Whitehead, Alfred North. 2023. Znanost in sodobni svet. Prevedel Sebastjan Vรถrรถs. Zaloลพba Univerze v Ljubljani. https://doi.org/10.4312/9789612970765.
Slovenski prevod dela Znanost in moderni svet Alfreda Northa Whiteheada, ki ga je opravil filozof Sebastjan Vรถrรถs in je marca letos izลกel pri Zaloลพbi Univerze v Ljubljani, prinaลกa dobrodoลกel sveลพ zrak v naลกe miselno ozraฤje. Dobrodoลกel je zato, ker vpliv znanosti na svet in naลกe ลพivljenje ni bil ลกe nikdar tako moฤan ter vseobsegajoฤ. Bliskovit razvoj tehnologije, s katero se z znanostjo vzajemno podลพigata, in svetovni dogodki, kot je bila epidemija, so demonstrirali, da znanost ni samo teoretiฤne, spoznavne relevance, nekaj, kar bi se smelo potuhniti v akademske slonokoลกฤe stolpe zunaj druลพbenega pregleda in nadzora, temveฤ v naลกih ลพivljenjih igra pomembno praktiฤno vlogo, saj prebarva ves naลก svetovni nazor. Whiteheadova analiza miselnega sloga in podobe sveta, ki jo znanost uvaja, pogosto, kot pravi sam, za ceno drugih zornih kotov, je zato vaลพna tako z vidika njene metodologije kot njenih antropoloลกkih in druลพbenih implikacij.
Prevod je dobrodoลกel tudi zato, ker nam lahko pomaga razrahljati staromodne filozofske struje, ki pri nas ลกe kar vztrajajo. Angleลกki matematik in filozof je bil namreฤ eden tistih svojeglavcev z zaฤetka dvajsetega stoletja, ki se niso pustili odnesti niti analitiฤnemu niti kontinentalnemu toku. ฤeprav ga ลกtevilni poznajo predvsem po njegovem zgodnjem matematiฤnem delu, zlasti po Principia Mathematica s slovitim Bertrandom Russllom, gre njegove najpomembnejลกe filozofske prispevke iskati v bolj metafiziฤno-epistemoloลกkih vodah, v katerih se precizna konceptualna analiza svobodno preliva s spekulativnimi hudourniki in pesniลกkimi pritoki.
Znanost in sodobni svet, ki je nastala v Whiteheadovi najplodovitejลกi harvardski fazi in je bila prviฤ izdana leta 1925, niha med pronicljivo zgodovino in filozofijo znanosti na eni strani in Whiteheadovo izvirno organicistiฤno metafiziko, ki se je naposled razvila v procesno filozofijo, na drugi. Zaฤne pri jonskih naravoslovcih in srednjeveลกkem intelektualizmu, vijoฤem se do renesanse, ki se z Galilejem vrne k ยปdejstvomยซ in poraja sodobno empiriฤno znanost. Od znanstvene revolucije nadaljuje pot do romantiฤnega upora, v katerem sta Wordsworth in Shelley vsak po svoje skuลกala rehabilitirati nasebno vrednost narave, vse do devetnajstega stoletja in obrata k fenomenu ลพivljenja, pa do zaฤetkov kvantne fizike, ki usodno zamaje newtonovski ideal znanosti in katere intuicije so Whiteheadovim v marsiฤem sorodne. V zakljuฤnih poglavjih se poda v filozofijo religije, v kateri s svojo metafiziko postavi nov okvir za teologijo, in nazadnje nakaลพe druลพbene implikacije svojih dognanj.
Naloga filozofije je po njegovem, da izpostavi, preuฤi in kritizira kljuฤne ideje, predpostavke in ยปabstrakcijeยซ, ki tvorijo podobo ali ยปkozmologijoยซ vseh teh dob, posebej naลกe, in se uteleลกajo v njihovih inลกtitucijah, saj ne nazadnje prav s tem znanosti omogoฤa napredek. ลฝe v predhodnih delih je s kritiฤno ostjo meril zlasti na materialistiฤni redukcionizem, prevladujoฤ v naravoslovju. S kompartmentalizacijo na (a) merljivi materialni in (b) kvalitativni fenomenalni svet, pri ฤemer gre levji deleลพ znanstvene pozornosti prvemu, se zaslepimo pred dinamiฤnimi pojavi, ki se upirajo taki ยปbifurkacijiยซ narave na dve loฤeni domeni dejstev, denimo pred ลพivljenjem ali ฤloveลกko zavestjo, ki ostaneta na nikogarลกnji zemlji vmes. Whitehead pot naprej vidi v razลกiritvi obuboลพanega izkustva, ki v svoji konkretnosti v osnovi zaobsega ves nabor raznoterih lastnosti predmetov, ki jih dojemamo kot celote, iz katerih ลกele naknadno abstrahiramo razloฤke, kot so primarne in sekundarne kvalitete.
V izogib taki razcepitvi in da bi utemeljil to enovito konkretnost narave, Whitehead vzporedno z zgodovinskim pregledom zasnuje samosvojo ontologijo, s katero ลพeli nadomestiti atomistiฤni materializem t. i. preprostih poloลพajev, v katerem glavno vlogo igrajo loฤene bitnosti, vsaka na svoji neodvisni ฤasovni in prostorski toฤki, doloฤeni le z zunanjimi zakonitostmi. Na njeno mesto postavi pojmovanje reฤi kot dogodkov oziroma procesov, ki se raztezajo skozi ฤas in prostor, prepletajoฤ se in sodoloฤujoฤ se z vsemi drugimi znotraj celot, ki jih doloฤajo prav tako, kot one doloฤajo njih. Organizmiฤnih entitet ne vidi samo pri ลพivih bitjih, marveฤ jih razลกiri celo na neorgansko naravo, tja do atomov.
Organizmiฤne entitete zdaj svoje vrednosti veฤ ne dobivajo le od zunaj, ampak jo s tem, ko iz samih sebe konstituirajo pogoje za svoj kontinuiran obstoj, vzpostavljajo same. Tako vrednost dobijo tudi njihovi gradniki, hkrati pa jo samim celotam dajejo ลกirลกe situacije, v katere so vpletene. Narava tako veฤ ni agregat slepih atomov, ki jih premetavajo mehaniฤni zakoni, ampak splet smotrnih, samovoljnih organizmov, naloga znanosti pa veฤ ne more biti preuฤevanje neodvisnih bitnosti in njim drugotnih zakonitosti, marveฤ razbiranje sodoloฤnih mreลพ iz sebe sodelujoฤih organizmov.
Ker se je njegova misel upirala tedanjim kategorijam, posebnega posluha za svoje zamisli v svojem ฤasu ni naลกel. Kljub temu je vplival na raznotere mislece in podroฤja, od Gillesa Deleuza in Bruna Latoura do Maurica Merleau-Pontyja in Isabelle Stengers, od filozofov znanosti do biologov, pomembno vlogo pa je odigral tudi znotraj tako imenovane procesne teologije. V zadnjih letih je opaziti pravcato renesanso mislecev, ki z njegovimi idejami skuลกajo odpreti slepe ulice znotraj kognitivne znanosti, biologije, teologije in fizike. Znanost in sodobni svet je pri tem obveljala kot izhodiลกฤe ลกtevilnih Whiteheadov idej, s katerim se je premaknil od bolj epistemoloลกkih vpraลกanj k metafiziฤnim, vendar so marsikatere tu ลกe nedodelane. Svojo ยปprocesno filozofijoยซ je dodobra izgotovil ลกele v zagonetni Process and Philosophy leta 1929.
V najboljลกih trenutkih je Whitehead hvaleลพno prevajalsko delo, polno ลพmohtnih citatov in brilijantnih analiz, v bolj spekulativnih delih pa ga zanaลกa v z idiosinkratiฤno terminologijo prepredene goลกฤave. Vรถrรถsev prevod kljub temu ohranja jasnost in zgledno angleลกฤino prenaลกa v naravno, sproลกฤeno slovenลกฤino, ki odraลพa tako nihanja kot igrivost izvirnika. Prav bi priลกel edino kakลกen slovarฤek whiteheadovskih izrazov.
Odliฤna je spremna beseda, ki sta jo priskrbela s Timotejem Prosenom, v kateri najprej postavita biografske mejnike in oฤrtata Whiteheadov opus, potem pa plastiฤno predstavita jedro njegove misli, s poudarkom na vidikih, ki jih obdela v priฤujoฤem delu. Dobrodoลกla bi bila krajลกa primerjava s sorodnimi misleci, ki bi nakazala stiฤiลกฤa, in opredelitev obzorja, v katerem je Whitehead relevanten danes. Prav tako bi lahko veฤ besed bilo namenjeno kritiฤnemu ovrednotenju in trenutnemu stanju whiteheadologije, zlasti v slovenskem prostoru, kjer v glavnem ลกe ni priลกel do besede.
A gotovo bo mu pri tem pomagal ravno izvrsten prevod, pri ฤemer gre pozdraviti ลกe odloฤitev, da se delo objavi tudi v prostodostopnem PDF formatu na spletni strani zaloลพbe. Tako bo Whitehead imel tudi pri nas priloลพnost, da ยปsnuje in podira stavbe duhaยซ (Whitehead 2023, 7).