Alfred North Whitehead l. 1936 (vir: wikipedia)

Uvod

V razvoju misli Alfreda N. Whiteheada lahko sledimo postopnemu osvobajanju od okvirov specializiranih domen modernega znanstvenega miลกljenja. Whitehead neprestano ลกiri meje svoje intelektualne perspektive: od poskusa aksiomatizacije principov aritmetike do esejev o teoriji relativnosti, od polemik v filozofiji znanosti do poznih metafiziฤnih del. Nenavadna sreฤanja fizike in romantiฤne poezije, logike in zgodovine idej, evolucijske biologije in teologije ter nekonvencionalna filozofska dikcija, s katero Whitehead obravnava njihova razmerja, lahko zmedejo ลกe tako osredotoฤenega bralca, ฤe v ozadju njegove misli ne razbere specifiฤnega problema, ki mu je avtor na sledi v vseh svojih filozofskih delih. 

Srediลกฤni problem, s katerim se sooฤa, imenuje cepitev narave. Smisel nenavadnih sreฤanj, ki jih uprizarja Whitehead v svojih delih, postane jasen ลกele z vidika tega problema, saj se skupaj z naravo razcepijo tudi glediลกฤa, ki jih lahko zavzamemo v razmerju do narave. Dozdevno eklektiฤni nabor naฤinov opazovanja in izraลพanja, ki jih razvija Whitehead, zato ni le stvar filozofskega sloga; njegovo miลกljenje namreฤ vseskozi ลพene vpraลกanje, zakaj se narava modernemu ฤloveku kaลพe na bistveno heterogene naฤine. 

Menim, da je ravno jasna formulacija tega problema ena izmed najzanimivejลกih in najbolj aktualnih plati Whiteheadovega dela, pri ฤemer nam lahko njegovi izvirni koncepti in argumenti omogoฤijo sveลพ pogled na nekatere klasiฤne filozofske probleme in morda nenazadnje tudi na naravo samo. 

Tekom besedila bom v prvi vrsti poskusil razjasniti, kaj natanฤno je miลกljeno z izrazom cepitev narave. Orisal bom nekaj razliฤnih smeri, ki jih Whitehead med svojim razvojem ubere v poskusu razreลกitve problema, in pokazal, kako med tem problem privzema razliฤne oblike oziroma kako ga tako rekoฤ sam vodi od razmeroma klasiฤnih filozofskih okvirov do novih, obetavnih in ลกe vedno neraziskanih izhodiลกฤ. 

Koncept narave

(Antti Laitinen, Broken Landscape X, vir: anttilaitinen)

Whitehead svoj izhodiลกฤni problem prviฤ jasno formulira pod imenom cepitev narave (bifurcation of nature) Konceptu narave (The Concept of Nature, 1920), ki se ga ponavadi obravnava kot njegov prvi filozofski esej. Cepitev narave je tu opredeljena kot znaฤilnost modernega miลกljenja, ki naravo deli na “dvoje sistemov realnosti, ki, v kolikor sploh obstajata obe, obstajata v dveh popolnoma razliฤnih smislih. Ena izmed realnosti sestoji iz entitet, kot so elektroni, ki jih prouฤuje spekulativna fizika. Ta realnost je dana za razumsko spoznanje; ฤeprav je po tej teoriji ravno nikoli ne spoznamo [neposredno]. Kar spoznavamo [neposredno], pa je ravno drugi sistem realnosti, ki je produkt naลกega lastnega duha. Tako imamo opravka z dvema naravama, s hipotezo narave na eni in sanjami le-te na drugi strani” (Whitehead, 1920, 30).

Gre torej za idejo, da obstaja svet, ki ga lahko zaznavamo “na lastne oฤi”, in neki drugi svet, o katerem govorimo s pomoฤjo merjenih kvantitet in matematiฤnih modelov, pri ฤemer naj bi lahko pri spoznavanju drugega popolnoma zanemarili prvega. Zaznani svet s to potezo implodira v zaznavajoฤega subjekta, medtem ko je moderna koncepcija narave zgrajena izkljuฤno na podlagi tega drugega sveta. Prepad med heterogenima domenama pa se poskuลกa premostiti na razliฤne naฤine; praviloma tako, da se zanika sam obstoj enega izmed bregov.

Ideja o cepitvi narave bo danaลกnjemu bralcu verjetno zvenela ravno tako domaฤe, kot je bila Whiteheadovim sodobnikom stoletje nazaj. Whitehead tu le izpostavi eno izmed bistvenih tendenc moderne misli, ki so jo bolj ali manj eksplicitno formulirali ลพe misleci 17. stoletja, ki jih imamo danes za najzgodnejลกe pionirje moderne znanosti. 

V filozofskem registru to tendenco miลกljenja najlaลพje prepoznamo v dualizmu duha in telesa. Vendar pa cepitve narave ne smemo pomeลกati z metafiziฤno delitvijo dveh tipov substanc, kakrลกno na primer zagovarja Descartes. Cepitev narave je po Whiteheadu bolj temeljna ideja moderne misli, saj jo predpostavljajo tudi ลกtevilni nasprotniki dualizma, pa tudi znanstveniki, ki eksplicitno ne zavzemajo kakrลกnegakoli metafiziฤnega staliลกฤa.

Sveลพina Whiteheadovega pristopa k problemu je pravzaprav ravno v tem, da cepitve narave ne obravnava kot ideje, vsaj ne v smislu teoretskega staliลกฤa, ki bi se ga lahko reลกili z vzpostavitvijo neke nove metafiziฤne pozicije. Namesto tega zaฤne, kot dobro opaลพa Debaise, s prikazom, “da moderna koncepcija narave ne odraลพa nobene prave ontoloลกke pozicije (dualistiฤne ali monistiฤne), ampak je bistveno operativna, pri ฤemer mora biti ravno status teh operacij izsleden in preizpraลกan, ฤe hoฤemo razumeti, kako se je uveljavila specifiฤna reprezentacija narave” (Debaise, 2017, 2).

ฤŒeprav v Descartesovi filozofiji najdemo verjetno najcelovitejลกo in najvplivnejลกo teorijo razcepljene narave, Whiteheada v prvi vrsti ne zanima kritika njegovega dualizma in koncepcije razmerja med duhom in telesom. “Preporod filozofije, ki so ga izvrลกili Descartes in njegovi nasledniki, je bil v svojih izhodiลกฤih povsem obarvan z nereflektiranim privzemom tedanje znanstvene kozmologije” (Whitehead, 1948, 19). Zato moramo po Whiteheadu izvor metafiziฤne delitve realnosti na dva tipa substanc iskati v doloฤeni metodoloลกki znaฤilnosti moderne znanosti.

V izhodiลกฤu modernih dualistiฤnih filozofij po Whiteheadu vedno najdemo potezo, ki jo najbolj jasno formulira Locke z razloฤitvijo med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami (Whitehead, 1920, 27). Razlika, ki je po Whiteheadu bistvena za razcep narave na dve heterogeni domeni, je torej razlika med dvema razredoma lastnosti, ki jih lahko pripiลกemo predmetom. Kot trdi Locke, imamo v domeni zaznanega sveta opravka z lastnostmi, ki jih zaznavamo s ฤutili, torej z barvami, zvoki, vonjavami itd., v domeni znanstvenega prouฤevanja narave pa izkljuฤno z merjenimi koliฤinami in prostorsko-ฤasovnimi razmerji.[1]Glede Lockove koncepcije 1. kvalitet sem izpostavil le tiste opredelitve, ki so bistvene za Whiteheadovo interpretacijo in imajo nemara najveฤjo vrednost za razumevanje sodobne naravoslovne … Continue reading

Zato Whitehead meni, da tu po metafiziฤni poti ne bomo priลกli daleฤ. Vsa teลพa problema je prestavljena v razkorak med dvema naฤinoma opazovanja sveta.  Narava se za modernega opazovalca torej cepi skupaj z njegovimi zmoลพnostmi dostopa do njenih specifiฤnih aspektov. Ravno tu pa po Whiteheadu “ne smemo izbirati. Za nas je rdeฤi sij sonฤnega zahoda ravno tako del narave, kot so to molekule in elektriฤni valovi, s katerimi znanstveniki razlagajo ta pojav” (Ibid., 29).

Toda kako preseฤi tako globoko usidrano predpostavko naลกega miลกljenja, ki nenazadnje izvira iz osnovnih postopkov znanstvenega prouฤevanja narave? Whiteheadov odgovor je tu presenetljivo podoben reลกitvi njegovih fenomenoloลกkih sodobnikov (s katerimi, kolikor je znano, ni bil seznanjen). Primarne kvalitete predstavljajo abstrakcijo od izkustva, ki je legitimna samo do doloฤene meje, in ravno jasna demarkacija te meje bo filozofu omogoฤila pravilno razumevanje razmerja med znanstvenimi izjavami in priฤevanjem ฤutne zaznave.  

Primarne kvalitete (geometriฤna in kvantitativna doloฤila entitet z enoznaฤno umeลกฤenostjo v prostorsko-ฤasovno realnost) moramo po Whiteheadu razumeti kot abstrakcije od konkretnega ฤutnega izkustva. Pojma abstraktnega in konkretnega igrata v Whiteheadovi filozofiji bistveno vlogo. Lahko bi celo rekli, da napetost med tema dvema pojmoma predstavlja teren, na katerem se odvija njegov boj za novo koncepcijo narave. Zato je na tej toฤki bistveno, da vsaj v grobih potezah oriลกem, kaj Whitehead misli z abstrakcijo od izkustva. 

Konceptu narave Whitehead vzpostavi tri osnovne ontoloลกke kategorije: dejstva, faktorje in entitete. Dejstva izraลพamo v propozicijah, sama po sebi pa so definirana kot celota tega, kar je dano za zaznavo. Dejstvo je sestavljeno iz faktorjev, posameznih gradnikov zaznave (ti niso elementi, saj jih lahko vedno razcepimo na nove faktorje), na katere se nanaลกamo s posameznimi termini v propoziciji. Faktorje, ki jih miลกljenje abstrahira od dejstva in obravnava kot samostojne in diskretne elemente, Whitehead imenuje entitete.

Abstrakcija, do katere pride, ko faktor zaznave pretvorimo v entiteto, ima dve plati. Po eni strani je entiteta izvzeta iz celote, s ฤimer so odmiลกljena razmerja med faktorjem, ki je obravnavan kot entiteta, in ostalimi faktorji dejstva. Na ravni miลกljenja sicer lahko artikuliramo razmerja med entitetami, vendar pa s tem nujno izpostavimo doloฤene faktorje dejstva in zapostavimo druge. Ko govorimo na primer o zakonitostih narave, se moramo zato zavedati, da ta drลพijo vedno le za doloฤeno ลกtevilo faktorjev, ki smo jih izolirali iz konkretnega dejstva narave. Po drugi strani pa je entiteta, obravnavana kot individuum oziroma nedeljivi element miลกljenja, izgubila notranjo vsebino faktorjev, ki jo sestavljajo. Tudi ฤe bi bilo moลพno naลกteti vse obstojeฤe entitete in vse naฤine, na katere vstopajo v medsebojna razmerja, bi notranja vsebina entitet samih ostala miลกljenju nedostopna. S tega staliลกฤa lahko razumemo, zakaj Whitehead v Konceptu narave daje prednost ฤutni zaznavi pred miลกljenjem. 

Nobena karakteristika narave, ki jo ฤutna zaznava izpriฤuje za miลกljenje, ne more biti pojasnjena. Lastnosti narave, ki v izkustvo vstopijo skozi ฤutno zaznavo, so za miลกljenje nedoumljive v svojih bistvenih karakteristikah; miลกljenje jih lahko razume le kot garante za njihovo individualnost v obliki enostavnih entitet. Zato je za misel ‘rdeฤe’ lahko le doloฤena entiteta, medtem ko ima ‘rdeฤe’ v izkustvu vsebino svoje individualnosti. V prehodu od ‘rdeฤe’ v izkustvu k ‘rdeฤe’ za miลกljenje imamo torej opravka z oฤitno izgubo vsebine (Ibid., 13).

Whitehead se v Konceptu narave oฤitno zanaลกa na verzijo klasiฤne empiristiฤne teorije abstrakcije. Konkretne karakteristike so dane v ฤutni zaznavi, sploลกni pojmi in merjene kvantitete, s katerimi znanstvenik konstruira svoje teorije, pa so razumljeni kot abstrakcije miลกljenja, ki se nanaลกajo vedno le na doloฤen parcialni aspekt konkretnega dejstva. 

Koncept materije, v katerem Whitehead vidi bistveni gradnik moderne znanstvene kozmologije in najoฤitnejลกi izraz razcepljene narave, lahko razumemo kot produkt takลกne abstrakcije, ki ji na pomoฤ priskoฤi metafiziฤna substancialistiฤna dikcija. 

Entiteta je bila razloฤena od faktorja, danega za ฤutno zaznavo. Tako je postala substrat za ta faktor, faktor sam pa je bil degradiran v atribut te entitete. Na ta naฤin je bila v naravo vpeljana distinkcija, ki v resnici ne obstaja. Naravna entiteta je le faktor dejstva, upoลกtevana sama zase. […] Procedura, ki jo izvaja miลกljenje pri prevodu iz ฤutnega izkustva v diskurzivno vednost, je bila tako pretvorjena v fundamentalno karakteristiko narave. Na ta naฤin se je uveljavila koncepcija materije kot metafiziฤnega substrata svojih lastnosti, potek narave pa se je reinterpretiralo kot zgodovino materije (Ibid., 16).

Whitehead torej iลกฤe alternativo materialistiฤni koncepciji narave. Njegova analiza postopka abstrakcije pa ponuja ravno takลกno moลพnost. Koncept narave, ki ga v razpravi s tem naslovom iลกฤe, mora torej izraลพati konkretno dejstvo, iz katerega so opredelitve materije oz. primarne kvalitete izpeljane). Konkretno dejstvo, od katerega znanost abstrahira, pa ni niฤ drugega kot zaznano dejstvo. Narava je torej definirana preprosto kot tisto, kar je dano za ฤutno zaznavo (ibid., 3).

Po tej definiciji se narava razcepi takrat, ko abstrakcija posameznih faktorjev zasenฤi konkretno celoto ฤutnega izkustva, oziroma takrat, ko pozabimo na lastno dejavnost abstrahiranja in doloฤeno skupino entitet obravnavamo kot samostojno ontoloลกko domeno. To se lahko odraลพa tako v spekulativnih metafiziฤnih sistemih kot v dozdevno skromnejลกih pozitivistiฤno usmerjenih znanstvenih teorijah. Oba pristopa sta problematiฤna, v kolikor distinkcijo med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami razumeta kot razmejitev med dvema medsebojno neodvisnima domenama dejstev. 

Dualizem se s tega vidika izkaลพe za manj problematiฤnega od dvojice, saj priznava vsaj ireducibilno razliko med neposrednim ฤloveลกkim izkustvom in materialnim svetom, ki ga opisuje naravoslovna znanost. ล e veฤjo napako po Whiteheadu zagreลกijo poskusi analize oz. razlage konkretnega ฤutnega dejstva kot uฤinka materialnih procesov. S prouฤevanjem vzroฤnih razmerij med primarnimi kvalitetami po njegovem nikoli ne bomo odkrili vzroka za nastop sekundarnih. Rdeฤa barva sonฤnega zahoda ne more biti posledica interakcije med elektromagnetnim valovanjem in barvnimi receptorji v oฤesu. Gre za osnovni in ireducibilni objekt zaznave in najveฤ, kar lahko o rdeฤi barvi reฤemo v okvirih primarnih kvalitet, je, da gre za pojav, ki se praviloma pojavlja v doloฤeni povezavi s pojavi, ki jih opisuje elektromagnetizem. Pravzaprav pa bi tudi o korelacijah med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami teลพko govorili, saj ne gre za ujemanje med dvema serijama dogodkov, ampak za razmerje med lastnostmi posameznih elementov in specifiฤnim karakterjem celote.

Koncept narave torej Whiteheada privede do zakljuฤka, da obstaja ena sama domena narave, in to je tista, ki je dana za ฤutno zaznavo. Funkcionalna sovisja njenih kvantitativnih lastnosti so sicer uporabna za napovedovanje naravnih pojavov, vendar pa ne opisujejo njenih ultimativnih gradnikov. Lastnosti ฤutne zaznave pa niso nekakลกen subjektivni dodatek k objektivnemu svetu naravoslovnih znanosti, ampak so osnova za abstrakcijo, s katero doloฤamo primarne lastnosti. ฤŒe se vrnem k Whiteheadovi izhodiลกฤni opredelitvi problema, ki naravo razpne med ekstrema hipotez in sanj; zdi se, da njegov koncept narave vkljuฤuje oba, razkol med njima pa poskuลกa premostiti tako, da med njima vzpostavi razmerje dela in celote. 

Izmuzljiva konkretnost ฤutnega

Toliko o Whiteheadovem prvem spoprijemu s cepitvijo narave, ki prispe do nekoliko antiklimaktiฤnega zakljuฤka. Njegov prvi poskus razreลกitve problema nenazadnje pristane na obliko senzualizma, ki v kontekstu zgodovine filozofije ne le da ni posebej izvirna, ampak prinese tudi celo vrsto novih problemov.   

Najprej gre izpostaviti, da njegova pozicija ne odpravi razlike med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami in je vsaj v metodoloลกkem oziru ลกe vedno dualistiฤna. Whiteheadova zgodnja kritika Lockovih izhodiลกฤ je usmerjena zgolj proti koncepciji primarnih kvalitet kot vzrokov naลกih zaznavnih izkustev. Toda Locke ni razloฤil med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami na podlagi ลพe izgotovljene teorije o tem, kako prve povzroฤijo druge. Vpraลกanje o njihovem vzroฤnem razmerju je lahko nastopilo ลกele kot posledica njegove distinkcije. Pravi razlog za njegovo dualistiฤno razumevanje kvalitet se nahaja drugje. Locke namreฤ opazi, da so ฤutne kvalitete postale redundantne za znanstveno razlago doloฤenih pojavov. ฤŒe nas na primer zanima pospeลกek padca topovske krogle, vreliลกฤe vode ali odboj svetlobe, potem lahko odmislimo njihovo barvo, vonj ali okus in se osredotoฤimo na njihove prostorsko-ฤasovne opredelitve. Sekundarne kvalitete torej niso izkljuฤene iz naravoslovne znanosti zaradi svoje domnevne epifenomenalnosti, ampak so bile koncipirane kot epifenomenalne zato, ker so postale nepomembne za naravoslovno znanost (ali vsaj za prouฤevanje velikega nabora naravnih procesov). 

Problem pa je moลพno formulirati ลกe v ostrejลกi razliฤici, ki Whiteheada nenazadnje primora k ponovnemu razmisleku. Locke verjame, da lahko tako primarne kot sekundarne kvalitete najdemo v objektih, ki jih neposredno zaznavamo v svetu. Kar po njegovem razlikuje znanost od vsakdanjega izkustva, je preprosto to, da se sistematiฤno osredotoฤa na primarne lastnosti. V zadnji instanci pa z obema razredoma kategorij govorimo o istih predmetih. Od Lockovega ฤasa do danes pa se je razlika med vrstama kvalitet le ลกe zaostrila. Dandanes namreฤ vemo za vrsto predmetov znanstvenih teorij, ki se na ravni zaznavnega izkustva nikoli ne pojavljajo. Ko govorimo o zgradbi atoma ali zelo oddaljenih nebesnih telesih, predstavljajo matematiฤni modeli in kvantitativni izsledki meritvenih instrumentov edini naฤin, na katerega se ti predmeti lahko pojavljajo v naลกem izkustvu. 

Whitehead se ลพe v Konceptu narave postavi proti vsakrลกnemu poskusu zanikanja realnosti tovrstnih predmetov ali redukciji njihove vsebine na domeno sekundarnih kvalitet. 

Najbolj reduktivistiฤna reลกitev, ki jo teorije razcepljene narave predlagajo, je pozicija, po kateri so molekule ali eter, o katerih govori znanost, popolnoma konceptualni. Tako imamo opravka z eno samo naravo, namreฤ navidezno naravo [sekundarnih kvalitet], atomi in eter pa so le imena za logiฤne termine v konceptualnih matematiฤnih formulah. Toda kaj je matematiฤna formula? Domnevno gre za trditev o resniฤnosti tega ali onega glede naravnih pojavov. […] [Poznamo] formule, ki trdijo, da obstajajo entitete v naravi s takลกnimi in takลกnimi lastnostmi, na primer lastnostmi atomov ogljika. Prevladujoฤ odgovor na moj pomislek se glasi, da so atomi sicer le konceptualni kalkulacijski pripomoฤki, vendar pa so zanimivi in slikoviti naฤini govorjenja o neฤem drugem, kar dejansko obstaja v naravi. Toda ฤe imate z atomi v mislih nekaj povsem drugega, potem, za boลพjo voljo, povejte kaj o tem (Ibid., 45).

Whitehead torej noฤe pristati na kakrลกno koli senzualistiฤno ali fenomenoloลกko reinterpretacijo teoretskih postulatov moderne znanosti. A s tem se sam znajde v precepu. ฤŒe zagovarja svojo senzualistiฤno koncepcijo narave, potem predmeti brez ฤutne podobe predstavljajo nerazreลกljiv problem. Gre za abstrakcije brez osnove, od katere abstrahiramo? V vsakem primeru se problem cepitve vrne, saj imamo spet opravka z dvema naravama, tokrat z Whiteheadovim konceptom narave in naravo, kot jo razume znanstvenik. 

Kljub temu da Whiteheadov prvi koncept narave ne razreลกi problema, pa ima njegov zgodnji spoprijem s cepitvijo narave pomembne konsekvence. Oฤitno postane, da Lockova razlika med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami demarkira najpomembnejลกo shizmo med obema domenama modernega izkustva narave. Dokler ta ostaja neizpraลกana, bo tudi narava ostala razcepljena. Zgodnjemu Whiteheadu spodleti ravno zato, ker kljub teลพnji po preseganju Lockove distinkcije ลกe vedno ostaja zavezan istim predpostavkam, na katerih je bila razlika med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami utemeljena. Problem se nahaja ravno v klasiฤni teoriji abstrakcije, ki konkretnost vidi zgolj v ฤutnem izkustvu, konceptualno in kvantitativno analizo pa razume zgolj kot abstrakcijo specifiฤnih momentov ฤutnega izkustva. S takลกne perspektive bo, vse dokler obstaja znanost, ki o svetu govori z matematiฤnimi koncepti, obstajala tudi nepremostljiva frakcija v naลกem izkustvu narave. 

Metafizika konkretnega dejstva 

Pomen obrata k metafiziki v Whiteheadovih kasnejลกih delih lahko v tem pogledu natanฤno doloฤimo. Gre za to, da konkretnega dejstva ne pojmuje veฤ nujno kot zaznanega dejstva, vsaj dokler svojo zaznavo enaฤimo s ฤutno zaznavo

S to potezo so korenito pretreseni pomeni in vloge vseh njegovih temeljnih konceptov. Whitehead na znanstvene abstrakcije, v kolikor sploh ลกe vedno gre za abstrakcije v starem pomenu, gleda veliko bolj entuziastiฤno. 

Niฤ ni bolj impresivnega od dejstva, da je skupaj z umikom matematike v vedno veฤje ekstreme abstraktne misli priลกlo do vrnitve matematiฤnega miลกljenja nazaj na zemljo, z ustrezajoฤo rastjo v njeni relevanci za analizo konkretnih dejstev (Whitehead, 1948, 34).

ฤŒutna zaznava pa po drugi strani ni veฤ razumljena kot privilegiran dostop do konkretnih dejstev o naravi. Izkaลพe se, da nas tudi ta lahko sama po sebi pripelje le do abstraktnih predstav o naravi.

Verjamem, da mora vsaka kozmoloลกka doktrina, ki ostaja zvesta dejstvom, pristati na ta umetni karakter ฤutne zaznave. Namreฤ, ko zaznavamo rdeฤo vrtnico, asociiramo svojo zaznavo rdeฤe z zaznavo doloฤene prostorske regije, pri ฤemer imata ta dva aspekta zaznave dva razliฤna izvora. Zakljuฤek, ki ga vleฤem iz tega dejstva, je, da nas ฤutna zaznava kljub vsej svoji praktiฤni pomembnosti zelo povrลกinsko seznanja z naravo stvari. […] Glede tega sem v sporu z moderno epistemologijo, namreฤ kar se tiฤe prevladujoฤega staliลกฤa, da je ฤutna zaznava edini vir informacij, ki jih imamo o naravi. ฤŒutna zaznava po mojem ne zagotavlja informacij v okvirih, v katerih jih interpretiramo (Whitehead, 1968, 133).

Izraz ‘umetni’ karakter zaznave, ki ga uporabi Whitehead, bi po mojem lahko brez teลพav zamenjali z izrazom ‘abstraktni’ karakter, saj gre v zgornjem odstavku ravno za to, da nas ฤutna zaznava postavi pred heterogena dejstva, pri ฤemer kljuฤ za njihovo interpretacijo oziroma razumevanje njihovega razmerja umanjka. Primer sicer morda ni najboljลกi, saj bi marsikdo posegel po berkeleyjevskem ugovoru, da rdeฤa barva in prostorska lokacija vrtnice v resnici nimata razliฤnih virov v zaznavi. Morda se Whitehead glede tega moti, vendar pa to vpraลกanje tu ni bistveno. Mislim, da zadostuje, ฤe opozorim na zgornji primer zgradbe ogljikovega atoma, da razumemo, kaj pomeni manko kljuฤa za interpretacijo ฤutnih informacij. Podoba uฤbeniลกkega modela ogljika ne pomeni niฤ, ฤe vnaprej ne vemo, kaj imamo pred oฤmi. 

S tem pa Whitehead noฤe reฤi, da lahko kljuฤ za razumevanje ฤutne zaznave vedno najdemo v specifiฤnih primarnih kvalitetah oziroma matematiฤnih modelih narave. ฤŒe bi storil to, bi le obrnil svojo prejลกnjo pozicijo na glavo in se postavil na drugi breg prepada, ki ga poskuลกa premostiti. Njegova poanta je sedaj v tem, da so tako ฤutne podobe kot znanstvene teorije, tako primarne kot sekundarne kvalitete abstraktne v nekem novem smislu. Konkretnost narave moramo iskati drugje, in sicer na specifiฤnem terenu, do katerega se Whitehead prebija v svojih poznih metafiziฤnih spisih. 

Whiteheadov obrat k metafiziki ne pomeni, da od te toฤke naprej razmiลกlja o dejstvu kot objektivni danosti, za razliko od subjektivne dejavnosti zaznave, na kateri je gradil svojo zgodnejลกo pozicijo. Prej nasprotno, gre mu ravno za to, da konkretno dejstvo razลกiri, tako da poleg faktorjev opazovanega pojava vkljuฤi tudi specifiฤni ustroj opazovalca. Whitehead s premikom od svojih zgodnejลกih epistemoloลกkih preokupacij k metafiziฤnim ostane zvest vpraลกanju, ki ga je vodilo ลพe od zaฤetka, torej analizi modernega izkustva narave. Nov pristop pa od starejลกega razloฤi spoznanje, da analiza naลกega izkustva ne more ostati pri popisu tipov kvalitet, ki se v njem pojavljajo. Tako kvalitativni kot kvantitativni aspekti naลกega izkustva ostanejo abstraktni, v kolikor jih odreลพemo od interpretacije, ki jih veลพe v razmerja konkretne situacije. 

Konkretnosti dejstva torej ne gre iskati le v naboru faktorjev in entitet, ki jih opazovalec zaznava v dani situaciji, ampak v edinstvenem odnosu, ki ga zavzame do te situacije. ฤŒe temu odnosu reฤemo interpretacija, se sicer zdi, da se Whiteheadov poskus umeลกฤa v dolgo vrsto poskusov psiholoลกke ali logiฤne analize izkustva. Toda njegov pristop je povsem drugaฤen. Preplet opazovalca in zaznanega okolja poskuลกa doloฤiti s konceptom organizma. S tem izrazom jasno naznani, da je interpretacija zaznanega dejstva po njegovem ravno tako del narave, kot so naravni objekti. 

V doloฤenem smislu se Whitehead torej ลกe vedno bori proti cepitvi narave, tokrat v smislu razkoraka med naborom posameznih faktorjev izkustva in njihovo interpretacijo. Tej novi zastavitvi problema pa ustreza tudi nova definicija narave, ki jo v Znanosti in modernem svetu opredeli kot “lokus organizmov v procesu razvoja” (Whitehead, 1948, 87).

Novi koncept narave

Novi koncept narave torej temelji na konceptu organizma, ki pa se, kot je razvidno, precej razlikuje od pomena, ki ga ponavadi pripisujemo temu izrazu. V konceptu organizma Whitehead iลกฤe predvsem razreลกitev doloฤenega filozofskega problema, torej analizo konkretnega dejstva, ki poleg faktorjev zaznave vkljuฤuje tudi nekakลกno interpretacijo, hkrati pa pozicije subjekta zaznave ne izkljuฤi iz domene narave.  

Kako torej Whitehead razume organizem? Pojem ima malo skupnega z idealistiฤnimi in vitalistiฤnimi tokovi filozofije. Tako koncept organizma kot koncept zaznave v smislu razmerja med organizmom in njegovim okoljem sta predlagana z namenom, da bi zaobjela tako odnose med ฤloveลกkimi subjekti in objekti njihovega miลกljenja kot odnose med neorganskimi pojavi. Tudi ogljikov atom je po Whiteheadu organizem, ki se znajde v doloฤenem molekularnem okolju. Poanta tega drznega poskusa ni toliko v tem, da bi neลพivi svet priliฤili ฤloveลกkemu miลกljenju. V doloฤenem smislu (ki si zasluลพi samostojno obseลพno obravnavo) morda ลพe, vendar mislim, da Whiteheadov predlog teลพi prej v nasprotno smer. Poskuลกa namreฤ ravno v ฤloveลกki zaznavi in nenazadnje v znanstvenih praksah odkriti strukturo povsem ‘fiziฤne’ interakcije med organizmom in okoljem.

Whitehead se pri formulaciji svojega novega koncepta zaznave zgleduje pri Francisu Baconu, ki z danaลกnje perspektive zagovarja presenetljivo nenavadno pozicijo: “Gotovo je, da vsakrลกno telo, tudi tisto, ki nima ฤutov, lahko zaznava: […] kadarkoli telo deluje na druga ali utrpeva uฤinke drugih teles, njegova zaznava predhodi delovanju; ฤe temu ne bi bilo tako, bi bila vsa telesa enaka vsem drugim” (Ibid., 70).

Tako kavzalnim interakcijam neลพivih predmetov kot ฤutni zaznavi, pa tudi znanstvenim praksam lahko po Whiteheadu pripiลกemo strukturo zaznave v Baconovem pomenu. Vsi imajo nekaj opraviti s specifiฤno obฤutljivostjo organizma za aspekte svojega okolja. 

Bistvena razlika med vrstami predmetov v svetu je torej v naฤinu, na katerega so ti zmoลพni vstopiti v stik z drugimi predmeti. Na isti naฤin pa moramo razlikovati tudi med ฤutno zaznavo in znanstvenim miลกljenjem in poslediฤno med sekundarnimi in primarnimi kvalitetami. Tako se Whitehead prek obravnave organizma vrne k vpraลกanju razmerja med hipotezami znanosti in ฤutno zaznavo. Naj spomnim, da je kljuฤni problem za njegovo zgodnejลกo koncepcijo narave predstavljala teorija abstrakcije, ki ni bila zmoลพna upoลกtevati primerov znanstvenih hipotez brez osnove v sekundarnih kvalitetah ฤutne zaznave. Koncept organizma naj bi v zvezi s tem pojasnil, kako lahko znanstvene hipoteze brez temelja v ฤutni zaznavi izraลพajo konkretno dejstvo. 

Isabelle Stengers dobro oriลกe whiteheadovsko interpretacijo znanstvene koncepcije objektov,kakrลกen je elektron: 

Eksperiment uspe takrat, ko je naslovljen elektron v sploลกnem, in sicer po specifiฤni poti, po kateri mu uspe zanesljivo priฤati o svojem vedenju, torej ko omogoฤa identifikacijo spremenljivk, ki doloฤajo njegovo vedenje. Za Whiteheada takลกen doseลพek pomeni, da znanstveniku uspe ustvariti posebno okolje elektrona, pri ฤemer elektron v kontekstu eksperimenta ne pomeni niฤ drugega kot predmet, ki obstaja v doloฤenem soglasju s tem okoljem (Stengers, 2011, 167).

V zgornjem odlomku so predstavljeni kljuฤni aspekti Whiteheadovega novega pogleda na pomen entitet, ki jih postulira znanost. Stengers izpostavi, da tovrstnih entitet (tako kot tudi vseh ostalih) ne moremo definirati v absolutni izolaciji. Izraz elektron se ne nanaลกa na entiteto, ki bi obstajala tako rekoฤ readymade, ampak v prvi vrsti na doloฤeno situacijo, v kateri se elektron s svojim specifiฤnim “vedenjem” ลกele lahko pojavi, in naฤine, na katere lahko elektron interaktira z drugimi entitetami. Uspeลกen znanstveni eksperiment mora upoลกtevati naฤine moลพnih interakcij s svojim objektom prouฤevanja, kakrลกne v primeru elektrona na primer predstavlja koncept elektromagnetnega polja, prav tako pa mora organizirati konkretne materialne okoliลกฤine oz. vzpostaviti okolje, v katerem lahko predmet prouฤevanja dejansko interaktira z opazovalcem โ€“ domisliti se mora torej merilnih tehnik, na podlagi katerih lahko “vedenje” posameznega elektrona ลกele pride do izraza. 

Ko Stengers trdi, da je definicija elektronov vezana na okolje, ki ga ti delijo s ฤloveลกkimi opazovalci, tega torej ne smemo razumeti kot redukcijo elektronov na moment ฤloveลกkega izkustva. Okolje, o katerem govori, namreฤ ne zadeva le individualnega karakterja elektronov, ampak tudi in morda predvsem ฤloveka. Da bi ta lahko vanj vstopil, mora dodobra spremeniti obliko svoje zaznave (v baconovskem smislu). Okolje v Whiteheadovi dikciji nenazadnje ni dejanski prostor, ki obkroลพa organizem, ampak izraลพa specifiฤne zmoลพnosti zaznave tega organizma. Konstrukcijo umetnega okolja, kakrลกna poteka npr. v fizikalnem laboratoriju, bi zato lahko razumeli tudi kot modulacijo zaznavnih zmoลพnosti opazujoฤega organizma. ฤŒlovek sam mora skratka postati drugaฤen organizem, da bi lahko prisostvoval konkretnemu  dejstvu, v razmerju do katerega ima izraz, kot je elektron, doloฤen smisel. 

S tega vidika lahko razumemo, zakaj se lastnosti ฤutne zaznave tako pogosto postavlja za temelj naลกega spoznanja narave. Sekundarne kvalitete izraลพajo tisti aspekt sveta, ki tvori ฤlovekovo “naravno” okolje, torej okolje, ki je specifiฤno za individualni ฤloveลกki organizem, ali reฤeno ลกe drugaฤe, okolje, v katerega je ta sposoben vstopiti brez pomoฤi kulturnih in tehnoloลกkih pripomoฤkov.

Zmoลพnost ลกiritve naลกega okolja pa je tisto, kar Whiteheada neprestano fascinira pri modernem naravoslovju. Na tem mestu ne bom poskuลกal pojasniti, zakaj, ฤe sploh, bi bila takลกna ลกiritev moลพna le prek matematiฤne formalizacije izkustva oz. izraลพanja na ravni primarnih kvalitet. Morda je z vidika poznega Whiteheada matematiฤna formalizacija pravzaprav postranski aspekt moderne znanosti. Vendar pa se primarne kvalitete vsekakor zdijo nujne za izraz konkretnih dejstev zunaj dosega ฤloveลกkih organizmov, ki se zanaลกajo izkljuฤno na zmoลพnosti svojih bioloลกkih zaznavnih aparatov. Whitehead postane torej bolj naklonjen moderni znanosti in njenemu izrazoslovju primarnih kvalitet spriฤo iznajdljivosti, s kakrลกno ta oblikuje nova okolja, ki nam omogoฤajo stik z aspekti narave, ki so nekoฤ potekali daleฤ od dosega ฤloveลกkih organizmov. 

Kaj torej ta nova koncepcija primarnih in sekundarnih kvalitet pomeni za problem cepitve narave? Whitehead, kot vidimo, ne zanika pomena distinkcije med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami. Vendar pa ta razlika po njegovem ne demarkira veฤ razkola med resniฤno in navidezno naravo. Oznaฤuje le obseg ฤloveลกkega okolja, dostop do katerega omogoฤajo njegove zmoลพnosti ฤutne zaznave. Podoba narave, do katere se prebije Whitehead po tej poti, pa je daleฤ od enotnega toka pred njegovo moderno cepitvijo na dvoje strug. Vtis enotnega toka je lahko do nedavnega ohranjala le relativna nespremenljivost strukture ฤloveลกke zaznave. ฤŒe pa nas moderna znanost in vrtoglava ekspanzija ter diverzifikacija ฤloveลกkega senzorjia, ki jo ta doseลพe tekom svoje kratke zgodovine, kaj nauฤi o naravi, je v prvi vrsti dejstvo, da obstaja ravno toliko cepitev narave, kolikor je vrst organizmov. 

Ponoven razcep  

Whitehead z razvojem svoje pozicije, ki sem ga prikazal zgoraj, prispe do nekakลกne razreลกitve problema cepitve narave. Zdi se, da bi lahko z interpretacijo njegovega pogleda na cepitev narave, ki sem ga podal v prejลกnjem poglavju, razpravo na tej toฤki zakljuฤil. Marsikaj bi se seveda ลกe dalo reฤi o njegovi koncepciji organizma, razmerju med znanostjo in vsakdanjim izkustvom ter o ลกe kako problematiฤnem razmerju med okoljem ฤloveลกkega posameznika in okolji, ki jih vzpostavlja eksperimentalna znanost.[2]Glede predlaganega razmerja med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami bi marsikateri filozof ostal skeptiฤen, dokler ne bi uspeli dokazati ujemanja med vsebino primarnih in sekundarnih kvalitet na … Continue reading Kljub vsemu pa si upam trditi, da smo nenazadnje le prispeli do grobih potez teorije, ki prepad med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami premosti na zadovoljiv naฤin. 

Vendar pa zgodba ni tako preprosta. Reลกitev, ki sem jo obravnaval do sedaj, odgovarja zgolj eni plati problema. Zdi se, da se po Whiteheadu narava cepi na veฤ naฤinov. Preden se lotim ลกe druge plati tega koฤljivega razcepa, pa naj na kratko obnovim pot, ki smo jo z Whiteheadom prehodili do sedaj. 

(Sigmar Polke, The Three Lies Of Painting, vir)

Zaฤeli smo s cepitvijo narave, artikulirano v okvirih Lockove koncepcije primarnih in sekundarnih kvalitet. Ta se je v moderni filozofiji praviloma interpretirala kot dualizem substanc ali subjektivnih in objektivnih aspektov naลกega izkustva narave. Whitehead sam zaide v slepo ulico, ko poskuลกa razmerje med vrstama kvalitet razumeti s kljuฤem razlike med konkretnim in abstraktnim. Ta poskus ne dopuลกฤa druge reลกitve kot redukcijo ene vrste kvalitet na drugo in poslediฤno zanikanje moลพnosti pravega odkritja novih dejstev s strani znanosti. Ko Whitehead spozna omejitve svoje izvorne pozicije, artikulira koncept organizma, v razmerju do katerega nastopajo tako primarne kot sekundarne kvalitete kot informacije, ki predstavljajo razliฤne vidike njegovega okolja. Tako primarne kot sekundarne kvalitete so lahko konkretne (v kolikor jih interpretiramo v kontekstu specifiฤnega okolja, v katerem privzamejo doloฤeno vsebino) ali abstraktne (v kolikor jim pripisujemo univerzalen domet in predpostavljamo, da opisujejo ultimativne gradnike realnosti). Razlika med vrstama kvalitet ima zato po Whiteheadu le relativno vrednost in je v zadnji instanci vezana na razliฤne pogoje, v katerih se lahko znajde ฤloveลกki organizem. Zakljuฤek, ki ga Whitehead potegne, je, da ฤlovek s transformacijo svojega okolja radikalno spremeni tudi svojo epistemoloลกko perspektivo. To pomeni, da ฤutna zaznava in nabor sekundarnih kvalitet, s katerimi ji dajemo pojmovni izraz, ni niฤ bolj konkretna, izvorna ali neposredna od naลกih najbolj kontraintuitivnih znanstvenih teorij. Po drugi strani pa Whiteheadova pozicija ne zanika realnosti sekundarnih kvalitet, kot da bi ลกlo preprosto za iluzije nekega predpostavljenega subjekta ali za kavzalno povsem trivialne epifenomene. Do obeh napaฤnih staliลกฤ pridemo le v primeru, ฤe spregledamo specifike situacij, iz katerih tako primarne kot sekundarne kvalitete ฤrpajo svoj pomen. 

Do te toฤke bi torej lahko trdili, da Whiteheadova reลกitev problema pravzaprav sovpade z njegovo pravilno formulacijo. Na koncu te poti ne prispemo do nikakrลกnega izniฤenja razlike med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami, kakrลกnega smo morda priฤakovali na zaฤetku. Prepad med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami ostane ravno tako ลกirok, kot je bil na zaฤetku, odkrili pa smo le to, da je prepad sam tako rekoฤ del narave. Konkretna vsebina tako naลกih vsakdanjih intuicij kot znanstvenih teorij pa s tem ostane nedotaknjena. Toda to je, kot sem ลพe rekel, le del zgodbe.

Whitehead vse do svojih poznih del naravoslovni znanosti oฤita doloฤeno neadekvatnost konkretnim dejstvom. Znanost torej po njegovem v doloฤenem smislu ostaja abstraktna, namreฤ v kolikor si daje opravka s preozko zamejenim aspektom realnosti. 

Znanost ne more najti nobenega individualnega izkustva v naravi. Znanost ne more najti nobene namere v naravi. Znanost ne more najti nobene kreativnosti v naravi; vse, kar najde, so pravila sosledja. Vse te omejitve drลพijo za naravoslovno znanost. So namreฤ bistveni del njene metodologije. Razlog za to slepoto se skriva v dejstvu, da se tovrstna znanost ukvarja le s polovico tega, o ฤemer priฤa ฤloveลกko izkustvo. Razpara ogrinjalo brez ลกivov, ali reฤeno z drugo metaforo, preiskuje le ogrinjalo, ki je povrลกinsko, in zapostavlja telo, ki je temeljno (Whitehead, 1968, 154).

V zgornjem odlomku bo bralca verjetno takoj zbodlo v oฤi, da Whitehead zapostavljanje telesa oฤita ravno naravoslovni znanosti. To je vsekakor zanimiva pripomba glede na to, da gredo prevladujoฤi oฤitki ponavadi v nasprotno smer; naravoslovju se pogosto oฤitajo materialistiฤne predpostavke in slepota za vse, kar ni telesne narave. Ta nenavadna izjava ima korenine v Whiteheadovem razumevanju telesa, ki igra pomembno vlogo v obravnavani problematiki. Vendar pa bom mogel natanฤnejลกo artikulacijo te linije misli preloลพiti na kasnejลกa poglavja. 

Zaenkrat se bom osredotoฤil na Whiteheadove predhodne trditve, s katerimi oriลกe problem, ki ga vidi na delu v temeljnih metodoloลกkih prijemih naravoslovne znanosti. Materializem, ki ga spodbija, se, kot vidimo, ne nanaลกa le na specifiฤno interpretacijo primarnih kvalitet, ampak tudi na naฤin, na katerega so na njihovi podlagi zgrajene znanstvene teorije. Tovrstne teorije, kot izpostavi Whitehead, lahko artikulirajo le pravila sosledja, torej regularnosti pojavov, ki smo jih navajeni imenovati zakoni narave. 

Whitehead torej izrazi ลกiroko razลกirjeno, a pogosto precej nejasno slutnjo, da naravni zakoni ne morejo predstavljati najbolj fundamentalnega opisa realnosti. S tem seveda ne zanika, da pravila sosledja v kontekstih, na katere se nanaลกajo, ne drลพijo. Vendar pa takลกne zakonitosti opisujejo le povrลกinska razmerja, razmerja med entitetami, ki so same uฤinek neke bolj fundamentalne realnosti. 

V razmerju do ฤesa lahko torej znanstvene opise oznaฤimo za povrลกinske?  Whitehead v zgornjem odstavku pusti namig; v razmerju do celote ฤloveลกkega izkustva, iz katerega znanost ฤrpa le tako rekoฤ polovico vseh pojavov. 

Na prvi pogled se zdi, da ta trditev izraลพa problematiko, ki sem ji sledil v prejลกnjih poglavjih, in da druga polovica ฤloveลกkega izkustva, o kateri je govora, preprosto oznaฤuje sekundarne kvalitete. Vendar pa bila takลกna interpretacija prehitra. Tudi na ravni sekundarnih kvalitet lahko namreฤ formuliramo zgolj pravila sosledja, v kolikor umanjka kljuฤ za njihovo alternativno interpretacijo. Whitehead tu ne dela razlike med vrstami kvalitet, saj obe vrsti lahko abstrahiramo iz konkretnih medsebojnih razmerij, v katerih konstituirajo koherentno izkustvo. Whiteheadova stava je torej v tem, da lahko v ฤloveลกkem izkustvu najdemo ne le kvalitete v smislu posamiฤnih empiriฤnih danosti, ampak tudi kljuฤ za njihovo interpretacijo. 

Whiteheadov romanticizem

Vpraลกanje o razkolu med znanstvenimi spoznanji in vsakdanjim izkustvom se postavlja ลพe od samih zaฤetkov moderne znanosti. Whitehead se zato v svojih razpravah mnogokrat obraฤa k temeljnim figuram moderne misli. Videli smo ลพe, kako tesno je njegova pozicija vezana na srediลกฤne polemike novoveลกke metafizike in epistemologije. Vendar pa se pri razvijanju svojih staliลกฤ ne obraฤa na pomoฤ vedno le k striktno filozofski tradiciji.

Eno od najpomembnejลกih reakcij na materializem oziroma mehanicizem, ki v naravi vidi le pravila sosledja, Whitehead vidi v romantiki 19. stoletja. Gre sicer v prvi vrsti za umetniลกko gibanje, vendar je morda ravno kot takลกno najbolj dovzetno za strukturo izkustva, ki se mehanicistiฤni interpretaciji narave izmika. 

Romantiki praviloma sicer niso zastavljali klasiฤnih epistemoloลกkih vpraลกanj, na primer problema razmerja med ฤutnimi podatki in znanstvenimi propozicijami. Pravzaprav v romanticizmu nikoli ni priลกlo do pravega dialoga s takratno znanostjo, saj je v senzibilnosti tistega obdobja prevladovala povsem nasprotna teลพnja od fascinacije nad mehanicizmom 18. stoletja. 

Whitehead v tem pogledu seveda ne zavzema staliลกฤ romanticizma. Vendar pa verjame, da romantika kot umetniลกko in predvsem kot literarno gibanje ravno zaradi zavestnega odmika od zapuลกฤine znanstvene misli uspe artikulirati povsem neraziskane aspekte ฤloveลกkega izkustva. Romantiฤna literatura zato za Whiteheada predstavlja enega od bistvenih virov za artikulacijo svoje pozicije.

(William Turner, Rain, Steam, and Speed – The Great Western Railway, vir: The National Gallery)

Kaj nam torej predstavniki romantike lahko razkrijejo o naravi ฤloveลกkega izkustva? V zvezi s to problematiko Whitehead izpostavi Percyja Shelleyja in Williama Wordswortha. Po njegovem ta dva pesnika v svojih dokaj razliฤnih pristopih najbolje izrazita dva bistvena aspekta ฤloveลกkega izkustva narave. 

Wordsworth je najbolj znan po besedilih, v katerih opisuje svoje kontemplativne ali ekstatiฤne izkuลกnje v idiliฤnih okoljih angleลกkega podeลพelja, kakrลกna lahko vidimo na primer na panoramskih slikah Johna Constabla. V tem pogledu Wordsworth predstavlja enega izmed vodilnih glasov fascinacije z (razmeroma) neokrnjeno naravo, ki je ena izmed bistvenih znaฤilnosti romantike. Nova senzibilnost za naravna okolja, neokrnjena s strani ฤloveka in njegovih artefaktov, zagotovo v veliki meri izhaja iz radikalne transformacije ฤloveลกkih ลพivljenjskih pogojev, ki jih v 19. stoletju v Evropi prinese industrijska revolucija. Toda ฤe bi Wordsworthova poezija temeljila zgolj na premestitvi prevladujoฤe scenografije umetniลกkega izraza iz meลกฤanskih okolij na podeลพelje v obupanem poskusu ohranitve izginjajoฤe oblike ฤloveลกkega ลพivljenja in izkustva, zagotovo ne bi priลกel v poลกtev kot ena izmed kljuฤnih Whiteheadovih referenc. Neokrnjenost narave, za izraz katere si Wordsworth prizadeva, ni zgolj v materialni odsotnosti ฤloveลกkih artefaktov. Narava, ki zanima Wordswortha, ni preprosto eden izmed polov dihotomije med umetnim in naravnim. Vsaj ne, v kolikor govorimo o umetnih artefaktih kot objektih, ki se v izkustvu neposredno pojavljajo. Wordsworthu gre predvsem za artikulacijo doloฤene strukture izkustva, ki ne more pridi do izraza v umetnih pogojih znanstvene racionalnosti njegovega ฤasa. Ta pozicija je najbolje strnjena v njegovi trditvi, da “ubijamo zato, da seciramo”. Tudi te izjave ne smemo vzeti preveฤ dobesedno. To seveda ลกe kako drลพi za nekatere prakse biologije in medicine, vendar pa Wordswortha ne zanima le tisti aspekt sveta, ki ga imenujemo ลพiva narava. Moderna znanost ne secira le ลพivih organizmov, ubita pa niso zgolj ta bitja. Wordsworth ima v mislih predvsem afektivno vrednost, ali reฤeno z njegovim izrazom, pomembnost, ki jo narava kot celota izpriฤuje za organizem v konkretni situaciji. Kar Wordswortha zanima, je na primer “melanholiฤna prisotnost” pokrajine, ki ga obkroลพa. Melanholija tu ne nastopa kot ฤustvo, ki bi bilo povsem notranje opazovalcu, saj izgine v procesu seciranja pokrajine na posamezne objekte. To, kar je z moderno znanstveno racionalnostjo po Wordsworthu ubito, pa je torej doloฤena afektivna vrednost, obฤutek pomembnosti, ki ga izzove narava kot celota. 

Wordsworth v svoji poeziji sicer naslika ลพivo panoramo “melanholiฤne prisotnosti” griฤev in gozdov, ki ga obkroลพajo. Seveda pa ne eksplicira koncepta pomembnosti in celovitosti, na katerih njegovo delo temelji, niti ne razloลพi njune povezave. To delo je prepuลกฤeno bolj filozofsko naravnanim figuram, kakrลกen je Whitehead. Preden mu sledimo po tej liniji razmisleka, pa moramo omeniti ลกe Shelleyjev doprinos k njegovi romanticistiฤni teoriji izkustva.

Shelleyjeva senzibilnost je v mnogih pogledih nasprotna Wordsworthovi. Za razliko od njega, Shelley nikoli ne izrazi obลพalovanja nad prevladujoฤo znanstveno koncepcijo sveta, ลกe veฤ, njegova poezija je polna znanstvenih pojmov in miselnih postopkov. “Kar so bili griฤi za mladega Wordswortha, je bil za Shelleyja kemiฤni laboratorij” (Whitehead, 1948, 85). Prav tako je Shelleyju znanstvena koncepcija sveta dokaj blizu, kar se tiฤe aspekta ฤloveลกkega izkustva, ki ga poskuลกa izraziti. ฤŒe bi ลพeleli srediลกฤno temo Shelleyjeve poezije strniti z enim samim izrazom, moramo po Whiteheadu izbrati pojem spremembe. Njegove pesmi so preลพete z vizijo “nenehne, veฤne in izmuzljive spremenljivosti stvari” (ibid., 87). Medtem ko se Wordsworth osredotoฤa na trajno in tako rekoฤ monolitno pokrajino, v kateri se kristalizira doloฤen obฤutek pomembnosti, Shelley odkriva mnogoterost in spremenljivost vseh pojavov. V tem pogledu je Shelley veliko bolj naklonjen ideji narave kot procesu, ki slepo in neizprosno sledi pravilom sosledja. Toda sprememba, o kateri govori njegova poezija, nenazadnje ni zvedljiva na njeno mehanicistiฤno koncepcijo. Gre za “spremembo, ki ne more biti izraลพena v okvirih gibanja v prostoru, ampak za spremembo notranjega karakterja” (ibid., 87). V kolikor lahko v podobi sveta, ki jo slika Shelley, sploh govorimo o pravilih sosledja, to niso pravila, ki bi jih lahko vzpostavili na ravni ฤasovnega sosledja razliฤnih dogodkov, ampak jih moramo iskati v naฤinih spremembe posameznih stvari, tega, ฤemur Whitehead pravi organizmi. Tudi Shelley naredi prostor za sekundarne kvalitete in nenazadnje tudi za obฤutek pomembnosti, saj gre pri obojem, tako kot pri primarnih kvalitetah in znanstvenih idejah, ki jih te izraลพajo, za aspekte ฤloveลกkega izkustva, ki so vpeti v proces njegovega spreminjanja. Spremembe, o kateri govori Shelley, zato ne moremo opazovati s pozicije absolutno zunanje spreminjajoฤih se organizmov, saj je ta zunanjost sama v zadnji instanci le izraz njihovega individualnega karakterja.

Osnovni ideji obeh pesnikov zato ne le nista antitetiฤni, ampak gre pravzaprav za izraza dveh aspektov istega izkustva. Oba sta v zadnji instanci priฤa “naravi, ki ne more biti razloฤena od svoje estetske vrednosti, in naฤina, na katerega ta vrednost vznikne iz procesa konstitucije celote iz njenih posameznih delov” (ibid., 89). 

Teลพko bi trdil, da Whitehead s tem ekskurzom v romantiฤno poezijo prispe do povsem izdelane koncepcije narave in ฤloveลกkega izkustva. Zagotovo pa najde pomembne namige, med drugim izraz za to, kar po njegovem v znanstvenih teorijah narave v resnici umanjka, namreฤ pojem pomembnosti. Prav tako pa odkrije tudi naฤin miลกljenja, ki ne dela stroge razlike med obฤutkom pomembnosti in objektivnim stanjem stvari, kot je to znaฤilno za moderno misel. Ta novi naฤin miลกljenja pa, kot vidimo, zahteva tudi novo koncepcijo ฤasovnosti in spremembe. Naleti pa tudi na doloฤeno napetost med antiscientizmom, ki obฤutek pomembnosti postavi strogo na stran “naravnega” izkustva, in poskusom umestitve koncepta pomembnosti med temeljne znanstvene kategorije.

Vse te teme postanejo srediลกฤni fokus Whiteheadovih kasnejลกih del. V zakljuฤnih poglavjih bom zato sledil tem izhodiลกฤem in poskusil formulirati Whiteheadove zakljuฤke o usodi cepitve narave ลกe z njegove nove romanticistiฤne pozicije.  

Stanje stvari in pomembnost

Whitehead v svojem zadnjem veฤjem delu, Naฤinih miลกljenja, prviฤ obseลพno obravnava distinkcijo, na katero ga opozori Wordsworth. Loti se namreฤ razlike med stanjem stvari (temu bi lahko rekli tudi dejstvo, ฤe ta izraz v njegovi rabi ne bi ลพe nosil drugaฤnega pomena)[3]V angleลกkem izvirniku je uporabljen izraz “matter of fact”. in pomembnostjo. Pojem pomembnosti seveda ni domislek romantike. Razlikovanje med vrednostno nevtralnim stanjem stvari in pomenom, ki ga vanje projicira subjekt, ko doloฤa njihovo vrednost, je ena izmed najgloblje ukoreninjenih tendenc modernega miลกljenja. 

ฤŒe je na Whiteheadovem pristopu kaj vpliva romanticizma, pa ta zagotovo ni v vpeljavi pojma pomembnosti. Izhodiลกฤe, ki ga Whitehead deli z Wordsworthom, je prej v slutnji, da gre pri sami distinkciji med pomembnostjo in stanjem stvari za artefakt modernosti, ki zastira neko starejลกe in bolj fundamentalno izkustvo, v katerem sta ta dva aspekta nerazloฤljiva. Toda kako sploh lahko pride do razkola? In od kod prepriฤanje, da je izkustvo, ki je v tem pogledu enovito, bolj fundamentalno ali resniฤno od modernega?

Preden poskusim odgovoriti na ta vpraลกanja, moram na kratko doloฤiti pojma pomembnosti in stanja stvari, katerih dihotomijo Whitehead poskuลกa preseฤi. Izkaลพe se, da je to vse prej kot lahka naloga, saj se pojma kljub ali morda ravno zaradi vseprisotnosti teh pojmov v naลกem vsakodnevnem miลกljenju upirata natanฤnejลกi opredelitvi. 

Vsi uporabljamo in bolj ali manj jasno razumemo koncept objektivnega stanja stvari. Ko govorimo o golih, objektivnih dejstvih, imamo s tem ponavadi v mislih doloฤeno situacijo, ki obstaja takลกna, kakrลกna je, neodvisno od naลกih predstav, obฤutkov ali vrednostnih sodb. Seveda smo tudi sami, vkljuฤno z naลกimi mislimi, sodbami in obฤutki, lahko del objektivnega stanja stvari, namreฤ v kolikor ti pojavi obstajajo tudi sami po sebi in ne zgolj za nekega subjekta. S stanjem stvari imamo torej v mislih tisto “golo realnost”, ki obstaja neodvisno od opazovalca in glede na katero utemeljujemo resniฤnost svojih sodb. 

Stanje stvari torej predstavlja absolutno zunanjost naลกega subjektivnega ลพivljenja, in sicer v dveh smislih. Najprej zato, ker ni odvisno od naลกega miลกljenja (v najลกirลกem smislu), medtem ko je, nasprotno, resniฤnost naลกih misli odvisna od evidence, ki pride iz zunanjosti. Drugiฤ pa zato, ker tudi sami skupaj s celoto naลกega subjektivnega ลพivljenja nismo niฤ drugega kot nabor dejstev, ki tvori le (neznatni) del celotnega stanja stvari. Ko govorimo o stanju stvari, imamo torej v mislih doloฤeno zunanjost, v kateri se kot deli te celote znajdemo in pogojem katere se moramo prilagoditi tako v miลกljenju kot delovanju. 

Pojem stanja stvari pripada obliki miลกljenja, ki navade, potrebne za obstoj, koordinira z nujnostmi zunanjih procesov. Je pripoznanje odvijanja procesov narave, katerih del smo, tako kot vse stvari, tudi mi sami. Ta pojem ima svoje izvire v predstavi o nas kot procesu, ki je del veฤjega procesa onkraj meja nas samih. Takลกna koncepcija dejanskosti je en ekstrem miลกljenja. […] To je ideal naravoslovne znanosti, in prav tako skriti ideal vseh, ki vztrajajo pri vrhovni pomembnosti objektivnosti (Whitehead, 1968, 8).

Filozofska pozicija, ki je implicirana v pojmu stanja stvari, je torej realizem. Ta zagotovo predstavlja ideal naravoslovne znanosti, kot opaลพa Whitehead. Toda glede na njegove epistemoloลกke in metafiziฤne zakljuฤke, obravnavane zgoraj, se zdi, da ta ideal deli tudi sam. Glede na to, da ฤloveลกkega subjekta obravnava kot enega izmed potencialno neskonฤne mnoลพice drugih, bi se vsekakor zdelo neizogibno potegniti zakljuฤek, da tudi sam zagovarja obliko realizma. Ali paฤ?

Na tej toฤki je potrebno vpeljati ลกe pojem pomembnosti, da lahko razumemo, glede na kaj Whitehead oznaฤi realizem kot le enega izmed ekstremnih polov miลกljenja. Pomembnost ponavadi razumemo kot povsem subjektivni moment vrednotenja. To, kar je pomembno, razlikujemo od nepomembnega glede na naลกe trenutne interese, ki niso nujno povezani z objektivnimi znaฤilnostmi ovrednotenih pojavov. Tudi kadar govorimo na primer o objektivni pomembnosti zgodovinskega dogodka, je v dogodku implicitno predpostavljena specifiฤna ฤloveลกka perspektiva, z vidika katere ima dogodek doloฤeno vrednost. 

Tudi Whitehead govori o pomembnosti v subjektivistiฤnem registru. Eden izmed naฤinov, na katerega izpostavi prepletenost stanja stvari in pomembnosti, dozdevno gradi ravno na predpostavkah, ki so zasluลพne za razkol med tema dvema domenama. 

Tudi najbolj goreฤi zagovorniki objektivnosti v znanstveni misli vztrajajo na njeni pomembnosti. V resnici  “zagovarjanje znanstvene doktrine” samo po sebi predpostavlja to pomembnost. Brez obฤutka zanimanja bi le opazil doktrino, ne bi pa je zagovarjal. Strast za resnico predpostavlja interes. Prav tako ga predpostavlja vztrajno opazovanje. Osredotoฤena pozornost namreฤ pomeni tudi ravnoduลกnost za nepomembna dejstva; in takลกno neupoลกtevanje lahko motivira le doloฤen obฤutek za pomembnost. (Ibid., 9) 

Tu se lahko zdi, kot da Whitehead govori o ravno tisti psiholoลกki koncepciji pomembnosti, ki ta aspekt izkustva izvzame iz naravnega sveta. To bi drลพalo v primeru, ฤe bi Whitehead o pomembnosti govoril kot o principu selekcije, ki bi v izkustvu osamilo relevantna dejstva iz vnaprej danega nabora objektivnih dejstev. Toda, kot bomo videli, selekcija, ki jo vrลกi obฤutek za pomembnost, ni nekaj naknadnega opazovanju objektivnega stanja stvari. Primeri, ki jih Whitehead tu navaja, zato morda niso najboljลกi. 

Zgornji odstavek ima smisel le, ฤe ga razumemo kot implicitno kritiko Wordswortha, ki v znanstvenem seciranju izkustva vidi le negativno plat uniฤenja obฤutka za pomembnost, ki oลพivlja naลกe “naravno” izkustvo. Whitehead pa trdi, da je doloฤen obฤutek za pomembnost bistvenega pomena tudi za znanstveno raziskovanje, saj brez njega danih informacij ne bi videli kot pomembnih za utemeljitev ali ovrลพbo doloฤene teorije. 

Obฤutek za pomembnost lahko zanemarimo v naลกih teoretiฤnih koncepcijah samih sebe, ni pa po Whiteheadu nekaj, kar bi lahko uniฤili ali postavili na stran, saj gre za bistven aspekt naลกe subjektivne perspektive sveta. Kot sem ลพe izpostavil, ne drลพi, da bi obฤutek za pomembnost operiral na ravni vnaprej konstituiranih objektov naลกega izkustva. Je bistveni moment naลกega izkustva, oziroma bolje reฤeno, ni v resnici niฤ drugega kot to izkustvo samo. 

Pomembnost namreฤ po Whiteheadu ลกele konstituira perspektiviฤni znaฤaj subjektivnega izkustva: “ena karakterizacija pomembnosti je, da gre za tisti aspekt ฤutenja, s katerim je uveljavljena doloฤena perspektiva” (ibid., 11). Ta izjava se lahko sliลกi nenavadno, saj smo o perspektivi navajeni razmiลกljati zgolj v okvirih prostorskih terminov. Toda to je zgolj posledica prevelikega poudarka, ki ga dajemo na vidno plat naลกega izkustva. ฤŒe pojem perspektive razumemo kot kakrลกen koli princip selekcije zaznanih informacij, pa lahko opazimo, da pod ta pojem nenazadnje sodi tudi prostorska perspektiva. V zadnji instanci tudi opazovanje objekta z doloฤene pozicije v prostoru ni niฤ drugega kot doloฤen naฤin selekcije virov informacij.

Uveljavitev doloฤene perspektive pa po Whiteheadu ne vkljuฤuje nujno tudi racionalnega zavedanja, da gre pri danem izkustvu za doloฤeno selekcijo. Organizem se lahko bolj ali manj jasno zaveda perspektiviฤnosti svoje zaznave in je lahko bolj ali manj sposoben refleksije o drugih moลพnih perspektivah na dani objekt. 

Na tej toฤki postane jasno, kako lahko Whitehead ohrani svoja realistiฤna prepriฤanja, kljub temu da zagovarja, da pomembnost tvori bistveni aspekt naลกega izkustva. To je zato, ker subjektivnost pomembnosti in objektivnost stanja stvari zanj ne oznaฤujeta posebnih metafiziฤnih domen, ampak specifiฤne vloge, ki jih organizmi igrajo v medsebojnih razmerjih. Ali reฤeno drugaฤe, selekcija, ki konstituira perspektiviฤni karakter naลกega subjektivnega izkustva, sama po sebi ni niฤ “subjektivnega”. 

S subjektivnega vidika organizma pojem pomembnosti oznaฤuje njegovo predispozicijo za vrste objektov, ki jih ta lahko zaznava, lahko bi tudi rekli, pogoj moลพnosti njegovega izkustva. Z objektivnega vidika njegovega okolja pa ta pojem oznaฤuje naฤine, na katere je organizem zmoลพen vstopati v interakcijo z drugimi organizmi. Perspektiva ali obฤutek za pomembnost je torej toฤno tisto, kar Whitehead imenuje individualni karakter organizma. Menim, da je v zakljuฤku, ki ga lahko potegnemo iz teh razmislekov, ena izmed najpomembnejลกih poant Whiteheadove filozofije ta, da sta subjektivnost in objektivnost v zadnji instanci le dve plati istega organizma, gledanega z razliฤnih “perspektiv”. 

Organizem v procesu transformacije

Whitehead torej premosti razkol med pomembnostjo in stanjem stvari, ne da bi se moral odreฤi svoji realistiฤni poziciji. Toda zakaj potem trdi, da dotedanja znanost spregleda aspekt pomembnosti? Kaj bi pomenilo premostiti ta razkol na znanstven naฤin?

Kot sem ลพe izpostavil, se znanost v nobenem primeru ne izogne delovanju, ki izraลพa doloฤen obฤutek za pomembnost. Toda ali lahko tudi ustrezno opiลกe ta obฤutek in razloลพi proces njegovega vznika? Whiteheadov odgovor je odloฤno negativen, vsaj v kolikor govorimo o teorijah, ki pojave razlagajo zgolj v obliki pravil sosledja. 

Stanje stvari je abstrakcija, do katere pride, ko se miลกljenje omeji na popolnoma formalna razmerja,  glede katerih se pretvarja, da predstavljajo izraz absolutne realnosti. Na ta naฤin se znanost v svoji najbolj dovrลกeni obliki zvede zgolj na sistem diferencialnih enaฤb. Konkretni svet se je izmuznil skozi luknje v mreลพi znanstvenega spoznanja (Ibid., 18).

Razmerja, ki jih prouฤuje naravoslovna znanost, so formalna zato, ker je stanje stvari, ki ji sluลพi kot vir vrednosti njenih spremenljivk, abstrahirano od perspektive specifiฤnega organizma. Zato Whitehead trdi, da znanost nikoli ne prispe do pravih vzrokov dogajanja, ki ga opisuje, ampak le do korelacij, pravil sosledja, katerih nujnosti ne razume niฤ bolje od njihovih omejitev (ibid., 146). V ironiฤnem obratu torej Whitehead oฤita nezmoลพnost razumevanja prave vzroฤnosti ravno znanosti, ki jo imamo ponavadi za najboljลกi prikaz kavzalnih razmerij.

Whiteheadov ugovor je dovolj jasen, toda kaj bi pravzaprav pomenilo upoลกtevati individualni karakter organizma, ki odpira perspektivo na takลกno ali drugaฤno stanje stvari? Lahko bi ugovarjali, da ta dodatek ne spremeni niฤesar, saj je organizem pod vpraลกanjem vedno isti oziroma vsaj iste vrste, namreฤ ฤlovek. Malokdo bi trdil, da naลกa spoznanja niso tako ali drugaฤe vezana na ฤloveลกko perspektivo. Toda ฤe ostajamo ujeti v lastni koลพi, se zdi naลกa perspektiva ravno zaradi svoje vseprisotnosti zanemarljiva. Pomembnost se s tega vidika zdi nekaj, kar morda lahko obฤutimo, vsekakor pa ne stvar, ki bi jo lahko locirali med drugimi stvarmi v svetu. 

Toda Whitehead nas poskuลกa prepriฤati ravno v spremenljivost naลกe perspektive. To drลพi tako za individualne perspektive posameznikov kot za zgodovinske premike v ฤloveลกki zmoลพnosti zaznave in delovanja. Spomnimo se, da tudi razlika med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami izraลพa eno izmed takลกnih premen. Znanost, ki ne more upoลกtevati variacij ฤloveลกkega organizma, je obsojena na izraลพanje zgolj “vzorcev povpreฤja ฤloveลกke perspektive” (ibid., 11). Mimogrede reฤeno, v tej potezi lahko opazimo vpliv Shelleyjeve koncepcije spremembe. Naravoslovna znanost namreฤ spremembo lahko razume le kot premik v prostorsko-ฤasovni lokaciji, ali morda bolj sploลกno reฤeno, kot spremembo v vrednosti posameznih spremenljivk. Whitehead pa zagovarja, da so vsakrลกne tovrstne spremembe in prav tako vsakrลกna pravila, ki regulirajo njihova sosledja, vezane na perspektive posameznih organizmov (perspektive moramo, kot reฤeno, razumeti v povsem objektivnem smislu, zato bi lahko rekli tudi, da so vsakrลกna sploลกna pravila sosledja vezana na specifiฤne situacije). Whitehead torej zagovarja primarnost Shelleyjevega koncepta spremembe v smislu transformacije individualnega karakterja. 

Poleg tega obstaja ลกe pomembnejลกi razlog, zaradi katerega Whitehead zavraฤa ugovor, da, ujeti kot smo v svojo lastno perspektivo, ravno ta ostaja zunaj dosega naลกega miลกljenja. To bi drลพalo, ฤe bi imela perspektiva le subjektivno plat v nedoloฤenem obฤutku pomembnosti in mejah naลกega individualnega izkustva. Kljub temu da v danem trenutku ta subjektivna plat vedno predstavlja absolutno izhodiลกฤe naลกega miลกljenja, Whitehead ne verjame, da predstavlja tudi njegove poslednje omejitve. Nenazadnje je konstrukcija modelov, ki naj zapolnijo vrzeli v naลกem izkustvu, pojasnijo nepriฤakovane spremembe in omogoฤijo koherentno razumevanje, naloga tako znanosti kot spekulativne filozofije. Razlika med pristopom naravoslovja in Whiteheadovim podvigom pa je v tem, da poskuลกa slednji upoลกtevati ne le sploลกne zakonitosti, ki drลพijo za istovrstne organizme, ampak tudi specifiฤne lastnosti individualnih organizmov.

Zato Whitehead tudi lahko reฤe, da znanost obravnava le povrลกinski plaลกฤ pojavov in zanemarja telo. Obravnava namreฤ le uฤinke, ki rezultirajo iz specifiฤnih interakcij med organizmi, ne pa teh organizmov samih. Zato bi lahko ลกel v provokaciji ลกe nekoliko dlje od Whiteheada in predlagal, da pozitivistiฤni pristop v danaลกnjem naravoslovju ni ne pravi materializem niti pravi mehanicizem, saj mu skozi prste spolzijo tako telesa v svojem individualnem obstoju kot tudi razmerja, ki jim za razliko od preprostega sosledja lahko upraviฤeno reฤemo vzroki. 

Zakljuฤek

Na tem mestu ne bom obnavljal vseh zapletov in poant, o katerih sem govoril, saj sem se ลพe v predhodnih poglavjih nekajkrat ustavil in strnil ลพe povedano. Za konec bi izpostavil le ลกe eno opazko o cepitvi narave, ki je postala oฤitna tekom besedila. Kot smo videli, Whitehead s tem izrazom oznaฤuje celo vrsto problemov, skozi katere se prebija tekom svojega celotnega “filozofskega obdobja”. Problem je bistveno mnogoter, saj je naลกe moderno izkustvo narave fragmentirano na veฤ naฤinov, najsibo glede tipov informacij, ki smo jih pripravljeni upoลกtevati kot kvalitete naravnih stvari, glede oblike razlag naravnih pojavov ali glede obฤutka za pomembnost, ki ga iลกฤemo v naravnih okoljih. Whiteheadov spoprijem z vpraลกanjem cepitve narave pokaลพe, da so te problematike povezane, a ne popolnoma zvedljive ena na drugo. Tudi v kolikor nas njegova metafiziฤna pozicija ne prepriฤa popolnoma, sem zato pripravljen trditi, da Whitehead napravi enega izmed najpomembnejลกih doprinosov k razumevanju naravnega sveta in naลกega mesta v njem.  

Bibliografija 

Debaise, D., (2017). Nature as Event: The Lure of the Possible. London: Duke University Press.

Latour, B., (2008). What is the Style of Matters of Concern?. Assen: Van Gorcum.

Stengers, I., (2011). Thinking with Whitehead: A Free and Wild Creation of Concepts.Cambridge, M.: Harvard University Press.

Whitehead, A. N., (1920). The Concept of Nature. New York: Cosimo Classics.

Whitehead, A. N., (1948). Science and the Modern World. New York: The New American Library.

Whitehead, A. N., (1967). Adventures of Ideas. New York: The Free Press.

Whitehead, A. N., (1968). Modes of Thought. New York: The Free Press.

References

References
1 Glede Lockove koncepcije 1. kvalitet sem izpostavil le tiste opredelitve, ki so bistvene za Whiteheadovo interpretacijo in imajo nemara najveฤjo vrednost za razumevanje sodobne naravoslovne znanosti. Nisem pa posebej omenil koncepta mase in trdnosti, ki sta izgubila svoje mesto med temeljnimi fizikalnimi koncepti, ter koncepta gibanja in oblike, ki ju lahko razumemo kot oblike prostorsko-ฤasovnih razmerij.
2 Glede predlaganega razmerja med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami bi marsikateri filozof ostal skeptiฤen, dokler ne bi uspeli dokazati ujemanja med vsebino primarnih in sekundarnih kvalitet na specifiฤnih primerih (da npr. barva sonฤnega zahoda in valovna dolลพina svetlobe, ki jo zaznavajo naลกa oฤesa, predstavljajo isti dogodek, gledan z dveh razliฤnih zornih kotov). V Whiteheadovih besedilih bomo to iskali zaman, saj takลกne izpeljave prepuลกฤa specializiranim znanstvenim disciplinam, sam pa se zadovolji z metafiziฤno teorijo organizma, ki razmerje med primarnimi in sekundarnimi kvalitetami obravnava le na najbolj sploลกen naฤin.
3 V angleลกkem izvirniku je uporabljen izraz “matter of fact”.

Published:

in

, ,

Tags: