Uvod
V razvoju misli Alfreda N. Whiteheada lahko sledimo postopnemu osvobajanju od okvirov specializiranih domen modernega znanstvenega miลกljenja. Whitehead neprestano ลกiri meje svoje intelektualne perspektive: od poskusa aksiomatizacije principov aritmetike do esejev o teoriji relativnosti, od polemik v filozofiji znanosti do poznih metafiziฤnih del. Nenavadna sreฤanja fizike in romantiฤne poezije, logike in zgodovine idej, evolucijske biologije in teologije ter nekonvencionalna filozofska dikcija, s katero Whitehead obravnava njihova razmerja, lahko zmedejo ลกe tako osredotoฤenega bralca, ฤe v ozadju njegove misli ne razbere specifiฤnega problema, ki mu je avtor na sledi v vseh svojih filozofskih delih.
Srediลกฤni problem, s katerim se sooฤa, imenuje cepitev narave. Smisel nenavadnih sreฤanj, ki jih uprizarja Whitehead v svojih delih, postane jasen ลกele z vidika tega problema, saj se skupaj z naravo razcepijo tudi glediลกฤa, ki jih lahko zavzamemo v razmerju do narave. Dozdevno eklektiฤni nabor naฤinov opazovanja in izraลพanja, ki jih razvija Whitehead, zato ni le stvar filozofskega sloga; njegovo miลกljenje namreฤ vseskozi ลพene vpraลกanje, zakaj se narava modernemu ฤloveku kaลพe na bistveno heterogene naฤine.
Menim, da je ravno jasna formulacija tega problema ena izmed najzanimivejลกih in najbolj aktualnih plati Whiteheadovega dela, pri ฤemer nam lahko njegovi izvirni koncepti in argumenti omogoฤijo sveลพ pogled na nekatere klasiฤne filozofske probleme in morda nenazadnje tudi na naravo samo.
Tekom besedila bom v prvi vrsti poskusil razjasniti, kaj natanฤno je miลกljeno z izrazom cepitev narave. Orisal bom nekaj razliฤnih smeri, ki jih Whitehead med svojim razvojem ubere v poskusu razreลกitve problema, in pokazal, kako med tem problem privzema razliฤne oblike oziroma kako ga tako rekoฤ sam vodi od razmeroma klasiฤnih filozofskih okvirov do novih, obetavnih in ลกe vedno neraziskanih izhodiลกฤ.
Koncept narave
Whitehead svoj izhodiลกฤni problem prviฤ jasno formulira pod imenom cepitev narave (bifurcation of nature) v Konceptu narave (The Concept of Nature, 1920), ki se ga ponavadi obravnava kot njegov prvi filozofski esej. Cepitev narave je tu opredeljena kot znaฤilnost modernega miลกljenja, ki naravo deli na “dvoje sistemov realnosti, ki, v kolikor sploh obstajata obe, obstajata v dveh popolnoma razliฤnih smislih. Ena izmed realnosti sestoji iz entitet, kot so elektroni, ki jih prouฤuje spekulativna fizika. Ta realnost je dana za razumsko spoznanje; ฤeprav je po tej teoriji ravno nikoli ne spoznamo [neposredno]. Kar spoznavamo [neposredno], pa je ravno drugi sistem realnosti, ki je produkt naลกega lastnega duha. Tako imamo opravka z dvema naravama, s hipotezo narave na eni in sanjami le-te na drugi strani” (Whitehead, 1920, 30).
Gre torej za idejo, da obstaja svet, ki ga lahko zaznavamo “na lastne oฤi”, in neki drugi svet, o katerem govorimo s pomoฤjo merjenih kvantitet in matematiฤnih modelov, pri ฤemer naj bi lahko pri spoznavanju drugega popolnoma zanemarili prvega. Zaznani svet s to potezo implodira v zaznavajoฤega subjekta, medtem ko je moderna koncepcija narave zgrajena izkljuฤno na podlagi tega drugega sveta. Prepad med heterogenima domenama pa se poskuลกa premostiti na razliฤne naฤine; praviloma tako, da se zanika sam obstoj enega izmed bregov.
Ideja o cepitvi narave bo danaลกnjemu bralcu verjetno zvenela ravno tako domaฤe, kot je bila Whiteheadovim sodobnikom stoletje nazaj. Whitehead tu le izpostavi eno izmed bistvenih tendenc moderne misli, ki so jo bolj ali manj eksplicitno formulirali ลพe misleci 17. stoletja, ki jih imamo danes za najzgodnejลกe pionirje moderne znanosti.
V filozofskem registru to tendenco miลกljenja najlaลพje prepoznamo v dualizmu duha in telesa. Vendar pa cepitve narave ne smemo pomeลกati z metafiziฤno delitvijo dveh tipov substanc, kakrลกno na primer zagovarja Descartes. Cepitev narave je po Whiteheadu bolj temeljna ideja moderne misli, saj jo predpostavljajo tudi ลกtevilni nasprotniki dualizma, pa tudi znanstveniki, ki eksplicitno ne zavzemajo kakrลกnegakoli metafiziฤnega staliลกฤa.
Sveลพina Whiteheadovega pristopa k problemu je pravzaprav ravno v tem, da cepitve narave ne obravnava kot ideje, vsaj ne v smislu teoretskega staliลกฤa, ki bi se ga lahko reลกili z vzpostavitvijo neke nove metafiziฤne pozicije. Namesto tega zaฤne, kot dobro opaลพa Debaise, s prikazom, “da moderna koncepcija narave ne odraลพa nobene prave ontoloลกke pozicije (dualistiฤne ali monistiฤne), ampak je bistveno operativna, pri ฤemer mora biti ravno status teh operacij izsleden in preizpraลกan, ฤe hoฤemo razumeti, kako se je uveljavila specifiฤna reprezentacija narave” (Debaise, 2017, 2).
ฤeprav v Descartesovi filozofiji najdemo verjetno najcelovitejลกo in najvplivnejลกo teorijo razcepljene narave, Whiteheada v prvi vrsti ne zanima kritika njegovega dualizma in koncepcije razmerja med duhom in telesom. “Preporod filozofije, ki so ga izvrลกili Descartes in njegovi nasledniki, je bil v svojih izhodiลกฤih povsem obarvan z nereflektiranim privzemom tedanje znanstvene kozmologije” (Whitehead, 1948, 19). Zato moramo po Whiteheadu izvor metafiziฤne delitve realnosti na dva tipa substanc iskati v doloฤeni metodoloลกki znaฤilnosti moderne znanosti.
V izhodiลกฤu modernih dualistiฤnih filozofij po Whiteheadu vedno najdemo potezo, ki jo najbolj jasno formulira Locke z razloฤitvijo med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami (Whitehead, 1920, 27). Razlika, ki je po Whiteheadu bistvena za razcep narave na dve heterogeni domeni, je torej razlika med dvema razredoma lastnosti, ki jih lahko pripiลกemo predmetom. Kot trdi Locke, imamo v domeni zaznanega sveta opravka z lastnostmi, ki jih zaznavamo s ฤutili, torej z barvami, zvoki, vonjavami itd., v domeni znanstvenega prouฤevanja narave pa izkljuฤno z merjenimi koliฤinami in prostorsko-ฤasovnimi razmerji.[1]Glede Lockove koncepcije 1. kvalitet sem izpostavil le tiste opredelitve, ki so bistvene za Whiteheadovo interpretacijo in imajo nemara najveฤjo vrednost za razumevanje sodobne naravoslovne … Continue reading
Zato Whitehead meni, da tu po metafiziฤni poti ne bomo priลกli daleฤ. Vsa teลพa problema je prestavljena v razkorak med dvema naฤinoma opazovanja sveta. Narava se za modernega opazovalca torej cepi skupaj z njegovimi zmoลพnostmi dostopa do njenih specifiฤnih aspektov. Ravno tu pa po Whiteheadu “ne smemo izbirati. Za nas je rdeฤi sij sonฤnega zahoda ravno tako del narave, kot so to molekule in elektriฤni valovi, s katerimi znanstveniki razlagajo ta pojav” (Ibid., 29).
Toda kako preseฤi tako globoko usidrano predpostavko naลกega miลกljenja, ki nenazadnje izvira iz osnovnih postopkov znanstvenega prouฤevanja narave? Whiteheadov odgovor je tu presenetljivo podoben reลกitvi njegovih fenomenoloลกkih sodobnikov (s katerimi, kolikor je znano, ni bil seznanjen). Primarne kvalitete predstavljajo abstrakcijo od izkustva, ki je legitimna samo do doloฤene meje, in ravno jasna demarkacija te meje bo filozofu omogoฤila pravilno razumevanje razmerja med znanstvenimi izjavami in priฤevanjem ฤutne zaznave.
Primarne kvalitete (geometriฤna in kvantitativna doloฤila entitet z enoznaฤno umeลกฤenostjo v prostorsko-ฤasovno realnost) moramo po Whiteheadu razumeti kot abstrakcije od konkretnega ฤutnega izkustva. Pojma abstraktnega in konkretnega igrata v Whiteheadovi filozofiji bistveno vlogo. Lahko bi celo rekli, da napetost med tema dvema pojmoma predstavlja teren, na katerem se odvija njegov boj za novo koncepcijo narave. Zato je na tej toฤki bistveno, da vsaj v grobih potezah oriลกem, kaj Whitehead misli z abstrakcijo od izkustva.
V Konceptu narave Whitehead vzpostavi tri osnovne ontoloลกke kategorije: dejstva, faktorje in entitete. Dejstva izraลพamo v propozicijah, sama po sebi pa so definirana kot celota tega, kar je dano za zaznavo. Dejstvo je sestavljeno iz faktorjev, posameznih gradnikov zaznave (ti niso elementi, saj jih lahko vedno razcepimo na nove faktorje), na katere se nanaลกamo s posameznimi termini v propoziciji. Faktorje, ki jih miลกljenje abstrahira od dejstva in obravnava kot samostojne in diskretne elemente, Whitehead imenuje entitete.
Abstrakcija, do katere pride, ko faktor zaznave pretvorimo v entiteto, ima dve plati. Po eni strani je entiteta izvzeta iz celote, s ฤimer so odmiลกljena razmerja med faktorjem, ki je obravnavan kot entiteta, in ostalimi faktorji dejstva. Na ravni miลกljenja sicer lahko artikuliramo razmerja med entitetami, vendar pa s tem nujno izpostavimo doloฤene faktorje dejstva in zapostavimo druge. Ko govorimo na primer o zakonitostih narave, se moramo zato zavedati, da ta drลพijo vedno le za doloฤeno ลกtevilo faktorjev, ki smo jih izolirali iz konkretnega dejstva narave. Po drugi strani pa je entiteta, obravnavana kot individuum oziroma nedeljivi element miลกljenja, izgubila notranjo vsebino faktorjev, ki jo sestavljajo. Tudi ฤe bi bilo moลพno naลกteti vse obstojeฤe entitete in vse naฤine, na katere vstopajo v medsebojna razmerja, bi notranja vsebina entitet samih ostala miลกljenju nedostopna. S tega staliลกฤa lahko razumemo, zakaj Whitehead v Konceptu narave daje prednost ฤutni zaznavi pred miลกljenjem.
Nobena karakteristika narave, ki jo ฤutna zaznava izpriฤuje za miลกljenje, ne more biti pojasnjena. Lastnosti narave, ki v izkustvo vstopijo skozi ฤutno zaznavo, so za miลกljenje nedoumljive v svojih bistvenih karakteristikah; miลกljenje jih lahko razume le kot garante za njihovo individualnost v obliki enostavnih entitet. Zato je za misel ‘rdeฤe’ lahko le doloฤena entiteta, medtem ko ima ‘rdeฤe’ v izkustvu vsebino svoje individualnosti. V prehodu od ‘rdeฤe’ v izkustvu k ‘rdeฤe’ za miลกljenje imamo torej opravka z oฤitno izgubo vsebine (Ibid., 13).
Whitehead se v Konceptu narave oฤitno zanaลกa na verzijo klasiฤne empiristiฤne teorije abstrakcije. Konkretne karakteristike so dane v ฤutni zaznavi, sploลกni pojmi in merjene kvantitete, s katerimi znanstvenik konstruira svoje teorije, pa so razumljeni kot abstrakcije miลกljenja, ki se nanaลกajo vedno le na doloฤen parcialni aspekt konkretnega dejstva.
Koncept materije, v katerem Whitehead vidi bistveni gradnik moderne znanstvene kozmologije in najoฤitnejลกi izraz razcepljene narave, lahko razumemo kot produkt takลกne abstrakcije, ki ji na pomoฤ priskoฤi metafiziฤna substancialistiฤna dikcija.
Entiteta je bila razloฤena od faktorja, danega za ฤutno zaznavo. Tako je postala substrat za ta faktor, faktor sam pa je bil degradiran v atribut te entitete. Na ta naฤin je bila v naravo vpeljana distinkcija, ki v resnici ne obstaja. Naravna entiteta je le faktor dejstva, upoลกtevana sama zase. […] Procedura, ki jo izvaja miลกljenje pri prevodu iz ฤutnega izkustva v diskurzivno vednost, je bila tako pretvorjena v fundamentalno karakteristiko narave. Na ta naฤin se je uveljavila koncepcija materije kot metafiziฤnega substrata svojih lastnosti, potek narave pa se je reinterpretiralo kot zgodovino materije (Ibid., 16).
Whitehead torej iลกฤe alternativo materialistiฤni koncepciji narave. Njegova analiza postopka abstrakcije pa ponuja ravno takลกno moลพnost. Koncept narave, ki ga v razpravi s tem naslovom iลกฤe, mora torej izraลพati konkretno dejstvo, iz katerega so opredelitve materije oz. primarne kvalitete izpeljane). Konkretno dejstvo, od katerega znanost abstrahira, pa ni niฤ drugega kot zaznano dejstvo. Narava je torej definirana preprosto kot tisto, kar je dano za ฤutno zaznavo (ibid., 3).
Po tej definiciji se narava razcepi takrat, ko abstrakcija posameznih faktorjev zasenฤi konkretno celoto ฤutnega izkustva, oziroma takrat, ko pozabimo na lastno dejavnost abstrahiranja in doloฤeno skupino entitet obravnavamo kot samostojno ontoloลกko domeno. To se lahko odraลพa tako v spekulativnih metafiziฤnih sistemih kot v dozdevno skromnejลกih pozitivistiฤno usmerjenih znanstvenih teorijah. Oba pristopa sta problematiฤna, v kolikor distinkcijo med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami razumeta kot razmejitev med dvema medsebojno neodvisnima domenama dejstev.
Dualizem se s tega vidika izkaลพe za manj problematiฤnega od dvojice, saj priznava vsaj ireducibilno razliko med neposrednim ฤloveลกkim izkustvom in materialnim svetom, ki ga opisuje naravoslovna znanost. ล e veฤjo napako po Whiteheadu zagreลกijo poskusi analize oz. razlage konkretnega ฤutnega dejstva kot uฤinka materialnih procesov. S prouฤevanjem vzroฤnih razmerij med primarnimi kvalitetami po njegovem nikoli ne bomo odkrili vzroka za nastop sekundarnih. Rdeฤa barva sonฤnega zahoda ne more biti posledica interakcije med elektromagnetnim valovanjem in barvnimi receptorji v oฤesu. Gre za osnovni in ireducibilni objekt zaznave in najveฤ, kar lahko o rdeฤi barvi reฤemo v okvirih primarnih kvalitet, je, da gre za pojav, ki se praviloma pojavlja v doloฤeni povezavi s pojavi, ki jih opisuje elektromagnetizem. Pravzaprav pa bi tudi o korelacijah med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami teลพko govorili, saj ne gre za ujemanje med dvema serijama dogodkov, ampak za razmerje med lastnostmi posameznih elementov in specifiฤnim karakterjem celote.
Koncept narave torej Whiteheada privede do zakljuฤka, da obstaja ena sama domena narave, in to je tista, ki je dana za ฤutno zaznavo. Funkcionalna sovisja njenih kvantitativnih lastnosti so sicer uporabna za napovedovanje naravnih pojavov, vendar pa ne opisujejo njenih ultimativnih gradnikov. Lastnosti ฤutne zaznave pa niso nekakลกen subjektivni dodatek k objektivnemu svetu naravoslovnih znanosti, ampak so osnova za abstrakcijo, s katero doloฤamo primarne lastnosti. ฤe se vrnem k Whiteheadovi izhodiลกฤni opredelitvi problema, ki naravo razpne med ekstrema hipotez in sanj; zdi se, da njegov koncept narave vkljuฤuje oba, razkol med njima pa poskuลกa premostiti tako, da med njima vzpostavi razmerje dela in celote.
Izmuzljiva konkretnost ฤutnega
Toliko o Whiteheadovem prvem spoprijemu s cepitvijo narave, ki prispe do nekoliko antiklimaktiฤnega zakljuฤka. Njegov prvi poskus razreลกitve problema nenazadnje pristane na obliko senzualizma, ki v kontekstu zgodovine filozofije ne le da ni posebej izvirna, ampak prinese tudi celo vrsto novih problemov.
Najprej gre izpostaviti, da njegova pozicija ne odpravi razlike med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami in je vsaj v metodoloลกkem oziru ลกe vedno dualistiฤna. Whiteheadova zgodnja kritika Lockovih izhodiลกฤ je usmerjena zgolj proti koncepciji primarnih kvalitet kot vzrokov naลกih zaznavnih izkustev. Toda Locke ni razloฤil med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami na podlagi ลพe izgotovljene teorije o tem, kako prve povzroฤijo druge. Vpraลกanje o njihovem vzroฤnem razmerju je lahko nastopilo ลกele kot posledica njegove distinkcije. Pravi razlog za njegovo dualistiฤno razumevanje kvalitet se nahaja drugje. Locke namreฤ opazi, da so ฤutne kvalitete postale redundantne za znanstveno razlago doloฤenih pojavov. ฤe nas na primer zanima pospeลกek padca topovske krogle, vreliลกฤe vode ali odboj svetlobe, potem lahko odmislimo njihovo barvo, vonj ali okus in se osredotoฤimo na njihove prostorsko-ฤasovne opredelitve. Sekundarne kvalitete torej niso izkljuฤene iz naravoslovne znanosti zaradi svoje domnevne epifenomenalnosti, ampak so bile koncipirane kot epifenomenalne zato, ker so postale nepomembne za naravoslovno znanost (ali vsaj za prouฤevanje velikega nabora naravnih procesov).
Problem pa je moลพno formulirati ลกe v ostrejลกi razliฤici, ki Whiteheada nenazadnje primora k ponovnemu razmisleku. Locke verjame, da lahko tako primarne kot sekundarne kvalitete najdemo v objektih, ki jih neposredno zaznavamo v svetu. Kar po njegovem razlikuje znanost od vsakdanjega izkustva, je preprosto to, da se sistematiฤno osredotoฤa na primarne lastnosti. V zadnji instanci pa z obema razredoma kategorij govorimo o istih predmetih. Od Lockovega ฤasa do danes pa se je razlika med vrstama kvalitet le ลกe zaostrila. Dandanes namreฤ vemo za vrsto predmetov znanstvenih teorij, ki se na ravni zaznavnega izkustva nikoli ne pojavljajo. Ko govorimo o zgradbi atoma ali zelo oddaljenih nebesnih telesih, predstavljajo matematiฤni modeli in kvantitativni izsledki meritvenih instrumentov edini naฤin, na katerega se ti predmeti lahko pojavljajo v naลกem izkustvu.
Whitehead se ลพe v Konceptu narave postavi proti vsakrลกnemu poskusu zanikanja realnosti tovrstnih predmetov ali redukciji njihove vsebine na domeno sekundarnih kvalitet.
Najbolj reduktivistiฤna reลกitev, ki jo teorije razcepljene narave predlagajo, je pozicija, po kateri so molekule ali eter, o katerih govori znanost, popolnoma konceptualni. Tako imamo opravka z eno samo naravo, namreฤ navidezno naravo [sekundarnih kvalitet], atomi in eter pa so le imena za logiฤne termine v konceptualnih matematiฤnih formulah. Toda kaj je matematiฤna formula? Domnevno gre za trditev o resniฤnosti tega ali onega glede naravnih pojavov. […] [Poznamo] formule, ki trdijo, da obstajajo entitete v naravi s takลกnimi in takลกnimi lastnostmi, na primer lastnostmi atomov ogljika. Prevladujoฤ odgovor na moj pomislek se glasi, da so atomi sicer le konceptualni kalkulacijski pripomoฤki, vendar pa so zanimivi in slikoviti naฤini govorjenja o neฤem drugem, kar dejansko obstaja v naravi. Toda ฤe imate z atomi v mislih nekaj povsem drugega, potem, za boลพjo voljo, povejte kaj o tem (Ibid., 45).
Whitehead torej noฤe pristati na kakrลกno koli senzualistiฤno ali fenomenoloลกko reinterpretacijo teoretskih postulatov moderne znanosti. A s tem se sam znajde v precepu. ฤe zagovarja svojo senzualistiฤno koncepcijo narave, potem predmeti brez ฤutne podobe predstavljajo nerazreลกljiv problem. Gre za abstrakcije brez osnove, od katere abstrahiramo? V vsakem primeru se problem cepitve vrne, saj imamo spet opravka z dvema naravama, tokrat z Whiteheadovim konceptom narave in naravo, kot jo razume znanstvenik.
Kljub temu da Whiteheadov prvi koncept narave ne razreลกi problema, pa ima njegov zgodnji spoprijem s cepitvijo narave pomembne konsekvence. Oฤitno postane, da Lockova razlika med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami demarkira najpomembnejลกo shizmo med obema domenama modernega izkustva narave. Dokler ta ostaja neizpraลกana, bo tudi narava ostala razcepljena. Zgodnjemu Whiteheadu spodleti ravno zato, ker kljub teลพnji po preseganju Lockove distinkcije ลกe vedno ostaja zavezan istim predpostavkam, na katerih je bila razlika med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami utemeljena. Problem se nahaja ravno v klasiฤni teoriji abstrakcije, ki konkretnost vidi zgolj v ฤutnem izkustvu, konceptualno in kvantitativno analizo pa razume zgolj kot abstrakcijo specifiฤnih momentov ฤutnega izkustva. S takลกne perspektive bo, vse dokler obstaja znanost, ki o svetu govori z matematiฤnimi koncepti, obstajala tudi nepremostljiva frakcija v naลกem izkustvu narave.
Metafizika konkretnega dejstva
Pomen obrata k metafiziki v Whiteheadovih kasnejลกih delih lahko v tem pogledu natanฤno doloฤimo. Gre za to, da konkretnega dejstva ne pojmuje veฤ nujno kot zaznanega dejstva, vsaj dokler svojo zaznavo enaฤimo s ฤutno zaznavo.
S to potezo so korenito pretreseni pomeni in vloge vseh njegovih temeljnih konceptov. Whitehead na znanstvene abstrakcije, v kolikor sploh ลกe vedno gre za abstrakcije v starem pomenu, gleda veliko bolj entuziastiฤno.
Niฤ ni bolj impresivnega od dejstva, da je skupaj z umikom matematike v vedno veฤje ekstreme abstraktne misli priลกlo do vrnitve matematiฤnega miลกljenja nazaj na zemljo, z ustrezajoฤo rastjo v njeni relevanci za analizo konkretnih dejstev (Whitehead, 1948, 34).
ฤutna zaznava pa po drugi strani ni veฤ razumljena kot privilegiran dostop do konkretnih dejstev o naravi. Izkaลพe se, da nas tudi ta lahko sama po sebi pripelje le do abstraktnih predstav o naravi.
Verjamem, da mora vsaka kozmoloลกka doktrina, ki ostaja zvesta dejstvom, pristati na ta umetni karakter ฤutne zaznave. Namreฤ, ko zaznavamo rdeฤo vrtnico, asociiramo svojo zaznavo rdeฤe z zaznavo doloฤene prostorske regije, pri ฤemer imata ta dva aspekta zaznave dva razliฤna izvora. Zakljuฤek, ki ga vleฤem iz tega dejstva, je, da nas ฤutna zaznava kljub vsej svoji praktiฤni pomembnosti zelo povrลกinsko seznanja z naravo stvari. […] Glede tega sem v sporu z moderno epistemologijo, namreฤ kar se tiฤe prevladujoฤega staliลกฤa, da je ฤutna zaznava edini vir informacij, ki jih imamo o naravi. ฤutna zaznava po mojem ne zagotavlja informacij v okvirih, v katerih jih interpretiramo (Whitehead, 1968, 133).
Izraz ‘umetni’ karakter zaznave, ki ga uporabi Whitehead, bi po mojem lahko brez teลพav zamenjali z izrazom ‘abstraktni’ karakter, saj gre v zgornjem odstavku ravno za to, da nas ฤutna zaznava postavi pred heterogena dejstva, pri ฤemer kljuฤ za njihovo interpretacijo oziroma razumevanje njihovega razmerja umanjka. Primer sicer morda ni najboljลกi, saj bi marsikdo posegel po berkeleyjevskem ugovoru, da rdeฤa barva in prostorska lokacija vrtnice v resnici nimata razliฤnih virov v zaznavi. Morda se Whitehead glede tega moti, vendar pa to vpraลกanje tu ni bistveno. Mislim, da zadostuje, ฤe opozorim na zgornji primer zgradbe ogljikovega atoma, da razumemo, kaj pomeni manko kljuฤa za interpretacijo ฤutnih informacij. Podoba uฤbeniลกkega modela ogljika ne pomeni niฤ, ฤe vnaprej ne vemo, kaj imamo pred oฤmi.
S tem pa Whitehead noฤe reฤi, da lahko kljuฤ za razumevanje ฤutne zaznave vedno najdemo v specifiฤnih primarnih kvalitetah oziroma matematiฤnih modelih narave. ฤe bi storil to, bi le obrnil svojo prejลกnjo pozicijo na glavo in se postavil na drugi breg prepada, ki ga poskuลกa premostiti. Njegova poanta je sedaj v tem, da so tako ฤutne podobe kot znanstvene teorije, tako primarne kot sekundarne kvalitete abstraktne v nekem novem smislu. Konkretnost narave moramo iskati drugje, in sicer na specifiฤnem terenu, do katerega se Whitehead prebija v svojih poznih metafiziฤnih spisih.
Whiteheadov obrat k metafiziki ne pomeni, da od te toฤke naprej razmiลกlja o dejstvu kot objektivni danosti, za razliko od subjektivne dejavnosti zaznave, na kateri je gradil svojo zgodnejลกo pozicijo. Prej nasprotno, gre mu ravno za to, da konkretno dejstvo razลกiri, tako da poleg faktorjev opazovanega pojava vkljuฤi tudi specifiฤni ustroj opazovalca. Whitehead s premikom od svojih zgodnejลกih epistemoloลกkih preokupacij k metafiziฤnim ostane zvest vpraลกanju, ki ga je vodilo ลพe od zaฤetka, torej analizi modernega izkustva narave. Nov pristop pa od starejลกega razloฤi spoznanje, da analiza naลกega izkustva ne more ostati pri popisu tipov kvalitet, ki se v njem pojavljajo. Tako kvalitativni kot kvantitativni aspekti naลกega izkustva ostanejo abstraktni, v kolikor jih odreลพemo od interpretacije, ki jih veลพe v razmerja konkretne situacije.
Konkretnosti dejstva torej ne gre iskati le v naboru faktorjev in entitet, ki jih opazovalec zaznava v dani situaciji, ampak v edinstvenem odnosu, ki ga zavzame do te situacije. ฤe temu odnosu reฤemo interpretacija, se sicer zdi, da se Whiteheadov poskus umeลกฤa v dolgo vrsto poskusov psiholoลกke ali logiฤne analize izkustva. Toda njegov pristop je povsem drugaฤen. Preplet opazovalca in zaznanega okolja poskuลกa doloฤiti s konceptom organizma. S tem izrazom jasno naznani, da je interpretacija zaznanega dejstva po njegovem ravno tako del narave, kot so naravni objekti.
V doloฤenem smislu se Whitehead torej ลกe vedno bori proti cepitvi narave, tokrat v smislu razkoraka med naborom posameznih faktorjev izkustva in njihovo interpretacijo. Tej novi zastavitvi problema pa ustreza tudi nova definicija narave, ki jo v Znanosti in modernem svetu opredeli kot “lokus organizmov v procesu razvoja” (Whitehead, 1948, 87).
Novi koncept narave
Novi koncept narave torej temelji na konceptu organizma, ki pa se, kot je razvidno, precej razlikuje od pomena, ki ga ponavadi pripisujemo temu izrazu. V konceptu organizma Whitehead iลกฤe predvsem razreลกitev doloฤenega filozofskega problema, torej analizo konkretnega dejstva, ki poleg faktorjev zaznave vkljuฤuje tudi nekakลกno interpretacijo, hkrati pa pozicije subjekta zaznave ne izkljuฤi iz domene narave.
Kako torej Whitehead razume organizem? Pojem ima malo skupnega z idealistiฤnimi in vitalistiฤnimi tokovi filozofije. Tako koncept organizma kot koncept zaznave v smislu razmerja med organizmom in njegovim okoljem sta predlagana z namenom, da bi zaobjela tako odnose med ฤloveลกkimi subjekti in objekti njihovega miลกljenja kot odnose med neorganskimi pojavi. Tudi ogljikov atom je po Whiteheadu organizem, ki se znajde v doloฤenem molekularnem okolju. Poanta tega drznega poskusa ni toliko v tem, da bi neลพivi svet priliฤili ฤloveลกkemu miลกljenju. V doloฤenem smislu (ki si zasluลพi samostojno obseลพno obravnavo) morda ลพe, vendar mislim, da Whiteheadov predlog teลพi prej v nasprotno smer. Poskuลกa namreฤ ravno v ฤloveลกki zaznavi in nenazadnje v znanstvenih praksah odkriti strukturo povsem ‘fiziฤne’ interakcije med organizmom in okoljem.
Whitehead se pri formulaciji svojega novega koncepta zaznave zgleduje pri Francisu Baconu, ki z danaลกnje perspektive zagovarja presenetljivo nenavadno pozicijo: “Gotovo je, da vsakrลกno telo, tudi tisto, ki nima ฤutov, lahko zaznava: […] kadarkoli telo deluje na druga ali utrpeva uฤinke drugih teles, njegova zaznava predhodi delovanju; ฤe temu ne bi bilo tako, bi bila vsa telesa enaka vsem drugim” (Ibid., 70).
Tako kavzalnim interakcijam neลพivih predmetov kot ฤutni zaznavi, pa tudi znanstvenim praksam lahko po Whiteheadu pripiลกemo strukturo zaznave v Baconovem pomenu. Vsi imajo nekaj opraviti s specifiฤno obฤutljivostjo organizma za aspekte svojega okolja.
Bistvena razlika med vrstami predmetov v svetu je torej v naฤinu, na katerega so ti zmoลพni vstopiti v stik z drugimi predmeti. Na isti naฤin pa moramo razlikovati tudi med ฤutno zaznavo in znanstvenim miลกljenjem in poslediฤno med sekundarnimi in primarnimi kvalitetami. Tako se Whitehead prek obravnave organizma vrne k vpraลกanju razmerja med hipotezami znanosti in ฤutno zaznavo. Naj spomnim, da je kljuฤni problem za njegovo zgodnejลกo koncepcijo narave predstavljala teorija abstrakcije, ki ni bila zmoลพna upoลกtevati primerov znanstvenih hipotez brez osnove v sekundarnih kvalitetah ฤutne zaznave. Koncept organizma naj bi v zvezi s tem pojasnil, kako lahko znanstvene hipoteze brez temelja v ฤutni zaznavi izraลพajo konkretno dejstvo.
Isabelle Stengers dobro oriลกe whiteheadovsko interpretacijo znanstvene koncepcije objektov,kakrลกen je elektron:
Eksperiment uspe takrat, ko je naslovljen elektron v sploลกnem, in sicer po specifiฤni poti, po kateri mu uspe zanesljivo priฤati o svojem vedenju, torej ko omogoฤa identifikacijo spremenljivk, ki doloฤajo njegovo vedenje. Za Whiteheada takลกen doseลพek pomeni, da znanstveniku uspe ustvariti posebno okolje elektrona, pri ฤemer elektron v kontekstu eksperimenta ne pomeni niฤ drugega kot predmet, ki obstaja v doloฤenem soglasju s tem okoljem (Stengers, 2011, 167).
V zgornjem odlomku so predstavljeni kljuฤni aspekti Whiteheadovega novega pogleda na pomen entitet, ki jih postulira znanost. Stengers izpostavi, da tovrstnih entitet (tako kot tudi vseh ostalih) ne moremo definirati v absolutni izolaciji. Izraz elektron se ne nanaลกa na entiteto, ki bi obstajala tako rekoฤ readymade, ampak v prvi vrsti na doloฤeno situacijo, v kateri se elektron s svojim specifiฤnim “vedenjem” ลกele lahko pojavi, in naฤine, na katere lahko elektron interaktira z drugimi entitetami. Uspeลกen znanstveni eksperiment mora upoลกtevati naฤine moลพnih interakcij s svojim objektom prouฤevanja, kakrลกne v primeru elektrona na primer predstavlja koncept elektromagnetnega polja, prav tako pa mora organizirati konkretne materialne okoliลกฤine oz. vzpostaviti okolje, v katerem lahko predmet prouฤevanja dejansko interaktira z opazovalcem โ domisliti se mora torej merilnih tehnik, na podlagi katerih lahko “vedenje” posameznega elektrona ลกele pride do izraza.
Ko Stengers trdi, da je definicija elektronov vezana na okolje, ki ga ti delijo s ฤloveลกkimi opazovalci, tega torej ne smemo razumeti kot redukcijo elektronov na moment ฤloveลกkega izkustva. Okolje, o katerem govori, namreฤ ne zadeva le individualnega karakterja elektronov, ampak tudi in morda predvsem ฤloveka. Da bi ta lahko vanj vstopil, mora dodobra spremeniti obliko svoje zaznave (v baconovskem smislu). Okolje v Whiteheadovi dikciji nenazadnje ni dejanski prostor, ki obkroลพa organizem, ampak izraลพa specifiฤne zmoลพnosti zaznave tega organizma. Konstrukcijo umetnega okolja, kakrลกna poteka npr. v fizikalnem laboratoriju, bi zato lahko razumeli tudi kot modulacijo zaznavnih zmoลพnosti opazujoฤega organizma. ฤlovek sam mora skratka postati drugaฤen organizem, da bi lahko prisostvoval konkretnemu dejstvu, v razmerju do katerega ima izraz, kot je elektron, doloฤen smisel.
S tega vidika lahko razumemo, zakaj se lastnosti ฤutne zaznave tako pogosto postavlja za temelj naลกega spoznanja narave. Sekundarne kvalitete izraลพajo tisti aspekt sveta, ki tvori ฤlovekovo “naravno” okolje, torej okolje, ki je specifiฤno za individualni ฤloveลกki organizem, ali reฤeno ลกe drugaฤe, okolje, v katerega je ta sposoben vstopiti brez pomoฤi kulturnih in tehnoloลกkih pripomoฤkov.
Zmoลพnost ลกiritve naลกega okolja pa je tisto, kar Whiteheada neprestano fascinira pri modernem naravoslovju. Na tem mestu ne bom poskuลกal pojasniti, zakaj, ฤe sploh, bi bila takลกna ลกiritev moลพna le prek matematiฤne formalizacije izkustva oz. izraลพanja na ravni primarnih kvalitet. Morda je z vidika poznega Whiteheada matematiฤna formalizacija pravzaprav postranski aspekt moderne znanosti. Vendar pa se primarne kvalitete vsekakor zdijo nujne za izraz konkretnih dejstev zunaj dosega ฤloveลกkih organizmov, ki se zanaลกajo izkljuฤno na zmoลพnosti svojih bioloลกkih zaznavnih aparatov. Whitehead postane torej bolj naklonjen moderni znanosti in njenemu izrazoslovju primarnih kvalitet spriฤo iznajdljivosti, s kakrลกno ta oblikuje nova okolja, ki nam omogoฤajo stik z aspekti narave, ki so nekoฤ potekali daleฤ od dosega ฤloveลกkih organizmov.
Kaj torej ta nova koncepcija primarnih in sekundarnih kvalitet pomeni za problem cepitve narave? Whitehead, kot vidimo, ne zanika pomena distinkcije med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami. Vendar pa ta razlika po njegovem ne demarkira veฤ razkola med resniฤno in navidezno naravo. Oznaฤuje le obseg ฤloveลกkega okolja, dostop do katerega omogoฤajo njegove zmoลพnosti ฤutne zaznave. Podoba narave, do katere se prebije Whitehead po tej poti, pa je daleฤ od enotnega toka pred njegovo moderno cepitvijo na dvoje strug. Vtis enotnega toka je lahko do nedavnega ohranjala le relativna nespremenljivost strukture ฤloveลกke zaznave. ฤe pa nas moderna znanost in vrtoglava ekspanzija ter diverzifikacija ฤloveลกkega senzorjia, ki jo ta doseลพe tekom svoje kratke zgodovine, kaj nauฤi o naravi, je v prvi vrsti dejstvo, da obstaja ravno toliko cepitev narave, kolikor je vrst organizmov.
Ponoven razcep
Whitehead z razvojem svoje pozicije, ki sem ga prikazal zgoraj, prispe do nekakลกne razreลกitve problema cepitve narave. Zdi se, da bi lahko z interpretacijo njegovega pogleda na cepitev narave, ki sem ga podal v prejลกnjem poglavju, razpravo na tej toฤki zakljuฤil. Marsikaj bi se seveda ลกe dalo reฤi o njegovi koncepciji organizma, razmerju med znanostjo in vsakdanjim izkustvom ter o ลกe kako problematiฤnem razmerju med okoljem ฤloveลกkega posameznika in okolji, ki jih vzpostavlja eksperimentalna znanost.[2]Glede predlaganega razmerja med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami bi marsikateri filozof ostal skeptiฤen, dokler ne bi uspeli dokazati ujemanja med vsebino primarnih in sekundarnih kvalitet na … Continue reading Kljub vsemu pa si upam trditi, da smo nenazadnje le prispeli do grobih potez teorije, ki prepad med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami premosti na zadovoljiv naฤin.
Vendar pa zgodba ni tako preprosta. Reลกitev, ki sem jo obravnaval do sedaj, odgovarja zgolj eni plati problema. Zdi se, da se po Whiteheadu narava cepi na veฤ naฤinov. Preden se lotim ลกe druge plati tega koฤljivega razcepa, pa naj na kratko obnovim pot, ki smo jo z Whiteheadom prehodili do sedaj.
Zaฤeli smo s cepitvijo narave, artikulirano v okvirih Lockove koncepcije primarnih in sekundarnih kvalitet. Ta se je v moderni filozofiji praviloma interpretirala kot dualizem substanc ali subjektivnih in objektivnih aspektov naลกega izkustva narave. Whitehead sam zaide v slepo ulico, ko poskuลกa razmerje med vrstama kvalitet razumeti s kljuฤem razlike med konkretnim in abstraktnim. Ta poskus ne dopuลกฤa druge reลกitve kot redukcijo ene vrste kvalitet na drugo in poslediฤno zanikanje moลพnosti pravega odkritja novih dejstev s strani znanosti. Ko Whitehead spozna omejitve svoje izvorne pozicije, artikulira koncept organizma, v razmerju do katerega nastopajo tako primarne kot sekundarne kvalitete kot informacije, ki predstavljajo razliฤne vidike njegovega okolja. Tako primarne kot sekundarne kvalitete so lahko konkretne (v kolikor jih interpretiramo v kontekstu specifiฤnega okolja, v katerem privzamejo doloฤeno vsebino) ali abstraktne (v kolikor jim pripisujemo univerzalen domet in predpostavljamo, da opisujejo ultimativne gradnike realnosti). Razlika med vrstama kvalitet ima zato po Whiteheadu le relativno vrednost in je v zadnji instanci vezana na razliฤne pogoje, v katerih se lahko znajde ฤloveลกki organizem. Zakljuฤek, ki ga Whitehead potegne, je, da ฤlovek s transformacijo svojega okolja radikalno spremeni tudi svojo epistemoloลกko perspektivo. To pomeni, da ฤutna zaznava in nabor sekundarnih kvalitet, s katerimi ji dajemo pojmovni izraz, ni niฤ bolj konkretna, izvorna ali neposredna od naลกih najbolj kontraintuitivnih znanstvenih teorij. Po drugi strani pa Whiteheadova pozicija ne zanika realnosti sekundarnih kvalitet, kot da bi ลกlo preprosto za iluzije nekega predpostavljenega subjekta ali za kavzalno povsem trivialne epifenomene. Do obeh napaฤnih staliลกฤ pridemo le v primeru, ฤe spregledamo specifike situacij, iz katerih tako primarne kot sekundarne kvalitete ฤrpajo svoj pomen.
Do te toฤke bi torej lahko trdili, da Whiteheadova reลกitev problema pravzaprav sovpade z njegovo pravilno formulacijo. Na koncu te poti ne prispemo do nikakrลกnega izniฤenja razlike med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami, kakrลกnega smo morda priฤakovali na zaฤetku. Prepad med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami ostane ravno tako ลกirok, kot je bil na zaฤetku, odkrili pa smo le to, da je prepad sam tako rekoฤ del narave. Konkretna vsebina tako naลกih vsakdanjih intuicij kot znanstvenih teorij pa s tem ostane nedotaknjena. Toda to je, kot sem ลพe rekel, le del zgodbe.
Whitehead vse do svojih poznih del naravoslovni znanosti oฤita doloฤeno neadekvatnost konkretnim dejstvom. Znanost torej po njegovem v doloฤenem smislu ostaja abstraktna, namreฤ v kolikor si daje opravka s preozko zamejenim aspektom realnosti.
Znanost ne more najti nobenega individualnega izkustva v naravi. Znanost ne more najti nobene namere v naravi. Znanost ne more najti nobene kreativnosti v naravi; vse, kar najde, so pravila sosledja. Vse te omejitve drลพijo za naravoslovno znanost. So namreฤ bistveni del njene metodologije. Razlog za to slepoto se skriva v dejstvu, da se tovrstna znanost ukvarja le s polovico tega, o ฤemer priฤa ฤloveลกko izkustvo. Razpara ogrinjalo brez ลกivov, ali reฤeno z drugo metaforo, preiskuje le ogrinjalo, ki je povrลกinsko, in zapostavlja telo, ki je temeljno (Whitehead, 1968, 154).
V zgornjem odlomku bo bralca verjetno takoj zbodlo v oฤi, da Whitehead zapostavljanje telesa oฤita ravno naravoslovni znanosti. To je vsekakor zanimiva pripomba glede na to, da gredo prevladujoฤi oฤitki ponavadi v nasprotno smer; naravoslovju se pogosto oฤitajo materialistiฤne predpostavke in slepota za vse, kar ni telesne narave. Ta nenavadna izjava ima korenine v Whiteheadovem razumevanju telesa, ki igra pomembno vlogo v obravnavani problematiki. Vendar pa bom mogel natanฤnejลกo artikulacijo te linije misli preloลพiti na kasnejลกa poglavja.
Zaenkrat se bom osredotoฤil na Whiteheadove predhodne trditve, s katerimi oriลกe problem, ki ga vidi na delu v temeljnih metodoloลกkih prijemih naravoslovne znanosti. Materializem, ki ga spodbija, se, kot vidimo, ne nanaลกa le na specifiฤno interpretacijo primarnih kvalitet, ampak tudi na naฤin, na katerega so na njihovi podlagi zgrajene znanstvene teorije. Tovrstne teorije, kot izpostavi Whitehead, lahko artikulirajo le pravila sosledja, torej regularnosti pojavov, ki smo jih navajeni imenovati zakoni narave.
Whitehead torej izrazi ลกiroko razลกirjeno, a pogosto precej nejasno slutnjo, da naravni zakoni ne morejo predstavljati najbolj fundamentalnega opisa realnosti. S tem seveda ne zanika, da pravila sosledja v kontekstih, na katere se nanaลกajo, ne drลพijo. Vendar pa takลกne zakonitosti opisujejo le povrลกinska razmerja, razmerja med entitetami, ki so same uฤinek neke bolj fundamentalne realnosti.
V razmerju do ฤesa lahko torej znanstvene opise oznaฤimo za povrลกinske? Whitehead v zgornjem odstavku pusti namig; v razmerju do celote ฤloveลกkega izkustva, iz katerega znanost ฤrpa le tako rekoฤ polovico vseh pojavov.
Na prvi pogled se zdi, da ta trditev izraลพa problematiko, ki sem ji sledil v prejลกnjih poglavjih, in da druga polovica ฤloveลกkega izkustva, o kateri je govora, preprosto oznaฤuje sekundarne kvalitete. Vendar pa bila takลกna interpretacija prehitra. Tudi na ravni sekundarnih kvalitet lahko namreฤ formuliramo zgolj pravila sosledja, v kolikor umanjka kljuฤ za njihovo alternativno interpretacijo. Whitehead tu ne dela razlike med vrstami kvalitet, saj obe vrsti lahko abstrahiramo iz konkretnih medsebojnih razmerij, v katerih konstituirajo koherentno izkustvo. Whiteheadova stava je torej v tem, da lahko v ฤloveลกkem izkustvu najdemo ne le kvalitete v smislu posamiฤnih empiriฤnih danosti, ampak tudi kljuฤ za njihovo interpretacijo.
Whiteheadov romanticizem
Vpraลกanje o razkolu med znanstvenimi spoznanji in vsakdanjim izkustvom se postavlja ลพe od samih zaฤetkov moderne znanosti. Whitehead se zato v svojih razpravah mnogokrat obraฤa k temeljnim figuram moderne misli. Videli smo ลพe, kako tesno je njegova pozicija vezana na srediลกฤne polemike novoveลกke metafizike in epistemologije. Vendar pa se pri razvijanju svojih staliลกฤ ne obraฤa na pomoฤ vedno le k striktno filozofski tradiciji.
Eno od najpomembnejลกih reakcij na materializem oziroma mehanicizem, ki v naravi vidi le pravila sosledja, Whitehead vidi v romantiki 19. stoletja. Gre sicer v prvi vrsti za umetniลกko gibanje, vendar je morda ravno kot takลกno najbolj dovzetno za strukturo izkustva, ki se mehanicistiฤni interpretaciji narave izmika.
Romantiki praviloma sicer niso zastavljali klasiฤnih epistemoloลกkih vpraลกanj, na primer problema razmerja med ฤutnimi podatki in znanstvenimi propozicijami. Pravzaprav v romanticizmu nikoli ni priลกlo do pravega dialoga s takratno znanostjo, saj je v senzibilnosti tistega obdobja prevladovala povsem nasprotna teลพnja od fascinacije nad mehanicizmom 18. stoletja.
Whitehead v tem pogledu seveda ne zavzema staliลกฤ romanticizma. Vendar pa verjame, da romantika kot umetniลกko in predvsem kot literarno gibanje ravno zaradi zavestnega odmika od zapuลกฤine znanstvene misli uspe artikulirati povsem neraziskane aspekte ฤloveลกkega izkustva. Romantiฤna literatura zato za Whiteheada predstavlja enega od bistvenih virov za artikulacijo svoje pozicije.
Kaj nam torej predstavniki romantike lahko razkrijejo o naravi ฤloveลกkega izkustva? V zvezi s to problematiko Whitehead izpostavi Percyja Shelleyja in Williama Wordswortha. Po njegovem ta dva pesnika v svojih dokaj razliฤnih pristopih najbolje izrazita dva bistvena aspekta ฤloveลกkega izkustva narave.
Wordsworth je najbolj znan po besedilih, v katerih opisuje svoje kontemplativne ali ekstatiฤne izkuลกnje v idiliฤnih okoljih angleลกkega podeลพelja, kakrลกna lahko vidimo na primer na panoramskih slikah Johna Constabla. V tem pogledu Wordsworth predstavlja enega izmed vodilnih glasov fascinacije z (razmeroma) neokrnjeno naravo, ki je ena izmed bistvenih znaฤilnosti romantike. Nova senzibilnost za naravna okolja, neokrnjena s strani ฤloveka in njegovih artefaktov, zagotovo v veliki meri izhaja iz radikalne transformacije ฤloveลกkih ลพivljenjskih pogojev, ki jih v 19. stoletju v Evropi prinese industrijska revolucija. Toda ฤe bi Wordsworthova poezija temeljila zgolj na premestitvi prevladujoฤe scenografije umetniลกkega izraza iz meลกฤanskih okolij na podeลพelje v obupanem poskusu ohranitve izginjajoฤe oblike ฤloveลกkega ลพivljenja in izkustva, zagotovo ne bi priลกel v poลกtev kot ena izmed kljuฤnih Whiteheadovih referenc. Neokrnjenost narave, za izraz katere si Wordsworth prizadeva, ni zgolj v materialni odsotnosti ฤloveลกkih artefaktov. Narava, ki zanima Wordswortha, ni preprosto eden izmed polov dihotomije med umetnim in naravnim. Vsaj ne, v kolikor govorimo o umetnih artefaktih kot objektih, ki se v izkustvu neposredno pojavljajo. Wordsworthu gre predvsem za artikulacijo doloฤene strukture izkustva, ki ne more pridi do izraza v umetnih pogojih znanstvene racionalnosti njegovega ฤasa. Ta pozicija je najbolje strnjena v njegovi trditvi, da “ubijamo zato, da seciramo”. Tudi te izjave ne smemo vzeti preveฤ dobesedno. To seveda ลกe kako drลพi za nekatere prakse biologije in medicine, vendar pa Wordswortha ne zanima le tisti aspekt sveta, ki ga imenujemo ลพiva narava. Moderna znanost ne secira le ลพivih organizmov, ubita pa niso zgolj ta bitja. Wordsworth ima v mislih predvsem afektivno vrednost, ali reฤeno z njegovim izrazom, pomembnost, ki jo narava kot celota izpriฤuje za organizem v konkretni situaciji. Kar Wordswortha zanima, je na primer “melanholiฤna prisotnost” pokrajine, ki ga obkroลพa. Melanholija tu ne nastopa kot ฤustvo, ki bi bilo povsem notranje opazovalcu, saj izgine v procesu seciranja pokrajine na posamezne objekte. To, kar je z moderno znanstveno racionalnostjo po Wordsworthu ubito, pa je torej doloฤena afektivna vrednost, obฤutek pomembnosti, ki ga izzove narava kot celota.
Wordsworth v svoji poeziji sicer naslika ลพivo panoramo “melanholiฤne prisotnosti” griฤev in gozdov, ki ga obkroลพajo. Seveda pa ne eksplicira koncepta pomembnosti in celovitosti, na katerih njegovo delo temelji, niti ne razloลพi njune povezave. To delo je prepuลกฤeno bolj filozofsko naravnanim figuram, kakrลกen je Whitehead. Preden mu sledimo po tej liniji razmisleka, pa moramo omeniti ลกe Shelleyjev doprinos k njegovi romanticistiฤni teoriji izkustva.
Shelleyjeva senzibilnost je v mnogih pogledih nasprotna Wordsworthovi. Za razliko od njega, Shelley nikoli ne izrazi obลพalovanja nad prevladujoฤo znanstveno koncepcijo sveta, ลกe veฤ, njegova poezija je polna znanstvenih pojmov in miselnih postopkov. “Kar so bili griฤi za mladega Wordswortha, je bil za Shelleyja kemiฤni laboratorij” (Whitehead, 1948, 85). Prav tako je Shelleyju znanstvena koncepcija sveta dokaj blizu, kar se tiฤe aspekta ฤloveลกkega izkustva, ki ga poskuลกa izraziti. ฤe bi ลพeleli srediลกฤno temo Shelleyjeve poezije strniti z enim samim izrazom, moramo po Whiteheadu izbrati pojem spremembe. Njegove pesmi so preลพete z vizijo “nenehne, veฤne in izmuzljive spremenljivosti stvari” (ibid., 87). Medtem ko se Wordsworth osredotoฤa na trajno in tako rekoฤ monolitno pokrajino, v kateri se kristalizira doloฤen obฤutek pomembnosti, Shelley odkriva mnogoterost in spremenljivost vseh pojavov. V tem pogledu je Shelley veliko bolj naklonjen ideji narave kot procesu, ki slepo in neizprosno sledi pravilom sosledja. Toda sprememba, o kateri govori njegova poezija, nenazadnje ni zvedljiva na njeno mehanicistiฤno koncepcijo. Gre za “spremembo, ki ne more biti izraลพena v okvirih gibanja v prostoru, ampak za spremembo notranjega karakterja” (ibid., 87). V kolikor lahko v podobi sveta, ki jo slika Shelley, sploh govorimo o pravilih sosledja, to niso pravila, ki bi jih lahko vzpostavili na ravni ฤasovnega sosledja razliฤnih dogodkov, ampak jih moramo iskati v naฤinih spremembe posameznih stvari, tega, ฤemur Whitehead pravi organizmi. Tudi Shelley naredi prostor za sekundarne kvalitete in nenazadnje tudi za obฤutek pomembnosti, saj gre pri obojem, tako kot pri primarnih kvalitetah in znanstvenih idejah, ki jih te izraลพajo, za aspekte ฤloveลกkega izkustva, ki so vpeti v proces njegovega spreminjanja. Spremembe, o kateri govori Shelley, zato ne moremo opazovati s pozicije absolutno zunanje spreminjajoฤih se organizmov, saj je ta zunanjost sama v zadnji instanci le izraz njihovega individualnega karakterja.
Osnovni ideji obeh pesnikov zato ne le nista antitetiฤni, ampak gre pravzaprav za izraza dveh aspektov istega izkustva. Oba sta v zadnji instanci priฤa “naravi, ki ne more biti razloฤena od svoje estetske vrednosti, in naฤina, na katerega ta vrednost vznikne iz procesa konstitucije celote iz njenih posameznih delov” (ibid., 89).
Teลพko bi trdil, da Whitehead s tem ekskurzom v romantiฤno poezijo prispe do povsem izdelane koncepcije narave in ฤloveลกkega izkustva. Zagotovo pa najde pomembne namige, med drugim izraz za to, kar po njegovem v znanstvenih teorijah narave v resnici umanjka, namreฤ pojem pomembnosti. Prav tako pa odkrije tudi naฤin miลกljenja, ki ne dela stroge razlike med obฤutkom pomembnosti in objektivnim stanjem stvari, kot je to znaฤilno za moderno misel. Ta novi naฤin miลกljenja pa, kot vidimo, zahteva tudi novo koncepcijo ฤasovnosti in spremembe. Naleti pa tudi na doloฤeno napetost med antiscientizmom, ki obฤutek pomembnosti postavi strogo na stran “naravnega” izkustva, in poskusom umestitve koncepta pomembnosti med temeljne znanstvene kategorije.
Vse te teme postanejo srediลกฤni fokus Whiteheadovih kasnejลกih del. V zakljuฤnih poglavjih bom zato sledil tem izhodiลกฤem in poskusil formulirati Whiteheadove zakljuฤke o usodi cepitve narave ลกe z njegove nove romanticistiฤne pozicije.
Stanje stvari in pomembnost
Whitehead v svojem zadnjem veฤjem delu, Naฤinih miลกljenja, prviฤ obseลพno obravnava distinkcijo, na katero ga opozori Wordsworth. Loti se namreฤ razlike med stanjem stvari (temu bi lahko rekli tudi dejstvo, ฤe ta izraz v njegovi rabi ne bi ลพe nosil drugaฤnega pomena)[3]V angleลกkem izvirniku je uporabljen izraz “matter of fact”. in pomembnostjo. Pojem pomembnosti seveda ni domislek romantike. Razlikovanje med vrednostno nevtralnim stanjem stvari in pomenom, ki ga vanje projicira subjekt, ko doloฤa njihovo vrednost, je ena izmed najgloblje ukoreninjenih tendenc modernega miลกljenja.
ฤe je na Whiteheadovem pristopu kaj vpliva romanticizma, pa ta zagotovo ni v vpeljavi pojma pomembnosti. Izhodiลกฤe, ki ga Whitehead deli z Wordsworthom, je prej v slutnji, da gre pri sami distinkciji med pomembnostjo in stanjem stvari za artefakt modernosti, ki zastira neko starejลกe in bolj fundamentalno izkustvo, v katerem sta ta dva aspekta nerazloฤljiva. Toda kako sploh lahko pride do razkola? In od kod prepriฤanje, da je izkustvo, ki je v tem pogledu enovito, bolj fundamentalno ali resniฤno od modernega?
Preden poskusim odgovoriti na ta vpraลกanja, moram na kratko doloฤiti pojma pomembnosti in stanja stvari, katerih dihotomijo Whitehead poskuลกa preseฤi. Izkaลพe se, da je to vse prej kot lahka naloga, saj se pojma kljub ali morda ravno zaradi vseprisotnosti teh pojmov v naลกem vsakodnevnem miลกljenju upirata natanฤnejลกi opredelitvi.
Vsi uporabljamo in bolj ali manj jasno razumemo koncept objektivnega stanja stvari. Ko govorimo o golih, objektivnih dejstvih, imamo s tem ponavadi v mislih doloฤeno situacijo, ki obstaja takลกna, kakrลกna je, neodvisno od naลกih predstav, obฤutkov ali vrednostnih sodb. Seveda smo tudi sami, vkljuฤno z naลกimi mislimi, sodbami in obฤutki, lahko del objektivnega stanja stvari, namreฤ v kolikor ti pojavi obstajajo tudi sami po sebi in ne zgolj za nekega subjekta. S stanjem stvari imamo torej v mislih tisto “golo realnost”, ki obstaja neodvisno od opazovalca in glede na katero utemeljujemo resniฤnost svojih sodb.
Stanje stvari torej predstavlja absolutno zunanjost naลกega subjektivnega ลพivljenja, in sicer v dveh smislih. Najprej zato, ker ni odvisno od naลกega miลกljenja (v najลกirลกem smislu), medtem ko je, nasprotno, resniฤnost naลกih misli odvisna od evidence, ki pride iz zunanjosti. Drugiฤ pa zato, ker tudi sami skupaj s celoto naลกega subjektivnega ลพivljenja nismo niฤ drugega kot nabor dejstev, ki tvori le (neznatni) del celotnega stanja stvari. Ko govorimo o stanju stvari, imamo torej v mislih doloฤeno zunanjost, v kateri se kot deli te celote znajdemo in pogojem katere se moramo prilagoditi tako v miลกljenju kot delovanju.
Pojem stanja stvari pripada obliki miลกljenja, ki navade, potrebne za obstoj, koordinira z nujnostmi zunanjih procesov. Je pripoznanje odvijanja procesov narave, katerih del smo, tako kot vse stvari, tudi mi sami. Ta pojem ima svoje izvire v predstavi o nas kot procesu, ki je del veฤjega procesa onkraj meja nas samih. Takลกna koncepcija dejanskosti je en ekstrem miลกljenja. […] To je ideal naravoslovne znanosti, in prav tako skriti ideal vseh, ki vztrajajo pri vrhovni pomembnosti objektivnosti (Whitehead, 1968, 8).
Filozofska pozicija, ki je implicirana v pojmu stanja stvari, je torej realizem. Ta zagotovo predstavlja ideal naravoslovne znanosti, kot opaลพa Whitehead. Toda glede na njegove epistemoloลกke in metafiziฤne zakljuฤke, obravnavane zgoraj, se zdi, da ta ideal deli tudi sam. Glede na to, da ฤloveลกkega subjekta obravnava kot enega izmed potencialno neskonฤne mnoลพice drugih, bi se vsekakor zdelo neizogibno potegniti zakljuฤek, da tudi sam zagovarja obliko realizma. Ali paฤ?
Na tej toฤki je potrebno vpeljati ลกe pojem pomembnosti, da lahko razumemo, glede na kaj Whitehead oznaฤi realizem kot le enega izmed ekstremnih polov miลกljenja. Pomembnost ponavadi razumemo kot povsem subjektivni moment vrednotenja. To, kar je pomembno, razlikujemo od nepomembnega glede na naลกe trenutne interese, ki niso nujno povezani z objektivnimi znaฤilnostmi ovrednotenih pojavov. Tudi kadar govorimo na primer o objektivni pomembnosti zgodovinskega dogodka, je v dogodku implicitno predpostavljena specifiฤna ฤloveลกka perspektiva, z vidika katere ima dogodek doloฤeno vrednost.
Tudi Whitehead govori o pomembnosti v subjektivistiฤnem registru. Eden izmed naฤinov, na katerega izpostavi prepletenost stanja stvari in pomembnosti, dozdevno gradi ravno na predpostavkah, ki so zasluลพne za razkol med tema dvema domenama.
Tudi najbolj goreฤi zagovorniki objektivnosti v znanstveni misli vztrajajo na njeni pomembnosti. V resnici “zagovarjanje znanstvene doktrine” samo po sebi predpostavlja to pomembnost. Brez obฤutka zanimanja bi le opazil doktrino, ne bi pa je zagovarjal. Strast za resnico predpostavlja interes. Prav tako ga predpostavlja vztrajno opazovanje. Osredotoฤena pozornost namreฤ pomeni tudi ravnoduลกnost za nepomembna dejstva; in takลกno neupoลกtevanje lahko motivira le doloฤen obฤutek za pomembnost. (Ibid., 9)
Tu se lahko zdi, kot da Whitehead govori o ravno tisti psiholoลกki koncepciji pomembnosti, ki ta aspekt izkustva izvzame iz naravnega sveta. To bi drลพalo v primeru, ฤe bi Whitehead o pomembnosti govoril kot o principu selekcije, ki bi v izkustvu osamilo relevantna dejstva iz vnaprej danega nabora objektivnih dejstev. Toda, kot bomo videli, selekcija, ki jo vrลกi obฤutek za pomembnost, ni nekaj naknadnega opazovanju objektivnega stanja stvari. Primeri, ki jih Whitehead tu navaja, zato morda niso najboljลกi.
Zgornji odstavek ima smisel le, ฤe ga razumemo kot implicitno kritiko Wordswortha, ki v znanstvenem seciranju izkustva vidi le negativno plat uniฤenja obฤutka za pomembnost, ki oลพivlja naลกe “naravno” izkustvo. Whitehead pa trdi, da je doloฤen obฤutek za pomembnost bistvenega pomena tudi za znanstveno raziskovanje, saj brez njega danih informacij ne bi videli kot pomembnih za utemeljitev ali ovrลพbo doloฤene teorije.
Obฤutek za pomembnost lahko zanemarimo v naลกih teoretiฤnih koncepcijah samih sebe, ni pa po Whiteheadu nekaj, kar bi lahko uniฤili ali postavili na stran, saj gre za bistven aspekt naลกe subjektivne perspektive sveta. Kot sem ลพe izpostavil, ne drลพi, da bi obฤutek za pomembnost operiral na ravni vnaprej konstituiranih objektov naลกega izkustva. Je bistveni moment naลกega izkustva, oziroma bolje reฤeno, ni v resnici niฤ drugega kot to izkustvo samo.
Pomembnost namreฤ po Whiteheadu ลกele konstituira perspektiviฤni znaฤaj subjektivnega izkustva: “ena karakterizacija pomembnosti je, da gre za tisti aspekt ฤutenja, s katerim je uveljavljena doloฤena perspektiva” (ibid., 11). Ta izjava se lahko sliลกi nenavadno, saj smo o perspektivi navajeni razmiลกljati zgolj v okvirih prostorskih terminov. Toda to je zgolj posledica prevelikega poudarka, ki ga dajemo na vidno plat naลกega izkustva. ฤe pojem perspektive razumemo kot kakrลกen koli princip selekcije zaznanih informacij, pa lahko opazimo, da pod ta pojem nenazadnje sodi tudi prostorska perspektiva. V zadnji instanci tudi opazovanje objekta z doloฤene pozicije v prostoru ni niฤ drugega kot doloฤen naฤin selekcije virov informacij.
Uveljavitev doloฤene perspektive pa po Whiteheadu ne vkljuฤuje nujno tudi racionalnega zavedanja, da gre pri danem izkustvu za doloฤeno selekcijo. Organizem se lahko bolj ali manj jasno zaveda perspektiviฤnosti svoje zaznave in je lahko bolj ali manj sposoben refleksije o drugih moลพnih perspektivah na dani objekt.
Na tej toฤki postane jasno, kako lahko Whitehead ohrani svoja realistiฤna prepriฤanja, kljub temu da zagovarja, da pomembnost tvori bistveni aspekt naลกega izkustva. To je zato, ker subjektivnost pomembnosti in objektivnost stanja stvari zanj ne oznaฤujeta posebnih metafiziฤnih domen, ampak specifiฤne vloge, ki jih organizmi igrajo v medsebojnih razmerjih. Ali reฤeno drugaฤe, selekcija, ki konstituira perspektiviฤni karakter naลกega subjektivnega izkustva, sama po sebi ni niฤ “subjektivnega”.
S subjektivnega vidika organizma pojem pomembnosti oznaฤuje njegovo predispozicijo za vrste objektov, ki jih ta lahko zaznava, lahko bi tudi rekli, pogoj moลพnosti njegovega izkustva. Z objektivnega vidika njegovega okolja pa ta pojem oznaฤuje naฤine, na katere je organizem zmoลพen vstopati v interakcijo z drugimi organizmi. Perspektiva ali obฤutek za pomembnost je torej toฤno tisto, kar Whitehead imenuje individualni karakter organizma. Menim, da je v zakljuฤku, ki ga lahko potegnemo iz teh razmislekov, ena izmed najpomembnejลกih poant Whiteheadove filozofije ta, da sta subjektivnost in objektivnost v zadnji instanci le dve plati istega organizma, gledanega z razliฤnih “perspektiv”.
Organizem v procesu transformacije
Whitehead torej premosti razkol med pomembnostjo in stanjem stvari, ne da bi se moral odreฤi svoji realistiฤni poziciji. Toda zakaj potem trdi, da dotedanja znanost spregleda aspekt pomembnosti? Kaj bi pomenilo premostiti ta razkol na znanstven naฤin?
Kot sem ลพe izpostavil, se znanost v nobenem primeru ne izogne delovanju, ki izraลพa doloฤen obฤutek za pomembnost. Toda ali lahko tudi ustrezno opiลกe ta obฤutek in razloลพi proces njegovega vznika? Whiteheadov odgovor je odloฤno negativen, vsaj v kolikor govorimo o teorijah, ki pojave razlagajo zgolj v obliki pravil sosledja.
Stanje stvari je abstrakcija, do katere pride, ko se miลกljenje omeji na popolnoma formalna razmerja, glede katerih se pretvarja, da predstavljajo izraz absolutne realnosti. Na ta naฤin se znanost v svoji najbolj dovrลกeni obliki zvede zgolj na sistem diferencialnih enaฤb. Konkretni svet se je izmuznil skozi luknje v mreลพi znanstvenega spoznanja (Ibid., 18).
Razmerja, ki jih prouฤuje naravoslovna znanost, so formalna zato, ker je stanje stvari, ki ji sluลพi kot vir vrednosti njenih spremenljivk, abstrahirano od perspektive specifiฤnega organizma. Zato Whitehead trdi, da znanost nikoli ne prispe do pravih vzrokov dogajanja, ki ga opisuje, ampak le do korelacij, pravil sosledja, katerih nujnosti ne razume niฤ bolje od njihovih omejitev (ibid., 146). V ironiฤnem obratu torej Whitehead oฤita nezmoลพnost razumevanja prave vzroฤnosti ravno znanosti, ki jo imamo ponavadi za najboljลกi prikaz kavzalnih razmerij.
Whiteheadov ugovor je dovolj jasen, toda kaj bi pravzaprav pomenilo upoลกtevati individualni karakter organizma, ki odpira perspektivo na takลกno ali drugaฤno stanje stvari? Lahko bi ugovarjali, da ta dodatek ne spremeni niฤesar, saj je organizem pod vpraลกanjem vedno isti oziroma vsaj iste vrste, namreฤ ฤlovek. Malokdo bi trdil, da naลกa spoznanja niso tako ali drugaฤe vezana na ฤloveลกko perspektivo. Toda ฤe ostajamo ujeti v lastni koลพi, se zdi naลกa perspektiva ravno zaradi svoje vseprisotnosti zanemarljiva. Pomembnost se s tega vidika zdi nekaj, kar morda lahko obฤutimo, vsekakor pa ne stvar, ki bi jo lahko locirali med drugimi stvarmi v svetu.
Toda Whitehead nas poskuลกa prepriฤati ravno v spremenljivost naลกe perspektive. To drลพi tako za individualne perspektive posameznikov kot za zgodovinske premike v ฤloveลกki zmoลพnosti zaznave in delovanja. Spomnimo se, da tudi razlika med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami izraลพa eno izmed takลกnih premen. Znanost, ki ne more upoลกtevati variacij ฤloveลกkega organizma, je obsojena na izraลพanje zgolj “vzorcev povpreฤja ฤloveลกke perspektive” (ibid., 11). Mimogrede reฤeno, v tej potezi lahko opazimo vpliv Shelleyjeve koncepcije spremembe. Naravoslovna znanost namreฤ spremembo lahko razume le kot premik v prostorsko-ฤasovni lokaciji, ali morda bolj sploลกno reฤeno, kot spremembo v vrednosti posameznih spremenljivk. Whitehead pa zagovarja, da so vsakrลกne tovrstne spremembe in prav tako vsakrลกna pravila, ki regulirajo njihova sosledja, vezane na perspektive posameznih organizmov (perspektive moramo, kot reฤeno, razumeti v povsem objektivnem smislu, zato bi lahko rekli tudi, da so vsakrลกna sploลกna pravila sosledja vezana na specifiฤne situacije). Whitehead torej zagovarja primarnost Shelleyjevega koncepta spremembe v smislu transformacije individualnega karakterja.
Poleg tega obstaja ลกe pomembnejลกi razlog, zaradi katerega Whitehead zavraฤa ugovor, da, ujeti kot smo v svojo lastno perspektivo, ravno ta ostaja zunaj dosega naลกega miลกljenja. To bi drลพalo, ฤe bi imela perspektiva le subjektivno plat v nedoloฤenem obฤutku pomembnosti in mejah naลกega individualnega izkustva. Kljub temu da v danem trenutku ta subjektivna plat vedno predstavlja absolutno izhodiลกฤe naลกega miลกljenja, Whitehead ne verjame, da predstavlja tudi njegove poslednje omejitve. Nenazadnje je konstrukcija modelov, ki naj zapolnijo vrzeli v naลกem izkustvu, pojasnijo nepriฤakovane spremembe in omogoฤijo koherentno razumevanje, naloga tako znanosti kot spekulativne filozofije. Razlika med pristopom naravoslovja in Whiteheadovim podvigom pa je v tem, da poskuลกa slednji upoลกtevati ne le sploลกne zakonitosti, ki drลพijo za istovrstne organizme, ampak tudi specifiฤne lastnosti individualnih organizmov.
Zato Whitehead tudi lahko reฤe, da znanost obravnava le povrลกinski plaลกฤ pojavov in zanemarja telo. Obravnava namreฤ le uฤinke, ki rezultirajo iz specifiฤnih interakcij med organizmi, ne pa teh organizmov samih. Zato bi lahko ลกel v provokaciji ลกe nekoliko dlje od Whiteheada in predlagal, da pozitivistiฤni pristop v danaลกnjem naravoslovju ni ne pravi materializem niti pravi mehanicizem, saj mu skozi prste spolzijo tako telesa v svojem individualnem obstoju kot tudi razmerja, ki jim za razliko od preprostega sosledja lahko upraviฤeno reฤemo vzroki.
Zakljuฤek
Na tem mestu ne bom obnavljal vseh zapletov in poant, o katerih sem govoril, saj sem se ลพe v predhodnih poglavjih nekajkrat ustavil in strnil ลพe povedano. Za konec bi izpostavil le ลกe eno opazko o cepitvi narave, ki je postala oฤitna tekom besedila. Kot smo videli, Whitehead s tem izrazom oznaฤuje celo vrsto problemov, skozi katere se prebija tekom svojega celotnega “filozofskega obdobja”. Problem je bistveno mnogoter, saj je naลกe moderno izkustvo narave fragmentirano na veฤ naฤinov, najsibo glede tipov informacij, ki smo jih pripravljeni upoลกtevati kot kvalitete naravnih stvari, glede oblike razlag naravnih pojavov ali glede obฤutka za pomembnost, ki ga iลกฤemo v naravnih okoljih. Whiteheadov spoprijem z vpraลกanjem cepitve narave pokaลพe, da so te problematike povezane, a ne popolnoma zvedljive ena na drugo. Tudi v kolikor nas njegova metafiziฤna pozicija ne prepriฤa popolnoma, sem zato pripravljen trditi, da Whitehead napravi enega izmed najpomembnejลกih doprinosov k razumevanju naravnega sveta in naลกega mesta v njem.
Bibliografija
Debaise, D., (2017). Nature as Event: The Lure of the Possible. London: Duke University Press.
Latour, B., (2008). What is the Style of Matters of Concern?. Assen: Van Gorcum.
Stengers, I., (2011). Thinking with Whitehead: A Free and Wild Creation of Concepts.Cambridge, M.: Harvard University Press.
Whitehead, A. N., (1920). The Concept of Nature. New York: Cosimo Classics.
Whitehead, A. N., (1948). Science and the Modern World. New York: The New American Library.
Whitehead, A. N., (1967). Adventures of Ideas. New York: The Free Press.
Whitehead, A. N., (1968). Modes of Thought. New York: The Free Press.
References
↑1 | Glede Lockove koncepcije 1. kvalitet sem izpostavil le tiste opredelitve, ki so bistvene za Whiteheadovo interpretacijo in imajo nemara najveฤjo vrednost za razumevanje sodobne naravoslovne znanosti. Nisem pa posebej omenil koncepta mase in trdnosti, ki sta izgubila svoje mesto med temeljnimi fizikalnimi koncepti, ter koncepta gibanja in oblike, ki ju lahko razumemo kot oblike prostorsko-ฤasovnih razmerij. |
---|---|
↑2 | Glede predlaganega razmerja med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami bi marsikateri filozof ostal skeptiฤen, dokler ne bi uspeli dokazati ujemanja med vsebino primarnih in sekundarnih kvalitet na specifiฤnih primerih (da npr. barva sonฤnega zahoda in valovna dolลพina svetlobe, ki jo zaznavajo naลกa oฤesa, predstavljajo isti dogodek, gledan z dveh razliฤnih zornih kotov). V Whiteheadovih besedilih bomo to iskali zaman, saj takลกne izpeljave prepuลกฤa specializiranim znanstvenim disciplinam, sam pa se zadovolji z metafiziฤno teorijo organizma, ki razmerje med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami obravnava le na najbolj sploลกen naฤin. |
↑3 | V angleลกkem izvirniku je uporabljen izraz “matter of fact”. |