O primarnosti zavesti

Avtor: Michel Bitbol

Prevedel: Adnan Siviฤ‡

Nihฤe ne more zanikati, da so kompleksnejลกe znaฤilnosti zavesti, med katere spadata denimo refleksivnost (zavedanje, da obstaja zavest o neฤem) ali samozavedanje (zavest o lastni identiteti) pozni rezultati procesa bioloลกke adaptacije. Toda kaj lahko reฤemo o ฤistem nerefleksivnem izkustvu, o golem ยปdoลพivljanjuยซ obฤutenja in obstoja, ne glede na kakrลกnokoli morebitno zavest viลกjega reda, ki bi ta doลพivljaj vzela za svoj predmet? Obstajajo dobri razlogi za trditev, da ฤisto izkustvo, tj. elementarna ali fenomenalna zavest, ni zgolj sekundarna lastnost kakega objektivnega predmeta, temveฤ preprosto je โ€“ to se pravi, da je primarna v najmoฤnejลกem pomenu te besede.

ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย  Zaฤeti moramo s preprostim dejstvom: svet, kakrลกnega doลพivljamo (prosto po Wittgensteinu), ni mnoลพica objektov, temveฤ je nujno zaznavno izkustvo objektov ali, ฤe niฤ drugega, dozdevno izkustvo teh objektov kot neฤesa, kar je onkraj zaznavnega izkustva. Z drugimi besedami: zavestno izkustvo je vsepreลพemajoฤe in eksistencialno primarno, pri ฤemer sleherni poskus znanstvene razlage predpostavlja tako izkustvo znanstvenika samega kot tudi izkustvo drugih. Objektivne znanstvene razlage se na zgodovinski in vsakdanji ravni porajajo kot strukturne stalnice za zavestne subjekte.[1]Z drugimi besedami: znanstvene teorije predstavljajo tiste vidike izkustva, ki imajo nespremenljivo strukturo in ki so dostopni razliฤnim subjektom (tako denimo teorija gravitacije izraลพa obฤe … Continue reading Spriฤo tega so vsi znanstveni izsledki, vkljuฤno z izsledki nevrofiziologije in evolucijske teorije, v odnosu do izkustva metodoloลกko sekundarni, medtem ko je izkustvo (ali elementarna zavest) v odnosu do znanosti metodoloลกko primarno. Teza o primarnosti elementarne zavesti torej ni znanstvena trditev, temveฤ kveฤjemu najosnovnejลกi predpogoj znanstvenega raziskovanja.

            Po drugi strani to pomeni, da nam objektivna znanost ne more povedati niฤesar o ฤistem izkustvu, ki ga implicitno predpostavlja kot svoj temelj. Takลกna trditev se nam spriฤo izjemnih rezultatov nevroznanosti morda zdi paradoksalna, a se ta paradoksalnost ob tehtnejลกem premisleku razblini v niฤ. Razlog, zakaj se nevroznanost ne more spopasti s problemom fenomenalne zavesti, leลพi namreฤ prav v njeni uฤinkovitosti. Ta nam omogoฤa, da ponudimo izkljuฤno nevrofizioloลกko razlago vzroฤne verige, ki sega od draลพljaja, ki ga zaznava doloฤeni organizem, do kompleksnega vedรชnja tega organizma, pri ฤemer se na nobeni toฤki ne sklicujemo na dejstvo, da sta zaznava in vedรชnje tega organizma zavestni (v elementarnem pomenu ยปdoลพivljanjaยซ). Tako obstoj fenomenalne zavesti za zrelo kognitivno znanost predstavlja nekaj nepomembnega ali nepotrebnega.

            Sleherni poskus znanstvene razlage fenomenalne zavesti s pomoฤjo nevroloลกkih ali evolucijskih teorij je zato obsojen na neuspeh, ฤemur ne botruje kakrลกnakoli pomanjkljivost teh teorij, ampak ravno uspeลกnost njihove metodologije. Sodobne nevroloลกke teorije, kakrลกni sta teorija globalnega delovnega prostora in teorija integriranih informacij, so se izkazale za izjemno obetavne pri razlagi glavnih znaฤilnosti viลกjih ravni zavesti, kamor spada denimo zmoลพnost poenotenja polja izkustva in reprezentiranja lastnega telesa in uma. Kot uspeลกne so se izkazale tudi pri izdelavi na nevroloลกkih podatkih utemeljenih napovedi o tem, ali in v kolikลกni meri je neka poskusna oseba v kliniฤnih situacijah (npr. v komi ali sredi epileptiฤnega napada) budna in zmoลพna verbalne komunikacije. Vendar pa nas takลกne teorije nas niso privedle niฤ bliลพje k izvoru fenomenalne zavesti. Razloลพile so namreฤ funkcije zavesti, ne pa tudi dejstva, da obstaja nekaj takega, kot je biti organizem, ki te funkcije opravlja. Enako velja za evolucijske razlage: evolucija lahko odbira  koristne funkcije zavesti (denimo ฤustvenost, zmoลพnost naฤrtovanja ali nadzora lastnih duลกevnih in telesnih stanj), ne pa samega dejstva, da obstaja doลพivljajski vidik teh funkcij. Prilagoditveno vrednost imajo konec koncev samo funkcije in ne zavest o njih.

            Navedeni premisleki postavljajo pod vpraลกaj celรณ zmoลพnost nevrofizioloลกkih raziskav, da identificirajo korelate fenomenalne zavesti. Iskanje takลกnih korelatov namreฤ temelji na sposobnosti poskusne osebe, da med svojimi zavestnimi stanji razlikuje, si jih zapomni in o njih poroฤa, kar je glavni eksperimentalni kriterij zavesti. Toda – mar lahko vnaprej izkljuฤimo moลพnost, da je obseลพna sinhronizacija ลพivฤne dejavnosti, ki pogosto velja kot nepogreลกljiva za zavest, v resnici potrebna samo za povezovanje med razliฤnimi kognitivnimi funkcijami, vkljuฤno s tistimi, ki omogoฤajo spomin, samorefleksijo in poroฤanje o lastnih duลกevnih stanjih? Po drugi strani, in ฤe razลกirimo predlog Semirja Zekija, mar lahko za katerikoli (veฤji ali manjลกi) del moลพganov ali celo telesa trdimo, da ne proizvaja vsaj neko beลพno vrsto ฤistega izkustva, ฤeprav nam subjekt o tem ne more poroฤati?

ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย  Uฤinki sploลกne anestezije te pomisleke le ลกe poglobijo. Znano je, recimo, da kljub poveฤanju doze anestetika in oslabitvi koherentne EEG dejavnosti duลกevne zmoลพnosti ugaลกajo postopoma. Bolnik najprej deloma izgubi zavedanje o boleฤini, pri ฤemer se ลกe vedno lahko pogovarja z zdravniki in si zapomni vse, kar se je zgodilo, nato izgubi dolgoroฤni eksplicitni spomin, a je ลกe vedno sposoben odgovarjati na vpraลกanja na kratkoroฤni ravni. Ob veฤji dozi anestetika se bolnik ne odziva veฤ in popolnoma izgubi eksplicitni spomin, ลกe vedno pa se ohrani ยปimplicitni spominยซ.[2]Gl. npr. Jelicic et al. 2007 (op. prev.). ฤŒe povzamemo: zmoลพnosti, ki veljajo kot nepogreลกljive za zavest in naj bi bile z njo nerazdruลพljivo povezane, je mogoฤe drugo od druge razmejiti. ฤŒisto, beลพno, spominu nedostopno in nereflektivno izkustvo pa bi lahko bilo tisto zadnje, kar se v tem primeru ohrani. Videti je torej, da je mogoฤe tezo o vseprisotnosti in primarnosti fenomenalne zavesti znanstveno podkrepiti. Vendar pa ta podpora ne more sluลพiti kot znanstveni dokaz (ฤe bi trdili, da imamo znanstveni dokaz o primarnosti elementarne zavesti, bi bilo to v protislovju z naลกo zaฤetno tezo, da objektivna znanost nima dostopa do ฤistega izkustva), temveฤ zgolj kot posredni namig, ki izhaja iz slepe toฤke znanosti: ฤistega, beลพnega izkustva, ki ga znanost vselej predpostavlja in od katerega lahko ohrani le stabiliziran in intersubjektivno dostopen strukturni preostanek.

            Se lahko zadovoljimo z navedenimi negativnimi trditvami? Kot je pokazal Francisco Varela, je to raven mogoฤe preseฤi, ฤe sprejmemo ลกirลกo definicijo znanosti. Namesto vztrajanja pri izkljuฤno tretjeosebni drลพi bi nova znanost morala temeljiti na sodoloฤevalnem ยปplesuยซ prvoosebnih in tretjeosebnih razlag, posredovanem v obliki drugoosebne komunikacije. Brลพ ko bi sprejeli ta daljnoseลพni preobrat, elementarna zavest ne bi bila veฤ uganka, temveฤ preprosto dejstvo, iz katerega bi se razrasla nova, popolnejลกa oblika znanosti.

Izvirnik: ยปOn the primary nature of consciousnessยซ, V: Capra, F. In Luisi, P.-L., The Systems View of Life, Cambridge University Press, 2014.

(Michel Bitbol)

Literatura

Bitbol M., โ€œScience as if situation matteredโ€, Phenomenology and the Cognitive Sciences, 1, 181โ€“224, 2002.

Bitbol, M., โ€œIs Consciousness Primary ?โ€, NeuroQuantology, 6, 53โ€“71, 2008.

Bitbol, M. in Luisi, P.-L., โ€œScience and the self-referentiality of consciousnessโ€, Journal of Cosmology, 14, 4728โ€“4743, 2011.

Jelicic, M., Bonke, B., Wolters, G. in Phaf, H., ยปImplicit memory for words presented during anaesthesiaยซ, European Journal of Cognitive Psychology, 4 (1), 71โ€“80, 2007.

Varela, F.V., โ€œNeurophenomenology: a methodological remedy for the hard problemโ€, v: Shear, J. (ur.) Explaining consciousness: the hard problem, MIT Press, 1998.

Wittgenstein, L., โ€œNotes for lectures on private experience and sense dataโ€, Philosophical Review, 77, 275โ€“320, 1968.

Zeki, S., โ€œThe disunity of consciousnessโ€, v: Banerjee, R. in Chakrabarti, B.K., (ur.), Progress in Brain Research, Vol. 168, Elsevier, 2008.


*naslovna slika: Martin Hieslmair, Science Days: The Brain (vir: Ars Electronica)

References

References
1 Z drugimi besedami: znanstvene teorije predstavljajo tiste vidike izkustva, ki imajo nespremenljivo strukturo in ki so dostopni razliฤnim subjektom (tako denimo teorija gravitacije izraลพa obฤe veljavno strukturo interakcij med telesi z maso, pri ฤemer konkretna vsebina posameznih izkustev, v katerih so te interakcije zaznane, ni relevantna) (op. prev.).
2 Gl. npr. Jelicic et al. 2007 (op. prev.).