤ‡, M. (ur.), Sophia perennis: antologija tradicionalizma. Ljubljana: KUD Logos, str. 83โ€“88.

Guรฉnon, R. (2001a). Introduction to the Study of the Hindu Doctrines. Hillsdale NY: Sophia perennis.

Guรฉnon, R. (2001b). The Crisis of the Modern World. Hillsdale NY: Sophia Perennis.

Guรฉnon, R. (2001c). The Symbolism of the Cross. Hillsdale NY: Sophia perennis.

Kรผng, H. (1991). Global Responsibility: In Search of a New World Ethic. New York: Crossroad.

Kรผng, H., van Ess, J., von Stietencron, J. in Bechert, H. (1993). Christianity and the World Religions: Paths of Dialogue with Islam, Hinduism and Buddhism. Maryknoll NY: Orbis Books.

Oลกlaj, B. (2015). ฤŒlovek, svet in etos: ลกtudije o postsekularni filozofiji in svetovnem etosu. Ljubljana: Filozofska fakulteta.

Schuon, F. (1993). The Transcendent Unity of Religions. Wheaton IL, Chennai: Quest Books.

Schuon, F. (2015a). ยปRazumeti ezoterizemยซ. V: Cigleneฤki, J. in Gudoviฤ‡, M. (ur.), Sophia perennis: antologija tradicionalizma. Ljubljana: KUD Logos, str. 127โ€“147.
Schuon, F. (2015b). ยปReligija srcaยซ. V: Cigleneฤki, J. in Gudoviฤ‡, M. (ur.), Sophia perennis: antologija tradicionalizma. Ljubljana: KUD Logos, str. 148โ€“153.

Siviฤ‡, A. (2018). ยปSufijska mistika v Bosni in Hercegovini v 18. in 19. stoletju na primeru Abdurahmana Sirije in Ilhami-babeยซ. Anthropos 50 (1-2), str. 27โ€“37.

Smith, H. (2015). ยปAli obstaja perenialna filozofija?ยซ V: Cigleneฤki, J. in Gudoviฤ‡, M. (ur.), Sophia perennis: antologija tradicionalizma. Ljubljana: KUD Logos, str. 98โ€“112.

Smith, H. (1993). ยปIntroduction to the Revised Editionยซ. V: Schuon, F., The Transcendent Unity of Religions. Wheaton IL, Chennai: Quest Books, str. ixโ€“xxxviii.

References

References
1 Gre za tradicionalizem v Guรฉnonovem pomenu โ€“ torej drugi izraz za perenializem โ€“ in ne za razne partikularistiฤne oz. ekskluzivistiฤne tendence, ki se posluลพujejo istega izraza. Univerzalizem pa je v kontekstu te razprave razumljen predvsem kot nasprotje partikularizma, tj. kot staliลกฤe, ki (vsaj na ravni etike) priznava enako veljavo razliฤnim tradicijam.
2 Pristopi k svetovnemu etosu, ki vsaj implicitno zavraฤajo konstruktivizem (npr. Oลกlaj 2015: 162โ€“3, saj je Jรคgerjev poudarek na mistiki popolnoma nezdruลพljiv s Katzevim zavraฤanjem kakrลกnekoli izkustvene enotnosti v razliฤnih tradicijah), sicer ลพe obstajajo, tako da je tudi priฤujoฤa naloga pravzaprav del projekta kritiฤne nadgradnje Kรผngovega pojmovanja svetovnega etosa (gl. ibid.: 154), le da z nekoliko drugaฤnega zornega kota.
3 Kar se tiฤe kriterija legitimnosti samih religij, je ta na prvi pogled presenetljivo podoben osnovni tezi perenializma: ยปResniฤna religija, ki se nanaลกa na Absolutno (Boga), se bistveno razlikuje od kvazi- ali psevdo-religije, ki absolutizira in malikuje nekaj relativnega, najsi gre za ateistiฤno โ€บboginjo razumaโ€น ali โ€บboga napredkaโ€น z vsemi svojimi manjลกimi bogovi v modernem panteonuยซ (ibid.: 54; cf. Smith 2015: 111).
4 Ker gre pri Projektu svetovni etos predvsem za programsko delo, je pomanjkanje filozofske rigoroznosti preprosto posledica ลกirine predstavljene tematike in kot tako ne more pomeniti resnega oฤitka. V tem delu je prav tako prisotna napetost med konstruktivistiฤnim in perenialistiฤnim razumevanjem religije (prim. npr. Kรผng 1993: 173 in 54).
5 Perenializem bomo podrobneje opredelili v naslednjem poglavju; na tej toฤki ga lahko razumemo zgolj kot tezo, ยปda se pod raznolikostjo religijskih tradicij skriva ลพivo skupno jedroยซ (Vรถrรถs 2013: 29), ki vkljuฤuje tako temeljne nauke (tiste, ki se nanaลกajo na Absolutno oz. Resniฤnost), kot (vsaj pri nekaterih avtorjih) doloฤene izkustvene razseลพnosti (mistiko).
6 Za konstruktivista sicer obstaja ลกe ena logiฤno koherentna alternativa, ki se izogne redukcionistiฤni obravnavi religije: lahko namreฤ trdi, da so vsa izkustva (in poslediฤno vse doktrine) determinirana glede na druลพbene, kulturne in druge dejavnike, vendar pa so izkustva in doktrine zgolj ene tradicije (po vsej verjetnosti njegove lastne โ€“ in sicer zgolj v enem kulturno-jezikovnem miljeju) hkrati absolutno in univerzalno resniฤna, toda to nima veฤ niฤ opraviti s svetovnim etosom.
7 ยปKulturno pogojevanje, ki je potisnjeno do logiฤne skrajnosti, postane najprej kulturni subjektivizem, naposled pa se izteฤe v kulturni solipsizem. Naฤine in stopnjo, do katere lahko na medkulturen naฤin v resnici komuniciramo, razumevamo, in โ€“ da โ€“ celo izkuลกamo, dela nerazumljiveยซ (Smith 2015: 106).
8 Nadvse zanimivo epistemoloลกko vpraลกanje o intelektualnem zoru (Guรฉnon 2001a: 74, 96 et passim; 2001c) โ€“ ki je spriฤo teze o identiteti (ali, natanฤneje, nedvojnosti) subjekta in objekta bistveno manj ยปpredkantovskoยซ in naivno, kakor se sprva zdi (gl. npr. Guรฉnon 2001c: 92) โ€“ presega okvire priฤujoฤe naloge, tako da ga omenjamo samo zato, da poudarimo nediskurzivno (tj. nadracionalno in ne iracionalno) naravo metafizike kot philosophie perennis po Guรฉnonu. Nemalo nesporazumov, po katerih naj bi perenialisti zagovarjali neupraviฤeno ลกiroko pojmovno enotnost med razliฤnimi tradicijami, izhaja namreฤ ravno iz neupoลกtevanja same narave metafizike in njej ustrezne oblike spoznanja.
9 Besedi religija in tradicija v kontekstu te naloge uporabljamo kot sopomenki, v ฤemer sledimo Schuonu, medtem ko je Guรฉnon razlikoval med tradicijo, ki jo je enaฤil s philosophio perennis, in religijo, ki je lahko โ€“ a ne nujno โ€“ eksoteriฤni izraz tradicije. Religija je namreฤ izraz tradicije, kolikor njeno religare lahko razumemo kot povezovanje ฤloveka z Absolutnim, pri ฤemer obstajajo tudi oblike religije, katerih religare ne sega dlje od druลพbenih vezi (in ki so zato reducirane na goli formalizem oz. moralizem, ki nima niฤ opraviti s tradicijo) (Guรฉnon 2001a: 58โ€“69).
10 Ta teza se morda zdi nekoliko nenavadna v kontekstu vรฉlikih monoteistiฤnih religij (ฤeprav jo v bolj ali manj implicitni obliki najdemo denimo pri sv. Janezu od Kriลพa, Mojstru Eckhartu, hezihastiฤni tradiciji in raznih sufijskih avtorjih), a je bistveno manj presenetljiva v indijskih tradicijah, ลกe posebej v budizmu.
11 Vpraลกanje o neposrednosti tega izkustva je izjemno kontroverzno (npr. hezihastiฤna kontroverza v krลกฤanstvu ali spor med zagovorniki ๏ปฟwahdat al-wujลซd (ar. ยปenost bitiยซ) in wahdat ash-shuhลซd (ar. ยปenost priฤevanjaยซ) v islamu (gl. Siviฤ‡ 2018: 36
12 Oฤitek, da je perenializem (za razliko od Kรผngovega projekta) nujno v nasprotju z znanostjo, je utemeljen samo z ozirom na nekatere radikalnejลกe teze, ki jih najdemo pri Guรฉnonu (npr. Guรฉnon 2001b), in nikakor ne glede na perenializem v celoti. S Coomaraswamijevimi besedami: ยปznanost in religija nista nujno v nasprotju, obstaja le moลพnost zmede glede njunih podroฤij (…) ฤŒlovek je lahko naravoslovec in metafizik obenem; ni se treba izneveriti niti znanstveni objektivnosti na eni strani niti naฤelom na drugiยซ (Coomaraswamy 20015: 88).