Uvod
Tekst je nastal kot refleksija na udeleลพbo pri projektu Glasba gre v svet, katerega namen je klasiฤno glasbo pribliลพati publikam, ki z njo po navadi niso v stiku. Tekom tedna je ansambel dveh mentorjev s ลกtudenti zaigral v centru IRIS – za slepe in slabovidne, centru Janeza Levca, Osnovni ลกoli Danile Kumar, domu starejลกih obฤanov Fuลพine ter v domu za brezdomce Misijonark ljubezni na Jeลพici. Projekt je bil podprt s strani Mestne obฤine Ljubljana, preko programa Mladi Zmaji.
Enkrat tekom tedna sem v beleลพko zapisal: โodmev pomnoลพi ฤloveลกko dejanje.โ
Besedilo
odmรจv -รฉva m (ศ แบนฬ)
1. ponovljeni glas, zvok, nastal zaradi odboja zvoฤnih valov: odmev se oddaljuje, zamira; sliลกati odmev; glasen odmev; odmev korakov, strelov, zvonov; mrtev, je ribiฤ ponovil kot odmev / knjiลพ. odmev se ลกe lovi med drevjem; samo odmev odgovarja njegovemu klicu; pren., knjiลพ. pesem mu je bila odmev iz dragih krajev[1]Slovar slovenskega knjiลพnega jezika, www.fran.si, dostop 31.05.2022.
Strokovno razloลพeno je odmev โponovljeni glas, zvok, nastal zaradi odboja zvoฤnih valovโ. Kar pa nas pri odmevu zares fascinira je ponavljanje, navidezna ponovitev, ki pa to pravzaprav nikoli ni – ne gre namreฤ za ponovitev, temveฤ za odboj. Potemtakem bi se verjetno lahko reklo, da zrcalo odmeva naลกo podobo โฆ Torej bi lahko rekli, da ogledalo odmeva svetlobo in odmev zrcali zvok? Razlika je zgolj v tem, da gre pri odmevu za zvoฤno, pri zrcalu pa svetlobno valovanje. A to nas pripelje do zakljuฤka – ne odmev, ne zrcaljenje ni enako tistemu kar odmeva, zrcali, izvoru valovanja, temveฤ je na nek naฤin njegova odslikava.
Odmev pa se ne zgodi zgolj v fiziฤnem smislu, kot je opisano v prejลกnjem odstavku, temveฤ tudi v metafiziฤnem. To lepo pokaลพe zadnja definicija citata iz slovarja slovenskega knjiลพnega jezika. Omenjena je pesem – pesem pa je vsaj โna videzโ zvoฤna, kar razloลพi zakaj je bila uporabljena metafora odmeva namesto zrcaljenja. Rahlo nenavadno bi bilo ฤe bi zapisali โpesem mu je bilo zrcaljenje iz dragih krajevโ. Vsekakor pa ne bi bilo napak, ฤe bi rekli: โpesem mu je bila podoba iz dragih krajevโ. Ampak ali ni odmev, le odmev podobe? Je lahko odmev tudi sam po sebi podoba? To je seveda mogoฤe – tako v fiziฤnem (pomislimo na โveฤnoโ zrcaljenje v dvigalu), kot v metafiziฤnem smislu (ponavljanje misli, besed in dejanj drugih ljudi kot da bi bile naลกe).
Velikokrat pa o odmevu ne razmiลกljamo kot o fenomenu ฤloveลกkih odnosov. Naลกe misli, besede, dejanja lahko odmevajo v drugih ljudeh in njihove v nas. Samo pomislimo na โodmevneโ besede, dogodke in dejanja naลกih ลพivljenj, ter iz pretekle in polpretekle ฤloveลกke zgodovine. Ta odmev pa se ne odbije od nam tujega povrลกja, nekje drugje, temveฤ od naลกe osebne ali medsebojne โnotranjostiโ.
Potemtakem obฤutek ni veฤ zgolj obฤutek odmeva, temveฤ tudi obฤutek resonance, gibanja skupaj z prvotno podobo – nismo veฤ odmevnik, temveฤ resonanฤno telo. In del tega telesa smo vsi skupaj in vsak zase. Lahko bi se reklo โtelo ฤloveลกtvaโ ali pa vsaj โtelo kultureโ, sigurno pa โฤloveลกko teloโ (v najลกirลกem individualnem smislu).
Igranje (morda bolje โraฤunanjeโ) z odmevom pa ni vedno nakljuฤno. So stvari, frekvence, za katere vemo (ฤutimo), da dobro resonirajo. Verjetno ni nakjuฤje, da so prav te visoko resonanฤne frekvence tiste, ki ljudi najbolj zanimajo in navduลกujejo. Pomislimo, ฤe poznamo koga, ki mu ob pogledu s kakลกnega visokogorskega vrha ne bi zastal dih – tako torej ni nakluฤje, da je planinstvo tako priljubljen ลกport. Pomislimo – poznamo ลกe kakลกno ฤloveลกko dejavnost, ki izhaja iz podobnih visokoresonanฤnih priprtljajev?
Zaradi dobesedne narave zvoka pa le redkokaj resonira bolj kot glasba. Tudi ฤe resonance ne vzamemo dobesedno – pri umetnosti velikokrat pride do neฤesa, kar lahko poimenujemo kot โduลกevno resoniranjeโ. Odgovor telesa na podobo lepote. ล e nikoli nisem spoznal osebe, ki bi ob โlepi glasbiโ (miลกljeno v najลกirลกem pomenu besedne zveze) ostala hladna – tudi ฤe z glasbo ni seznanjena.
Resonirati pa ni isto kot ne ostati hladen. Pri novem glasbenem inลกtrumentu velikokrat ni najbolj pomembno kako zveni ko ga kupimo, temveฤ kako bo zvenel, ko bo โuigranโ. To namiguje na dejstvo, da tudi telesa, ki so namenjena resoniranju zaradi takลกnih ali drugaฤnih razlogov niso vedno v optimalnem stanju resonacije. Potemtakem jih moramo vฤasih uigrati, jih seznaniti z izvajalcem in programom, jih โogretiโ. Potem pa pridemo do zrcaljenja – ali morda ลกe raje sonฤenja. ฤe sediลก โna soncuโ, boลก dobil โbarvoโ, hoฤeลก ali noฤeลก. In prav tako je tudi z glasbo in na ลกirลกe umetnostjo – ob njeni prisotnosti se preprosto sonฤimo, ogrevamo za osebno in medฤloveลกko resonanco.
Projekt Glasba gre v svet skrbi za razvoj mladih glasbenikov in jim omogoฤa nastope z uveljavljenim mentorjem. Nastopi imajo tudi druลพbeno noto, saj socialno ogroลพenim skupinam nudijo koncertno izkuลกnjo na najviลกjem nivoju, vendar v njihovih vsakdanjih in domaฤih prostorih. Cilj tovrstnih nastopov je, da se nevidna odrska pregrada pod teลพo najiskrenejลกih odzivov publike poruลกi in tako omogoฤi bolj pristen in oseben odnos med izvajalci in posluลกalci.
Intenzivne priprave in teden izobraลพevalnih nastopov vodi uveljavljen mentor, ki skupaj s ลกtudenti skozi teden nastopa. Njegova naloga je zasedbo pripraviti na celoveฤerni koncert, s katerim se projekt zakljuฤi. V vlogi mentorjev so se nam pridruลพili ลพe: koncertna mojstrica Orkestra Slovenske filharmonije Ana Dolลพan, docent za komorno glasbo na Akademiji za glasbo Nejc Mikoliฤ, solo violist orkestra SNG Maribor Roberto Papi ter namestnik solo violonฤelista Simfonikov RTV Slovenija Milan Hudnik. Avgusta 2024 bo projekt vodil soloviolist Kraljevega orkestra Concertgebouw Michael Gieler.
Redno organiziramo nastope za pomembne ustanove na podroฤju zdravstvenega varstva, izobraลพevanja, varstva otrok in otrok s posebnimi potrebami ter prestajanja zaporne kazni. Nastopili smo ลพe v UKC Ljubljana in UPK Polje. Skupine, ki s klasiฤno glasbo niso v rednem stiku, s kvalitetno izvedbo in domiselno predstavitvijo glasbenih del povezujemo z bogatim kulturnim izroฤilom. Nastopili smo ลพe na centeru IRIS za slepe in slabovidne, v Ljubljanskem in Koperskem zaporu, v mnogih domovih za starejลกe obฤane, vrtcih in ลกolah.
Enotedenski niz povezovalnih nastopov zakljuฤimo s koncertom v okviru priznanega festivala klasiฤne glasbe. Sodelovali smo ลพe s Kroparskim glasbenim abonmajem, Vranskimi poletnimi veฤeri, Klasiko na Vrhu in drugimi.
References
↑1 | Slovar slovenskega knjiลพnega jezika, www.fran.si, dostop 31.05.2022. |
---|