Recenzija knjige “Znanost in sodobni svet”

Whitehead, Alfred North. 2023. Znanost in sodobni svet. Prevedel Sebastjan Vรถrรถs. Zaloลพba Univerze v Ljubljani. https://doi.org/10.4312/9789612970765.


Slovenski prevod dela Znanost in moderni svet Alfreda Northa Whiteheada, ki ga je opravil filozof Sebastjan Vรถrรถs in je marca letos izลกel pri Zaloลพbi Univerze v Ljubljani, prinaลกa dobrodoลกel sveลพ zrak v naลกe miselno ozraฤje. Dobrodoลกel je zato, ker vpliv znanosti na svet in naลกe ลพivljenje ni bil ลกe nikdar tako moฤan ter vseobsegajoฤ. Bliskovit razvoj tehnologije, s katero se z znanostjo vzajemno podลพigata, in svetovni dogodki, kot je bila epidemija, so demonstrirali, da znanost ni samo teoretiฤne, spoznavne relevance, nekaj, kar bi se smelo potuhniti v akademske slonokoลกฤe stolpe zunaj druลพbenega pregleda in nadzora, temveฤ v naลกih ลพivljenjih igra pomembno praktiฤno vlogo, saj prebarva ves naลก svetovni nazor. Whiteheadova analiza miselnega sloga in podobe sveta, ki jo znanost uvaja, pogosto, kot pravi sam, za ceno drugih zornih kotov, je zato vaลพna tako z vidika njene metodologije kot njenih antropoloลกkih in druลพbenih implikacij.

Prevod je dobrodoลกel tudi zato, ker nam lahko pomaga razrahljati staromodne filozofske struje, ki pri nas ลกe kar vztrajajo. Angleลกki matematik in filozof je bil namreฤ eden tistih svojeglavcev z zaฤetka dvajsetega stoletja, ki se niso pustili odnesti niti analitiฤnemu niti kontinentalnemu toku. ฤŒeprav ga ลกtevilni poznajo predvsem po njegovem zgodnjem matematiฤnem delu, zlasti po Principia Mathematica s slovitim Bertrandom Russllom, gre njegove najpomembnejลกe filozofske prispevke iskati v bolj metafiziฤno-epistemoloลกkih vodah, v katerih se precizna konceptualna analiza svobodno preliva s spekulativnimi hudourniki in pesniลกkimi pritoki.

Znanost in sodobni svet, ki je nastala v Whiteheadovi najplodovitejลกi harvardski fazi in je bila prviฤ izdana leta 1925, niha med pronicljivo zgodovino in filozofijo znanosti na eni strani in Whiteheadovo izvirno organicistiฤno metafiziko, ki se je naposled razvila v procesno filozofijo, na drugi. Zaฤne pri jonskih naravoslovcih in srednjeveลกkem intelektualizmu, vijoฤem se do renesanse, ki se z Galilejem vrne k ยปdejstvomยซ in poraja sodobno empiriฤno znanost. Od znanstvene revolucije nadaljuje pot do romantiฤnega upora, v katerem sta Wordsworth in Shelley vsak po svoje skuลกala rehabilitirati nasebno vrednost narave, vse do devetnajstega stoletja in obrata k fenomenu ลพivljenja, pa do zaฤetkov kvantne fizike, ki usodno zamaje newtonovski ideal znanosti in katere intuicije so Whiteheadovim v marsiฤem sorodne. V zakljuฤnih poglavjih se poda v filozofijo religije, v kateri s svojo metafiziko postavi nov okvir za teologijo, in nazadnje nakaลพe druลพbene implikacije svojih dognanj.

Naloga filozofije je po njegovem, da izpostavi, preuฤi in kritizira kljuฤne ideje, predpostavke in ยปabstrakcijeยซ, ki tvorijo podobo ali ยปkozmologijoยซ vseh teh dob, posebej naลกe, in se uteleลกajo v njihovih inลกtitucijah, saj ne nazadnje prav s tem znanosti omogoฤa napredek. ลฝe v predhodnih delih je s kritiฤno ostjo meril zlasti na materialistiฤni redukcionizem, prevladujoฤ v naravoslovju. S kompartmentalizacijo na (a) merljivi materialni in (b) kvalitativni fenomenalni svet, pri ฤemer gre levji deleลพ znanstvene pozornosti prvemu, se zaslepimo pred dinamiฤnimi pojavi, ki se upirajo taki ยปbifurkacijiยซ narave na dve loฤeni domeni dejstev, denimo pred ลพivljenjem ali ฤloveลกko zavestjo, ki ostaneta na nikogarลกnji zemlji vmes. Whitehead pot naprej vidi v razลกiritvi obuboลพanega izkustva, ki v svoji konkretnosti v osnovi zaobsega ves nabor raznoterih lastnosti predmetov, ki jih dojemamo kot celote, iz katerih ลกele naknadno abstrahiramo razloฤke, kot so primarne in sekundarne kvalitete.

V izogib taki razcepitvi in da bi utemeljil to enovito konkretnost narave, Whitehead vzporedno z zgodovinskim pregledom zasnuje samosvojo ontologijo, s katero ลพeli nadomestiti atomistiฤni materializem t. i. preprostih poloลพajev, v katerem glavno vlogo igrajo loฤene bitnosti, vsaka na svoji neodvisni ฤasovni in prostorski toฤki, doloฤeni le z zunanjimi zakonitostmi. Na njeno mesto postavi pojmovanje reฤi kot dogodkov oziroma procesov, ki se raztezajo skozi ฤas in prostor, prepletajoฤ se in sodoloฤujoฤ se z vsemi drugimi znotraj celot, ki jih doloฤajo prav tako, kot one doloฤajo njih. Organizmiฤnih entitet ne vidi samo pri ลพivih bitjih, marveฤ jih razลกiri celo na neorgansko naravo, tja do atomov.

Organizmiฤne entitete zdaj svoje vrednosti veฤ ne dobivajo le od zunaj, ampak jo s tem, ko iz samih sebe konstituirajo pogoje za svoj kontinuiran obstoj, vzpostavljajo same. Tako vrednost dobijo tudi njihovi gradniki, hkrati pa jo samim celotam dajejo ลกirลกe situacije, v katere so vpletene. Narava tako veฤ ni agregat slepih atomov, ki jih premetavajo mehaniฤni zakoni, ampak splet smotrnih, samovoljnih organizmov, naloga znanosti pa veฤ ne more biti preuฤevanje neodvisnih bitnosti in njim drugotnih zakonitosti, marveฤ razbiranje sodoloฤnih mreลพ iz sebe sodelujoฤih organizmov.

Ker se je njegova misel upirala tedanjim kategorijam, posebnega posluha za svoje zamisli v svojem ฤasu ni naลกel. Kljub temu je vplival na raznotere mislece in podroฤja, od Gillesa Deleuza in Bruna Latoura do Maurica Merleau-Pontyja in Isabelle Stengers, od filozofov znanosti do biologov, pomembno vlogo pa je odigral tudi znotraj tako imenovane procesne teologije. V zadnjih letih je opaziti pravcato renesanso mislecev, ki z njegovimi idejami skuลกajo odpreti slepe ulice znotraj kognitivne znanosti, biologije, teologije in fizike. Znanost in sodobni svet je pri tem obveljala kot izhodiลกฤe ลกtevilnih Whiteheadov idej, s katerim se je premaknil od bolj epistemoloลกkih vpraลกanj k metafiziฤnim, vendar so marsikatere tu ลกe nedodelane. Svojo ยปprocesno filozofijoยซ je dodobra izgotovil ลกele v zagonetni Process and Philosophy leta 1929.

V najboljลกih trenutkih je Whitehead hvaleลพno prevajalsko delo, polno ลพmohtnih citatov in brilijantnih analiz, v bolj spekulativnih delih pa ga zanaลกa v z idiosinkratiฤno terminologijo prepredene goลกฤave. Vรถrรถsev prevod kljub temu ohranja jasnost in zgledno angleลกฤino prenaลกa v naravno, sproลกฤeno slovenลกฤino, ki odraลพa tako nihanja kot igrivost izvirnika. Prav bi priลกel edino kakลกen slovarฤek whiteheadovskih izrazov.

Odliฤna je spremna beseda, ki sta jo priskrbela s Timotejem Prosenom, v kateri najprej postavita biografske mejnike in oฤrtata Whiteheadov opus, potem pa plastiฤno predstavita jedro njegove misli, s poudarkom na vidikih, ki jih obdela v priฤujoฤem delu. Dobrodoลกla bi bila krajลกa primerjava s sorodnimi misleci, ki bi nakazala stiฤiลกฤa, in opredelitev obzorja, v katerem je Whitehead relevanten danes. Prav tako bi lahko veฤ besed bilo namenjeno kritiฤnemu ovrednotenju in trenutnemu stanju whiteheadologije, zlasti v slovenskem prostoru, kjer v glavnem ลกe ni priลกel do besede.

A gotovo bo mu pri tem pomagal ravno izvrsten prevod, pri ฤemer gre pozdraviti ลกe odloฤitev, da se delo objavi tudi v prostodostopnem PDF formatu na spletni strani zaloลพbe. Tako bo Whitehead imel tudi pri nas priloลพnost, da ยปsnuje in podira stavbe duhaยซ (Whitehead 2023, 7).


Published:

in

,

Tags: