Uvod
Aktualno leto 2020 v duhu zajezitve koronavirusa zaznamujejo velike druลพbene spremembe, ki nepredvidljivo spreminjajo razliฤne vidike naลกe individualnosti in druลพbenosti. Ena od naลกih osnovnih znaฤilnosti, ki je izpostavljena spremembam, je naลกa zmoลพnost in potreba po dotikanju, torej vzpostavljanju bolj ali manj neposrednega stika s svetom, drugimi in samim sabo.
V priฤujoฤem eseju bom predstavil tezo o pomembnosti dotiฤne zaznave za ลพivljenje posameznika in druลพbe. V prvem delu bom predstavil holistiฤno kritiko strogega fizioloลกkega razumevanja dotika kot stika koลพe z zunanjim svetom in predstavil tezo o celotnem telesu kot organu dotika. V drugem delu bom pozornost posvetil aktualnim druลพbenim spremembam in preuฤil, kako se te odraลพajo na podroฤju dotikanja in iz njega izhajajoฤih lastnosti.
Telo kot organ dotika
Sodobni trendi raziskovanja zaznave sicer stremijo k odkrivanju novih ฤutov oz. odkrivanju njihove razvejanosti in interakcije, a sploลกno prepriฤanje, da imamo ljudje pet medsebojno loฤenih ฤutov, ostaja trdno prisotno. Dotik oz. tip je eden izmed teh, a je naลกe razumevanje tega, kaj (vse) dotik (lahko) je, skrajno omejeno in nedoloฤno (Ratcliffe 2012). Medtem ko so organi drugih ฤutov precej jasno locirani in imajo primarno zaznavno funkcijo, je dotiku zelo teลพko pripisati eno ฤutilo, ki bi bilo locirano nekje na telesu in ki bi bilo namenjeno izkljuฤno taktilni zaznavi. Dotik tako, v razliki do drugih ฤutov, nima natanฤno doloฤenega organa. Uฤbeniลกko prepriฤanje je, da je organ dotika koลพa, pod katero so razliฤni in razliฤno razporejeni nevronski konฤiฤi. ฤe se pri definiranju (organa) dotika omejimo na koลพo in ลพivce pod njo, lahko o fiziologiji dotika povemo marsikaj zanimivega; tako lahko najdemo razliฤne vrste ลพivcev, odgovorne za razliฤne zaznavne kvalitete, kot so toplo, hladno, pritisk, vibriranje, boleฤina โฆ Preลกtejemo lahko, na katerih delih telesa se nahaja veฤ konฤiฤev kot drugje in ali je kje veฤja zgostitev enih ali drugih vrst konฤiฤev. Preuฤimo lahko poti, po katerih potujejo do centralnega ลพivฤevja in nazaj. Tako ugotovimo, da imajo nekateri deli telesa precej veฤjo dotiฤno reprezentiranost kot drugi. Izstopajo seveda roke.
Ni pa nujno, da o dotiku razmiลกljamo le kot o ฤutu. Lahko ga obravnavamo kot aktivnost celega telesa. Ko govorimo o dotikanju neฤesa, obiฤajno mislimo na dotikanje z rokami. Roke se premikajo, ลกe preden karkoli ฤutijo, lahko bi rekli, da brezglavo iลกฤejo oprijem, so v konstantni pripravljenosti na moลพnost dotika. Da se sreฤam s prijateljevo roko, ki se premika v smeri moje, moram najprej razumeti, da sem sredi akta rokovanja, da moram slediti poti prijateljeve roke, mogoฤe stopiti pol koraka bliลพje, usklajevati gibe, razpreti dlan, jo ravno v pravem trenutku in ravno prav moฤno pokrฤiti itd. To nas privede do ideje, da organ dotika morda ni samo koลพa, ampak tudi in predvsem premikajoฤi se deli telesa, ki koลพo ลกele privedejo do stika z zunanjostjo. Pozabljeni pionir taktilne psihofiziologije David Katz je leta 1925 v svojem delu Der Aufbau der Tastwelt (v angleลกฤino leta 1989 prevedeno kot The World of Touch) predlagal odmik od paradigme koลพe kot organa dotika ter pozornost usmeril na premikajoฤe se telo in njegove bolj ali manj aktivne (pod)organe.
Niso roke ali predmeti tisti, ki kar tako vdrejo v zaznavo, paฤ pa je naลกe telo vnaprej pripravljeno na moลพnost takลกnega ali drugaฤnega spoznanja. Predmete v aktu dotikanja poleg taktilnih obฤutkov torej strukturira tudi gibanje naลกega telesa. To idejo je, pod vplivom Edmunda Husserla (1982 in 1989) in zgoraj omenjenega Katza, prevzel francoski fenomenolog Maurice Merleau-Ponty (1962 in 1963), ฤigar ลพivljenjski opus se je vrtel okoli iskanja povezav med zaznavanjem in telesom. Te so ravno na primeru dotika izjemno moฤne in oฤitne.
Dotikanje je toliko telesna oz. vedenjska aktivnost, kolikor je zaznavna oz. duลกevna. Ko se dotaknemo nekega predmeta, naฤeloma izkusimo ta predmet sam, ne svojega dotikajoฤega se telesa. Niti ni nujno, da se predmeta zares dotaknemo. Ko piลกemo s svinฤnikom, bolj kot sam svinฤnik, ฤe ลพe kaj, ฤutimo papir in mizo pod svinฤnikovo konico, nedefinirane dele telesa ali pa niฤ od tega. Ko piลกemo, ne nadzorujemo vsakega giba in premika, paฤ pa pustimo telesu, da gre svojo pot, ter mu pustimo, da izgine iz naลกega doลพivljanja in se v celoti prestavi v skrbno dodelano ozadje, kjer se pravzaprav ponavadi nahaja in skrbi, da nam o vsakodnevnih situacijah (na primer o hoji ali pisanju) ni treba pretirano razmiลกljati. Takลกno telo torej ni jasno doloฤena stvar. Ko udobno sedim na vlaku, teลพko zares loฤim sebe od stola, celega premikajoฤega se vlaka in tirnic ali celo temperature v prostoru.
Le v izjemnih situacijah se zgodi, da telo zares preide iz ozadja in postane osrednji del naลกega zaznavnega polja. Ko ฤutim neizmerno ลพeljo po skakanju od veselja ali ko me boli hrbet, moje telo postane objekt doลพivljanja in ne nekaj, kar bi mi pomagalo vstopati v svet objektov in manipulirati z njimi. Ko me moฤno boli hrbet, teลพko delam kaj drugega. Vsak korak postane zahtevna operacija. Tudi glasba, ki mi sicer pomaga broditi ฤez svet, se spremeni v brezpomensko ลกumeฤo distrakcijo.
Niso pa vse izjemne situacije zaznavanja telesa nujno boleฤe oz. ฤustveno nabite. ฤe sledim slavnemu primeru dotikanja lastnih rok (Husserl 1989, Merleau-Ponty 1963, Ratcliffe 2013) in sklenem roke ter prekriลพam prste, v strogem empiriฤnem smislu doลพivim kratek stik med zaznavajoฤim in zaznanim. O zaznavi ne morem veฤ govoriti kot o roki, ki se neฤesa dotika, paฤ pa jo lahko opiลกem le kot skupek dotikajoฤih se rok. Tudi ko se rokujem z drugo osebo, ni popolnoma jasno, kje se njena roka konฤa in moja zaฤne. Bolj ko postaja rokovanje intimno, manj jasne bodo meje mojega.
Dotikanje po letu 2020
Ljudje, liฤno urejene celote z lastnimi obฤutki, izkustvi in prepriฤanji, nismo nikoli sami. Ustrezna druลพbena interakcija predstavlja nujen pogoj za preลพivetje posameznika in vrste. Skozi celotno ลพivljenje smo vpeti v razliฤne naฤine in nivoje druลพbenosti, ki usmerjajo naลกa ลพivljenja ลกe bolj oฤitno, kot to poฤnejo razliฤne (mikro)bioloลกke strukture. Drug drugemu nismo le mesnati predmeti, saj v medsebojni interakciji ustvarjamo lastnosti, za katere se nam zdi, da si jih lastimo vsak posebej, kot na primer ฤustva, izkustva in misli. Vse to morda doลพivljamo kot individualni subjekti, a zmotno bi bilo predpostaviti, da so zgolj posledica notranjega dogajanja v naลกem telesu. Tako kot je naลกe telo prej medij in le izjemoma objekt naลกe zaznave, tako tudi drugi prvenstveno niso nekaj, kar bi zaznavali, temveฤ nekaj, kar nam zaznavanje v osnovi omogoฤa (cf. Gallagher 2008, Krueger 2018).
V do zdaj preลพiveti petini 21. stoletja smo doลพiveli korenite spremembe v naลกi zaznavi. Ekrani in zvoฤniki na razliฤnih elektronskih napravah nam ponujajo neizmerno koliฤino stimulov, dostop do natanฤnih zemljevidov, prevajalnikov, in najbolj pomembno, omogoฤajo komunikacijo z drugimi ljudmi ne glede na to, kako daleฤ od nas so. Virtualna komunikacija za veฤino uporabnikov ni veฤ alternativa oz. dopolnilo osebni, medtelesni komunikaciji, paฤ pa je postala hiperresniฤna tvorba, ki je spremenila tudi golo medosebno komunikacijo (cf. Baudrillard 1994, Dreyfus 2008). To je postalo dokonฤno jasno trenutnega leta 2020, ko smo prviฤ globalno izkusili odsotnost prave medosebnosti ter osebno in druลพbeno ลพivljenje prestavili v medmreลพje, za povrh pa vmes skuลกali prakticirati ลกe ohranjanje fiziฤne razdalje z (ne)znanci, izogibanje telesnim stikom, zakrivanje delov obraza itd. Naลกa zaznava je postala bolj vidno-sluลกna kot kdajkoli, drugi naฤini zaznavanja, kot sta vonj ali dotik, pa so postali ลกe bolj intimni in potlaฤeni.
Dotik je vedno imel status ฤuta posebne vrste. Okoli njega je spletenih mnogo kulturnih navad, prepovedi in zakonitosti, kot na primer, da se z dragimi objemamo, da se v javnosti ne dotikamo vseh delov svojega telesa ali drugih, da otroke uฤimo, naj gledajo z oฤmi, da uspehe proslavljamo s tleskanjem dlani. Na podroฤju navad v povezavi z dotikom se je v sklopu ukrepov za zajezitev ลกirjenja koronavirusa zgodila korenita sprememba. Svetovne in nacionalne zdravstvene organizacije, vlade ter mediji so zaฤeli pozivati k izogibanju dotikanja sebe, drugih oz. celotnega javnega prostora, vzpostavljanju ฤim veฤje medosebne distance, spodbujali so komunikacijo na daljavo in samoizolacijo. Naลกa telesa so postala bolj (samo)nadzorovana kot kdajkoli prej v krลกฤanski Evropi. Mnoge navade, o katerih prej verjetno nismo prav dosti razmiลกljali, so postale centralni predmet debate in tako so se doloฤene navade praktiฤno ฤez noฤ spremenile za vse. Tudi tisti, ki svojega vedenja ne spreminjajo, vlagajo nov trud v upiranje spremembam, vsi pa izkuลกamo neko na novo nastajajoฤo druลพbenost, v kateri fiziฤna telesa igrajo bolj osrednjo vlogo kot prej, kar ima velik vpliv na vedenje posameznikov in razliฤne druลพbene dinamike.
Zaznavno stabilen svet, ki smo ga z uporabo vsakdanjih tehnologij le izpopolnjevali in izjemoma prelisiฤevali, je z oddaljevanjem in izoliranjem od drugih zaฤel spreminjati svojo obliko in postajati neposredno bolj podrejen tehnologiji ekranov in prenosa podatkov. Struktura naลกe zaznave, ki temelji na integraciji razliฤnih ฤutov, je brez (moลพnosti) dotika postala krepko okrnjena, saj dotik ne predstavlja le dodatnega vira ฤutnih informacij, temveฤ v prvi vrsti sluลพi kot trdna osnova, na kateri se vsakodnevna zaznava sploh osnuje. Zaradi zmanjลกanja in konceptualnega predrugaฤenja dotiฤnih stikov se mora stabilen svet osnovati na drugih osnovah, a ni ฤisto jasno, kaj bi te lahko bile. Seveda, ฤustva delujejo tudi na daljavo, do doloฤene mere se lahko dotikamo tudi prek sluha in drugih ฤutov, poleg tega lahko dotik simuliramo s haptiฤnimi tehnologijami, na primer z usklajeno rabo vibracij v videoigrah, filmih, glasbi, erotiki, terapiji, medicini in osebni komunikaciji, vendar pa v razvoju haptiฤnih tehnologij ne smemo videti reลกitev za omenjene probleme, saj ลกe tako uspeลกna reprezentacija drugega ni in ne bo nadomestila njegove telesne prisotnosti. Kveฤjemu bo ลกe bolj predrugaฤila dojemanje in pomen telesne prisotnosti in nas od drugih samo ลกe bolj oddaljila.
Zakljuฤek
Za druge ฤute se zdi, da nam, z izjemo obrobnih fenomenov, kot so ลกumi v uลกesu ali bleลกฤanje svetlobe na mreลพnici, posredujejo izkljuฤno informacije o dogajanjih v od nas neodvisnem svetu. Ko vidimo ali sliลกimo drevo, izkuลกnja drevesa ni izraลพena na toฤki stika s svetlobo ali zvokom, paฤ pa je locirana nekam tja v daljni, zunanji svet. Za taktilno izkuลกnjo se zdi, da nam posreduje neposreden kontakt z zunanjim svetom oz. ฤutnimi draลพljaji in nas poleg obฤutkov suhe ali robustne povrลกine navdaja tudi z obฤutki pripadnosti, resniฤnosti, prisotnosti, odsotnosti โฆ (Ratcliffe 2013). Medtem ko nam vidna zaznava omogoฤa izredno zanesljiv in teลพko pogreลกljiv vpogled v svet, se ta lahko hitro zruลกi, ฤe izgubi svojo telesno osnovo. Radi se dotikamo stvari, ki so nam vลกeฤ, in ฤe tega ne moremo ali ne smemo, se spremeni naลก odnos in predrugaฤi njihova podoba. V mnogo zaznavnih procesih sodelujemo z drugimi in zaznano soustvarjamo (Bredlau 2016). Tudi z neznanci v mnoลพici si poleg mikroorganizmov delimo doloฤena vedรชnja in ฤustva. Dotik igra torej pomembno vlogo, ne samo kot ena izmed naลกih zaznavnih sposobnosti, ampak tudi in predvsem v bivanjskem smislu ohranjanja dobrega poฤutja in stabilnega zdravja ter pristnih odnosov.
***
Ta esej je delna repriza mojega eseja Telo kot organ dotika, objavljenega 22. 3. 2018 v spletni reviji ฤrna ลกkatla. Hvala Borutu Trpinu, Kristijanu Armeniju, Barbari Borovลกak, Timoteju Prosenu in Kaji Joลกt za komentarje in pomoฤ.
Literatura
Baudrillard, J. 1994. Simulacra & Simulation. Prevedla: S. F. Glaser. University of Michigan Press
Bredlau, S. 2016. On perception and trust: Merleau-Ponty and the emotional significance of our relations with others. Continental Philosophy Review 52 (1):1โ14.
Dreyfus, H. L. 2008. On the Internet. Abingdon, Oxon: Routledge
Gallagher, S. 2008, Direct perception in the intersubjective context. Consciousness and Cognition 17 (2): 535โ543
Husserl, E. 1982. Ideas Pertaining to a Pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy: First Book: General Introduction to a Pure Phenomenology. Prevedel: F. Kersten. The Hague: Martinus Nijhoff
Husserl, E. 1989. Ideas Pertaining to a Pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy: Second Book: Studies in the Phenomenology of Constitution. Prevedla: R. Rojcwicz in A. Schuwer. Dordrecht: Kluwer
Katz, D. 1989. The World of Touch. Prevedel: L. E. Krueger, London: Lawrence Erlbaum Associates
Krueger, J. 2018. Direct Social Perception. Poglavje v Oxford Handbook of 4E Cognition. Uredniki: de Bruin, L., Gallagher, S., Newen, A. Oxford University Press
Merleau-Ponty, M. 1962. Phenomenology of Perception. Prevedel: C. Smith, London: Routledge
Merleau-Ponty, M. 1963. The Structure of Behavior. Prevedel: A. L. Fisher, Boston: Beacon Press
Ratcliffe, M. 2012. What is Touch. Australasian Journal of Philosophy 90 (3): 413โ432
Ratcliffe, M. 2013. Touch and the Sense of Reality. Poglavje v The Hand, an Organ of the Mind: What the Manual tells the Mental. Urednik: Radman, Z. MIT Press
*naslovna slika: wadebetter, Handshake: Making new friends…, vir