ฤlovek si ne more niฤesar prisvojiti, ฤe mu ni dano iz nebes.
Jn 3:27
Priฤujoฤi esej obravnava dve najpomembnejลกi univerzalistiฤni miselni struji, ki se v kontekstu sodobne evropske misli spopadata s problemom sekularizacije: svetovni etos na eni strani in perenializem ali tradicionalizem na drugi.[1]Gre za tradicionalizem v Guรฉnonovem pomenu โ torej drugi izraz za perenializem โ in ne za razne partikularistiฤne oz. ekskluzivistiฤne tendence, ki se posluลพujejo istega izraza. Univerzalizem … Continue reading V prvem poglavju bo predstavljen projekt svetovnega etosa, kakor ga je zaฤrtal Hans Kรผng (1991), pri ฤemer bo posebna pozornost namenjena nekaterim njegovim pomanjkljivostim, ki izhajajo predvsem iz nezadostnega poudarka na transformativnih in vertikalnih vidikih religije (gl. npr. Oลกlaj 2015: 166). Trdili bomo, da te pomankljivosti vsaj deloma koreninijo v Kรผngovem privzemanju specifiฤne teoretske drลพe v okviru filozofije religije, namreฤ Katzovega konstruktivizma(Kรผng et al. 1993: 173), ter da slednja nikakor ni implicirana v samem projektu svetovnega etosa.
ฤe bo prvo poglavje torej predvsem kritika (Kรผngove razliฤice) svetovnega etosa s perenialistiฤne perspektive, bo drugo poglavje ravno obratno: po kratkem orisu klasiฤnega perenializma (pri avtorjih, kot so R. Guรฉnon, F. Schuon, A. K. Coomaraswamy, S. H. Nasr in T. Burckhardt), bomo izpostavili poglavitne teลพave, ki zadevajo etiฤno in pragmatiฤno udejanjanje takลกnega razumevanja religije s staliลกฤa Kรผngovega pojmovanja etike kot ยปjavne potrebe najviลกjega pomenaยซ (Kรผng 1991: 32). V tretjem in zadnjem poglavju pa bomo zagovarjali komplementarnost med svetovnim etosom in perenializmom โ komplementarnost, ki ne temelji zgolj na pragmatiฤnih razlogih, temveฤ je moลพna tudi na globlji, teoretsko koherentni ravni,[2]Pristopi k svetovnemu etosu, ki vsaj implicitno zavraฤajo konstruktivizem (npr. Oลกlaj 2015: 162โ3, saj je Jรคgerjev poudarek na mistiki popolnoma nezdruลพljiv s Katzevim zavraฤanjem kakrลกnekoli … Continue reading a le ob pogoju, da tako perenializem kot svetovni etos razumemo na nekoliko ลกirลกi naฤin, kot sta predstavljena v njunih klasiฤnih oblikah.
Svetovni etos: pragmatiฤna iskra Boลพanskega?
Svetovni etos je ยปpostmodernistiฤni projekt elementarne praktiฤne morale z univerzalistiฤnimi teลพnjamiยซ, tj. ยปglobalna orientacijska paradigma, ki v sebi povezuje razliฤne tradicionalne konfesionalne, transkonfesionalne kot tudi sekularne etiฤne norme, naฤela, pravila, prepriฤanja in vrline ter jim znotraj enotnega formalnega etiฤnega omreลพja ponuja moลพnost produktivnega dialogaยซ (Oลกlaj 2015: 120). Potreba po svetovnem etosu izhaja iz ยปpostmodernega paradigmatskega premikaยซ, ki se kaลพe tako na druลพbeni kot na tehnoloลกki ravni. Tehnoloลกki napredek v preteklem stoletju, ki ga ยปultra-modernistiฤnaยซ misel absolutizira v (psevdo)religijo (Kรผng 1991: 54), je namreฤ ustvaril pogoje, v katerih je namesto Minervine sove etiฤne refleksije potrebna preventivna etika, ki bi zdruลพila moderne vrednote industrijske druลพbe (marljivost, racionalnost, temeljitost, uฤinkovitost) s postmodernimi vrednotami ฤustvenosti, domiลกljije in, ne nazadnje, humanosti (ibid.: 15, 21).
Moralnost, ki bi bila v skladu s takลกno etiko odgovornosti in upanja, je sicer moลพna tudi brez religije, vendar pa je nemogoฤe utemeljiti brezpogojnost njenih zahtev znotraj sfere (sekularnega) ฤloveลกkega razuma. Kategoriฤna narava etike โ dolลพnost, da ravno jaz storim tisto, k ฤemur me zavezuje morala, in sicer ne glede na moje morebitne nasprotne interese โ je lahko utemeljena samo v neฤem, kar je tudi samo brezpogojno: v Absolutnemu, ki je lahko le predmet racionalnega zaupanja in ne racionalnega dokaza (ibid.: 53). To pa ne pomeni zdrsa v predsekularno religijsko etiko: ยปteonomija ni heteronomija, temveฤ je temelj, jamstvo in hkrati meja ฤlovekove avtonomije, ki ne sme nikoli zdrkniti v ฤloveลกko arbitrarnostยซ (ibid.). Kรผngov pristop se od predmoderne religioznosti bistveno razlikuje tudi zaradi teze, da so si vse svetovne religije edine glede temeljnih moralnih naฤel, tj. ฤloveฤnosti, petih osnovnih zapovedi in zlatega pravila (ibid.: 56โ60).[3]Kar se tiฤe kriterija legitimnosti samih religij, je ta na prvi pogled presenetljivo podoben osnovni tezi perenializma: ยปResniฤna religija, ki se nanaลกa na Absolutno (Boga), se bistveno razlikuje … Continue reading
Toda brลพ ko si zastavimo vpraลกanje o tem, kaj naj bi utemeljevalo to enotnost med religijami, je Kรผngov odgovor vse prej kot jasen. Religija naj bi bila namreฤ ยปresniฤna in dobraยซ, kolikor sluลพi ฤloveฤnosti, ฤloveฤnost pa ni niฤ drugega kot ยปspoลกtovanje do ฤlovekovega dostojanstva in temeljnih vrednotยซ (ibid.: 90โ1). Zdi se torej, da je tisto skupno jedro, ki je temelj transkonfesionalnega svetovnega etosa, v zadnji instanci na strani humanuma in ne Boga oz. Absolutnega, tj. da je locirano v ยปvse prej kot jasnem in razloฤnem sekularnem pojmu ฤlovekovega dostojanstvaยซ (Oลกlaj 2015: 155). V Projektu svetovni etos (1991) ni sicer popolnoma jasno, zakaj (ฤe sploh) bi bilo potrebno na ta naฤin omejiti ยปtranscendentno enotnost religijยซ,[4]Ker gre pri Projektu svetovni etos predvsem za programsko delo, je pomanjkanje filozofske rigoroznosti preprosto posledica ลกirine predstavljene tematike in kot tako ne more pomeniti resnega oฤitka. … Continue reading vendar pa lahko odgovor najdemo v delu Krลกฤanstvo in svetovne religije (1993), kjer Kรผng zagovarja Katzov konstruktivizem v odnosu do pojma perenialne filozofije (Kรผng et al. 1993: 173).
Razprava med konstruktivizmom in perenializmom sicer krepko presega okvire priฤujoฤe naloge (za podrobno obravnavo gl. Vรถrรถs 2013: 23โ102), tako da se bomo tukaj osredotoฤili zgolj na posledice privzemanja konstruktivistiฤne pozicije za univerzalistiฤne teลพnje (kot tudi pragmatiฤno prepriฤljivost) svetovnega etosa. Po Stevenu Katzu, verjetno najvplivnejลกem zagovorniku konstruktivizma, lahko to pozicijo predstavimo enostavno kot tezo, da ยปnobene philosophie perennis ni, navkljub Huxleyu in mnogim drugimยซ, saj ยปne obstajajo ฤista (tj. neposredna) izkustvaยซ; ยปvsa izkustva so obdelana, organizirana in se nam dajejo na razpolago na skrajno kompleksne epistemoloลกke naฤineยซ (v Smith 2015: 98). Z drugimi besedami: perenializem temelji na univerzalnih izkustvih (ali univerzalnih resnicah, ki so dostopne preko transkulturnih in transkonfesionalnih intuicij oz. izkustev, ki prav tako morajo biti univerzalna); ker pa je izkustvo vedno bistveno doloฤeno s kulturnimi, pojmovnimi in drugimi dejavniki, je perenializem kot teoretska pozicija napaฤen.[5]Perenializem bomo podrobneje opredelili v naslednjem poglavju; na tej toฤki ga lahko razumemo zgolj kot tezo, ยปda se pod raznolikostjo religijskih tradicij skriva ลพivo skupno jedroยซ (Vรถrรถs … Continue reading
ฤe to tezo sprejmemo, potem je oฤitno, da lahko skupno jedro religij postavimo zgolj v humanum, saj ahumanum vsem religijam skupne alteritete preprosto ne obstaja oz. โ kar za njegovo praktiฤno vlogo v etiฤnem sistemu pomeni isto โ je popolnoma nedostopen ฤloveลกkemu izkustvu in spoznanju.[6]Za konstruktivista sicer obstaja ลกe ena logiฤno koherentna alternativa, ki se izogne redukcionistiฤni obravnavi religije: lahko namreฤ trdi, da so vsa izkustva (in poslediฤno vse doktrine) … Continue reading Nadalje, ฤe bi se sprva nemara zdelo, da bi lahko konstruktivist na tej toฤki priznal izrazito sekularno naravo svojega projekta in poskusil graditi svetovni etos na izkljuฤno ฤloveลกkih temeljih, tj. moralnih normah, ki so vendarle skupne vsem religijam, se pojavi dodatna, teoretsko daljnoseลพnejลกa teลพava. Ko smo namreฤ enkrat odsekali metafiziฤne korenine drevesa philosophie perennis, bomo kaj hitro izgubili tudi oporo, ki so nam jo nudile njegove veje โ univerzalne moralne norme. Drugaฤe povedano: ฤe ni transkonfesionalnih resnic ali izkustev, tj. ฤe so (dozdevne) podobnosti med razliฤnimi doktrinami zgolj kontingentne, je v enaki meri kontingentna tudi morebitna transkonfesionalna podobnost med moralnimi normami. Spriฤo tega postane popolnoma nejasno, zakaj bi imela religija tako privilegiran poloลพaj v razpravi o etiki: dejstvo, da so si vse vรฉlike religije edine glede osnovnih vrednot ni niฤ bolj filozofsko relevantno kakor dejstvo, da se glede doloฤenih vpraลกanj strinjajo denimo navijaฤi razliฤnih nogometnih moลกtev.
Dosledno konstruktivistiฤna razliฤica svetovnega etosa zato ne more zadovoljivo odgovoriti na problem relativizma,[7]ยปKulturno pogojevanje, ki je potisnjeno do logiฤne skrajnosti, postane najprej kulturni subjektivizem, naposled pa se izteฤe v kulturni solipsizem. Naฤine in stopnjo, do katere lahko na … Continue reading vendar pa je problematiฤen tudi zgolj implicitno ali dvoumno konstruktivistiฤni projekt, kakrลกnega zagovarja Kรผng, in sicer v dveh ozirih. Prviฤ, ฤe je skupno jedro religij zgolj na ravni humanuma, kot bi lahko sklepali iz Kรผngovega sklicevanja na ฤlovekovo dostojanstvo, potem izgubi svojo motivirajoฤo vlogo, kajti moralna pravila ne morejo biti predmet religijskega ฤaลกฤenja. Isto velja za moralne arhetipe, ki so prav tako skupni vsem religijam, ampak so ยปabstraktni in niso zmoลพni vzbuditi goreฤnosti niฤ bolj, kakor lahko ideja โบลพenskostiโน vzbudi vljubezenยซ (Smith 1993: xxiii). Drugiฤ, v okviru Kรผngovega svetovnega etosa je nejasno, v ฤem naj bi bila transformativna narava religije, glede katere lahko le sklepamo (najsi gre za ลกe tako ohlapno ali implicitno razliฤico konstruktivizma), da ne more biti univerzalna. ฤe to sprejmemo, smo ponovno sooฤeni z isto teลพavo, s katero se spopada radikalni konstruktivist: ฤe moralne norme v razliฤnih tradicijah โ kot tudi religijske prakse v najลกirลกem moลพnem smislu โ niso razliฤne poti na isto goro, je potem vse prej kot jasno, zakaj naj bi peljale v isto smer. Lahko so sicer univerzalne, a je to univerzalnost nemogoฤe utemeljiti v religiozno posredovani alteriteti (gl. Oลกlaj 2015: 160).
Philosophia perennis: od ethosa do Logosa
Ideja absolutne alteritete, z njeno transkonfesionalno naravo vred, je izhodiลกฤna toฤka perenializma. S Smithovimi besedami: ยปKar je za to filozofijo perenialno (to pomeni โบne glede na kraj in ฤasโน), je, prviฤ, Bog (oziroma vrhovni bog/Absolutno, ฤe je komu to bliลพje), in drugiฤ, sploลกna ฤloveลกka zmoลพnost, da odkriva resnice o Njem/Njej/Tistemยซ (Smith 2015: 111). Ta zmoลพnost je metafizika kot ยปvednost, ki pripada univerzalnemu redu nujnostiยซ in je ยปonstran vseh razlikovanj, ki doloฤajo znanje o individualnih reฤeh in katerih obฤa in osnovna oblika je razlikovanje med subjektom in objektomยซ (Guรฉnon 2001a: 75). Toda ker metafizika pripada domeni uma in je lahko le predmet intelektualnega zora,[8]Nadvse zanimivo epistemoloลกko vpraลกanje o intelektualnem zoru (Guรฉnon 2001a: 74, 96 et passim; 2001c) โ ki je spriฤo teze o identiteti (ali, natanฤneje, nedvojnosti) subjekta in objekta … Continue reading je vsak poskus izraลพanja teh resnic moลพen samo kot nujno pomanjkljivo prevajanje v diskurzivno sfero razuma (ibid.: 96; 2001c: 97). Spriฤo kulturnih in zgodovinskih dejavnikov se tovrstni prevodi seveda bistveno razlikujejo v razliฤnih tradicijah, kar pa ne spremeni dejstva, da vsi izraลพajo isto. S tem pridemo do kljuฤnega pojmovnega okvira perenializma, namreฤ razlikovanja med ezoteriฤnim in eksoteriฤnim staliลกฤem. ฤe ezoterik vidi preseลพno enotnost tradicij (in jo ลพivi skozi lastno tradicijo, ki ostane zanj enako zavezujoฤa kot za kogarkoli drugega), se eksoterik ustavi pri specifiฤnem prevodu: ยปRdeฤa oziroma zelena svetloba je glede na to, da razsvetljuje, nedvomno svetloba, vendar svetloba sama v sebi ni ne rdeฤa ne zelena; bistvo formalistiฤnega oziroma eksoteriฤnega glediลกฤa pa je v trditvi, da je doloฤena barva svetloba sama in da je svetloba poslediฤno doloฤene barve, kot da bi bili substanca in akcidenca โ zgolj zato, ker druga manifestira prvo โ istovetniยซ (Schuon 2015b: 149).
Skratka, po perenializmu so razliฤne religije pravzaprav razliฤne poti, ki peljejo na isto goro; ฤe se razlikujejo v svojih zunanjih ali eksoteriฤnih vidikih (prepriฤanja, prakse, pojmovne strukture), pa so popolnoma identiฤne v svojem ezoteriฤnem bistvu, tj. Absolutnemu oz. gnozi. Kljub oฤitno hierarhiฤni naravi odnosa med ezoteriฤnim in eksoteriฤnim (kar praviloma privede do ambivalentnega odnosa med obema strujama znotraj veฤine religij), pa je potrebno poudariti, da je udejanjanje ezoteriฤnega moลพno le skozi specifiฤno tradicijo:[9]Besedi religija in tradicija v kontekstu te naloge uporabljamo kot sopomenki, v ฤemer sledimo Schuonu, medtem ko je Guรฉnon razlikoval med tradicijo, ki jo je enaฤil s philosophio perennis, in … Continue reading ฤetudi ezoterik ve, da je veฤ poti na isti vrh, se ne bo nikoli povzpel nanj, razen ฤe si bo izbral zgolj eno in ji potem dosledno sledil (gl. Schuon 2015a: 145).
Toda kaj to pomeni za etiko? ฤe lahko transkonfesionalnost pripiลกemo le metafiziki โ ki je docela nediskurzivna โ mar ni ลกe vedno enako nejasno, kako bi lahko obstajalo nekaj takega kakor svetovni etos? Odgovora na to vpraลกanje ne bomo zlahka naลกli pri Guรฉnonu, ki na enem mestu celo zapiลกe, da ยปni niฤesar v celotni domeni filozofije, kar bi bilo bolj relativno in kontingentno kakor etikaยซ, vendar pa hkrati poudari, da je s tem miลกljena samo ยปfilozofskaยซ (tj. sekularna) etika, medtem ko je vloga etike v religijskih tradicijah povsem legitimna (Guรฉnon 2001a: 96). To lahko razumemo v luฤi odnosa med ezoteriฤnim in eksoteriฤnim: moralni predpisi (kot del doloฤene tradicije) so legitimni in zavezujoฤi, ampak predstavljajo zgolj eksoteriฤni izraz tradicije in ne njeno ezoteriฤno jedro. Da bi dojeli univerzalnost etike v razliฤnih tradicijah, pa jo moramo razumeti ravno s staliลกฤa ezoterizma, tj. skupnega jedra vseh tradicij.
Takลกno opredelitev najdemo v bistveno bolj razdelani obliki pri Schuonu: moralnost za ezoterika ni zgolj eden izmed eksoteriฤnih vidikov religije, ki so zanj zavezujoฤi samo zato, ker tvorijo del nedeljive celote tradicije, ampak je bistveno povezana z ezoteriฤno soteriologijo kot tako. Kar je za eksoterika greh, je za ezoterika razprลกenost [fr. dissipation], tj. nasprotje duhovne zbranosti [fr. concentration spirituelle] โ[10]Ta teza se morda zdi nekoliko nenavadna v kontekstu vรฉlikih monoteistiฤnih religij (ฤeprav jo v bolj ali manj implicitni obliki najdemo denimo pri sv. Janezu od Kriลพa, Mojstru Eckhartu, … Continue reading ta ima sicer razliฤne konkretne oblike v razliฤnih tradicijah (kontemplacija v krลกฤanstvu, meditacija v indijskih tradicijah, dhikr v islamu), a je vedno temelj ezoteriฤne poti ali, natanฤneje, je ta pot sama (Schuon 1993: 49). Toda ujemanje med moralnim pojmom greha in ezoteriฤnim pojmom razprลกenosti ni popolno: ยปkar je moralno gledano greh, je skoraj vedno tudi razprลกenostยซ (ibid., moj poudarek). Ravno to je kljuฤnega pomena za idejo svetovnega etosa, saj predstavlja kriterij razlikovanja med predpisi, ki so znaฤilni za eno specifiฤno tradicijo (in so denimo pogojeni z zgodovinskimi, kulturnimi in drugimi dejavniki) na eni strani in transkonfesionalnimi moralnimi vrednotami na drugi. Ker pa religija ne more obstajati brez ezoterizma (saj se v tem primeru sprevrลพe v goli formalizem), je kriterij za razlikovanje med idiosinkratiฤnimi in univerzalnimi moralnimi vrednotami hkrati kriterij legitimnosti doloฤene religije.
Tako definirane transkonfesionalne moralne vrednote niso niฤ drugega kakor (etiฤno) skupno jedro vseh religij oz. svetovni etos, ki za razliko od Kรผngovega pojmovanja ni utemeljen zgolj v ฤlovekovem dostojanstvu, temveฤ presega omejenost humanuma s svojim sklicevanjem na alteriteto, tj. Boga ali Absolutno, ki je najgloblja (ali celo edina) Resniฤnost, katere spoznanje je cilj ezoteriฤne prakse. Nadalje, takลกna legitimacija se ne opira neposredno na transcendentno alteriteto samo โ v tem primeru bi namreฤ imeli opraviti s predsekularno heteronomijo โ ampak na univerzalno pot, s katero se ฤlovek tej alteriteti pribliลพuje v razliฤnih religijskih tradicijah. Gre torej za postsekularno obliko religioznosti, ki ลพe v svojem izhodiลกฤu vkljuฤuje moลพnost bolj ali manj neposrednega izkustva Tistega, kar je konฤni cilj religioznega ลพivljenja.[11]Vpraลกanje o neposrednosti tega izkustva je izjemno kontroverzno (npr. hezihastiฤna kontroverza v krลกฤanstvu ali spor med zagovorniki ๏ปฟwahdat al-wujลซd (ar. ยปenost bitiยซ) in wahdat ash-shuhลซd … Continue reading, vendar lahko namesto theosis ali unio mystica govorimo tudi o (bistveno manj heterodoksnem) udejanjanju ฤlovekove bogupodobnosti โ osnovna teza ลกe vedno ostane ista.)) S tem pa dobimo natanko tisto, kar manjka pri Kรผngu: notranje doลพiveto univerzalno vrednostno instanco (Oลกlaj 2015: 156).
ฤe ลพelimo zagovarjati tezo, da nam perenialistiฤno pojmovanje etike ponudi takลกno vrednostno instanco, ki lahko koherentno utemelji svetovni etos, potem se moramo zavedati, da tukaj nikakor ne gre za to, da bi perenializem absorbiral in s tem dokonฤno presegel Kรผngov pojem svetovnega etosa. Prej imamo opraviti s sintezo, ki mora preseฤi pomanjkljivosti tako Kรผngovega pristopa kot perenializma. Slednji bi namreฤ lahko omogoฤil ustrezno filozofsko utemeljitev svetovnega etosa, a mu popolnoma manjka pragmatiฤni vidik, ki ga Kรผng vseskozi (in povsem upraviฤeno) postavlja v ospredje. Drugaฤe povedano: perenializem nam lahko pomaga razumeti svetovni etos, vendar pa (spriฤo svojega elitizma in mestoma pretiranega odpora do kakrลกnihkoli reform; gl. Guรฉnon 2001b) stori bore malo za praktiฤno udejanjanje univerzalnih moralnih vrednot v ลกirลกem druลพbenem kontekstu โ v tem oziru je kontemplacija lahko nujni, a nikakor ne zadostni pogoj. Kolikor nagovarja samo tiste, ki so zmoลพni globlje filozofske (oz. ยปmetafiziฤneยซ v Guรฉnonovem pomenu) refleksije, je ลกe vedno popolnoma nejasno, kako bi perenializem lahko prispeval k etiki odgovornosti pri ยปnavadnih eksoterikihยซ โ kaj ลกele pri ateistih.
Namesto zakljuฤka: Synthesis?
Izhodiลกฤne predpostavke Kรผngovega projekta na eni strani in klasiฤnega perenializma na drugi so skoraj diametralno nasprotne, toda kljub temu ni nobenega razloga za domnevo, da bi se zato razlikovala tudi vsebina univerzalnih moralnih vrednot pri teh dveh miselnih strujah. Ravno nasprotno: ne glede na to, ali sprejmemo temeljno perenialistiฤno predpostavko, da je etika utemeljena v religijski praksi, je ลกe vedno kljuฤnega pomena dejstvo, da se tako svetovni etos kot perenializem opirata le na moralne vrednote (in sicer tiste, ki jih lahko univerzaliziramo) znotraj obstojeฤih tradicij. Oฤitek, da naj bi ลกlo pri tem za nekakลกno ยปnovo religijoยซ, je pogosto naperjen proti obema strujama, a je v obeh primerih (iz istih razlogov) neutemeljen. Na praktiฤni ravni je torej komplementarnost obeh pristopov oฤitna; etika je sicer pri perenialistih resda sekundarna (ฤeprav je sekundarna zgolj v odnosu do Tistega, kar popolnoma presega raven racionalnega oz. individualnega), toda to ne pomeni, da je sekundarna tudi v ฤasovnem pomenu: gnoza in plemenitost sta vseskozi tesno prepletena (Schuon 1993: 145). Prepriฤanje, da je cilj ezoteriฤne poti โ ki ga lahko razumemo bodisi kot absolutno vednost v skladu s klasiฤnim perenializmom ali kot spremembo v temeljni strukturi izkustva po fenomenoloลกkem perenializmu (npr. Vรถrรถs 2013) โ moลพno doseฤi brez doslednega upoลกtevanja etiฤne ravni, ni niฤ drugega kakor nevarna zmota, ki je botrovala razcvetu raznih psevdoreligioznih gibanj v zadnjih dveh stoletjih (Smith 1993: xxiv).
Na teoretski ravni je nekoliko teลพje priti do komplementarnosti, a smo v priฤujoฤi nalogi poskusili pokazati, da je to ne le moลพno, temveฤ tudi potrebno.[12]Oฤitek, da je perenializem (za razliko od Kรผngovega projekta) nujno v nasprotju z znanostjo, je utemeljen samo z ozirom na nekatere radikalnejลกe teze, ki jih najdemo pri Guรฉnonu (npr. Guรฉnon … Continue reading ฤe opustimo doloฤene radikalnejลกe predpostavke, ki so prisotne pri utemeljiteljih tako svetovnega etosa kot perenializma โ namreฤ Kรผngov konstruktivizem in Guรฉnonov elitizem โ potem teoretska nasprotja postanejo zgolj razlike v poudarku in ne vsebini, pojem dostojanstva ลพivljenja pa se ne opira veฤ zgolj na humanum, paฤ pa je ยปidentiฤen z dostojanstvom pristno doลพivetega Bogaยซ (Oลกlaj 2015: 169).
Literatura
Coomaraswamy, A. K. (2015). ยปStopnjevanje, evolucija in reinkarnacijaยซ. V: Cigleneฤki, J. in Gudoviฤ, M. (ur.), Sophia perennis: antologija tradicionalizma. Ljubljana: KUD Logos, str. 83โ88.
Guรฉnon, R. (2001a). Introduction to the Study of the Hindu Doctrines. Hillsdale NY: Sophia perennis.
Guรฉnon, R. (2001b). The Crisis of the Modern World. Hillsdale NY: Sophia Perennis.
Guรฉnon, R. (2001c). The Symbolism of the Cross. Hillsdale NY: Sophia perennis.
Kรผng, H. (1991). Global Responsibility: In Search of a New World Ethic. New York: Crossroad.
Kรผng, H., van Ess, J., von Stietencron, J. in Bechert, H. (1993). Christianity and the World Religions: Paths of Dialogue with Islam, Hinduism and Buddhism. Maryknoll NY: Orbis Books.
Oลกlaj, B. (2015). ฤlovek, svet in etos: ลกtudije o postsekularni filozofiji in svetovnem etosu. Ljubljana: Filozofska fakulteta.
Schuon, F. (1993). The Transcendent Unity of Religions. Wheaton IL, Chennai: Quest Books.
Schuon, F. (2015a). ยปRazumeti ezoterizemยซ. V: Cigleneฤki, J. in Gudoviฤ, M. (ur.), Sophia perennis: antologija tradicionalizma. Ljubljana: KUD Logos, str. 127โ147.
Schuon, F. (2015b). ยปReligija srcaยซ. V: Cigleneฤki, J. in Gudoviฤ, M. (ur.), Sophia perennis: antologija tradicionalizma. Ljubljana: KUD Logos, str. 148โ153.
Siviฤ, A. (2018). ยปSufijska mistika v Bosni in Hercegovini v 18. in 19. stoletju na primeru Abdurahmana Sirije in Ilhami-babeยซ. Anthropos 50 (1-2), str. 27โ37.
Smith, H. (2015). ยปAli obstaja perenialna filozofija?ยซ V: Cigleneฤki, J. in Gudoviฤ, M. (ur.), Sophia perennis: antologija tradicionalizma. Ljubljana: KUD Logos, str. 98โ112.
Smith, H. (1993). ยปIntroduction to the Revised Editionยซ. V: Schuon, F., The Transcendent Unity of Religions. Wheaton IL, Chennai: Quest Books, str. ixโxxxviii.
References
↑1 | Gre za tradicionalizem v Guรฉnonovem pomenu โ torej drugi izraz za perenializem โ in ne za razne partikularistiฤne oz. ekskluzivistiฤne tendence, ki se posluลพujejo istega izraza. Univerzalizem pa je v kontekstu te razprave razumljen predvsem kot nasprotje partikularizma, tj. kot staliลกฤe, ki (vsaj na ravni etike) priznava enako veljavo razliฤnim tradicijam. |
---|---|
↑2 | Pristopi k svetovnemu etosu, ki vsaj implicitno zavraฤajo konstruktivizem (npr. Oลกlaj 2015: 162โ3, saj je Jรคgerjev poudarek na mistiki popolnoma nezdruลพljiv s Katzevim zavraฤanjem kakrลกnekoli izkustvene enotnosti v razliฤnih tradicijah), sicer ลพe obstajajo, tako da je tudi priฤujoฤa naloga pravzaprav del projekta kritiฤne nadgradnje Kรผngovega pojmovanja svetovnega etosa (gl. ibid.: 154), le da z nekoliko drugaฤnega zornega kota. |
↑3 | Kar se tiฤe kriterija legitimnosti samih religij, je ta na prvi pogled presenetljivo podoben osnovni tezi perenializma: ยปResniฤna religija, ki se nanaลกa na Absolutno (Boga), se bistveno razlikuje od kvazi- ali psevdo-religije, ki absolutizira in malikuje nekaj relativnega, najsi gre za ateistiฤno โบboginjo razumaโน ali โบboga napredkaโน z vsemi svojimi manjลกimi bogovi v modernem panteonuยซ (ibid.: 54; cf. Smith 2015: 111). |
↑4 | Ker gre pri Projektu svetovni etos predvsem za programsko delo, je pomanjkanje filozofske rigoroznosti preprosto posledica ลกirine predstavljene tematike in kot tako ne more pomeniti resnega oฤitka. V tem delu je prav tako prisotna napetost med konstruktivistiฤnim in perenialistiฤnim razumevanjem religije (prim. npr. Kรผng 1993: 173 in 54). |
↑5 | Perenializem bomo podrobneje opredelili v naslednjem poglavju; na tej toฤki ga lahko razumemo zgolj kot tezo, ยปda se pod raznolikostjo religijskih tradicij skriva ลพivo skupno jedroยซ (Vรถrรถs 2013: 29), ki vkljuฤuje tako temeljne nauke (tiste, ki se nanaลกajo na Absolutno oz. Resniฤnost), kot (vsaj pri nekaterih avtorjih) doloฤene izkustvene razseลพnosti (mistiko). |
↑6 | Za konstruktivista sicer obstaja ลกe ena logiฤno koherentna alternativa, ki se izogne redukcionistiฤni obravnavi religije: lahko namreฤ trdi, da so vsa izkustva (in poslediฤno vse doktrine) determinirana glede na druลพbene, kulturne in druge dejavnike, vendar pa so izkustva in doktrine zgolj ene tradicije (po vsej verjetnosti njegove lastne โ in sicer zgolj v enem kulturno-jezikovnem miljeju) hkrati absolutno in univerzalno resniฤna, toda to nima veฤ niฤ opraviti s svetovnim etosom. |
↑7 | ยปKulturno pogojevanje, ki je potisnjeno do logiฤne skrajnosti, postane najprej kulturni subjektivizem, naposled pa se izteฤe v kulturni solipsizem. Naฤine in stopnjo, do katere lahko na medkulturen naฤin v resnici komuniciramo, razumevamo, in โ da โ celo izkuลกamo, dela nerazumljiveยซ (Smith 2015: 106). |
↑8 | Nadvse zanimivo epistemoloลกko vpraลกanje o intelektualnem zoru (Guรฉnon 2001a: 74, 96 et passim; 2001c) โ ki je spriฤo teze o identiteti (ali, natanฤneje, nedvojnosti) subjekta in objekta bistveno manj ยปpredkantovskoยซ in naivno, kakor se sprva zdi (gl. npr. Guรฉnon 2001c: 92) โ presega okvire priฤujoฤe naloge, tako da ga omenjamo samo zato, da poudarimo nediskurzivno (tj. nadracionalno in ne iracionalno) naravo metafizike kot philosophie perennis po Guรฉnonu. Nemalo nesporazumov, po katerih naj bi perenialisti zagovarjali neupraviฤeno ลกiroko pojmovno enotnost med razliฤnimi tradicijami, izhaja namreฤ ravno iz neupoลกtevanja same narave metafizike in njej ustrezne oblike spoznanja. |
↑9 | Besedi religija in tradicija v kontekstu te naloge uporabljamo kot sopomenki, v ฤemer sledimo Schuonu, medtem ko je Guรฉnon razlikoval med tradicijo, ki jo je enaฤil s philosophio perennis, in religijo, ki je lahko โ a ne nujno โ eksoteriฤni izraz tradicije. Religija je namreฤ izraz tradicije, kolikor njeno religare lahko razumemo kot povezovanje ฤloveka z Absolutnim, pri ฤemer obstajajo tudi oblike religije, katerih religare ne sega dlje od druลพbenih vezi (in ki so zato reducirane na goli formalizem oz. moralizem, ki nima niฤ opraviti s tradicijo) (Guรฉnon 2001a: 58โ69). |
↑10 | Ta teza se morda zdi nekoliko nenavadna v kontekstu vรฉlikih monoteistiฤnih religij (ฤeprav jo v bolj ali manj implicitni obliki najdemo denimo pri sv. Janezu od Kriลพa, Mojstru Eckhartu, hezihastiฤni tradiciji in raznih sufijskih avtorjih), a je bistveno manj presenetljiva v indijskih tradicijah, ลกe posebej v budizmu. |
↑11 | Vpraลกanje o neposrednosti tega izkustva je izjemno kontroverzno (npr. hezihastiฤna kontroverza v krลกฤanstvu ali spor med zagovorniki ๏ปฟwahdat al-wujลซd (ar. ยปenost bitiยซ) in wahdat ash-shuhลซd (ar. ยปenost priฤevanjaยซ) v islamu (gl. Siviฤ 2018: 36 |
↑12 | Oฤitek, da je perenializem (za razliko od Kรผngovega projekta) nujno v nasprotju z znanostjo, je utemeljen samo z ozirom na nekatere radikalnejลกe teze, ki jih najdemo pri Guรฉnonu (npr. Guรฉnon 2001b), in nikakor ne glede na perenializem v celoti. S Coomaraswamijevimi besedami: ยปznanost in religija nista nujno v nasprotju, obstaja le moลพnost zmede glede njunih podroฤij (…) ฤlovek je lahko naravoslovec in metafizik obenem; ni se treba izneveriti niti znanstveni objektivnosti na eni strani niti naฤelom na drugiยซ (Coomaraswamy 20015: 88). |