Uvod

Tekst je nastal kot refleksija na udeleลพbo pri projektu Glasba gre v svet, katerega namen je klasiฤno glasbo pribliลพati publikam, ki z njo po navadi niso v stiku. Tekom tedna je ansambel dveh mentorjev s ลกtudenti zaigral v centru IRIS – za slepe in slabovidne, centru Janeza Levca, Osnovni ลกoli Danile Kumar, domu starejลกih obฤanov Fuลพine ter v domu za brezdomce Misijonark ljubezni na Jeลพici. Projekt je bil podprt s strani Mestne obฤine Ljubljana, preko programa Mladi Zmaji. 

Enkrat tekom tedna sem v beleลพko zapisal: โ€œodmev pomnoลพi ฤloveลกko dejanje.โ€

Besedilo 

odmรจv -รฉva m (ศ… แบนฬ) 

1. ponovljeni glas, zvok, nastal zaradi odboja zvoฤnih valov: odmev se oddaljuje, zamira; sliลกati odmev; glasen odmev; odmev korakov, strelov, zvonov; mrtev, je ribiฤ ponovil kot odmev / knjiลพ. odmev se ลกe lovi med drevjem; samo odmev odgovarja njegovemu klicu; pren., knjiลพ. pesem mu je bila odmev iz dragih krajev[1]Slovar slovenskega knjiลพnega jezika, www.fran.si, dostop 31.05.2022.

Strokovno razloลพeno je odmev โ€œponovljeni glas, zvok, nastal zaradi odboja zvoฤnih valovโ€. Kar pa nas pri odmevu zares fascinira je ponavljanje, navidezna ponovitev, ki pa to pravzaprav nikoli ni – ne gre namreฤ za ponovitev, temveฤ za odboj. Potemtakem bi se verjetno lahko reklo, da zrcalo odmeva naลกo podobo โ€ฆ Torej bi lahko rekli, da ogledalo odmeva svetlobo in odmev zrcali zvok? Razlika je zgolj v tem, da gre pri odmevu za zvoฤno, pri zrcalu pa svetlobno valovanje. A to nas pripelje do zakljuฤka – ne odmev, ne zrcaljenje ni enako tistemu kar odmeva, zrcali, izvoru valovanja, temveฤ je na nek naฤin njegova odslikava. 

Odmev pa se ne zgodi zgolj v fiziฤnem smislu, kot je opisano v prejลกnjem odstavku, temveฤ tudi v metafiziฤnem. To lepo pokaลพe zadnja definicija citata iz slovarja slovenskega knjiลพnega jezika. Omenjena je pesem – pesem pa je vsaj โ€œna videzโ€ zvoฤna, kar razloลพi zakaj je bila uporabljena metafora odmeva namesto zrcaljenja. Rahlo nenavadno bi bilo ฤe bi zapisali โ€œpesem mu je bilo zrcaljenje iz dragih krajevโ€. Vsekakor pa ne bi bilo napak, ฤe bi rekli: โ€œpesem mu je bila podoba iz dragih krajevโ€. Ampak ali ni odmev, le odmev podobe? Je lahko odmev tudi sam po sebi podoba? To je seveda mogoฤe – tako v fiziฤnem (pomislimo na โ€œveฤnoโ€ zrcaljenje v dvigalu), kot v metafiziฤnem smislu (ponavljanje misli, besed in dejanj drugih ljudi kot da bi bile naลกe). 

Velikokrat pa o odmevu ne razmiลกljamo kot o fenomenu ฤloveลกkih odnosov. Naลกe misli, besede, dejanja lahko odmevajo v drugih ljudeh in njihove v nas. Samo pomislimo na โ€œodmevneโ€ besede, dogodke in dejanja naลกih ลพivljenj, ter iz pretekle in polpretekle ฤloveลกke zgodovine. Ta odmev pa se ne odbije od nam tujega povrลกja, nekje drugje, temveฤ od naลกe osebne ali medsebojne โ€œnotranjostiโ€. 

Potemtakem obฤutek ni veฤ zgolj obฤutek odmeva, temveฤ tudi obฤutek resonance, gibanja skupaj z prvotno podobo – nismo veฤ odmevnik, temveฤ resonanฤno telo. In del tega telesa smo vsi skupaj in vsak zase. Lahko bi se reklo โ€œtelo ฤloveลกtvaโ€ ali pa vsaj โ€œtelo kultureโ€, sigurno pa โ€œฤloveลกko teloโ€ (v najลกirลกem individualnem smislu). 

Igranje (morda bolje โ€œraฤunanjeโ€) z odmevom pa ni vedno nakljuฤno. So stvari, frekvence, za katere vemo (ฤutimo), da dobro resonirajo. Verjetno ni nakjuฤje, da so prav te visoko resonanฤne frekvence tiste, ki ljudi najbolj zanimajo in navduลกujejo. Pomislimo, ฤe poznamo koga, ki mu ob pogledu s kakลกnega visokogorskega vrha ne bi zastal dih – tako torej ni nakluฤje, da je planinstvo tako priljubljen ลกport. Pomislimo – poznamo ลกe kakลกno ฤloveลกko dejavnost, ki izhaja iz podobnih visokoresonanฤnih priprtljajev? 

Zaradi dobesedne narave zvoka pa le redkokaj resonira bolj kot glasba. Tudi ฤe resonance ne vzamemo dobesedno – pri umetnosti velikokrat pride do neฤesa, kar lahko poimenujemo kot โ€œduลกevno resoniranjeโ€. Odgovor telesa na podobo lepote. ล e nikoli nisem spoznal osebe, ki bi ob โ€œlepi glasbiโ€ (miลกljeno v najลกirลกem pomenu besedne zveze) ostala hladna – tudi ฤe z glasbo ni seznanjena. 

Resonirati pa ni isto kot ne ostati hladen. Pri novem glasbenem inลกtrumentu velikokrat ni najbolj pomembno kako zveni ko ga kupimo, temveฤ kako bo zvenel, ko bo โ€œuigranโ€. To namiguje na dejstvo, da tudi telesa, ki so namenjena resoniranju zaradi takลกnih ali drugaฤnih razlogov niso vedno v optimalnem stanju resonacije. Potemtakem jih moramo vฤasih uigrati, jih seznaniti z izvajalcem in programom, jih โ€œogretiโ€. Potem pa pridemo do zrcaljenja – ali morda ลกe raje sonฤenja. ฤŒe sediลก โ€œna soncuโ€, boลก dobil โ€œbarvoโ€, hoฤeลก ali noฤeลก. In prav tako je tudi z glasbo in na ลกirลกe umetnostjo – ob njeni prisotnosti se preprosto sonฤimo, ogrevamo za osebno in medฤloveลกko resonanco.


Projekt Glasba gre v svet skrbi za razvoj mladih glasbenikov in jim omogoฤa nastope z uveljavljenim mentorjem. Nastopi imajo tudi druลพbeno noto, saj socialno ogroลพenim skupinam nudijo koncertno izkuลกnjo na najviลกjem nivoju, vendar v njihovih vsakdanjih in domaฤih prostorih. Cilj tovrstnih nastopov je, da se nevidna odrska pregrada pod teลพo najiskrenejลกih odzivov publike poruลกi in tako omogoฤi bolj pristen in oseben odnos med izvajalci in posluลกalci.
Intenzivne priprave in teden izobraลพevalnih nastopov vodi uveljavljen mentor, ki skupaj s ลกtudenti skozi teden nastopa. Njegova naloga je zasedbo pripraviti na celoveฤerni koncert, s katerim se projekt zakljuฤi. V vlogi mentorjev so se nam pridruลพili ลพe: koncertna mojstrica Orkestra Slovenske filharmonije Ana Dolลพan, docent za komorno glasbo na Akademiji za glasbo Nejc Mikoliฤ, solo violist orkestra SNG Maribor Roberto Papi ter namestnik solo violonฤelista Simfonikov RTV Slovenija Milan Hudnik. Avgusta 2024 bo projekt vodil soloviolist Kraljevega orkestra Concertgebouw Michael Gieler.
Redno organiziramo nastope za pomembne ustanove na podroฤju zdravstvenega varstva, izobraลพevanja, varstva otrok in otrok s posebnimi potrebami ter prestajanja zaporne kazni. Nastopili smo ลพe v UKC Ljubljana in UPK Polje. Skupine, ki s klasiฤno glasbo niso v rednem stiku, s kvalitetno izvedbo in domiselno predstavitvijo glasbenih del povezujemo z bogatim kulturnim izroฤilom. Nastopili smo ลพe na centeru IRIS za slepe in slabovidne, v Ljubljanskem in Koperskem zaporu, v mnogih domovih za starejลกe obฤane, vrtcih in ลกolah.
Enotedenski niz povezovalnih nastopov zakljuฤimo s koncertom v okviru priznanega festivala klasiฤne glasbe. Sodelovali smo ลพe s Kroparskim glasbenim abonmajem, Vranskimi poletnimi veฤeri, Klasiko na Vrhu in drugimi.

References

References
1 Slovar slovenskega knjiลพnega jezika, www.fran.si, dostop 31.05.2022.

Published:

in

Tags: