Problem umestitve norm in ciljev v naravni svet

Uvod

V priฤujoฤem besedilu bom razpravljal o vpraลกanju, ali lahko norme in cilje obravnavamo kot naravne pojave, oziroma znaฤilnosti โ€“ vsaj doloฤenih aspektov โ€“ naravnega sveta. S tem se spuลกฤam v izjemno razvejano in kompleksno diskusijo, ki se odvija (vsaj) od revolucij v naravoslovni znanosti 17. stoletja in pionirjev moderne filozofije naprej. Seveda v tem kratkem besedilu ne morem nasloviti vseh pomembnejลกih nians tega problema, niti ne morem ยปdati besedeยซ vsem vidnejลกim udeleลพencem v s tem povezani stoletja trajajoฤi diskusiji. Moji tukajลกnji nameni so bolj skromni. Oprl se bom na pojme avtopoeze in adaptivnosti, kot jih razvije enaktivizem, in zagovarjal, da ta pojmovni okvir ponuja obetavna izhodiลกฤa, na podlagi katerih bi lahko upraviฤeno obravnavali norme in cilje kot aspekte naravnega sveta, ne da bi se morali pri tem odreฤi doloฤenim osnovnim izhodiลกฤem moderno-znanstvene koncepcije narave, na katera se bom, v skladu z (bolj ali manj) uveljavljeno terminologijo skliceval z izrazom mehanicizem.

Da pa bodo lahko moji argumenti bolj razumljivi in prepriฤljivi, jih bom vsaj provizoriฤno umestil v ลกirลกi kontekst polemik o mestu norm in ciljev v naravnem svetu. Kot prvo bom poskusil vsaj v grobem prikazati, od kod sploh izvira razลกirjeni dvom, da ciljev in norm ne moremo obravnavati kot aspektov naravnega sveta. Ta problem lahko namreฤ razumemo zgolj na ozadju specifiฤne moderno-znanstvene koncepcije narave, in njene โ€“ vsaj dozdevne โ€“ eliminacije pojmov norme in cilja iz naลกega razumevanja naravnega sveta. V prvem razdelku bom zato izpostavil nekaj relevantnih potez mehanicistiฤnegapristopa moderne naravoslovne znanosti. V poskusu pojasnitve osnovnega problema priฤujoฤega besedila bom moderni mehanicizem postavil v kontrast z Aristotelovo filozofijo, saj ta lahko sluลพi kot paradigmatiฤni primer pred-modernega razumevanja narave, ki pojmuje norme in cilje kot integralne aspekte naravnih pojavov, in ki nenazadnje ne vidi nobenega razloga za dvom v njihovo umeลกฤenost v naravni svet. Na podlagi tega kontrasta bom po eni strani lahko bolje ekspliciral, zakaj v moderno-znanstvenem razumevanju narave norme in cilji postanejo problematiฤni, in po drugi strani tudi to, kaj sploh izpade iz moderne koncepcije narave, torej na kaj toฤno se nanaลกam, ko v tem kontekstu govorim o normah in ciljih

V drugem razdelku bom prikazal doloฤene notranje tenzije in polemike modernega mehanicistiฤnega pristopa. Pri tem se bom osredotoฤal na domeno biologije, saj v tem kontekstu dileme moderne koncepcije norm in ciljev pridejo do izraza v najbolj ostri obliki. Za razliko od znanosti o neลพivi naravi, kjer odsotnost govora o normah in ciljih ni โ€“ ali pa je vsaj veliko manj โ€“ problematiฤna, je moderna biologija postavljena pred problem, kako uskladiti to, da (vsaj doloฤene) karakteristike organizmov brez teลพav pojasnjujemo v mehanicistiฤnih okvirjih, in to, da smo ลพiva bitja vendarle vajeni obravnavati kot da sledijo doloฤenim ciljem, in kot da posedujejo lastne norme, s katerimi vrednotijo svoje okolje, in opredeljujejo cilje svojega vedenja. Pri tem bom problematiziral v biologiji razลกirjen pojem teleonomije, s katerim se doloฤeni avtorji nanaลกajo aspekte ลพivih bitij, ki izgledajo kot da gre za normativno in ciljno usmerjeno vedenje, a to โ€“ po teh avtorjih โ€“ v resnici ni, saj ga lahko razloลพimo z istimi mehanicistiฤnimi okvirji, s katermimi pojasnjujemo neลพive pojave. Takลกna razreลกitev izpostavljene dileme v biologiji, kot bom pokazal, ni zadostna. Ne zadostuje pa zato, ker fiziฤnih struktur in dinamik organizmov dejansko ne moremo povsem pojasniti z istimi razlagalnimi principi, s katerimi pojasnjujemo strukture in dinamike neลพivih pojavov. ฤŒe ลพelimo normativni in ciljno usmerjeni aspekt organizmov pojasniti v mehanicistiฤnih okvirijih, moramo torej po mojem mnenju v okvire mehanicizma vpeljati doloฤene nove pojmovne resurse, ki nam omogoฤijo pojasniti kljuฤne specifike ลพivih bitij, ki slednje razlikujejo od neลพive narave.

V naslednjem razdelku bom predstavil predstavil pojem negativne povratne zanke, ki po mnenju doloฤenih pripadnikov (zgodnjega) kibernetskega gibanja omogoฤa toฤno to โ€“ omogoฤa torej mehanicistiฤno razlago specifik ลพivih bitij, spriฤo katerih slednjim upraviฤeno lahko pripiลกemo norme in ciljno usmerjenost. Izpostavljene ideje kibernetike po mojem mnenju predstavljajo korak v pravo smer, niso pa brez doloฤenih pomanjkljivosti. Te pomankljivosti pronicljivo izpostavi Hans Jonas, zato bom naslednji razdelek posvetil njegovi kritiki kibernetskega pristoma. V zadnjem razdelku pa bom predstavil ลกe enaktivistiฤne pojmovne inovacije in pokazal, da odprejo obetavno smer za razmiลกljanje o normah in ciljih v mehanicistiฤnih okvirjih, oziroma, da v tem pogledu vsaj napravijo pomemben korak naprej od (zgodnje) kibernetike.

Moderno in pred-moderno razumevanje narave

Kot reฤeno, bom zaฤel s pojasnitvijo, zakaj in v kakลกnem smislu se pojma norme in cilja zdita nekompatibilna z mehanicistiฤnim razumevanjem narave. Sam problem je seveda razviden mnogim. Kot nakaลพe Carl Sachs: ยปVzpon matematiฤno osnovane, mehanicistiฤne fizike v 17. stoletju je s svojo razlagalno uspeลกnostjo in svojim neznanskim dometom pri pojasnjevanju naravnih pojavov porajal vse veฤje dvome v to, ali imajo pojmi, kot so cilj, namera ali celo vrednost, legitimno mesto v znanstvenem razumevanju svetaยซ (Sachs 2023: 781). Mario De Caro in David Macarthur ubesedita ta problem na ลกe nekoliko ostrejลกi naฤin: ยปZnanost opisuje zgolj, kako stvari so, torej vzroฤna razmerja in regularnosti sveta, kakrลกen je ta v resnici. ฤŒe sprejmemo moderni znanstveni naturalizem in predpostavimo, da podaja pravilno in vseobsegajoฤo podobo sveta, potem v svetu ni nobenega prostora veฤ za [normativnost]ยซ (De Caro & Macarthur 2010: 1).

Zakaj toฤno se torej ยปvzroฤna razmerja in regularnosti svetaยซ, o katerih priฤa moderna znanost, zdijo kot nekaj, kar izkljuฤuje intrinziฤne norme, perspektive vrednotenja in ciljno usmerjenost naravnih pojavov? To bomo najlaลพje pojasnili, ฤe razlagalne okvire modernega naravoslovja, bolj specifiฤno, mehanicistiฤno koncepcijo kavzalnosti, na kateri gradi moderna znanost, zoperstavimo starejลกim koncepcijam narave in vloge kavzalnosti v naravnem svetu.

Zaฤnimo z grobim orisom pred-modernega razumevanja naravne kavzalnosti oziroma z orisom ene izmed takลกnih koncepcij, ki je v tukajลกnjem kontekstu ลกe posebej relevantna. Izpostavil bom Aristotelovo teorijo kavzalnosti, saj gre verjetno za najbolj znano in vplivno teleoloลกko teorijo naravnih pojavov, zaradi ฤesar tudi nekateri drugi avtorji uporabljajo Aristotela kot srediลกฤno referenco, v nasprotju s katero skuลกajo ponazoriti specifike modernega naravoslovja (Jonas 2001: 72; Koyre 1988: 8). Aristotel je dinamiko naravnih pojavov razlagal na podlagi svoje odmevne teorije ลกtirih vzrokov, tj. materialnega, formalnega, dejavnega in teleoloลกkega tipa vzroฤnosti (Aristotel 1999: 106). Na tej toฤki velja ลกe opozoriti,  da Aristotelov pojem teleologije vkljuฤuje tako normativnosti kot ciljno usmerjenost, in sicer โ€“ kot bo postalo razvidno v nadaljevanju โ€“  ravno v tistem smislu, ki nastopa kot jabolko spora v ลกtevilnih modernih polemikah o vlogi pojmov norme in cilja v mehanicizmu.

Kot vidimo, Aristotel teleologijo pojmuje kot enega izmed vzrokov, torej kot kljuฤni dejavnik v dinamiki naravnih procesov. Poglejmo si natanฤneje, kakลกno vlogo teleologija igra v Aristotelovem pojmovnem sistemu. Po Aristotelu omenjeni tipi vzroฤnosti ne delujejo vsak posamiฤ, temveฤ je vsak pojav v razliฤnih pogledih odvisen od vseh ลกtirih. Sam pojem vzroฤnosti, kot ga uporablja Aristotel, moramo razumeti drugaฤe od njegovega vsakdanjega sodobnega pomena. Vzroka tako ne smemo razumeti kot dogodka, ki izzove doloฤeno posledico, pri ฤemer vzrok in posledica oznaฤujeta dva razliฤna dogodka v ฤasovnem sosledju. Po Aristotelu je pomen pojma vzroฤnosti ลกirลกi: na podlagi vzrokov odgovarjamo na vpraลกanje, zakaj je doloฤen pojav takลกen, kot je, torej zakaj ima takลกne in takลกne znaฤilnosti in zakaj se bodisi spreminja bodisi miruje oziroma zakaj ostaja nespremenjen. Materialni vzrok se nanaลกa na gradnike doloฤenega pojava โ€“ je torej tisto, iz ฤesar je dani pojav sestavljen. Formalni vzrok se nanaลกa na specifiฤno strukturo oziroma ureditev gradnikov danega pojava, ki je znaฤilna za ta specifiฤni pojav kot celoto. Delujoฤi vzrok se nanaลกa na izvor sprememb oziroma gibanja danega pojava. Smotrni (oziroma teleoloลกki) vzrok pa se nanaลกa na intrinziฤni smoter oziroma ยปdobroยซ (torej nekakลกno intrinziฤno normo) doloฤenega pojava โ€“ na podlagi tega vzroka torej opredeljujemo, ฤemu oziroma zavoljo ฤesa je dani pojav takลกen, kot je (ibid.: 9).

Aristotel odnose med razliฤnimi vzroki pojasni na primeru bronastega kipa (ibid.: 106). ฤŒe je materialni vzrok kipa bron, je njegov dejavni vzrok kipar oziroma njegova veลกฤina oblikovanja in vlivanja kovine. Specifiฤna oblika, ki jo je kipar vtisnil svojemu delu, je njegov formalni vzrok. Smotrni vzrok kipa pa je tisto, kar je usmerjalo proces njegove izdelave od zaฤetka do konca in zavoljo ฤesar je konฤani kip takลกen, kot je. V tem primeru kot teleoloลกki vzrok nastopa norma, ki opredeljuje, kaj je dobro in kaj slabo umetniลกko delo oziroma po ฤem se dobro umetniลกko delo razlikuje od slabega (Broadie 2007: 93). Opisana logika ลกtirih vzrokov po Aristotelu ni ustrezna zgolj za razlago izdelave ฤloveลกkih artefaktov, temveฤ jo lahko apliciramo na vse naravne pojave oziroma vsaj tiste, ki jih lahko obravnavamo kot individualne entitete, kar poleg artefaktov vkljuฤuje tudi neลพive predmete, ลพiva bitja, ne nazadnje pa tudi na ฤloveลกke osebe.

Seveda se ti raznovrstni pojavi po Aristotelu medsebojno razlikujejo glede tega, kaj vse lahko tvori njihove distinktivne vzroke. V zvezi s tem je njegova teorija vzroฤnosti precej kompleksna, a se nam v tukajลกnjem kontekstu ni treba spuลกฤati v vse podrobnosti. Za naลกe namene je relevantna zgolj kljuฤna distinkcija, ki jo Aristotel potegne med ฤloveลกkimi artefakti in ลพivimi bitji. Ta naj bi imela svoj dejavni vzrok tako rekoฤ v samih sebi โ€“ ne potrebujejo torej nobenega zunanjega vpliva ali ยปgibalcaยซ, da bi delovali v skladu z lastnim intrinziฤnim smotrom (Aristotel 2004: 199). ลฝiva bitja so torej dejavni vzroki svojih lastnih smotrov, njihovi intrinziฤni smotri pa so tisto, kar usmerja njihovo delovanje in zaradi ฤesar so ลพiva bitja tudi sposobna delovati v skladu z lastnimi interesi (Aristotel 2002: 129). ฤŒe ลพiva bitja obravnavamo kot dejavni vzrok doloฤene spremembe v njihovi okolici โ€“ na primer, ฤe je plenilec vzrok smrti svojega plena โ€“ razlaga dejavnega vzroka predpostavlja teleoloลกko razlago. Razumeti moramo torej intrinziฤne smotre plenilca โ€“ na primer to, da potrebuje hrano za lastno preลพivetje โ€“, da bomo lahko razloลพili, zakaj in kako je uฤinkoval na svoj plen. Tako kot procesa izdelave bronastega kipa po Aristotelu ne moremo pojasniti brez vpeljave estetske norme, ki je vodila njegovo izdelavo, tako tudi vedenja ลพivega bitja ne moremo pojasniti brez sklicevanja na intrinziฤne norme danega organizma. Teleoloลกki vzrok ลพivih bitij je potemtakem tisto, na podlagi ฤesar lahko po Aristotelu (med drugim) razloลพimo ciljno usmerjeno vedenje organizmov, torej dejstvo, da so se ti sposobni izogibati groลพnjam in pridobivati to, kar je zanje koristno, vsaj v kolikor jim tega ne onemogoฤi kak zunanji dejavnik (ibid.: 131).

V nasprotju z orisano teleoloลกko koncepcijo narave lahko sedaj elucidiramo ลกe mehanicistiฤno koncepcije narave. Pojasnimo najprej, kaj toฤno je miลกljeno z mehanicizmom. Mehanizem, ki je odgovoren za dinamiko doloฤenega pojava, je, kot strnjeno obrazloลพi Stuart Glennan, ยปsistem [gradnikov tega pojava], katerih medsebojna interakcija je zasluลพna za vedenje [oziroma dinamiko] sistema kot celoteยซ (Glennan 2002: 344). Interakcija tovrstnih gradnikov pojava pa mora biti ยปopisljiva z invariantnimi generalizacijami o prenosih sprememb med posameznimi gradnikiยซ (ibid.), tj. generalizacijami o tem, kako vsak posamezen gradnik danega pojava vpliva (ali ne vpliva) na dinamiko sprememb vseh preostalih gradnikov. Da so generalizacije glede dinamike mehanizma invariantne, pomeni, da se bo delovanje mehanizma pod istimi pogoji, torej v isti konfiguraciji vseh njegovih gradnikov oziroma relevantnih znaฤilnosti v danem trenutku, vedno tudi ฤasovno odvijalo na enak naฤin.

ฤŒe strnem povedano โ€“ mehanicistiฤna razlaga temelji na (i) opredelitvi gradnikov danega sistema oziroma njihovih relevantnih lastnosti; (ii) opredelitvi njihove prostorske konfiguracije oziroma strukture opazovanega sistema kot celote; in (iii) opredelitvi invariantnih zakonitosti, ki usmerjajo proces medsebojnih izmenjav sprememb med gradniki oziroma spremenljivkami danega sistema, torej dinamike danega mehanizma.

Pri ponazoritvi mehanicistiฤne razlage naravnih pojavov se lahko opremo na vsesploลกno znani primer Newtonovih zakonov gibanja. Ti zakoni, formalizirani v obliki matematiฤnih enaฤb, opisujejo invariantna razmerja med maso, silami in pospeลกki teles v prostoru. Kavzalna razlaga gibanja teles v prostoru najprej zahteva, da opredelimo gradnike danega mehanizma, torej opazovana telesa in njihove relevantne lastnosti, v tem primeru lastnosti mase, poloลพaja in gibanja v prostoru. Newtonovi zakoni nam nadalje povedo, kako bo sprememba dane spremenljivke vplivala na vse druge skozi ฤas. ฤŒe torej vemo, kakลกne so lastnosti opazovanega sistema v danem trenutku, bomo na podlagi Newtonovih zakonov lahko napovedali, kako se bo stanje opazovanega sistema spreminjalo skozi ฤas. ฤŒe na primer vemo, kako so biljardne krogle razporejene na igralni mizi in s kakลกno silo je igralec sproลพil njihovo gibanje, bomo (vsaj v principu) lahko napovedali, kje se bodo krogle znaลกle v naslednjem trenutku. ฤŒe poznamo pozicijo, smer gibanja in maso nebesnih teles, bomo lahko (spet, vsaj v principu, saj natanฤna doloฤitev spremenljivk in raฤunanje njihovih sovisnosti presega naลกe zmoลพnosti) napovedali njihovo pozicijo v kateri koli toฤki v prihodnosti.

Newtonovska mehanika je dandanes, kot vemo, v doloฤenih pogledih preseลพena, v spet drugih ozirih pa znatno dodelana. Vendar pa so tudi teorije, ki so se do danaลกnjega dne izkazale za bolj empiriฤno podkrepljene in bolj fundamentalne, podobne Newtonovi, vsaj kar se tiฤe njihovega mehanicistiฤnega znaฤaja (Kauffman 2019: 1). Osnovni naฤin kavzalne razlage naravnih pojavov je torej vse od pionirjev moderne znanosti v 17. stoletju do danes ostal nespremenjen, kar je denimo razvidno iz Glennanove sodobne formulacije osnovnih principov mehanicistiฤne razlage naravnih pojavov.

Na tej toฤki se lahko vrnemo k izhodiลกฤnemu vpraลกanju: zakaj oziroma v kakลกnem smislu se zdijo pojmi norm, vrednosti in ciljev nekompatibilni z moderno naravoslovnoznanstveno koncepcijo sveta? Lahko bi rekli, da teleoloลกki vzrok, vsaj kot ga koncipira Aristotel, v mehanicistiฤnih okvirih preprosto izgubi svojo razlagalno vlogo. To postane razvidno, ฤe razliฤne aspekte mehanicistiฤne razlage reformuliramo z Aristotelovo terminologijo. Rekli smo, da mehanicistiฤna razlaga temelji na opredelitvi posameznih gradnikov mehanizma oziroma njihovih relevantnih lastnosti. Temu aspektu bi lahko rekli materialni vzrok. Nadalje smo rekli, da mehanicistiฤna razlaga zahteva opredelitev prostorske konfiguracije danega opazovanega sistema. Temu bi (vsaj v grobem) ustrezal Aristotelov pojem formalnega vzroka. Nazadnje pa mora mehanicistiฤna razlaga opredeliti ลกe zakonitosti dinamiฤnih interakcij med gradniki oziroma spremenljivkami danega sistema. V tej opredelitvi mehanizma je zajeto tisto, ฤemur Aristotel pravi dejavni vzrok. Z naลกtetimi opredelitvami danega pojava smo po mehanicizmu podali izฤrpno kavzalno razlago tega pojava. Vidimo torej, da teleoloลกki vzrok pri tem ne opravlja nobene posebne vloge. Zdi se, da pri razlagi danega mehanizma ni treba vpeljevati nobene posebne norme oziroma intrinziฤne perspektive vrednotenja, ki bi opredeljevala ยปdobroยซ tega mehanizma in v razmerju do katere bi ta mehanizem usmerjal svoje specifiฤno vedenje oziroma dinamiko. Ta dinamika danega mehanizma โ€“ tako procesi, ki se odvijajo v notranjosti danega sistema, kot procesi interakcije med opazovanim sistemom in njegovo okolico โ€“ so izฤrpno specificirani z njegovo strukturo, gradniki in invariantnimi zakonitostmi, ki vladajo njihovim medsebojnim interakcijam.

Teleologija in teleonomija v biologiji

ฤŒe je bilo spriฤo neizpodbitne razlagalne moฤi mehanicistiฤnega pristopa sklicevanje na teleoloลกko razlago od prvih prebojev modernega naravoslovja naprej poveฤini zlahka opuลกฤeno, pa je v tem oziru ostala vsaj ena domena naravnih pojavov problematiฤna, namreฤ domena ลพivih bitij, glede katere se vse do danes lomijo kopja med zagovorniki in kritiki mehanicizma. Teลพko bi zanikali, da se za ลพiva bitja vsaj zdi, kakor da posedujejo intrinziฤne smotre oziroma individualne perspektive vrednotenja ter da jih ti smotri tudi usmerjajo pri doseganju ciljev. Prevladujoฤa drลพa do tega problema, ki se je uveljavila v biologiji in filozofskih interpretacijah bioloลกkih dognanj, v veliki meri izvira iz Kantove filozofije. Kant je po eni strani zagovornik staliลกฤa, da je svet naravnih pojavov strukturiran kot mreลพa vzroฤno poslediฤnih odnosov, kakrลกne so formulirali Newton in njegovi nasledniki. Vse naravne pojave je torej po njegovem mnenju moลพno pojasniti z istimi mehanicistiฤnimi principi, kar implicira, da je teleoloลกko razlago vseh naravnih pojavov, tudi ลพivih bitij, moลพno v celoti odpisati na raฤun mehanicistiฤne (Weber & Varela 2002: 104). Po drugi strani pa Kant zelo resno vzame tudi fenomenoloลกko dejstvo, da se nam, kot smo rekli, za ลพiva bitja vsaj zdi, kakor da posedujejo intrinziฤne smotre, perspektive vrednotenja in cilje. Dejstvo, da se nam ลพiva bitja zdijo takลกna, pa je po Kantu prej nasledek narave naลกega lastnega izkustva kakor odraz dejanske narave ลพivih bitij (Lรถw 1980: 285). Teleoloลกki karakter ลพivih bitij je torej po Kantu zgolj interpretacija, ki jo ฤlovek projicira na te pojave, in ne intrinziฤna lastnost pojavov samih. Ali drugaฤe, po Kantu lahko o intrinziฤnih smotrih in ciljih ลพivih bitij govorimo zgolj ยปv navednicahยซ.

Kantovo staliลกฤe glede vpraลกanja, ali lahko organizmom legitimno pripiลกemo teleoloลกko naravo, je sicer globoko ambivalentno, saj moramo upoลกtevati, da po njegovem mnenju niti mehanicistiฤni zakoni niso znaฤilnosti sveta, kot ta obstaja neodvisno od ฤloveลกkega opazovalca, temveฤ jih gre razumeti kot konstitutivne dejavnike ฤloveลกkega izkustva samega. Vendar pa nianse Kantove epistemologije na tem mestu niso tako zelo bistvene, saj prevladujoฤe razumevanje razmerja med mehanicistiฤnimi zakoni in teleologijo, ki ga privzema moderni znanstveni naturalizem, ne izhaja toliko iz Kanta samega kot iz nekoliko poenostavljene oziroma popaฤene interpretacije njegove pozicije (Weber & Varela 2002: 100). Postkantovska biologija in filozofija biologije sta namreฤ veฤinoma privzemali mehanicistiฤno podobo sveta kot ontoloลกko dejstvo o svetu, kakrลกen obstaja sam po sebi, medtem ko so, kot izpostavita Varela in Weber, ยปobravnavali teleologijo kot predsodek [ang. bias], ki ga v opazovane pojave vnese opazovalecยซ (ibid.: 97). Avtorja poudarjata, da se takลกna pozicija nazorno odraลพa v pojmu teleonomije, ki se je uveljavil v danaลกnji evolucijski biologiji. Ta pojem se nanaลกa na pojave, ki so videti teleoloลกki, a v resnici to niso, torej pojave, ki jih lahko obravnavamo, kot da izpriฤujejo intrinziฤne cilje, a naj bi jih bilo v principu moลพno pojasniti zgolj z mehanicistiฤno razlago (ibid.).

To teleonomsko razumevanje ลพivih bitij je dobilo precejลกni zagon z uveljavitvijo Darwinove teorije evolucije, saj se pri slednji zdi, da uspeลกno dovrลกi mehanicistiฤno razlago tistih znaฤilnosti organizmov, ki nam dajejo vtis prisotnosti intrinziฤnih smotrov in ciljne usmerjenosti. Vedenjske kapacitete, za katere se zdi, da sluลพijo cilju preลพivetja in uspevanja danega organizma, se od Darwina naprej praviloma pojasnjujejo kot posledica evolucije, torej kot ยปstatistiฤni produkt naravne selekcijeยซ (ibid.: 98). Vedenje organizmov, ki se zdi usmerjeno k cilju preลพivetja in uspevanja tega organizma, naj bi z evolucijske perspektive pojasnili brez sklicevanja na te cilje same oziroma, natanฤneje, ne da bi morali smotre organizma postulirati kot kavzalni dejavnik, ki organizme vodi pri izvrลกevanju njihovih ciljev. Po zagovornikih teleonomske interpretacije darvinizma ciljno usmerjeno vedenje organizmov ne poteka zato, ker bi to bilo dobro ali smotrno za dane organizme same. Dejstvo, da vedenjske kapacitete danemu organizmu omogoฤajo preลพivetje, je posledica dolgega procesa eliminacije vseh tistih organizmov, ki niso imeli sposobnosti za preลพivetje in reprodukcijo. Zmoลพnost ciljno usmerjenega vedenja je torej po tem pogledu nasledek statistiฤne verjetnosti, da organizmi z ยปdobrimi in smotrnimiยซ znaฤilnostmi โ€“ za razliko od tistih organizmov, ki teh lastnosti nimajo โ€“ preลพivijo in prek reprodukcije posredujejo svoje znaฤilnosti naslednji generaciji. Po tem pogledu se organizem ne vede, kot se, zato, ker bi bilo to dobro za njegovo preลพivetje, temveฤ velja obratno: vedenjske kapacitete za preลพivetje ima zato, ker jih podeduje od organizmov, ki so jim te kapacitete sluฤajno omogoฤale preลพiveti. S tem pa naj bi Darwinova teorija razloลพila ne le, kako pride do ciljno usmerjenega vedenja na ravni ลพivih bitij, temveฤ tudi, zakaj se za to vedenje zdi, kakor da bi potekalo zavoljo intrinziฤnih smotrov danega organizma. Z Darwinom se je tako v biologiji razลกirilo prepriฤanje, da je mehanicizem zadal poslednji udarec pojmu teleologije.

Ta darvinistiฤno podprta teleonomska drลพa pa po zagovornikih enaktivizma ni zadovoljiva. Varela in Weber dokazujeta, da darvinistiฤna teorija evolucije in njene sodobne nadgradnje ne pojasnijo vsega, kar je nekoฤ sodilo v okvir teleoloลกkih razlag narave, in sicer ne pojasnijo samega srediลกฤnega predmeta teleoloลกkih razlag, namreฤ organizma kot takega (ibid.: 101). Nekoliko natanฤneje reฤeno, evolucijska perspektiva lahko ponuja zgolj razlago statistiฤne verjetnosti, da se v danih okolijskih pogojih razvije ta ali ona bioloลกka kapaciteta ciljno usmerjenega vedenja. Ne pojasni pa, kako individualni organizmi dejansko izvrลกujejo ciljno usmerjeno vedenje. ล e vedno umanjka torej ustrezna mehanicistiฤna razlaga, ki bi nadomestila teleoloลกko pri razlagi tega, kaj toฤno se dogaja na ravni individualnega organizma samega, ko ta deluje na naฤin, ki se zdi skladen s smotri preลพivetja in dobrobiti. Ta oฤitek teleonomskemu pristopu ลกe nekoliko bolj nadrobno artikulira Sachs:

Populacije organizmov se lahko razvijajo glede na pritiske [naravne] selekcije in zato lahko zgodovina evolucije tudi pojasni, zakaj so bile lastnosti z doloฤenimi teleoloลกkimi funkcijami selekcionirane na raฤun drugih. [โ€ฆ] Toda zgolj z vidika [naravne] selekcije ne moremo razloลพiti teh teleoloลกkih funkcij samih, saj princip naravne selekcije predpostavlja, da obstajajo organizmi, ki so zmoลพni ciljno usmerjenega delovanja in v razmerju do katerih so njihovi gradniki inteligibilni kot funkcije (Sachs 2023: 788).

Povedano drugaฤe, naravna selekcija lahko selekcionira med razliฤnimi teleoloลกko organiziranimi oblikami ลพivljenja, ne more pa jih ustvariti tako rekoฤ ex nihilo. To je tudi razlog, zakaj so od vseh naravnih pojavov zgolj organizmi dejansko podrejeni principom naravne selekcije in da neลพivi pojavi ne izkazujejo podobne evolucijske dinamike. Princip naravne selekcije torej predpostavlja obstoj ลพivih organizmov in kot tak ne more pojasniti njihovega izvora. Iz tega sledi, da, kar se tiฤe teleoloลกke strukture ลพivljenja, darvinistiฤno podprti teleonomski pristopi predpostavljajo to, kar ลพelijo pojasniti oziroma eliminirati, namreฤ da obstajajo organizmi, ki delujejo v skladu z zahtevami lastnega preลพivetja.

Vidimo, da teleoloลกke narave organizmov ne moremo preprosto odpisati kot laลพnega videza in da se ustrezna mehanicistiฤna razlaga ลกe vedno izmika vsaj evolucijski veji moderne biologije. Pa to pomeni, da mehanicistiฤni okviri kot taki ne zadostujejo za ustrezno pojmovanje intrinziฤnih norm in ciljne usmerjenosti ลพivih bitij? Po zagovornikih enaktivizma tak zakljuฤek ni potreben, vsaj v kolikor mehanicistiฤni pristop k razlagi ลพivih bitij dopolnimo z doloฤenimi niansami. Prvi kljuฤni korak v tej smeri so izvedli ลพe pripadniki kibernetskega miselnega gibanja (napr. Ross Ashby, Arturo Rosenblueth, Norbert Wiener in drugi), ki so v tem oziru na pomemben naฤin vplivali na enaktivizem (Di Paolo 2003; Di Paolo, Rohde & De Jaegher 2010; Varela 1986).

Kibernetika in teleoloลกki mehanizmi

Premik, ki je po pripadnikih kibernetiฤnega gibanja obetal integracijo teleologije s postnewtonovsko znanostjo o naravi, je temeljil na njihovih novih pojmovnih orodjih, ki so omogoฤala nove vrste razlage in interpretacije naravnih pojavov. Kljuฤnega pomena za tukajลกnji kontekst je eden izmed prelomnih konceptualnih premikov, vpeljanih s strani kibernetikov, namreฤ vpeljava pojma povratne zanke oziroma kroลพne kavzalnosti (Rosenblueth, Wiener & Bigelow 1943: 19). Teleologija โ€“ v polnem pomenu tega izraza โ€“ naj bi imela po mnenju kibernetikov svoje legitimno mesto v naravnem svetu, in sicer v obliki t. i. servomehanizmov ali, kot so jih drzno imenovali nekateri pripadniki kibernetiฤnega gibanja, teleoloลกkih mehanizmov (Frank 1948). Da pa bi lahko vsaj v grobem razumeli delovanje tovrstnih mehanizmov in njihovo relevantnost za naturalizacijo teleologije, moramo na kratko pojasniti, kaj je miลกljeno s pojmom povratne zanke oziroma, bolj specifiฤno, negativne povratne zanke, ki tvori princip delovanja servomehanizmov.

Ideja povratne zanke se nanaลกa na specifiฤni tip medsebojne interakcije med (vsaj) dvema entitetama, kjer prva na neki naฤin deluje na drugo, druga entiteta pa nato vzvratno deluje na prvo, pri ฤemer njeni uฤinki prvo entiteto spodbudijo, da znova deluje na drugo โ€“ in tako naprej. S tega vidika lahko razumemo, od kod izraz kroลพna kavzalnost; gre namreฤ za kroลพno razmerje medsebojne interakcije med dvema ali veฤ pojavi โ€“ kroลพno vsaj v tem smislu, da med ฤasovnim potekom interakcij entitete korigirajo delovanje druga druge.

Naj to sploลกno opredelitev pospremim z nekaj konkretnimi primeri specifiฤnih tipov povratnih zank. Kibernetiki razloฤujejo med dvema osnovnima tipoma povratne zanke, in sicer pozitivno in negativno. Pozitivne so tiste povratne zanke, pri katerih kroลพna dinamika med entitetami povzroฤi veฤje odstopanje celotnega sistema (medsebojno uฤinkujoฤih entitet) od njegovega izhodiลกฤnega stanja (Rosenblueth, Wiener & Bigelow 1943: 19). Nekaj takลกnega opaลพamo na primer pri vsem poznanem glasnem hreลกฤanju mikrofona, do katerega pride, ko mikrofon pribliลพamo ojaฤevalcu, ki predvaja signal iz tega mikrofona. Mikrofon prejme zvoฤne signale iz prostora, jih poลกlje ojaฤevalcu, ta signale spet ojaฤa in predvaja v glasnejลกi obliki, zvok gre nato spet skozi zvoฤnik, se znova ojaฤa โ€“ in tako naprej, dokler zvoฤnik ne dospe do maksimalne kapacitete glasnosti (ibid.).

Za negativne povratne zanke pa bi v doloฤenem smislu lahko rekli, da delujejo na nasproten naฤin, in sicer v tem smislu, da dinamika interakcije med entitetami minimizira odstopanja danega sistema od specifiฤnega ยปลพelenegaยซ stanja (ibid.). Tovrstno dinamiko lahko najlaลพje ponazorimo na primerih relativno preprostih servomehanizmov, kot sta denimo termostat ali samovodena raketa. Termostat je sestavljen iz mehanizma za vkljuฤevanje in izkljuฤevanje gretja; senzorja za zaznavanje temperature prostora, katerega toploto uravnava; in regulacijskega mehanizma, ki vkljuฤi in izkljuฤi gretje glede na dejansko temperaturo prostora. ฤŒe temperatura zdrkne pod ยปลพelenoยซ raven, bo regulacijski mehanizem vkljuฤil gretje, ko pa temperatura doseลพe ยปลพelenoยซ raven, bo mehanizem gretje izkljuฤil. Interakcijo med termostatom in prostorom, ki ga ogreva, lahko torej razumemo kot negativno povratno zanko, saj termostat aktivno ohranja doloฤene aspekte tega prostora (v tem primeru temperaturo) v razmeroma konstantnem stanju. Bolj natanฤno, termostat aktivno uravnava temperaturo prostora na podlagi ยปzaznanihยซ deviacij od ยปลพelenegaยซ stanja. Podobno dinamiko โ€“ v sicer precej drugaฤni obliki implementacije โ€“ lahko razberemo pri infrardeฤi vodeni raketi ali podobnih samovodenih projektilih. Tovrstni projektili ne potrebujejo pilota ali kakega zunanjega upravljavca, da bi jo usmerjal proti doloฤeni tarฤi, saj je opremljena s senzorjem infrardeฤe svetlobe, ki ji omogoฤa ยปzaznavanjeยซ toplote, in z regulacijskim mehanizmom, ki smer njenega leta korigira glede na odstopanja smeri v razmerju do tarฤe oziroma vira toplote. Takลกna raketa bo torej tako rekoฤ sama od sebe iskala najkrajลกo pot do doloฤenega cilja โ€“ v tem primeru do nesreฤne sovraลพne tarฤe (ibid.: 21). O negativni povratni zanki pa zopet lahko govorimo spriฤo aktivnega uravnavanja odstopanj โ€“ v tem primeru odstopanja smeri leta od lokacije tarฤe โ€“ kar raketi omogoฤa, da vzdrลพuje konstantno smer proti svojemu ยปciljuยซ, tudi ฤe se tarฤa premika.

Kot lahko opazimo iz zgornjega opisa servomehanizmov, se pri deskripciji tovrstnih pojavov tako rekoฤ sami od sebe vsiljujejo antropomorfni oziroma zoomorfni izrazi, kot sta denimo ยปnapredovanje proti ciljemยซali ยปuravnavanje ลพelenega stanjaยซ. Primer samovodene rakete je v tem kontekstu ลกe posebej poveden, saj nas lahko v doloฤenem oziru spominja na plenilca, ki zasleduje svoj plen. Naturalizacija teleologije, kot jo predlagajo kibernetiki, zato zahteva le ลกe preprost interpretativen korak. Po njihovem velja pri rabi tovrstnih izrazov preprosto odstraniti navednice. Razumeti jih gre torej ne kot priroฤne analogije, temveฤ v popolnoma dobesednem pomenu. Pojem ยปลพelenega stanjaยซ tako po njihovem mnenju ne pomeni niฤ drugega kot tisto stanje, kateremu se  mehanizem negativne povratne zanke bliลพa z uravnavanjem odstopanj, ยปciljยซ pa ni niฤ drugega od konฤnega stabilnega stanja, ki ga tak mehanizem doseลพe (ibid.: 24). ฤŒe se tovrstni izrazi zdijo antropomorfni ali zoomorfni, pa je to po njihovem zato, ker cilji in stremljenja, kakrลกne pripisujemo ลพivalim, drugim ljudem in ne nazadnje samim sebi, temeljijo na istem sploลกnem principu negativne povratne zanke, ki omogoฤa delovanje preprostih servomehanizmov (ibid.: 20). ลฝiva bitja, zlasti ljudje, kot kibernetiki seveda priznavajo, so sicer drastiฤno bolj kompleksni naravni pojavi od ฤloveลกkih artefaktov, kot sta termostat ali samovodeni projektil. Vendar pa imamo v vseh teh primerih opravka z bolj ali manj kompleksnimi implementacijami istega osnovnega principa delovanja โ€“ negativne povratne zanke. Ravno zato, kot izpostavljajo zagovorniki kibernetike, tudi dejansko opaลพamo doloฤene presunljive podobnosti med nekaterimi preprostimi servomehanizmi, ki jih izdela ฤlovek, in ลพivimi bitji โ€“ in ravno zato se pri opisovanju servomehanizmov tako rekoฤ sama od sebe vsiljuje teleoloลกka dikcija (ibid.).

Kibernetiฤni pristop k naturalizaciji teleologije lahko po mojem mnenju โ€“ in tudi po prepriฤanju zagovornikov enaktivizma (Barandiaran, Di Paolo & Rohde 2009; Di Paolo, Rohde & De Jaegher 2010; Varela 1986) โ€“ razumemo kot odloฤilni korak v pravo smer, ki pa โ€“ vsaj v formulaciji zgodnjih zagovornikov kibernetike, kot sem jo orisal zgoraj โ€“ ni brez problematiฤnih toฤk oziroma odprtih vpraลกanj. Naj najprej izpostavim nekaj moฤnih toฤk, ki jih lahko pripiลกemo kibernetiki. Ta nam omogoฤa, da govorimo o ciljih naravnih pojavov โ€“ ne zgolj o neฤem, kar ฤlovek (zmotno) interpretira kot cilj, temveฤ o ciljih v polnem pomenu โ€“ kot o neฤem, implementiranem v specifiฤnih oblikah mehanizmov. Ciljev nam pri tem ni treba vpeljevati kot posebnega dodatnega tipa vzroฤnosti ali neke posebne nefizikalne entitete. Ciljno usmerjenost lahko torej razumemo kot lastnost doloฤenih kompleksnih fizikalnih pojavov, organiziranih na specifiฤen naฤin. Z aristotelovsko terminologijo bi lahko rekli, da je teleoloลกki vzrok zgolj eden izmed moลพnih oblik formalnega vzroka. Tak naฤin naturalizacije teleologije privzame tudi enaktivizem. To, kar po enaktivizmu dela doloฤen pojav za ciljno usmerjen, je specifiฤna organizacija medsebojnih interakcij fizikalnih entitet (Barandiaran, Di Paolo & Rohde 2009: 372; Weber & Varela 2002: 115). Vendar pa je treba po enaktivizmu, v kolikor naj v naravni svet ustrezno umestimo teleoloลกki karakter ฤloveka in drugih ลพivih bitij, v kibernetska izhodiลกฤa vpeljati doloฤene dodatne nianse.

Jonasova kritika kibernetike

Pri naslovitvi pomanjkljivosti (zgodnje) kibernetike in iskanju ustreznejลกega naฤina naturalizacije teleologije se lahko opremo na Jonasovo kritiko kibernetskega pristopa. Jonas je pripravljen priznati, da kibernetika ponuja ustrezna pojmovna orodja za razumevanje mehanizmov, na osnovi katerih lahko prepoznamo, da naravni pojavi izvrลกujejo namere oziroma napredujejo k ciljem (Jonas 2001: 125). Vendar pa moramo po Jonasu biti pazljivejลกi pri opredelitvi tega, kdo te cilje izvrลกuje oziroma pri opredelitvi norme ali perspektive ovrednotenja, v razmerju do katerega je dano stanje opredeljeno kot cilj. Kibernetika po njegovem mnenju prenagljeno enaฤi izvrลกevanje in posedovanje cilja (ibid.: 122). Servomehanizmi, vzeti sami po sebi, zgolj uravnavajo svoje interakcije z okolico na naฤin, ki tendira k toฤno doloฤenemu stanju. ฤŒe naj temu stanju, h kateremu servomehanizem ยปstremiยซ, res reฤemo cilj, pa moramo po Jonasu nadalje pojasniti izvor norme, ki to toฤko opredeljuje kot cilj. V tem se skriva kljuฤna razlika med Aristotelovo in kibernetsko koncepcijo teleologije. Po Aristotelu, kot izpostavlja Jonas, bitje tendira k toฤno doloฤenemu stanju zato, ker je to stanje cilj tega bitja. Po kibernetiki pa lahko doloฤeno stanje interpretiramo kot cilj danega mehanizma zato, ker tendira k temu specifiฤnemu stanju (ibid.: 113). ฤŒlovek in druga ลพiva bitja po Jonasu posedujejo lastne intrinziฤne smotre. ฤŒesa podobnega pa za servomehanizme ne moremo trditi, saj ti zgolj izvrลกujejo cilje, katere jim je, kot lastnim artefaktom, dodelil ฤlovek. ฤŒlovek je ta, ki termostat nastavi na ลพeleno temperaturo oziroma temperaturo prostora presoja kot ustrezno ali neustrezno z vidika intrinziฤne norme lastne dobrobiti. Da bi lahko govorili o tem, ali je samovodena raketa zadela ali zgreลกila tarฤo oziroma da je zadela pravo ali napaฤno tarฤo, moramo prav tako vpeljati ฤloveลกko presojo. Servomehanizmom lahko torej, reฤeno s Kantom, pripiลกemo zgolj ekstrinziฤne smotre โ€“ gre skratka za sredstva izvrลกevanja intrinziฤnih smotrov ลพivih organizmov. 

Da bi pojasnil kljuฤno razliko med intrinziฤnimi smotri organizmov in ekstrinziฤnimi smotri servomehanizmov, Jonas predlaga, naj si zamislimo hipotetiฤen primer, v katerem komponento samovodene rakete, ki regulira odstopanje smeri leta od tarฤe, nadomestimo s ฤloveลกkim pilotom. ฤŒe bi tega pilota vpraลกali, zakaj raketo usmerja proti tarฤi, nam zagotovo ne bi odgovoril, da to poฤne preprosto zato, ker zaznava doloฤeno odstopanje med smerjo leta rakete in pozicijo tarฤe. To bi bil sicer lahko del njegovega odgovora, toda ฤe bi ga vpraลกali, zakaj mu je pomembno, da raketa leti ravno proti tej specifiฤni tarฤi oziroma zakaj je zadeti tarฤo cilj njegovega poฤetja, bi nam pilot po vsej verjetnosti povedal nekaj v smislu, da raketo vodi proti tarฤi bodisi ยปiz patriotske vneme, ali za ฤast in slavo, ali iz sovraลกtva in maลกฤevalnosti, ali [..] ker hoฤe izvrลกiti spektakularen samomorยซ (ibid.: 120). V vsakem primeru bi njegova teleoloลกka razlaga lastnega poฤetja zaobsegala nekaj veฤ od golih principov koordinacije motoriฤnih odzivov na dane ฤutne vtise.

Morda je videti, da Jonasova kritika kibernetiฤni pristop odpiลกe kot povsem zgreลกen oziroma kot prikrito obliko teleonomske pozicije. Toda njegova poanta je bolj niansirana. Jonas ne zanika, da je pojem negativne povratne zanke pomemben za razumevanje mesta teleologije v naravnem svetu, niti ne trdi, da servomehanizmov ne bomo naลกli na delu tudi v telesni konstituciji ลพivih bitij. Jonas priznava, da lahko senzorno-motoriฤne kapacitete pojmujemo kot nekakลกno kompleksno implementacijo negativne povratne zanke (ibid.: 125). Vztraja zgolj pri tem, da teleoloลกke narave ลพivega bitja ne moremo omejiti na golo delovanje servomehanizma, in sicer iz enakega razloga, zakaj ลพivega bitja ne moremo omejiti zgolj na skupek senzorno-motoriฤnih organov. 

Kaj toฤno pa naj bi bil ta ยปveฤยซ, torej tisti dodatni dejavnik, ki ga moramo upoลกtevati poleg organov senzorno-motoriฤne interakcije? Po Jonasu ta dodatni faktor najdemo v specifiฤi samo-proizvajajoฤi se naravi ลพivih bitij. Dejstvo, da imajo dogodki v svetu doloฤeno (normativno) vrednost za organizem, izvira iz tega, da organizem mora delovati na specifiฤen naฤin, v kolikor naj se sploh ohrani pri obstoju. ยปTeleologija nastopi pri bitju, katerega kontinuirani obstoj ni zagotovljen zgolj na podlagi gole inercije, ki pritiฤe [nespremenljivim] substancam, temveฤ se mora v obstoju neprestano vzdrลพevati z delovanjem, torej pri bitju, pri katerem je vpraลกanje biti ali ne biti vezano na vpraลกanje, ali je to, kar mora biti storjeno, uspeลกno izvedenoยซ (Jonas 1968: 243). To je po Jonasu tudi kljuฤna razlika med organizmi in servomehanizmi. Pri strojih oz. drugih ฤloveลกkih artefaktih ne moremo govoriti o ยปinstinktu samoohranitveยซ (Jonas 2001: 126). Servomehanizem lahko v danem trenutku deluje ali ne, stroj pa bo ne glede na to ลกe naprej obstajal (ibid.)

Kibernetsko razumevanje teleologije je torej po Jonasu nezadostno zato, ker pri razlagi ลพivega bitja upoลกteva samo motoriko in senzoriko, spregleda pa tisto, kar vzpostavlja dano normo, ki opredeljuje doloฤeno situacijo kot cilj, in tisto, kar usmerja naลกe vedenje pri zasledovanju danega cilja (ibid.).

Enaktivistiฤna naturalizacija norm in ciljev

Jonas je na osnovi zgoraj izpostavljenih razmislekov skeptiฤen, da je v mehanicistiฤnem registru v principu moลพno ustrezno karakterizirati normativni aspekt, ki organizem razlikuje od strojev (ibid.). Tu ne nameravam spodbijati protiargumentov, ki jih usmeri proti staliลกฤem (zgodnje faze) kibernetike, saj se mi zdijo vsekakor upoลกtevanja vredni. Izpostavil pa bi, da nam lahko  doloฤene enaktivistiฤne pojmovne inovacije โ€“ kot eksplicitno izpostavljajo nekateri zagovorniki enaktivizma (Di Paolo  2005: 431; Weber & Varela 2002: 114) โ€“ ponudijo moลพnost ustrezne naturalistiฤne obravnave toฤno tistih aspektov teleologije, ki so se v Jonasovem ฤasu lahko ลกe zdeli neumestljivi v mehanicistiฤni okvir.

V tem oziru sta kljuฤnega pomena dva enaktivistiฤna pojma, in sicer avtopoeza ter adaptivnost. Naj za zaฤetek v grobem oriลกem idejo avtopoeze. Ta pojem je bil v osnovi artikuliran kot odgovor na vpraลกanje kaj je ลพivljenje oz. natanฤneje, kaj je tista kljuฤna znaฤilnost, ki je skupna vsem ลพivim bitjem in ki jih opredeljuje kot ลพiva. Varela trdi, da lahko temeljno karakteristiko ลพivosti zaobjamemo s pojmom avtopoeze oziroma avtopoetske organizacije ลพivih organizmov (Varela 1979: 12). Pojem organizacije v tem kontekstu pomeni ureditev medsebojnih razmerij med posameznimi gradniki organizma, ki zaobsega tako njihovo prostorsko strukturo kot dinamiko njihovih medsebojnih interakcij. ลฝive organizme torej po Vareli odlikuje specifiฤna ureditev notranjih gradnikov in njihovih medsebojnih interakcij, in sicer ureditev, ki v doloฤenem smislu proizvaja samo sebe โ€“ tujko ยปavtopoezaยซ bi lahko namreฤ prevedli kot ยปsamo-proizvajanjeยซ. Kaj toฤno je miลกljeno s to nenavadno zveneฤo opredelitvijo? Poglejmo si osnovno opredelitev tega pojma:

Avtopoetski sistem je organiziran […] kot mreลพa procesov produkcij (oz. preobrazb in destrukcij), ki proizvaja svoje gradnike, ti gradniki pa (1) prek medsebojnih interakcij in preobrazb nenehno porajajo in vzdrลพujejo celotno mreลพo, ki jih je proizvedla; in (2) konstituirajo [to mreลพo] kot celovito, topoloลกko sklenjeno enoto v doloฤeni domeni (Varela 1979: 13). 

Varela torej trdi, da so ลพiva bitja organizirana kot celota, ki neprestano proizvaja oziroma tako ali drugaฤe deluje na svoje gradnike, s tem pa vzdrลพuje ravno ta specifiฤen tip mreลพe njihovih medsebojnih razmerij, ki je zmoลพen nadalje proizvajati svoje gradnike. V tem smislu gre torej za organizacijo, ki proizvaja samo sebe oziroma samo sebe aktivno vzdrลพuje v obstoju. Takลกno razumevanje ลพivih bitij temelji na opaลพanju, da so organizmi na ravni svojih partikularnih sestavnih delov deleลพni neprestanih sprememb in materialnih izmenjav z okolico. Koncept avtopoeze tako osvetli dejstvo, da ลพivi organizmi na povsem svojstven naฤin ohranjajo lastno identiteto skozi ฤas. Za razliko od neลพivih pojavov, ki lahko ohranjajo svoje strukturne znaฤilnosti skozi ฤas zgolj po zaslugi gole ยปinercijeยซ oziroma razmeroma statiฤne nespremenljivosti svojih gradnikov in njihovih medsebojnih razmerij, gradniki organizma tvorijo dinamiฤno mreลพo procesov notranjih procesov in interakcij z okoljem, ki omogoฤa aktivno kontinuiran obstoj njihove distinktivne organizacije.

Kot vidimo, se enaktivistiฤni pojem avtopoeze nanaลกa ravno na samo-proizvajajoฤo se naravo ลพivih bitij, neupoลกtevanje katere je Jonas oฤital kibernetiki. Zanimivo je izpostaviti tudi, da enaktivizem pritrjuje Jonasu glede tega, da normativnost in ciljna usmerjenost ลพivih bitij v zadnji instanci temelji na avtopoetski organizaciji, in da je ravno ta organizacija tisto, kar razloฤuje organizem od stroja.  Organizem โ€“ za razliko od stroja โ€“  po tem pogledu torej ima, oziroma vzpostavlja svoje lastne norme in cilje, zato ker mora delovati na specifiฤen naฤin, v kolikor naj se sploh ohrani v obstoju (Barandiaran, Di Paolo & Rohde 2009: 376).

Edino โ€“ za tukajnลกji kontekst relevantno โ€“ razhajanje med Jonasom in enaktivizmom pa je to, da po slednjem pogledu lahko samo-proizvajajoฤo se dinamiko ลพivih bitij pojasnimo v okvirih mehanicizma (Varela 1979: 13). Procesi interakcije gradnikov avtopoetskega sistema, ki tvorijo njegovo distinktivno organizacijo, so namreฤ po enaktivizmu podrejeni istemu tipu kavzalnosti, kakrลกno postulira naravoslovnoznanstvena teorija pri razlagi dinamike naravnih pojavov. Glede tega velja izpostaviti, da se enaktivizem pri formulaciji pojma avtopoeze opira na kibernetski pojem negativne povratne zanke, z dodatno kvalifikacijo, da gre pri avtopoetskih sistemih โ€“ za razliko od drugih tipov servomehanizmov โ€“ za sisteme, pri katerih je stanje, ki ga sistem regulira oziroma h kateremu tendira, ravno integriteta organizacije sistema samega (ibid.).  Domneva, da ลพiva bitja dejansko izkazujejo tovrstno organizacijo, pa je empiriฤna hipoteza, ki jo lahko potrdimo na ravni razmeroma standardnega (sistemsko) bioloลกkega prouฤevanja ลพivih bitij. V tem smislu je torej pojem avtopoeze po enaktivizmu povsem veljaven naravoslovnoznanstveni koncept.

Obregniti pa se velja ลกe ob morebiten pomislek glede pravkar povedanega. Lahko bi ugovarjali, da enaktivizem s pojmom avtopoeze razloลพi zgolj to, v kakลกnem smislu lahko trdimo, da organizmi (kot naravnim pojavi) imajo doloฤene norme in cilje, ne pojasni pa tudi osnovnih mehanizmov, prek katerih organizmi uveljavljajo svoje norme, oziroma prek katerih so sposobni slediti svojim ciljem. Sam menim, da enaktivizem poda prepriฤljiv odgovor โ€“ oziroma vsaj obetaven zasnutek moลพnega odgovora โ€“ tudi na to vpraลกanje. Da pa bi lahko naslovili ลกe aspekt uveljavljanja norm oziroma sledenja ciljem, moramo vpeljati ลกe pojem adaptivnosti.

Kot izpostavlja Di Paolo, sam pojem avtopoeze ne zadostuje za kavzalno razlago tega, kako organizmi dejansko usmerjajo svoje interakcije s svetom na naฤin, ki bi zagotovil pogoje njihovega preลพivetja. Di Paolo namreฤ dokazuje, da iz samega pojma avtopoeze (vsaj v njegovi najbolj shematiฤni formulaciji) lahko izpeljemo zgolj to, da se avtopoetski sistem tako ali drugaฤe mora biti sposoben uspeลกno odzivati na perturbacije iz okolja, ne moremo pa izpeljati niฤesar konkretnega glede tega, kako toฤno naj bi avtopoetski sistem to dejansko dosegal. Da bi lahko kavzalno pojasnili, kako poteka sam proces tvorjenja pomena โ€“ oziroma da bi si lahko vsaj zamislili, kakลกno obliko bi lahko privzel kavzalni potek tega procesa โ€“ je treba vpeljati dodatne, preciznejลกe pojmovne resurse. Di Paolo v tem duhu vpelje pojem adaptivnosti. Adaptivnost je opredeljena kot ยปzmoลพnost organizma za regulacijo samega sebe v razmerju do pogojev svoje viabilnostiยซ (Di Paolo 2005: 430). Ali bolj specifiฤno, organizem lahko oznaฤimo za adaptiven, v kolikor: (i) zaznava lastna notranja stanja (vsaj tista, ki so bistvena za njegovo preลพivetje) in je sposoben razlikovati med viabilnimi (tistimi, ki odraลพajo neokrnjeno organizacijo) in neviabilnimi stanji (tistimi, ki odraลพajo doloฤeno perturbacijo organizma, torej odstopanja od njegove distinktivne organizacije); (ii) koordinira svojo (senzorno-motoriฤno) interakcijo z okoljem tako, da selekcionira interakcije, ki ohranjajo njegova notranja stanja znotraj okvirov viabilnosti (ibid.: 438).

Ta โ€“ vsekakor zelo shematiฤna โ€“  opredelitev adaptivnosti zadostuje, da iz nje izpeljemo nekaj nasledkov, ki so relevantni za tukajลกnji kontekst. V tem pojmu lahko prepoznamo vsaj zametek odgovora na vpraลกanje, prek kakลกnih mehanizmov so ลพiva bitja zmoลพna  aktivnega  uveljavljanja svojih smotrov. Organizmi to dosegajo z zaznavanjem lastnih telesnih perturbacij, glede na katere poslediฤno formirajo ustrezne vedenjske vzorce. Iz pojma adaptivnosti pa lahko razberemo tudi to, v kakลกnem pogledu organizmi bistveno razlikujejo od strojev. ฤŒe na ravni ลพivih organizmov ลพe lahko govorimo o nekakลกni negativni povratni zanki, je ta nekoliko bolj kompleksna od tiste, ki jo implementirajo preprosti servomehanizmi, kot sta termostat ali samovodeni projektil. Omenjeni napravi regulirata ยปmotoriฤneยซ odzive glede na ยปsenzorneยซ signale iz okolja na naฤin, ki vzpostavi specifiฤni vzorec senzorno-motoriฤnih pogojenosti. Po drugi strani pa organizmi ne sledijo specifiฤnim, vnaprej vzpostavljenim principom senzorno-motoriฤne interakcije s svetom, ki bi tvorili toฤno doloฤene vzorce senzorno-motoriฤnih pogojenosti. Organizmi namreฤ aktivno modulirajo naฤine senzorno-motoriฤnih interakcij glede na njihovo uspeลกnost pri regulaciji notranjih stanj in poslediฤno neprestano vzpostavljajo vedno nove vzorce senzorno-motoriฤnih pogojenosti.

S pojmom adaptivnosti torej postane razvidna dodatna raven kompleksnosti, ki organizme razloฤuje od preprostih servomehanizmov. Ti vzdrลพujejo vnaprej doloฤen naฤin interakcije z okolico, organizmi pa vzdrลพujejo lastno organizacijo, pri ฤemer se posluลพujejo razliฤnih naฤinov interakcije z okolico in te naฤine aktivno modulirajo glede na to, ali so ustrezni ali neustrezni za vzdrลพevanje lastne organizacije. Ta uvid lahko naveลพemo nazaj na Jonasovo distinkcijo med izvrลกevanjem in posedovanjem cilja. Ta distinkcija se dobro pokriva z distinkcijo med servomehanizmi in avtopoetskimi sistemi. Prvi zgolj izvrลกujejo vnaprej doloฤen cilj, medtem ko organizmi imajo oziroma, bolje reฤeno, postavljajo cilje glede na lastne intrinziฤne smotre. Takลกno razumevanje organizmov nadalje premosti tudi zev, ki je po Jonasu ลกe vedno razdvajala kibernetsko in aristotelovsko koncepcijo teleologije, saj naj bi po prvem pristopu govorili o ciljih, zato ker dani mehanizmi tendirajo k toฤno doloฤenemu stanju, medtem ko lahko v prvem primeru govorimo o ciljih, zgolj v kolikor so izvrลกeni glede na doloฤen smoter. Enaktivistiฤne pojmovne inovacije nam torej omogoฤajo ravno to, da organizmom pripiลกemo smotre v tem polnem oziroma aristotelovskem pomenu. Organizmi po tem staliลกฤu tendirajo k doloฤenemu stanju zato, ker je to stanje opredeljeno kot smoter tega organizma. V zvezi s tem velja ลกe poudariti, da ta ยปzatoยซ lahko razumemo v kavzalnem smislu, ki je povsem kompatibilen z mehanicistiฤnim tipom razlaganja naravnih pojavov. To, kar opredeljuje dani smoter, je specifiฤna organizacija materialnih gradnikov danega organizma, porajanje ciljno usmerjenega vedenja pa je ravno specifiฤna dinamika, ki pritiฤe tej specifiฤni organizaciji.

Literatura

Aristotel (2002). Metafizika. Ljubljana: Zaloลพba ZRC.

Aristotel (2002). O duลกi. Ljubljana: Slovenska matica.

Aristotel (2004). Fizika, knjige 1, 2, 3, 4. Ljubljana: Slovenska matica.

Barandiaran, X., Di Paolo, E. & Rohde, M. (2009). ยปDefining agency: Individuality, normativity, asymmetry, and spatio-temporality in action.ยซ Adaptive Behavior 17 (5), 367โˆ’386.

De Caro, M. & Macarthur, D. (ur.) (2010). Naturalism and Normativity. Cambridge: Cambridge University Press.

Di Paolo, E. A. (2003). ยปOrganismically-inspired robotics: Homeostatic adaptation and natural teleology beyond the closed sensorimotor loop.ยซ V Dynamical Systems Approach to Embodiment and Sociality. (ur. Murase, K. & Asakura, T.) 19โ€“42. Adelaide: Advanced Knowledge International.

Di Paolo, E. A. (2005). Autopoiesis, Adaptivity, Teleolog Agency. Phenomenology and Cognitive Science. 4, 429โˆ’452.

Di Paolo, E. A., Rohde, M., & De Jaegher (2010) ยปHorizons for the Enactive Mind: Values, Social Interaction, and Play.ยซ V Enaction: Toward a New Paradigm for Cognitive Science  (ur. Stewart, J., Gapenne, O. & Di Paolo, E. A.) 33โˆ’88. Cambridge, M.: The MIT Press.  

Frank, L. K. (ur.) (1948). Teleological Mechanisms: Annals of the New York Academy of Sciences. New York: New York Academy of Sciences.

Glennan, S. (2002). ยปRethinking Mechanistic Explanation.ยซ Philosophy of Science 69(S3), 342โ€“353.

Jonas, H. (1992). Philosophische Untersuchungen und metaphysische Vermutungen. Leipzig: Insel.

Jonas, H. (2001). The Phenomenon of Life: Toward a Philosophical Biology. Evanston, I.: Northwestern University Press.

Kauffman, S. A. (2019). A World Beyond Physics: The Emergence and Evolution of Life. Oxford: Oxford University Press.

Koyre, A. (1988). Od sklenjenega sveta do neskonฤnega univerzuma. Ljubljana: Studia humanitatis.

Lรถw, R. (1980). Philosophie des Lebendigen: Der Begriff des Organischen bei Kant, sein Grund und seine Aktualitรคt. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Rosenblueth, A., Wiener, N., & Bigelow, J. (1943). Behavior, Purpose and Teleology. Philosophy of Science, 10(1), 18โ€“24.

Sachs, C. (2023). ยปNaturalized Teleology: Cybernetics, Organization, Purpose.ยซ Topoi 42 (3), 781โˆ’791.

Weber, A. & Varela, F. J. (2002). ยปLife after Kant: Natural purposes and the autopoietic foundations of biological individuality.ยซ Phenomenology and the Cognitive Sciences 1, 97โ€“125.

Varela, F. J. (1979). Principles of Biological Autonomy. New York: North Holland.

Varela, F. J. (1986). ยปSteps to a Cybernetics of Autonomy.ยซ V Power, Autonomy, Utopia: New Approaches to Complex Systems. (ur. Trappl, R.) 177โˆ’122. Boston, M.: Springer.


Published:

in

Tags: