Uvod
V priฤujoฤem besedilu bom razpravljal o vpraลกanju, ali lahko norme in cilje obravnavamo kot naravne pojave, oziroma znaฤilnosti โ vsaj doloฤenih aspektov โ naravnega sveta. S tem se spuลกฤam v izjemno razvejano in kompleksno diskusijo, ki se odvija (vsaj) od revolucij v naravoslovni znanosti 17. stoletja in pionirjev moderne filozofije naprej. Seveda v tem kratkem besedilu ne morem nasloviti vseh pomembnejลกih nians tega problema, niti ne morem ยปdati besedeยซ vsem vidnejลกim udeleลพencem v s tem povezani stoletja trajajoฤi diskusiji. Moji tukajลกnji nameni so bolj skromni. Oprl se bom na pojme avtopoeze in adaptivnosti, kot jih razvije enaktivizem, in zagovarjal, da ta pojmovni okvir ponuja obetavna izhodiลกฤa, na podlagi katerih bi lahko upraviฤeno obravnavali norme in cilje kot aspekte naravnega sveta, ne da bi se morali pri tem odreฤi doloฤenim osnovnim izhodiลกฤem moderno-znanstvene koncepcije narave, na katera se bom, v skladu z (bolj ali manj) uveljavljeno terminologijo skliceval z izrazom mehanicizem.
Da pa bodo lahko moji argumenti bolj razumljivi in prepriฤljivi, jih bom vsaj provizoriฤno umestil v ลกirลกi kontekst polemik o mestu norm in ciljev v naravnem svetu. Kot prvo bom poskusil vsaj v grobem prikazati, od kod sploh izvira razลกirjeni dvom, da ciljev in norm ne moremo obravnavati kot aspektov naravnega sveta. Ta problem lahko namreฤ razumemo zgolj na ozadju specifiฤne moderno-znanstvene koncepcije narave, in njene โ vsaj dozdevne โ eliminacije pojmov norme in cilja iz naลกega razumevanja naravnega sveta. V prvem razdelku bom zato izpostavil nekaj relevantnih potez mehanicistiฤnegapristopa moderne naravoslovne znanosti. V poskusu pojasnitve osnovnega problema priฤujoฤega besedila bom moderni mehanicizem postavil v kontrast z Aristotelovo filozofijo, saj ta lahko sluลพi kot paradigmatiฤni primer pred-modernega razumevanja narave, ki pojmuje norme in cilje kot integralne aspekte naravnih pojavov, in ki nenazadnje ne vidi nobenega razloga za dvom v njihovo umeลกฤenost v naravni svet. Na podlagi tega kontrasta bom po eni strani lahko bolje ekspliciral, zakaj v moderno-znanstvenem razumevanju narave norme in cilji postanejo problematiฤni, in po drugi strani tudi to, kaj sploh izpade iz moderne koncepcije narave, torej na kaj toฤno se nanaลกam, ko v tem kontekstu govorim o normah in ciljih.
V drugem razdelku bom prikazal doloฤene notranje tenzije in polemike modernega mehanicistiฤnega pristopa. Pri tem se bom osredotoฤal na domeno biologije, saj v tem kontekstu dileme moderne koncepcije norm in ciljev pridejo do izraza v najbolj ostri obliki. Za razliko od znanosti o neลพivi naravi, kjer odsotnost govora o normah in ciljih ni โ ali pa je vsaj veliko manj โ problematiฤna, je moderna biologija postavljena pred problem, kako uskladiti to, da (vsaj doloฤene) karakteristike organizmov brez teลพav pojasnjujemo v mehanicistiฤnih okvirjih, in to, da smo ลพiva bitja vendarle vajeni obravnavati kot da sledijo doloฤenim ciljem, in kot da posedujejo lastne norme, s katerimi vrednotijo svoje okolje, in opredeljujejo cilje svojega vedenja. Pri tem bom problematiziral v biologiji razลกirjen pojem teleonomije, s katerim se doloฤeni avtorji nanaลกajo aspekte ลพivih bitij, ki izgledajo kot da gre za normativno in ciljno usmerjeno vedenje, a to โ po teh avtorjih โ v resnici ni, saj ga lahko razloลพimo z istimi mehanicistiฤnimi okvirji, s katermimi pojasnjujemo neลพive pojave. Takลกna razreลกitev izpostavljene dileme v biologiji, kot bom pokazal, ni zadostna. Ne zadostuje pa zato, ker fiziฤnih struktur in dinamik organizmov dejansko ne moremo povsem pojasniti z istimi razlagalnimi principi, s katerimi pojasnjujemo strukture in dinamike neลพivih pojavov. ฤe ลพelimo normativni in ciljno usmerjeni aspekt organizmov pojasniti v mehanicistiฤnih okvirijih, moramo torej po mojem mnenju v okvire mehanicizma vpeljati doloฤene nove pojmovne resurse, ki nam omogoฤijo pojasniti kljuฤne specifike ลพivih bitij, ki slednje razlikujejo od neลพive narave.
V naslednjem razdelku bom predstavil predstavil pojem negativne povratne zanke, ki po mnenju doloฤenih pripadnikov (zgodnjega) kibernetskega gibanja omogoฤa toฤno to โ omogoฤa torej mehanicistiฤno razlago specifik ลพivih bitij, spriฤo katerih slednjim upraviฤeno lahko pripiลกemo norme in ciljno usmerjenost. Izpostavljene ideje kibernetike po mojem mnenju predstavljajo korak v pravo smer, niso pa brez doloฤenih pomanjkljivosti. Te pomankljivosti pronicljivo izpostavi Hans Jonas, zato bom naslednji razdelek posvetil njegovi kritiki kibernetskega pristoma. V zadnjem razdelku pa bom predstavil ลกe enaktivistiฤne pojmovne inovacije in pokazal, da odprejo obetavno smer za razmiลกljanje o normah in ciljih v mehanicistiฤnih okvirjih, oziroma, da v tem pogledu vsaj napravijo pomemben korak naprej od (zgodnje) kibernetike.
Moderno in pred-moderno razumevanje narave
Kot reฤeno, bom zaฤel s pojasnitvijo, zakaj in v kakลกnem smislu se pojma norme in cilja zdita nekompatibilna z mehanicistiฤnim razumevanjem narave. Sam problem je seveda razviden mnogim. Kot nakaลพe Carl Sachs: ยปVzpon matematiฤno osnovane, mehanicistiฤne fizike v 17. stoletju je s svojo razlagalno uspeลกnostjo in svojim neznanskim dometom pri pojasnjevanju naravnih pojavov porajal vse veฤje dvome v to, ali imajo pojmi, kot so cilj, namera ali celo vrednost, legitimno mesto v znanstvenem razumevanju svetaยซ (Sachs 2023: 781). Mario De Caro in David Macarthur ubesedita ta problem na ลกe nekoliko ostrejลกi naฤin: ยปZnanost opisuje zgolj, kako stvari so, torej vzroฤna razmerja in regularnosti sveta, kakrลกen je ta v resnici. ฤe sprejmemo moderni znanstveni naturalizem in predpostavimo, da podaja pravilno in vseobsegajoฤo podobo sveta, potem v svetu ni nobenega prostora veฤ za [normativnost]ยซ (De Caro & Macarthur 2010: 1).
Zakaj toฤno se torej ยปvzroฤna razmerja in regularnosti svetaยซ, o katerih priฤa moderna znanost, zdijo kot nekaj, kar izkljuฤuje intrinziฤne norme, perspektive vrednotenja in ciljno usmerjenost naravnih pojavov? To bomo najlaลพje pojasnili, ฤe razlagalne okvire modernega naravoslovja, bolj specifiฤno, mehanicistiฤno koncepcijo kavzalnosti, na kateri gradi moderna znanost, zoperstavimo starejลกim koncepcijam narave in vloge kavzalnosti v naravnem svetu.
Zaฤnimo z grobim orisom pred-modernega razumevanja naravne kavzalnosti oziroma z orisom ene izmed takลกnih koncepcij, ki je v tukajลกnjem kontekstu ลกe posebej relevantna. Izpostavil bom Aristotelovo teorijo kavzalnosti, saj gre verjetno za najbolj znano in vplivno teleoloลกko teorijo naravnih pojavov, zaradi ฤesar tudi nekateri drugi avtorji uporabljajo Aristotela kot srediลกฤno referenco, v nasprotju s katero skuลกajo ponazoriti specifike modernega naravoslovja (Jonas 2001: 72; Koyre 1988: 8). Aristotel je dinamiko naravnih pojavov razlagal na podlagi svoje odmevne teorije ลกtirih vzrokov, tj. materialnega, formalnega, dejavnega in teleoloลกkega tipa vzroฤnosti (Aristotel 1999: 106). Na tej toฤki velja ลกe opozoriti, da Aristotelov pojem teleologije vkljuฤuje tako normativnosti kot ciljno usmerjenost, in sicer โ kot bo postalo razvidno v nadaljevanju โ ravno v tistem smislu, ki nastopa kot jabolko spora v ลกtevilnih modernih polemikah o vlogi pojmov norme in cilja v mehanicizmu.
Kot vidimo, Aristotel teleologijo pojmuje kot enega izmed vzrokov, torej kot kljuฤni dejavnik v dinamiki naravnih procesov. Poglejmo si natanฤneje, kakลกno vlogo teleologija igra v Aristotelovem pojmovnem sistemu. Po Aristotelu omenjeni tipi vzroฤnosti ne delujejo vsak posamiฤ, temveฤ je vsak pojav v razliฤnih pogledih odvisen od vseh ลกtirih. Sam pojem vzroฤnosti, kot ga uporablja Aristotel, moramo razumeti drugaฤe od njegovega vsakdanjega sodobnega pomena. Vzroka tako ne smemo razumeti kot dogodka, ki izzove doloฤeno posledico, pri ฤemer vzrok in posledica oznaฤujeta dva razliฤna dogodka v ฤasovnem sosledju. Po Aristotelu je pomen pojma vzroฤnosti ลกirลกi: na podlagi vzrokov odgovarjamo na vpraลกanje, zakaj je doloฤen pojav takลกen, kot je, torej zakaj ima takลกne in takลกne znaฤilnosti in zakaj se bodisi spreminja bodisi miruje oziroma zakaj ostaja nespremenjen. Materialni vzrok se nanaลกa na gradnike doloฤenega pojava โ je torej tisto, iz ฤesar je dani pojav sestavljen. Formalni vzrok se nanaลกa na specifiฤno strukturo oziroma ureditev gradnikov danega pojava, ki je znaฤilna za ta specifiฤni pojav kot celoto. Delujoฤi vzrok se nanaลกa na izvor sprememb oziroma gibanja danega pojava. Smotrni (oziroma teleoloลกki) vzrok pa se nanaลกa na intrinziฤni smoter oziroma ยปdobroยซ (torej nekakลกno intrinziฤno normo) doloฤenega pojava โ na podlagi tega vzroka torej opredeljujemo, ฤemu oziroma zavoljo ฤesa je dani pojav takลกen, kot je (ibid.: 9).
Aristotel odnose med razliฤnimi vzroki pojasni na primeru bronastega kipa (ibid.: 106). ฤe je materialni vzrok kipa bron, je njegov dejavni vzrok kipar oziroma njegova veลกฤina oblikovanja in vlivanja kovine. Specifiฤna oblika, ki jo je kipar vtisnil svojemu delu, je njegov formalni vzrok. Smotrni vzrok kipa pa je tisto, kar je usmerjalo proces njegove izdelave od zaฤetka do konca in zavoljo ฤesar je konฤani kip takลกen, kot je. V tem primeru kot teleoloลกki vzrok nastopa norma, ki opredeljuje, kaj je dobro in kaj slabo umetniลกko delo oziroma po ฤem se dobro umetniลกko delo razlikuje od slabega (Broadie 2007: 93). Opisana logika ลกtirih vzrokov po Aristotelu ni ustrezna zgolj za razlago izdelave ฤloveลกkih artefaktov, temveฤ jo lahko apliciramo na vse naravne pojave oziroma vsaj tiste, ki jih lahko obravnavamo kot individualne entitete, kar poleg artefaktov vkljuฤuje tudi neลพive predmete, ลพiva bitja, ne nazadnje pa tudi na ฤloveลกke osebe.
Seveda se ti raznovrstni pojavi po Aristotelu medsebojno razlikujejo glede tega, kaj vse lahko tvori njihove distinktivne vzroke. V zvezi s tem je njegova teorija vzroฤnosti precej kompleksna, a se nam v tukajลกnjem kontekstu ni treba spuลกฤati v vse podrobnosti. Za naลกe namene je relevantna zgolj kljuฤna distinkcija, ki jo Aristotel potegne med ฤloveลกkimi artefakti in ลพivimi bitji. Ta naj bi imela svoj dejavni vzrok tako rekoฤ v samih sebi โ ne potrebujejo torej nobenega zunanjega vpliva ali ยปgibalcaยซ, da bi delovali v skladu z lastnim intrinziฤnim smotrom (Aristotel 2004: 199). ลฝiva bitja so torej dejavni vzroki svojih lastnih smotrov, njihovi intrinziฤni smotri pa so tisto, kar usmerja njihovo delovanje in zaradi ฤesar so ลพiva bitja tudi sposobna delovati v skladu z lastnimi interesi (Aristotel 2002: 129). ฤe ลพiva bitja obravnavamo kot dejavni vzrok doloฤene spremembe v njihovi okolici โ na primer, ฤe je plenilec vzrok smrti svojega plena โ razlaga dejavnega vzroka predpostavlja teleoloลกko razlago. Razumeti moramo torej intrinziฤne smotre plenilca โ na primer to, da potrebuje hrano za lastno preลพivetje โ, da bomo lahko razloลพili, zakaj in kako je uฤinkoval na svoj plen. Tako kot procesa izdelave bronastega kipa po Aristotelu ne moremo pojasniti brez vpeljave estetske norme, ki je vodila njegovo izdelavo, tako tudi vedenja ลพivega bitja ne moremo pojasniti brez sklicevanja na intrinziฤne norme danega organizma. Teleoloลกki vzrok ลพivih bitij je potemtakem tisto, na podlagi ฤesar lahko po Aristotelu (med drugim) razloลพimo ciljno usmerjeno vedenje organizmov, torej dejstvo, da so se ti sposobni izogibati groลพnjam in pridobivati to, kar je zanje koristno, vsaj v kolikor jim tega ne onemogoฤi kak zunanji dejavnik (ibid.: 131).
V nasprotju z orisano teleoloลกko koncepcijo narave lahko sedaj elucidiramo ลกe mehanicistiฤno koncepcije narave. Pojasnimo najprej, kaj toฤno je miลกljeno z mehanicizmom. Mehanizem, ki je odgovoren za dinamiko doloฤenega pojava, je, kot strnjeno obrazloลพi Stuart Glennan, ยปsistem [gradnikov tega pojava], katerih medsebojna interakcija je zasluลพna za vedenje [oziroma dinamiko] sistema kot celoteยซ (Glennan 2002: 344). Interakcija tovrstnih gradnikov pojava pa mora biti ยปopisljiva z invariantnimi generalizacijami o prenosih sprememb med posameznimi gradnikiยซ (ibid.), tj. generalizacijami o tem, kako vsak posamezen gradnik danega pojava vpliva (ali ne vpliva) na dinamiko sprememb vseh preostalih gradnikov. Da so generalizacije glede dinamike mehanizma invariantne, pomeni, da se bo delovanje mehanizma pod istimi pogoji, torej v isti konfiguraciji vseh njegovih gradnikov oziroma relevantnih znaฤilnosti v danem trenutku, vedno tudi ฤasovno odvijalo na enak naฤin.
ฤe strnem povedano โ mehanicistiฤna razlaga temelji na (i) opredelitvi gradnikov danega sistema oziroma njihovih relevantnih lastnosti; (ii) opredelitvi njihove prostorske konfiguracije oziroma strukture opazovanega sistema kot celote; in (iii) opredelitvi invariantnih zakonitosti, ki usmerjajo proces medsebojnih izmenjav sprememb med gradniki oziroma spremenljivkami danega sistema, torej dinamike danega mehanizma.
Pri ponazoritvi mehanicistiฤne razlage naravnih pojavov se lahko opremo na vsesploลกno znani primer Newtonovih zakonov gibanja. Ti zakoni, formalizirani v obliki matematiฤnih enaฤb, opisujejo invariantna razmerja med maso, silami in pospeลกki teles v prostoru. Kavzalna razlaga gibanja teles v prostoru najprej zahteva, da opredelimo gradnike danega mehanizma, torej opazovana telesa in njihove relevantne lastnosti, v tem primeru lastnosti mase, poloลพaja in gibanja v prostoru. Newtonovi zakoni nam nadalje povedo, kako bo sprememba dane spremenljivke vplivala na vse druge skozi ฤas. ฤe torej vemo, kakลกne so lastnosti opazovanega sistema v danem trenutku, bomo na podlagi Newtonovih zakonov lahko napovedali, kako se bo stanje opazovanega sistema spreminjalo skozi ฤas. ฤe na primer vemo, kako so biljardne krogle razporejene na igralni mizi in s kakลกno silo je igralec sproลพil njihovo gibanje, bomo (vsaj v principu) lahko napovedali, kje se bodo krogle znaลกle v naslednjem trenutku. ฤe poznamo pozicijo, smer gibanja in maso nebesnih teles, bomo lahko (spet, vsaj v principu, saj natanฤna doloฤitev spremenljivk in raฤunanje njihovih sovisnosti presega naลกe zmoลพnosti) napovedali njihovo pozicijo v kateri koli toฤki v prihodnosti.
Newtonovska mehanika je dandanes, kot vemo, v doloฤenih pogledih preseลพena, v spet drugih ozirih pa znatno dodelana. Vendar pa so tudi teorije, ki so se do danaลกnjega dne izkazale za bolj empiriฤno podkrepljene in bolj fundamentalne, podobne Newtonovi, vsaj kar se tiฤe njihovega mehanicistiฤnega znaฤaja (Kauffman 2019: 1). Osnovni naฤin kavzalne razlage naravnih pojavov je torej vse od pionirjev moderne znanosti v 17. stoletju do danes ostal nespremenjen, kar je denimo razvidno iz Glennanove sodobne formulacije osnovnih principov mehanicistiฤne razlage naravnih pojavov.
Na tej toฤki se lahko vrnemo k izhodiลกฤnemu vpraลกanju: zakaj oziroma v kakลกnem smislu se zdijo pojmi norm, vrednosti in ciljev nekompatibilni z moderno naravoslovnoznanstveno koncepcijo sveta? Lahko bi rekli, da teleoloลกki vzrok, vsaj kot ga koncipira Aristotel, v mehanicistiฤnih okvirih preprosto izgubi svojo razlagalno vlogo. To postane razvidno, ฤe razliฤne aspekte mehanicistiฤne razlage reformuliramo z Aristotelovo terminologijo. Rekli smo, da mehanicistiฤna razlaga temelji na opredelitvi posameznih gradnikov mehanizma oziroma njihovih relevantnih lastnosti. Temu aspektu bi lahko rekli materialni vzrok. Nadalje smo rekli, da mehanicistiฤna razlaga zahteva opredelitev prostorske konfiguracije danega opazovanega sistema. Temu bi (vsaj v grobem) ustrezal Aristotelov pojem formalnega vzroka. Nazadnje pa mora mehanicistiฤna razlaga opredeliti ลกe zakonitosti dinamiฤnih interakcij med gradniki oziroma spremenljivkami danega sistema. V tej opredelitvi mehanizma je zajeto tisto, ฤemur Aristotel pravi dejavni vzrok. Z naลกtetimi opredelitvami danega pojava smo po mehanicizmu podali izฤrpno kavzalno razlago tega pojava. Vidimo torej, da teleoloลกki vzrok pri tem ne opravlja nobene posebne vloge. Zdi se, da pri razlagi danega mehanizma ni treba vpeljevati nobene posebne norme oziroma intrinziฤne perspektive vrednotenja, ki bi opredeljevala ยปdobroยซ tega mehanizma in v razmerju do katere bi ta mehanizem usmerjal svoje specifiฤno vedenje oziroma dinamiko. Ta dinamika danega mehanizma โ tako procesi, ki se odvijajo v notranjosti danega sistema, kot procesi interakcije med opazovanim sistemom in njegovo okolico โ so izฤrpno specificirani z njegovo strukturo, gradniki in invariantnimi zakonitostmi, ki vladajo njihovim medsebojnim interakcijam.
Teleologija in teleonomija v biologiji
ฤe je bilo spriฤo neizpodbitne razlagalne moฤi mehanicistiฤnega pristopa sklicevanje na teleoloลกko razlago od prvih prebojev modernega naravoslovja naprej poveฤini zlahka opuลกฤeno, pa je v tem oziru ostala vsaj ena domena naravnih pojavov problematiฤna, namreฤ domena ลพivih bitij, glede katere se vse do danes lomijo kopja med zagovorniki in kritiki mehanicizma. Teลพko bi zanikali, da se za ลพiva bitja vsaj zdi, kakor da posedujejo intrinziฤne smotre oziroma individualne perspektive vrednotenja ter da jih ti smotri tudi usmerjajo pri doseganju ciljev. Prevladujoฤa drลพa do tega problema, ki se je uveljavila v biologiji in filozofskih interpretacijah bioloลกkih dognanj, v veliki meri izvira iz Kantove filozofije. Kant je po eni strani zagovornik staliลกฤa, da je svet naravnih pojavov strukturiran kot mreลพa vzroฤno poslediฤnih odnosov, kakrลกne so formulirali Newton in njegovi nasledniki. Vse naravne pojave je torej po njegovem mnenju moลพno pojasniti z istimi mehanicistiฤnimi principi, kar implicira, da je teleoloลกko razlago vseh naravnih pojavov, tudi ลพivih bitij, moลพno v celoti odpisati na raฤun mehanicistiฤne (Weber & Varela 2002: 104). Po drugi strani pa Kant zelo resno vzame tudi fenomenoloลกko dejstvo, da se nam, kot smo rekli, za ลพiva bitja vsaj zdi, kakor da posedujejo intrinziฤne smotre, perspektive vrednotenja in cilje. Dejstvo, da se nam ลพiva bitja zdijo takลกna, pa je po Kantu prej nasledek narave naลกega lastnega izkustva kakor odraz dejanske narave ลพivih bitij (Lรถw 1980: 285). Teleoloลกki karakter ลพivih bitij je torej po Kantu zgolj interpretacija, ki jo ฤlovek projicira na te pojave, in ne intrinziฤna lastnost pojavov samih. Ali drugaฤe, po Kantu lahko o intrinziฤnih smotrih in ciljih ลพivih bitij govorimo zgolj ยปv navednicahยซ.
Kantovo staliลกฤe glede vpraลกanja, ali lahko organizmom legitimno pripiลกemo teleoloลกko naravo, je sicer globoko ambivalentno, saj moramo upoลกtevati, da po njegovem mnenju niti mehanicistiฤni zakoni niso znaฤilnosti sveta, kot ta obstaja neodvisno od ฤloveลกkega opazovalca, temveฤ jih gre razumeti kot konstitutivne dejavnike ฤloveลกkega izkustva samega. Vendar pa nianse Kantove epistemologije na tem mestu niso tako zelo bistvene, saj prevladujoฤe razumevanje razmerja med mehanicistiฤnimi zakoni in teleologijo, ki ga privzema moderni znanstveni naturalizem, ne izhaja toliko iz Kanta samega kot iz nekoliko poenostavljene oziroma popaฤene interpretacije njegove pozicije (Weber & Varela 2002: 100). Postkantovska biologija in filozofija biologije sta namreฤ veฤinoma privzemali mehanicistiฤno podobo sveta kot ontoloลกko dejstvo o svetu, kakrลกen obstaja sam po sebi, medtem ko so, kot izpostavita Varela in Weber, ยปobravnavali teleologijo kot predsodek [ang. bias], ki ga v opazovane pojave vnese opazovalecยซ (ibid.: 97). Avtorja poudarjata, da se takลกna pozicija nazorno odraลพa v pojmu teleonomije, ki se je uveljavil v danaลกnji evolucijski biologiji. Ta pojem se nanaลกa na pojave, ki so videti teleoloลกki, a v resnici to niso, torej pojave, ki jih lahko obravnavamo, kot da izpriฤujejo intrinziฤne cilje, a naj bi jih bilo v principu moลพno pojasniti zgolj z mehanicistiฤno razlago (ibid.).
To teleonomsko razumevanje ลพivih bitij je dobilo precejลกni zagon z uveljavitvijo Darwinove teorije evolucije, saj se pri slednji zdi, da uspeลกno dovrลกi mehanicistiฤno razlago tistih znaฤilnosti organizmov, ki nam dajejo vtis prisotnosti intrinziฤnih smotrov in ciljne usmerjenosti. Vedenjske kapacitete, za katere se zdi, da sluลพijo cilju preลพivetja in uspevanja danega organizma, se od Darwina naprej praviloma pojasnjujejo kot posledica evolucije, torej kot ยปstatistiฤni produkt naravne selekcijeยซ (ibid.: 98). Vedenje organizmov, ki se zdi usmerjeno k cilju preลพivetja in uspevanja tega organizma, naj bi z evolucijske perspektive pojasnili brez sklicevanja na te cilje same oziroma, natanฤneje, ne da bi morali smotre organizma postulirati kot kavzalni dejavnik, ki organizme vodi pri izvrลกevanju njihovih ciljev. Po zagovornikih teleonomske interpretacije darvinizma ciljno usmerjeno vedenje organizmov ne poteka zato, ker bi to bilo dobro ali smotrno za dane organizme same. Dejstvo, da vedenjske kapacitete danemu organizmu omogoฤajo preลพivetje, je posledica dolgega procesa eliminacije vseh tistih organizmov, ki niso imeli sposobnosti za preลพivetje in reprodukcijo. Zmoลพnost ciljno usmerjenega vedenja je torej po tem pogledu nasledek statistiฤne verjetnosti, da organizmi z ยปdobrimi in smotrnimiยซ znaฤilnostmi โ za razliko od tistih organizmov, ki teh lastnosti nimajo โ preลพivijo in prek reprodukcije posredujejo svoje znaฤilnosti naslednji generaciji. Po tem pogledu se organizem ne vede, kot se, zato, ker bi bilo to dobro za njegovo preลพivetje, temveฤ velja obratno: vedenjske kapacitete za preลพivetje ima zato, ker jih podeduje od organizmov, ki so jim te kapacitete sluฤajno omogoฤale preลพiveti. S tem pa naj bi Darwinova teorija razloลพila ne le, kako pride do ciljno usmerjenega vedenja na ravni ลพivih bitij, temveฤ tudi, zakaj se za to vedenje zdi, kakor da bi potekalo zavoljo intrinziฤnih smotrov danega organizma. Z Darwinom se je tako v biologiji razลกirilo prepriฤanje, da je mehanicizem zadal poslednji udarec pojmu teleologije.
Ta darvinistiฤno podprta teleonomska drลพa pa po zagovornikih enaktivizma ni zadovoljiva. Varela in Weber dokazujeta, da darvinistiฤna teorija evolucije in njene sodobne nadgradnje ne pojasnijo vsega, kar je nekoฤ sodilo v okvir teleoloลกkih razlag narave, in sicer ne pojasnijo samega srediลกฤnega predmeta teleoloลกkih razlag, namreฤ organizma kot takega (ibid.: 101). Nekoliko natanฤneje reฤeno, evolucijska perspektiva lahko ponuja zgolj razlago statistiฤne verjetnosti, da se v danih okolijskih pogojih razvije ta ali ona bioloลกka kapaciteta ciljno usmerjenega vedenja. Ne pojasni pa, kako individualni organizmi dejansko izvrลกujejo ciljno usmerjeno vedenje. ล e vedno umanjka torej ustrezna mehanicistiฤna razlaga, ki bi nadomestila teleoloลกko pri razlagi tega, kaj toฤno se dogaja na ravni individualnega organizma samega, ko ta deluje na naฤin, ki se zdi skladen s smotri preลพivetja in dobrobiti. Ta oฤitek teleonomskemu pristopu ลกe nekoliko bolj nadrobno artikulira Sachs:
Populacije organizmov se lahko razvijajo glede na pritiske [naravne] selekcije in zato lahko zgodovina evolucije tudi pojasni, zakaj so bile lastnosti z doloฤenimi teleoloลกkimi funkcijami selekcionirane na raฤun drugih. [โฆ] Toda zgolj z vidika [naravne] selekcije ne moremo razloลพiti teh teleoloลกkih funkcij samih, saj princip naravne selekcije predpostavlja, da obstajajo organizmi, ki so zmoลพni ciljno usmerjenega delovanja in v razmerju do katerih so njihovi gradniki inteligibilni kot funkcije (Sachs 2023: 788).
Povedano drugaฤe, naravna selekcija lahko selekcionira med razliฤnimi teleoloลกko organiziranimi oblikami ลพivljenja, ne more pa jih ustvariti tako rekoฤ ex nihilo. To je tudi razlog, zakaj so od vseh naravnih pojavov zgolj organizmi dejansko podrejeni principom naravne selekcije in da neลพivi pojavi ne izkazujejo podobne evolucijske dinamike. Princip naravne selekcije torej predpostavlja obstoj ลพivih organizmov in kot tak ne more pojasniti njihovega izvora. Iz tega sledi, da, kar se tiฤe teleoloลกke strukture ลพivljenja, darvinistiฤno podprti teleonomski pristopi predpostavljajo to, kar ลพelijo pojasniti oziroma eliminirati, namreฤ da obstajajo organizmi, ki delujejo v skladu z zahtevami lastnega preลพivetja.
Vidimo, da teleoloลกke narave organizmov ne moremo preprosto odpisati kot laลพnega videza in da se ustrezna mehanicistiฤna razlaga ลกe vedno izmika vsaj evolucijski veji moderne biologije. Pa to pomeni, da mehanicistiฤni okviri kot taki ne zadostujejo za ustrezno pojmovanje intrinziฤnih norm in ciljne usmerjenosti ลพivih bitij? Po zagovornikih enaktivizma tak zakljuฤek ni potreben, vsaj v kolikor mehanicistiฤni pristop k razlagi ลพivih bitij dopolnimo z doloฤenimi niansami. Prvi kljuฤni korak v tej smeri so izvedli ลพe pripadniki kibernetskega miselnega gibanja (napr. Ross Ashby, Arturo Rosenblueth, Norbert Wiener in drugi), ki so v tem oziru na pomemben naฤin vplivali na enaktivizem (Di Paolo 2003; Di Paolo, Rohde & De Jaegher 2010; Varela 1986).
Kibernetika in teleoloลกki mehanizmi
Premik, ki je po pripadnikih kibernetiฤnega gibanja obetal integracijo teleologije s postnewtonovsko znanostjo o naravi, je temeljil na njihovih novih pojmovnih orodjih, ki so omogoฤala nove vrste razlage in interpretacije naravnih pojavov. Kljuฤnega pomena za tukajลกnji kontekst je eden izmed prelomnih konceptualnih premikov, vpeljanih s strani kibernetikov, namreฤ vpeljava pojma povratne zanke oziroma kroลพne kavzalnosti (Rosenblueth, Wiener & Bigelow 1943: 19). Teleologija โ v polnem pomenu tega izraza โ naj bi imela po mnenju kibernetikov svoje legitimno mesto v naravnem svetu, in sicer v obliki t. i. servomehanizmov ali, kot so jih drzno imenovali nekateri pripadniki kibernetiฤnega gibanja, teleoloลกkih mehanizmov (Frank 1948). Da pa bi lahko vsaj v grobem razumeli delovanje tovrstnih mehanizmov in njihovo relevantnost za naturalizacijo teleologije, moramo na kratko pojasniti, kaj je miลกljeno s pojmom povratne zanke oziroma, bolj specifiฤno, negativne povratne zanke, ki tvori princip delovanja servomehanizmov.
Ideja povratne zanke se nanaลกa na specifiฤni tip medsebojne interakcije med (vsaj) dvema entitetama, kjer prva na neki naฤin deluje na drugo, druga entiteta pa nato vzvratno deluje na prvo, pri ฤemer njeni uฤinki prvo entiteto spodbudijo, da znova deluje na drugo โ in tako naprej. S tega vidika lahko razumemo, od kod izraz kroลพna kavzalnost; gre namreฤ za kroลพno razmerje medsebojne interakcije med dvema ali veฤ pojavi โ kroลพno vsaj v tem smislu, da med ฤasovnim potekom interakcij entitete korigirajo delovanje druga druge.
Naj to sploลกno opredelitev pospremim z nekaj konkretnimi primeri specifiฤnih tipov povratnih zank. Kibernetiki razloฤujejo med dvema osnovnima tipoma povratne zanke, in sicer pozitivno in negativno. Pozitivne so tiste povratne zanke, pri katerih kroลพna dinamika med entitetami povzroฤi veฤje odstopanje celotnega sistema (medsebojno uฤinkujoฤih entitet) od njegovega izhodiลกฤnega stanja (Rosenblueth, Wiener & Bigelow 1943: 19). Nekaj takลกnega opaลพamo na primer pri vsem poznanem glasnem hreลกฤanju mikrofona, do katerega pride, ko mikrofon pribliลพamo ojaฤevalcu, ki predvaja signal iz tega mikrofona. Mikrofon prejme zvoฤne signale iz prostora, jih poลกlje ojaฤevalcu, ta signale spet ojaฤa in predvaja v glasnejลกi obliki, zvok gre nato spet skozi zvoฤnik, se znova ojaฤa โ in tako naprej, dokler zvoฤnik ne dospe do maksimalne kapacitete glasnosti (ibid.).
Za negativne povratne zanke pa bi v doloฤenem smislu lahko rekli, da delujejo na nasproten naฤin, in sicer v tem smislu, da dinamika interakcije med entitetami minimizira odstopanja danega sistema od specifiฤnega ยปลพelenegaยซ stanja (ibid.). Tovrstno dinamiko lahko najlaลพje ponazorimo na primerih relativno preprostih servomehanizmov, kot sta denimo termostat ali samovodena raketa. Termostat je sestavljen iz mehanizma za vkljuฤevanje in izkljuฤevanje gretja; senzorja za zaznavanje temperature prostora, katerega toploto uravnava; in regulacijskega mehanizma, ki vkljuฤi in izkljuฤi gretje glede na dejansko temperaturo prostora. ฤe temperatura zdrkne pod ยปลพelenoยซ raven, bo regulacijski mehanizem vkljuฤil gretje, ko pa temperatura doseลพe ยปลพelenoยซ raven, bo mehanizem gretje izkljuฤil. Interakcijo med termostatom in prostorom, ki ga ogreva, lahko torej razumemo kot negativno povratno zanko, saj termostat aktivno ohranja doloฤene aspekte tega prostora (v tem primeru temperaturo) v razmeroma konstantnem stanju. Bolj natanฤno, termostat aktivno uravnava temperaturo prostora na podlagi ยปzaznanihยซ deviacij od ยปลพelenegaยซ stanja. Podobno dinamiko โ v sicer precej drugaฤni obliki implementacije โ lahko razberemo pri infrardeฤi vodeni raketi ali podobnih samovodenih projektilih. Tovrstni projektili ne potrebujejo pilota ali kakega zunanjega upravljavca, da bi jo usmerjal proti doloฤeni tarฤi, saj je opremljena s senzorjem infrardeฤe svetlobe, ki ji omogoฤa ยปzaznavanjeยซ toplote, in z regulacijskim mehanizmom, ki smer njenega leta korigira glede na odstopanja smeri v razmerju do tarฤe oziroma vira toplote. Takลกna raketa bo torej tako rekoฤ sama od sebe iskala najkrajลกo pot do doloฤenega cilja โ v tem primeru do nesreฤne sovraลพne tarฤe (ibid.: 21). O negativni povratni zanki pa zopet lahko govorimo spriฤo aktivnega uravnavanja odstopanj โ v tem primeru odstopanja smeri leta od lokacije tarฤe โ kar raketi omogoฤa, da vzdrลพuje konstantno smer proti svojemu ยปciljuยซ, tudi ฤe se tarฤa premika.
Kot lahko opazimo iz zgornjega opisa servomehanizmov, se pri deskripciji tovrstnih pojavov tako rekoฤ sami od sebe vsiljujejo antropomorfni oziroma zoomorfni izrazi, kot sta denimo ยปnapredovanje proti ciljemยซali ยปuravnavanje ลพelenega stanjaยซ. Primer samovodene rakete je v tem kontekstu ลกe posebej poveden, saj nas lahko v doloฤenem oziru spominja na plenilca, ki zasleduje svoj plen. Naturalizacija teleologije, kot jo predlagajo kibernetiki, zato zahteva le ลกe preprost interpretativen korak. Po njihovem velja pri rabi tovrstnih izrazov preprosto odstraniti navednice. Razumeti jih gre torej ne kot priroฤne analogije, temveฤ v popolnoma dobesednem pomenu. Pojem ยปลพelenega stanjaยซ tako po njihovem mnenju ne pomeni niฤ drugega kot tisto stanje, kateremu se mehanizem negativne povratne zanke bliลพa z uravnavanjem odstopanj, ยปciljยซ pa ni niฤ drugega od konฤnega stabilnega stanja, ki ga tak mehanizem doseลพe (ibid.: 24). ฤe se tovrstni izrazi zdijo antropomorfni ali zoomorfni, pa je to po njihovem zato, ker cilji in stremljenja, kakrลกne pripisujemo ลพivalim, drugim ljudem in ne nazadnje samim sebi, temeljijo na istem sploลกnem principu negativne povratne zanke, ki omogoฤa delovanje preprostih servomehanizmov (ibid.: 20). ลฝiva bitja, zlasti ljudje, kot kibernetiki seveda priznavajo, so sicer drastiฤno bolj kompleksni naravni pojavi od ฤloveลกkih artefaktov, kot sta termostat ali samovodeni projektil. Vendar pa imamo v vseh teh primerih opravka z bolj ali manj kompleksnimi implementacijami istega osnovnega principa delovanja โ negativne povratne zanke. Ravno zato, kot izpostavljajo zagovorniki kibernetike, tudi dejansko opaลพamo doloฤene presunljive podobnosti med nekaterimi preprostimi servomehanizmi, ki jih izdela ฤlovek, in ลพivimi bitji โ in ravno zato se pri opisovanju servomehanizmov tako rekoฤ sama od sebe vsiljuje teleoloลกka dikcija (ibid.).
Kibernetiฤni pristop k naturalizaciji teleologije lahko po mojem mnenju โ in tudi po prepriฤanju zagovornikov enaktivizma (Barandiaran, Di Paolo & Rohde 2009; Di Paolo, Rohde & De Jaegher 2010; Varela 1986) โ razumemo kot odloฤilni korak v pravo smer, ki pa โ vsaj v formulaciji zgodnjih zagovornikov kibernetike, kot sem jo orisal zgoraj โ ni brez problematiฤnih toฤk oziroma odprtih vpraลกanj. Naj najprej izpostavim nekaj moฤnih toฤk, ki jih lahko pripiลกemo kibernetiki. Ta nam omogoฤa, da govorimo o ciljih naravnih pojavov โ ne zgolj o neฤem, kar ฤlovek (zmotno) interpretira kot cilj, temveฤ o ciljih v polnem pomenu โ kot o neฤem, implementiranem v specifiฤnih oblikah mehanizmov. Ciljev nam pri tem ni treba vpeljevati kot posebnega dodatnega tipa vzroฤnosti ali neke posebne nefizikalne entitete. Ciljno usmerjenost lahko torej razumemo kot lastnost doloฤenih kompleksnih fizikalnih pojavov, organiziranih na specifiฤen naฤin. Z aristotelovsko terminologijo bi lahko rekli, da je teleoloลกki vzrok zgolj eden izmed moลพnih oblik formalnega vzroka. Tak naฤin naturalizacije teleologije privzame tudi enaktivizem. To, kar po enaktivizmu dela doloฤen pojav za ciljno usmerjen, je specifiฤna organizacija medsebojnih interakcij fizikalnih entitet (Barandiaran, Di Paolo & Rohde 2009: 372; Weber & Varela 2002: 115). Vendar pa je treba po enaktivizmu, v kolikor naj v naravni svet ustrezno umestimo teleoloลกki karakter ฤloveka in drugih ลพivih bitij, v kibernetska izhodiลกฤa vpeljati doloฤene dodatne nianse.
Jonasova kritika kibernetike
Pri naslovitvi pomanjkljivosti (zgodnje) kibernetike in iskanju ustreznejลกega naฤina naturalizacije teleologije se lahko opremo na Jonasovo kritiko kibernetskega pristopa. Jonas je pripravljen priznati, da kibernetika ponuja ustrezna pojmovna orodja za razumevanje mehanizmov, na osnovi katerih lahko prepoznamo, da naravni pojavi izvrลกujejo namere oziroma napredujejo k ciljem (Jonas 2001: 125). Vendar pa moramo po Jonasu biti pazljivejลกi pri opredelitvi tega, kdo te cilje izvrลกuje oziroma pri opredelitvi norme ali perspektive ovrednotenja, v razmerju do katerega je dano stanje opredeljeno kot cilj. Kibernetika po njegovem mnenju prenagljeno enaฤi izvrลกevanje in posedovanje cilja (ibid.: 122). Servomehanizmi, vzeti sami po sebi, zgolj uravnavajo svoje interakcije z okolico na naฤin, ki tendira k toฤno doloฤenemu stanju. ฤe naj temu stanju, h kateremu servomehanizem ยปstremiยซ, res reฤemo cilj, pa moramo po Jonasu nadalje pojasniti izvor norme, ki to toฤko opredeljuje kot cilj. V tem se skriva kljuฤna razlika med Aristotelovo in kibernetsko koncepcijo teleologije. Po Aristotelu, kot izpostavlja Jonas, bitje tendira k toฤno doloฤenemu stanju zato, ker je to stanje cilj tega bitja. Po kibernetiki pa lahko doloฤeno stanje interpretiramo kot cilj danega mehanizma zato, ker tendira k temu specifiฤnemu stanju (ibid.: 113). ฤlovek in druga ลพiva bitja po Jonasu posedujejo lastne intrinziฤne smotre. ฤesa podobnega pa za servomehanizme ne moremo trditi, saj ti zgolj izvrลกujejo cilje, katere jim je, kot lastnim artefaktom, dodelil ฤlovek. ฤlovek je ta, ki termostat nastavi na ลพeleno temperaturo oziroma temperaturo prostora presoja kot ustrezno ali neustrezno z vidika intrinziฤne norme lastne dobrobiti. Da bi lahko govorili o tem, ali je samovodena raketa zadela ali zgreลกila tarฤo oziroma da je zadela pravo ali napaฤno tarฤo, moramo prav tako vpeljati ฤloveลกko presojo. Servomehanizmom lahko torej, reฤeno s Kantom, pripiลกemo zgolj ekstrinziฤne smotre โ gre skratka za sredstva izvrลกevanja intrinziฤnih smotrov ลพivih organizmov.
Da bi pojasnil kljuฤno razliko med intrinziฤnimi smotri organizmov in ekstrinziฤnimi smotri servomehanizmov, Jonas predlaga, naj si zamislimo hipotetiฤen primer, v katerem komponento samovodene rakete, ki regulira odstopanje smeri leta od tarฤe, nadomestimo s ฤloveลกkim pilotom. ฤe bi tega pilota vpraลกali, zakaj raketo usmerja proti tarฤi, nam zagotovo ne bi odgovoril, da to poฤne preprosto zato, ker zaznava doloฤeno odstopanje med smerjo leta rakete in pozicijo tarฤe. To bi bil sicer lahko del njegovega odgovora, toda ฤe bi ga vpraลกali, zakaj mu je pomembno, da raketa leti ravno proti tej specifiฤni tarฤi oziroma zakaj je zadeti tarฤo cilj njegovega poฤetja, bi nam pilot po vsej verjetnosti povedal nekaj v smislu, da raketo vodi proti tarฤi bodisi ยปiz patriotske vneme, ali za ฤast in slavo, ali iz sovraลกtva in maลกฤevalnosti, ali [..] ker hoฤe izvrลกiti spektakularen samomorยซ (ibid.: 120). V vsakem primeru bi njegova teleoloลกka razlaga lastnega poฤetja zaobsegala nekaj veฤ od golih principov koordinacije motoriฤnih odzivov na dane ฤutne vtise.
Morda je videti, da Jonasova kritika kibernetiฤni pristop odpiลกe kot povsem zgreลกen oziroma kot prikrito obliko teleonomske pozicije. Toda njegova poanta je bolj niansirana. Jonas ne zanika, da je pojem negativne povratne zanke pomemben za razumevanje mesta teleologije v naravnem svetu, niti ne trdi, da servomehanizmov ne bomo naลกli na delu tudi v telesni konstituciji ลพivih bitij. Jonas priznava, da lahko senzorno-motoriฤne kapacitete pojmujemo kot nekakลกno kompleksno implementacijo negativne povratne zanke (ibid.: 125). Vztraja zgolj pri tem, da teleoloลกke narave ลพivega bitja ne moremo omejiti na golo delovanje servomehanizma, in sicer iz enakega razloga, zakaj ลพivega bitja ne moremo omejiti zgolj na skupek senzorno-motoriฤnih organov.
Kaj toฤno pa naj bi bil ta ยปveฤยซ, torej tisti dodatni dejavnik, ki ga moramo upoลกtevati poleg organov senzorno-motoriฤne interakcije? Po Jonasu ta dodatni faktor najdemo v specifiฤi samo-proizvajajoฤi se naravi ลพivih bitij. Dejstvo, da imajo dogodki v svetu doloฤeno (normativno) vrednost za organizem, izvira iz tega, da organizem mora delovati na specifiฤen naฤin, v kolikor naj se sploh ohrani pri obstoju. ยปTeleologija nastopi pri bitju, katerega kontinuirani obstoj ni zagotovljen zgolj na podlagi gole inercije, ki pritiฤe [nespremenljivim] substancam, temveฤ se mora v obstoju neprestano vzdrลพevati z delovanjem, torej pri bitju, pri katerem je vpraลกanje biti ali ne biti vezano na vpraลกanje, ali je to, kar mora biti storjeno, uspeลกno izvedenoยซ (Jonas 1968: 243). To je po Jonasu tudi kljuฤna razlika med organizmi in servomehanizmi. Pri strojih oz. drugih ฤloveลกkih artefaktih ne moremo govoriti o ยปinstinktu samoohranitveยซ (Jonas 2001: 126). Servomehanizem lahko v danem trenutku deluje ali ne, stroj pa bo ne glede na to ลกe naprej obstajal (ibid.)
Kibernetsko razumevanje teleologije je torej po Jonasu nezadostno zato, ker pri razlagi ลพivega bitja upoลกteva samo motoriko in senzoriko, spregleda pa tisto, kar vzpostavlja dano normo, ki opredeljuje doloฤeno situacijo kot cilj, in tisto, kar usmerja naลกe vedenje pri zasledovanju danega cilja (ibid.).
Enaktivistiฤna naturalizacija norm in ciljev
Jonas je na osnovi zgoraj izpostavljenih razmislekov skeptiฤen, da je v mehanicistiฤnem registru v principu moลพno ustrezno karakterizirati normativni aspekt, ki organizem razlikuje od strojev (ibid.). Tu ne nameravam spodbijati protiargumentov, ki jih usmeri proti staliลกฤem (zgodnje faze) kibernetike, saj se mi zdijo vsekakor upoลกtevanja vredni. Izpostavil pa bi, da nam lahko doloฤene enaktivistiฤne pojmovne inovacije โ kot eksplicitno izpostavljajo nekateri zagovorniki enaktivizma (Di Paolo 2005: 431; Weber & Varela 2002: 114) โ ponudijo moลพnost ustrezne naturalistiฤne obravnave toฤno tistih aspektov teleologije, ki so se v Jonasovem ฤasu lahko ลกe zdeli neumestljivi v mehanicistiฤni okvir.
V tem oziru sta kljuฤnega pomena dva enaktivistiฤna pojma, in sicer avtopoeza ter adaptivnost. Naj za zaฤetek v grobem oriลกem idejo avtopoeze. Ta pojem je bil v osnovi artikuliran kot odgovor na vpraลกanje kaj je ลพivljenje oz. natanฤneje, kaj je tista kljuฤna znaฤilnost, ki je skupna vsem ลพivim bitjem in ki jih opredeljuje kot ลพiva. Varela trdi, da lahko temeljno karakteristiko ลพivosti zaobjamemo s pojmom avtopoeze oziroma avtopoetske organizacije ลพivih organizmov (Varela 1979: 12). Pojem organizacije v tem kontekstu pomeni ureditev medsebojnih razmerij med posameznimi gradniki organizma, ki zaobsega tako njihovo prostorsko strukturo kot dinamiko njihovih medsebojnih interakcij. ลฝive organizme torej po Vareli odlikuje specifiฤna ureditev notranjih gradnikov in njihovih medsebojnih interakcij, in sicer ureditev, ki v doloฤenem smislu proizvaja samo sebe โ tujko ยปavtopoezaยซ bi lahko namreฤ prevedli kot ยปsamo-proizvajanjeยซ. Kaj toฤno je miลกljeno s to nenavadno zveneฤo opredelitvijo? Poglejmo si osnovno opredelitev tega pojma:
Avtopoetski sistem je organiziran […] kot mreลพa procesov produkcij (oz. preobrazb in destrukcij), ki proizvaja svoje gradnike, ti gradniki pa (1) prek medsebojnih interakcij in preobrazb nenehno porajajo in vzdrลพujejo celotno mreลพo, ki jih je proizvedla; in (2) konstituirajo [to mreลพo] kot celovito, topoloลกko sklenjeno enoto v doloฤeni domeni (Varela 1979: 13).
Varela torej trdi, da so ลพiva bitja organizirana kot celota, ki neprestano proizvaja oziroma tako ali drugaฤe deluje na svoje gradnike, s tem pa vzdrลพuje ravno ta specifiฤen tip mreลพe njihovih medsebojnih razmerij, ki je zmoลพen nadalje proizvajati svoje gradnike. V tem smislu gre torej za organizacijo, ki proizvaja samo sebe oziroma samo sebe aktivno vzdrลพuje v obstoju. Takลกno razumevanje ลพivih bitij temelji na opaลพanju, da so organizmi na ravni svojih partikularnih sestavnih delov deleลพni neprestanih sprememb in materialnih izmenjav z okolico. Koncept avtopoeze tako osvetli dejstvo, da ลพivi organizmi na povsem svojstven naฤin ohranjajo lastno identiteto skozi ฤas. Za razliko od neลพivih pojavov, ki lahko ohranjajo svoje strukturne znaฤilnosti skozi ฤas zgolj po zaslugi gole ยปinercijeยซ oziroma razmeroma statiฤne nespremenljivosti svojih gradnikov in njihovih medsebojnih razmerij, gradniki organizma tvorijo dinamiฤno mreลพo procesov notranjih procesov in interakcij z okoljem, ki omogoฤa aktivno kontinuiran obstoj njihove distinktivne organizacije.
Kot vidimo, se enaktivistiฤni pojem avtopoeze nanaลกa ravno na samo-proizvajajoฤo se naravo ลพivih bitij, neupoลกtevanje katere je Jonas oฤital kibernetiki. Zanimivo je izpostaviti tudi, da enaktivizem pritrjuje Jonasu glede tega, da normativnost in ciljna usmerjenost ลพivih bitij v zadnji instanci temelji na avtopoetski organizaciji, in da je ravno ta organizacija tisto, kar razloฤuje organizem od stroja. Organizem โ za razliko od stroja โ po tem pogledu torej ima, oziroma vzpostavlja svoje lastne norme in cilje, zato ker mora delovati na specifiฤen naฤin, v kolikor naj se sploh ohrani v obstoju (Barandiaran, Di Paolo & Rohde 2009: 376).
Edino โ za tukajnลกji kontekst relevantno โ razhajanje med Jonasom in enaktivizmom pa je to, da po slednjem pogledu lahko samo-proizvajajoฤo se dinamiko ลพivih bitij pojasnimo v okvirih mehanicizma (Varela 1979: 13). Procesi interakcije gradnikov avtopoetskega sistema, ki tvorijo njegovo distinktivno organizacijo, so namreฤ po enaktivizmu podrejeni istemu tipu kavzalnosti, kakrลกno postulira naravoslovnoznanstvena teorija pri razlagi dinamike naravnih pojavov. Glede tega velja izpostaviti, da se enaktivizem pri formulaciji pojma avtopoeze opira na kibernetski pojem negativne povratne zanke, z dodatno kvalifikacijo, da gre pri avtopoetskih sistemih โ za razliko od drugih tipov servomehanizmov โ za sisteme, pri katerih je stanje, ki ga sistem regulira oziroma h kateremu tendira, ravno integriteta organizacije sistema samega (ibid.). Domneva, da ลพiva bitja dejansko izkazujejo tovrstno organizacijo, pa je empiriฤna hipoteza, ki jo lahko potrdimo na ravni razmeroma standardnega (sistemsko) bioloลกkega prouฤevanja ลพivih bitij. V tem smislu je torej pojem avtopoeze po enaktivizmu povsem veljaven naravoslovnoznanstveni koncept.
Obregniti pa se velja ลกe ob morebiten pomislek glede pravkar povedanega. Lahko bi ugovarjali, da enaktivizem s pojmom avtopoeze razloลพi zgolj to, v kakลกnem smislu lahko trdimo, da organizmi (kot naravnim pojavi) imajo doloฤene norme in cilje, ne pojasni pa tudi osnovnih mehanizmov, prek katerih organizmi uveljavljajo svoje norme, oziroma prek katerih so sposobni slediti svojim ciljem. Sam menim, da enaktivizem poda prepriฤljiv odgovor โ oziroma vsaj obetaven zasnutek moลพnega odgovora โ tudi na to vpraลกanje. Da pa bi lahko naslovili ลกe aspekt uveljavljanja norm oziroma sledenja ciljem, moramo vpeljati ลกe pojem adaptivnosti.
Kot izpostavlja Di Paolo, sam pojem avtopoeze ne zadostuje za kavzalno razlago tega, kako organizmi dejansko usmerjajo svoje interakcije s svetom na naฤin, ki bi zagotovil pogoje njihovega preลพivetja. Di Paolo namreฤ dokazuje, da iz samega pojma avtopoeze (vsaj v njegovi najbolj shematiฤni formulaciji) lahko izpeljemo zgolj to, da se avtopoetski sistem tako ali drugaฤe mora biti sposoben uspeลกno odzivati na perturbacije iz okolja, ne moremo pa izpeljati niฤesar konkretnega glede tega, kako toฤno naj bi avtopoetski sistem to dejansko dosegal. Da bi lahko kavzalno pojasnili, kako poteka sam proces tvorjenja pomena โ oziroma da bi si lahko vsaj zamislili, kakลกno obliko bi lahko privzel kavzalni potek tega procesa โ je treba vpeljati dodatne, preciznejลกe pojmovne resurse. Di Paolo v tem duhu vpelje pojem adaptivnosti. Adaptivnost je opredeljena kot ยปzmoลพnost organizma za regulacijo samega sebe v razmerju do pogojev svoje viabilnostiยซ (Di Paolo 2005: 430). Ali bolj specifiฤno, organizem lahko oznaฤimo za adaptiven, v kolikor: (i) zaznava lastna notranja stanja (vsaj tista, ki so bistvena za njegovo preลพivetje) in je sposoben razlikovati med viabilnimi (tistimi, ki odraลพajo neokrnjeno organizacijo) in neviabilnimi stanji (tistimi, ki odraลพajo doloฤeno perturbacijo organizma, torej odstopanja od njegove distinktivne organizacije); (ii) koordinira svojo (senzorno-motoriฤno) interakcijo z okoljem tako, da selekcionira interakcije, ki ohranjajo njegova notranja stanja znotraj okvirov viabilnosti (ibid.: 438).
Ta โ vsekakor zelo shematiฤna โ opredelitev adaptivnosti zadostuje, da iz nje izpeljemo nekaj nasledkov, ki so relevantni za tukajลกnji kontekst. V tem pojmu lahko prepoznamo vsaj zametek odgovora na vpraลกanje, prek kakลกnih mehanizmov so ลพiva bitja zmoลพna aktivnega uveljavljanja svojih smotrov. Organizmi to dosegajo z zaznavanjem lastnih telesnih perturbacij, glede na katere poslediฤno formirajo ustrezne vedenjske vzorce. Iz pojma adaptivnosti pa lahko razberemo tudi to, v kakลกnem pogledu organizmi bistveno razlikujejo od strojev. ฤe na ravni ลพivih organizmov ลพe lahko govorimo o nekakลกni negativni povratni zanki, je ta nekoliko bolj kompleksna od tiste, ki jo implementirajo preprosti servomehanizmi, kot sta termostat ali samovodeni projektil. Omenjeni napravi regulirata ยปmotoriฤneยซ odzive glede na ยปsenzorneยซ signale iz okolja na naฤin, ki vzpostavi specifiฤni vzorec senzorno-motoriฤnih pogojenosti. Po drugi strani pa organizmi ne sledijo specifiฤnim, vnaprej vzpostavljenim principom senzorno-motoriฤne interakcije s svetom, ki bi tvorili toฤno doloฤene vzorce senzorno-motoriฤnih pogojenosti. Organizmi namreฤ aktivno modulirajo naฤine senzorno-motoriฤnih interakcij glede na njihovo uspeลกnost pri regulaciji notranjih stanj in poslediฤno neprestano vzpostavljajo vedno nove vzorce senzorno-motoriฤnih pogojenosti.
S pojmom adaptivnosti torej postane razvidna dodatna raven kompleksnosti, ki organizme razloฤuje od preprostih servomehanizmov. Ti vzdrลพujejo vnaprej doloฤen naฤin interakcije z okolico, organizmi pa vzdrลพujejo lastno organizacijo, pri ฤemer se posluลพujejo razliฤnih naฤinov interakcije z okolico in te naฤine aktivno modulirajo glede na to, ali so ustrezni ali neustrezni za vzdrลพevanje lastne organizacije. Ta uvid lahko naveลพemo nazaj na Jonasovo distinkcijo med izvrลกevanjem in posedovanjem cilja. Ta distinkcija se dobro pokriva z distinkcijo med servomehanizmi in avtopoetskimi sistemi. Prvi zgolj izvrลกujejo vnaprej doloฤen cilj, medtem ko organizmi imajo oziroma, bolje reฤeno, postavljajo cilje glede na lastne intrinziฤne smotre. Takลกno razumevanje organizmov nadalje premosti tudi zev, ki je po Jonasu ลกe vedno razdvajala kibernetsko in aristotelovsko koncepcijo teleologije, saj naj bi po prvem pristopu govorili o ciljih, zato ker dani mehanizmi tendirajo k toฤno doloฤenemu stanju, medtem ko lahko v prvem primeru govorimo o ciljih, zgolj v kolikor so izvrลกeni glede na doloฤen smoter. Enaktivistiฤne pojmovne inovacije nam torej omogoฤajo ravno to, da organizmom pripiลกemo smotre v tem polnem oziroma aristotelovskem pomenu. Organizmi po tem staliลกฤu tendirajo k doloฤenemu stanju zato, ker je to stanje opredeljeno kot smoter tega organizma. V zvezi s tem velja ลกe poudariti, da ta ยปzatoยซ lahko razumemo v kavzalnem smislu, ki je povsem kompatibilen z mehanicistiฤnim tipom razlaganja naravnih pojavov. To, kar opredeljuje dani smoter, je specifiฤna organizacija materialnih gradnikov danega organizma, porajanje ciljno usmerjenega vedenja pa je ravno specifiฤna dinamika, ki pritiฤe tej specifiฤni organizaciji.
Literatura
Aristotel (2002). Metafizika. Ljubljana: Zaloลพba ZRC.
Aristotel (2002). O duลกi. Ljubljana: Slovenska matica.
Aristotel (2004). Fizika, knjige 1, 2, 3, 4. Ljubljana: Slovenska matica.
Barandiaran, X., Di Paolo, E. & Rohde, M. (2009). ยปDefining agency: Individuality, normativity, asymmetry, and spatio-temporality in action.ยซ Adaptive Behavior 17 (5), 367โ386.
De Caro, M. & Macarthur, D. (ur.) (2010). Naturalism and Normativity. Cambridge: Cambridge University Press.
Di Paolo, E. A. (2003). ยปOrganismically-inspired robotics: Homeostatic adaptation and natural teleology beyond the closed sensorimotor loop.ยซ V Dynamical Systems Approach to Embodiment and Sociality. (ur. Murase, K. & Asakura, T.) 19โ42. Adelaide: Advanced Knowledge International.
Di Paolo, E. A. (2005). Autopoiesis, Adaptivity, Teleolog Agency. Phenomenology and Cognitive Science. 4, 429โ452.
Di Paolo, E. A., Rohde, M., & De Jaegher (2010) ยปHorizons for the Enactive Mind: Values, Social Interaction, and Play.ยซ V Enaction: Toward a New Paradigm for Cognitive Science (ur. Stewart, J., Gapenne, O. & Di Paolo, E. A.) 33โ88. Cambridge, M.: The MIT Press.
Frank, L. K. (ur.) (1948). Teleological Mechanisms: Annals of the New York Academy of Sciences. New York: New York Academy of Sciences.
Glennan, S. (2002). ยปRethinking Mechanistic Explanation.ยซ Philosophy of Science 69(S3), 342โ353.
Jonas, H. (1992). Philosophische Untersuchungen und metaphysische Vermutungen. Leipzig: Insel.
Jonas, H. (2001). The Phenomenon of Life: Toward a Philosophical Biology. Evanston, I.: Northwestern University Press.
Kauffman, S. A. (2019). A World Beyond Physics: The Emergence and Evolution of Life. Oxford: Oxford University Press.
Koyre, A. (1988). Od sklenjenega sveta do neskonฤnega univerzuma. Ljubljana: Studia humanitatis.
Lรถw, R. (1980). Philosophie des Lebendigen: Der Begriff des Organischen bei Kant, sein Grund und seine Aktualitรคt. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Rosenblueth, A., Wiener, N., & Bigelow, J. (1943). Behavior, Purpose and Teleology. Philosophy of Science, 10(1), 18โ24.
Sachs, C. (2023). ยปNaturalized Teleology: Cybernetics, Organization, Purpose.ยซ Topoi 42 (3), 781โ791.
Weber, A. & Varela, F. J. (2002). ยปLife after Kant: Natural purposes and the autopoietic foundations of biological individuality.ยซ Phenomenology and the Cognitive Sciences 1, 97โ125.
Varela, F. J. (1979). Principles of Biological Autonomy. New York: North Holland.
Varela, F. J. (1986). ยปSteps to a Cybernetics of Autonomy.ยซ V Power, Autonomy, Utopia: New Approaches to Complex Systems. (ur. Trappl, R.) 177โ122. Boston, M.: Springer.