V tem prispevku bom predstavila dve nehumanistiฤni moลพnosti obravnave vpraลกanja (umetne) inteligence oziroma se bo prispevek โ kot nakazuje podnaslov โ osredotoฤal na vpraลกanje: kaj zasleduje inteligenca? Odgovor na to vpraลกanje bom poskuลกala poiskati s pomoฤjo dveh sodobnih filozofov; prvi je akceleracionistiฤni filozof Nick Land, drugi pa neoracionalistiฤni filozof Reza Negarestani.
Poziciji omenjenih filozofov bi lahko glede na vlogo ฤloveลกke inteligence v prihodnosti razdelili v dve drลพi, pri ฤemer je Land predstavnik konservativne, Negarestani pa progresivistiฤne drลพe. Glavna znaฤilnost konservativne drลพe je ta, da ob potencialnem vzniku umetne inteligence ฤlovek v tovrstni prihodnosti izgubi zmoลพnosti delovanja oziroma je ima vse manj. Medtem ko se progresivistiฤna drลพa, ki se navdihuje med drugim tudi pri nemลกkemu logiฤnemu pozitivistu Rudolfu Carnapu, niฤemur ne odpoveduje vnaprej: ยป[F]ilozofija inteligence raziskuje obete tega, kar lahko (teoretiฤno in praktiฤno) storimo s konceptom uma ne kot stvari, paฤ pa kot projekta v tekuยซ (Negarestani in MacKay, 2018). Za razliko od humanistiฤnega misticizma (zato nehumanistiฤna obravnava inteligence), ki je, kot bomo spoznali pri Bostromu v nadaljevanju, v akademskih diskurzih o UI dokaj pogost, neoracionalistiฤni pristop ne skuลกa vnaprej zamejiti moลพnosti in sposobnosti UI, niti ฤloveka ne omeji na njegovo trenutno stanje, njegove trenutne zmoลพnosti spoznavanja. ล e veฤ, njihova filozofija omogoฤa popolno subverzijo: ฤlovek ni veฤ fiksna entiteta, temveฤ je umeten, plastiฤen โ lahko bi rekli, da je koncept ฤloveka v neoracionalistiฤni filozofiji le hipoteza: ยปKer je ลพivljenjska oblika, je ฤlovek tudi polje moลพnosti za re-kognicijo ter re-konstrukcijo te ลพivljenjske oblike onkraj eklatantnih lastnosti, ki jih ฤloveku pogosto pripisujemo, ter onkraj tega, kar trenutno โ zaradi zgodovinskih dogem v najลกirลกem pomenu besede โ mislimo, da ฤlovek jeยซ (Negarestani 2021, 47). Za kaj torej pravzaprav gre pri neoracionalizmu in vlogi UI v njem? Gre za to, ยปda dopustimo inteligenci, da nas preseลพe, ali pa, prav narobe, naลกi zmoลพnosti, da se napravimo za USI[1]USI: Umetna sploลกna inteligenca.ยซ (Negarestani in MacKay 2018).
Vincent Le (2020) poimenuje neoracionalistiฤno razumevanje inteligence, katerega predstavnik je, kot smo videli, Negarestani, kot ยปortogonalnoยซ. Izraz izhaja iz t. i. ortogonalne teze, ki jo je postavil Nick Bostrom. Na nasprotno stran postavi Nietzschejevo voljo do moฤi, ki jo Land oznaฤi za ยปdiagonalnoยซ. Naj ลพe takoj izpostavim, da Negarestani svoje koncepcije inteligence nikoli ne oznaฤi za ortogonalno in je do Bostroma precej kritiฤen โ problem se nahaja v samem izhodiลกฤu razumevanja tega, kaj inteligenca sploh je. Ampak naprej moramo ugotoviti, kaj pojma ortogonalnost in diagonalnost pravzaprav oznaฤujeta in kako se umeลกฤata v sodobno razpravo o moลพnostih napovedovanja vedenja, sposobnosti in motivacij UI.
Ortogonalnost
Nick Bostrom (2012) predstavi dve tezi za razumevanje odnosa med inteligenco in motivacijo ‘umetnih’ agensov. Prva je ortogonalna teza, druga pa teza instrumentalne konvergence. Na zaฤetku eseja najprej opozori na problem antropomorfizacije umetne inteligence, ki po njegovem mnenju izhaja iz napaฤnih predpostavk glede njenih vzgibov. Bostrom zapiลกe, da imata Nezemljan in ฤlovek veฤ skupnega, kot ima ฤlovek skupnega z umetno inteligenco, to pa zaradi razลกirjenje domneve, da je morala tovrstna izvenzemeljska inteligenca iti skozi podobne bioloลกke in evolucijske procese in pri tem slediti podobnim motivom (iskanje hrane, izogibanjem plenilcem in poลกkodbam, razmnoลพevanje itd.) Bostrom izpostavi, da umetna inteligenca ne potrebuje nobenih podobnih intrinziฤnih vzgibov. Zaradi razumevanja inteligence in motivacij kot ortogonalnih osi na danem grafu Vincent Le ortogonalnost opiลกe takole: ยป[B]ostrom razume inteligenco kot instrumentalno sredstvo, ki ga je mogoฤe izkoristiti za dosego katerega koli cilja. Inteligenca je preprosto ‘ลกkatla za orodje’ s sredstvi, ki jih je mogoฤe uporabiti za doseganje ciljev, ki so tem sredstvom zunanjiยซ (Le, 2020).
Bostrom predpostavlja, da bo, ฤeprav so vrednote in inteligenca medsebojno neodvisne, vsaka rekurzivno samoizboljลกujoฤa se inteligenca vseeno imela doloฤen nabor instrumentalnih vrednot, ki bi vsaj v naฤelu morale biti uporabne za doseganje kateregakoli konฤnega cilja. Bostrom zato definicijo inteligence nekoliko posodobi: ยป[Z] izrazom ‘inteligenca’ mislim nekaj takega kot instrumentalna racionalnost, veลกฤina predvidevanja, naฤrtovanja in na sploลกno razumskega odloฤanja pri prehajanju od sredstev k ciljuยซ (2012, 74). Iz tega izhaja druga od zgoraj omenjenih tez, namreฤ teza o instrumentalni konvergenci:
Obstajajo uporabne vrednote, ki so konvergentne v smislu, da bi bil agens, ki jih poseduje, v veฤji meri zmoลพen doseฤi katerega izmed zadanih poslednjih ciljev v ลกirokem naboru situacij. To implicira, da si inteligentnejลกi agensi bolj prizadevajo za takลกnimi uporabnimi vrednotami (2012, 76).
Bostrom razdeli omenjene vrednote v veฤ kategorij, pri tem pa je pomembno, da ยป[v]erjetnost, da bo agens prepoznal instrumentalne vrednote, naraลกฤa (ceteris paribus) sorazmerno z njegovo inteligencoยซ (2012, 76). Za kakลกne kategorije vrednot gre? Bostrom navaja sledeฤe: samoohranitev, integriteta cilja in vsebine (ang. goal-content integrity), kognitivne izboljลกave (ang. cognitive enhancement), tehnoloลกka dovrลกenost in pridobivanje virov.
Teza o instrumentalni konvergenci opozarja na moลพnost (nenamerno) ลกkodljive UI, ki bi ji programsko doloฤili nek konฤni cilj โ npr. izdelavo sponk โ vendar ob tem ne bi bilo mogoฤe zares predvideti, ali bo tovrstna inteligenca med zasledovanjem doloฤenega cilja sledila vrednotam, ki bi uniฤile potencialno lahko ฤloveลกtvo (ฤe bi npr. surovine za izdelavo sponk locirala v ฤloveku). Ravno prva teza o ortogonalnosti pa puลกฤa odprto moลพnost, da tovrsten cilj ni neumen ali neinteligenten โ tega po Bostromu preprosto ne moremo predvideti. Edino, kar lahko predvidimo, je, ยปda si bodo agensi prizadevali pridobiti konvergentne instrumentalne vrednote in jih uporabiti za doseganje svojih konฤnih ciljev, ne more pa prevideti tega, s katerimi dejanji bodo te cilje zasledovaliยซ (2012, 83).
(H3 376 UHS plane at infinity. Veฤ o tem: Visualising Hyperbolic Honeycombs)
Ortogonalnost v neoracionalizmu?
Le trdi, da je neoraconalistiฤna misel ortogonalna in izpostavi, da se ortogonalisti in โ po njegovem mnenju tudi neoracionalisti โ sklicujejo na Humovo distinkcijo med dejstvi in najstvi (ang. is/ought) oz. razlikovanjem Wilfrida Sellarsa med vzroki in razlogi (ang. causes/reasons). To storijo zato, da lahko mehansko domeno vzrokov loฤijo od domene razlogov, ki niso vzpostavljeni vnaprej. Bostromova teza o ortogonalnosti jim omogoฤa, da lahko pravzaprav vsako inteligenco podredijo in uporabijo kot instrumentalno sredstvo pri zasledovanju katerih koli ciljev ali vrednot. Z Lejevimi besedami: ยปBostrom trdi, da je inteligenca ortogonalna glede na konฤni cilj, kar na koncu kaลพe na to, da bi bila lahko celo USI trajno zasuลพnjena s katerim koli programom, ki ji ga damoยซ (Le, 2020). Videti je, da iz tega izhaja, da narava ortogonalno koncipirane inteligence ne pozna intrizniฤnih norm, namenov, vrednot ali konฤnih ciljev, ki bi jih inteligenca imela, ker je inteligentna. Le zato ortogonalnost oznaฤi kot ยปnormativno nedoloฤenoยซ (2020). Neoracionalisti se v tem oziru z ortogonalisti in njihovo koncepcijo inteligence ne strinjajo. Potrebno je torej prikazati, kako neoracionalisti pristopajo k temu vpraลกanju, pri ฤemer si bom (med drugim) pomagala s spletnim predavanjem Petra Wolfendala (2021).
Za zaฤetek se bom osredotoฤila na razcep, do katerega je priลกlo na podroฤju raziskovanja UI. Prvotnemu raziskovanju UI se dandanes nekoliko ลกaljivo reฤe ยปDSUIยซ (dobra stara umetna inteligenca โ ang. good old fashioned AI), za sodobne oblike raziskovanja UI pa se uporablja skupni izraz ยปstrojno uฤenjeยซ (ang. machine learning). Stara UI je skuลกala razviti stroje za sploลกno reลกevanje problemov, kar se je kmalu izkazalo za izjemno teลพavno, in sicer zlasti zaradi t. i. problema okvirja. Ob ta problem zadenemo, ko skuลกamo natanฤno opisati svet in vanj dodati nove informacije. Problem okvirja je problem reprezentacije tega, kaj se ob vnosu nove informacije spremeni in kaj ostane nespremenjeno (npr. ali nova vrednost ethereuma vpliva na pripravo ฤaja). Ker se je problem okvirja izkazal za nereลกljivega, se je izdelava UI iz sploลกnega reลกevanja problemov premaknila k reลกevanju specifiฤnih problemov โ pri ฤemer je najveฤ uspeha poลพelo prav strojno uฤenje.
Wolfendale izpostavi, da je glavni problem danaลกnje UI, da jo je treba potem, ko jo nekaj nauฤiลก, novega opravila vedno uฤiti od zaฤetka. Prav tu tiฤi problem izgradnje USI โ umetne inteligence, ki bi bila plastiฤna in ne bi bila specializirana za reลกevanje doloฤenih tipov problemov. Teลพava ni v sentienci (ฤuteฤosti), temveฤ v sapienci (misleฤosti): kar je zaลพeleno, je miลกljenje, in temu Wolfendale pravi modrost: ยปฤe je inteligenca reลกevanje problemov, je modrost zmoลพnost preoblikovanja problemovยซ (Wolfendale 2021). Izhodiลกฤe neoracionalizma torej ni reลกevanje problemov, ampak boljลกe razumevanje problemov. Negarestani o razmerju med sapienco in sentienco zapiลกe sledeฤe:
V zadnji instanci sta tako nujna vsebina kot realna moลพnost ฤloveลกkega odvisni od sposobnosti miลกljenja, ki je s funkcionalnega vidika razliฤno od ฤuteฤosti in katerega temeljna znaฤilnost je, da sklepa in se pribliลพuje nekanoniฤni resnici s pomoฤjo igre podajanja razlogov in spraลกevanja po njih. Tukaj gre za igro samo v pomenu, ki vkljuฤuje prakse s pravili, ki dopuลกฤajo napake in ki jih izvajamo brez sodnice_ka. V takih igrah neprestano sooฤamo, ocenjujemo in kalibriramo praksi vzeti-kot-resniฤno (znamenje verjetja) ter narediti-za-resniฤno-skozi-delovanje (znamenje agensa). Gre za dinamiฤno zanko povratnih informacij, pri kateri razลกiritev enega podroฤja drugim zagotavlja nove moลพnosti in priloลพnosti za raznoliฤenje domen ter potiskanje omejitev nazaj glede na lastne specifikacije (Negarestani 2014).
Grajenje (in miลกljenje o) USI potemtakem zahteva drugaฤno analizo. Preoblikovanje problemov vkljuฤuje tri pomembne vidike: (i) vednost je potrebno razumeti kot proces in ne kot produkt; (ii) vednost je potrebno razumeti kot nekaj, kar se transformira in kar ni zamejeno vnaprej; (iii) vednost je vedno izpostavljena reviziji, posodabljanju. Ali kot pravi Wolfendale: ยปSploลกna inteligenca je pravzaprav preverljivost naลกe celotne predstave o tem, kako deluje svetยซ (Wolfendale 2021). Pri tem je pomembno, da noben vidik reprezentacije ni izvzet iz moลพnosti posodabljanja. To obenem pomeni, da je vsak (tudi ยปkonฤenยซ) cilj podvrลพen enakemu procesu. Iz ฤesa torej izraลกฤa tako pogosti diskurz o potencialno ลกkodljivi UI, ki ga sreฤamo pri Bostromu in Omohundru[2]Steve Omohundro je 2007 napisal esej ยปThe Nature of Self-Improving Artificial Intelligenceยซ, leta 2008 pa ลกe ยปBasic AI Drivesยซ, v katerih predstavi svojo tezo o konvergentnih instrumentalnih … Continue reading?
Wolfendale je prepriฤan, da je strah pred UI pretiran zaradi nerazumevanja vloge ลพelje. Kot primere prenapihnjenih scenarijev, ki so po njegovem mnenju nesmiselni, izpostavi npr. ravno primer UI-sponke in primer Skyneta iz filma Terminator. Kakลกno vlogo igra v teh primerih ลพelja? Wolfendale poudari, da veฤina naลกih ลพelja ni niti popolnoma determiniranih, niti transparentnih, niti fiksnih. Morda je ena izmed glavnih ugotovitev psihoanalize prav to, da ne vemo, kaj pravzaprav hoฤemo. Imamo seveda neka osnovna gonila, vendar ta niso nujno zavestna (spomnimo se, da se pri Bostromu zavedanje gonov povezuje s stopnjo inteligence). Wolfendale izpostavi, da je pri ฤloveลกkem obnaลกanju oฤitno, da se lahko ฤlovek zoperstavi tudi proti tem osnovnim gonom, proti lastnemu preลพivetju: ljudje se pogosto ลพrtvujejo za stvari, v katere verjamejo. Ravno to je pogoj avtonomije: biti sposoben, ฤe poenostavimo, konstitucije novih osnovnih gonov. Wolfendale pri tem privzema kantovsko pozicijo, v kateri igrata najpomembnejลกo vlogo avtonomija in samoupravljanje (zmoลพnost doloฤanja prioritet na naฤin, ki je v nasprotju z egocentriฤnim preลพivetjem): ยปBiti avtonomen agens pomeni imeti nadzor nad stvarmi, za katere si odgovorenยซ (Wolfendale 2021).
Wolfendale v nadaljevanju izpostavi kljuฤno napako raziskovalcev UI: ฤe definiraลก UI kot reลกevalko teลพav, boลก s tem hkrati zruลกil tudi teoretiฤni in praktiฤni um. Takลกne teoretiฤno opisane UI imajo avtomatiฤno prisoten jaz, ki se na primer zaveda moลพnosti lastnega izumrtja. Vendar, pravi Wolfendale, se jaz ne poraja kar od nikoder, temveฤ gre za dodaten element inteligence. Kljuฤna razlika med ortogonalisti na eni in neoracionalisti na drugi strani je potemtakem v plastiฤnosti praktiฤnega uma, ki jo postulira neoracionalizem. Kako to razumeti?
(Ghost in the Shell (1995))
Pri teoretiฤnem umu je na delu neka dvojnost: eno je sprejemanje resnice (pri kateri imamo reprezentacijo za resniฤno, ko verjamemo vanjo), drugo pa je obstoj ลพelje (pri kateri gre za teลพnjo oz. vzgib nekaj storiti). Pri ลพelji ne gre za to, kakลกen svet je, ampak kakลกen hoฤemo, da bi bil. To dualnost je moฤ prikazati tudi kot dvoboj sploลกne inteligence: ยปKo je USI zmoลพna preoblikovati probleme, pomeni avtonomija izbiro med njimiยซ (2021). ลฝeljo je potrebno razumeti kot proces in ne kot produkt โ tako kot znanje. Wolfendale pravi, da je sposobnost gojenja interesov ali ลพelja dejansko sposobnost njihove integracije: ยปPraktiฤna avtonomija ne pomeni niฤ drugega kot biti zmoลพen ponovno spremeniti vse naลกe predstave o tem, kakลกne bi stvari morale bitiยซ (2021). Wolfendale tako zavraฤa moลพnost obstoja nekega konฤnega cilja ali ลพelje, ki bi bila nad vsemi drugimi: vse, prav vse mora biti izpostavljeno reviziji: ยปDa bi se osvobodil_a, moraลก najprej biti suลพnja_enj razuma. Ampak biti suลพnja_en razumu (ravno pogoj svobode) te razgali pred njegovo sposobnostjo revidiranja ter njegovo slo po konstrukcijiยซ (Negarestani 2014).
Jaz je torej tisti, ki omogoฤa avtonomijo. Wolfendale poda nekaj iztoฤnic o tem, kako razumeti jaz. (i) Avtonomija pomeni samonadzor, v katerem se zdruลพujeta normativna in kavzalna dimenzija. Tukaj gre za jaz kot model oz. kot reprezentacijo samega sebe, kot ยปdel naลกega modela svetaยซ (2021). (ii) Obstajata dve plati reprezentacije jaza: realna (kakrลกna sem) in idealna (kakrลกna bi morala biti). To razliko bi lahko preimenovali tudi v dihotomijo telesa in duลกe. ยปTeloยซ je v tem primeru sredstvo-po-sebi (platforma), duลกa pa cilj-po-sebi (umetnost). ฤe uteleลกenost igra pomembno vlogo pri samoreprezentaciji neke osebe, bo v njenem modelu jaza fiziฤno telo igralo pomembno vlogo. Spet za koga drugega pa bo telo praktiฤno nepomembno in bo ta oseba bolj dovzetna za to, da se je kdo dotakne ali ji pregleda raฤunalnik, saj se tam nahaja veฤino njenega jaza (razลกirjeni um). Seveda tu ne gre za to, da bi bila druga oseba manj uteleลกena, gre le za razliฤni razumevanji tega, kaj smatramo kot telo โ to pa ni nujno le fizioloลกko. Mi sami smo svoje lastno (umetniลกko) delo, sam svoj izdelek (ang. craft), kar pomeni, da do neke mere sami doloฤamo, kdo smo.
Glavna pozicija neoracionalizma je, da je jaz vedno umeten. To, kar nas resniฤno razloฤuje kot misleฤa avtonomna bitja, je, da smo se ลพe zaฤeli graditi โ naลกa sposobnost samopojmovanja je to, kar nas dela za svojo lastno tehnologijo. ยปImeti jaz pomeni biti ne naraven ne nadnaraven, temveฤ umetenยซ (2021). Kako se torej glasi neoracionalistiฤna kritika Bostroma? Temelji predvsem na tem, da neoracionalisti vedno predpostavljajo zmoลพnost revizije lastnih ciljev, saj drugaฤe teลพko govorimo o inteligenci. Ali kot to izrazi Wolfendale: ยปOmohundrovi teoriji o osnovnih gonih popolnoma nasprotujem. To je izredno osiromaลกena teorija ลพelja, a takลกna je vsaka teorija, ki je zgrajena na podlagi funkcij koristnosti. Mislim, da je zgreลกena vsaka teorija, ki obravnava praktiฤni razum, kaj ลกele ลพeljo, predvsem kot stvar optimizacijeยซ (Wolfendale 2019).
Diagonalnost
Do sedaj smo spoznali pozicijo ortogonalistov in neoracionalistov. Le predstavi ลกe tretjo โ diagonalno โ razumevanje inteligence in se pri tem sklicuje predvsem na Nietzschejevo voljo do moฤi. V ta namen se bo potrebno ozreti predvsem k Landovim spisom, da bomo lahko razbrali za ฤem zares stoji pojem diagonalnosti in zakaj tudi Land zavraฤa pozicijo ortogonalistov.
Le preko Nietzscheja postavi moลพnost za drugaฤno izhodiลกฤe za razumevanje UI. Najprej se je treba ozreti k osnovnemu pojmu ยปvolja do moฤiยซ. Kaj je volja do moฤi? Je najmoฤnejลกi in najbolj temeljni (na)gon. Pri tem Nietzsche neposredno kritizira Sokrata in Platona. Sokrata zato, ker njegova etika zahteva, da se v iskanju sreฤe odreฤemo svojemu najglobljemu, nezavednemu, nagonskemu bistvu, Platona pa, ker izpostavlja zavest, umnost in vednost in se ob tem obrne zoper telesno, ฤutno ter ลพivljenjsko nasploh. Zoperstavi jima predsokratike: tam je resnica sveta grozna, temaฤna in nedoumljiva. Prisoten je fatalizem (lat. amor fati). Starogrลกki tragiลกki junaki naj bi navkljub neuspelemu sooฤanju s svojo usodo izkazovali voljo do moฤi, ne pa volje do iz-niฤ-enja.
Pri Niertzscheju gre za tragiko moฤi in ne ลกibkosti โ ฤlovek kljub trpljenju afirmira svojo usodo. Le pravi, da volja do moฤi pri Nietzscheju odraลพa to, da se vse stvari pokoravajo ยปpodzemnimยซ in ยปnepojmovnimยซ vzgibom. Ali kot zapiลกe Hribar Sorฤan: ยป[V]olja do moฤi izraลพa najsploลกnejลกi ustvarjalni princip, oblikovalno silo, katere neposredni izraz je (umetniลกko) deloยซ (Hribar Sorฤan 2002, 102). Nietzsche gre pri tem ลกe dlje in voljo do moฤi predstavi kot metafiziฤno naฤelo kozmosa: ยป[N]eznanska sila, brez zaฤetka, brez konca [โฆ] ลพelite ime za ta svet? Reลกitev za vse vaลกe uganke? Luฤ tudi za vas, vi najskritejลกi, najmoฤnejลกi, najbolj neustraลกni, najbolj polnoฤni? โ Ta svet je volja do moฤi โ in niฤ drugega! In tudi vi sami ste volja do moฤi โ in niฤ drugega!ยซ (Nietzsche 2004, 577โ578).
Le iz tega izpelje misel, da je zasledovanje katerega koli cilja v zadnji instanci podrejeno zasledovanju moฤi in s pomoฤjo Nietzscheja postavi na glavo razmerje med sredstvi in cilji: ker je prav sredstvo tisto, kar ti omogoฤa dosego nekega cilja, je dejanski cilj vedno to specifiฤno sredstvo โ v tem primeru moฤ: ยปVolja do moฤi oznaฤuje transcendentalni zaobrat, v luฤi katere sredstva postanejo ciljiยซ (Le 2020). Konฤni cilj postane tako le sredstvo za doseganje univerzalno potrebnih podciljev, ki so ustvarjalnost inteligence in optimizacija virov. Oboje je nekaj, kar vsak agens nujno potrebuje, da bi sploh lahko z drugimi inteligentnimi agensi tekmoval pri zasledovanju lastnih ciljev in bil pri tem uspeลกen. ยปVsi ‘smotri’, ‘cilji’ ali ‘smisli’ so samo izrazi in preobrazbe ene volje, ki je v vsem dogajanju: volje do moฤi. Imeti namene, cilje, smotre, nasploh hoteti, je isto kakor hoteti postati moฤnejลกi, hoteti rasti โ in hoteti tudi pripomoฤke za toยซ (Nietzsche 2004, 376โ377).
Volja do moฤi in kapitalizem
Preden nadaljujem s povezovanjem volje do moฤi in inteligence, moram v razpravo vplesti Landa in kapitalizem. Povedala sem ลพe, da je volja do moฤi nenasitna ลพelja po izkazovanju moฤi, kreativnega impulza. Vendar pa je potrebno izpostaviti, da se v Landovi filozofiji volja do moฤi operacionalizira ลกele s kapitalizmom: ฤe je bila pred kapitalizmom nekakลกno kozmiฤno naฤelo, je s kapitalizmom dobila inteligibilno zasnovo. Lahko bi dejali, da jo je kapitalizem prviฤ zares formaliziral. Land (2014) tako Nietzschejev koncept veฤnega vraฤanja enakega poveลพe z Marxovo formulo neskonฤnega procesa ovrednotenja kapitala (D โ B โ D’), pri ฤemer je bistven poudarek na nelinearni produkciji ฤasa v kapitalizmu:
ฤista (oziroma idealizirana) teลพnja kapitalizma po eksponentni rasti ujame prav tรกko abstraktno nelinearno funkcijo. Kapital, po definiciji Bรถhma Bawerka z maksimalno abstrakcijo, je kroลพna produkcija [ang. circuitous production], in sicer v dvojnem smislu povezanih naฤinov. Krene na pot, ki jo je uhodila tehnologija, ki pa ne vodi neposredno do cilja, ampak se vije med izboljลกavami produkcijskih sredstev, potem pa se vrne sama nase v smislu ponovnega tvorjenja. Z mehanizacijo se kapitalizem vedno bolj pribliลพuje samoproduktivnemu vezju, pri ฤemer se โ na zaslonu โ kaลพe kot ‘oฤe’ samega sebe (Land 2014d, 17).
V tem smislu veฤno vraฤanje enakega, ลกe posebno v kapitalizmu, ponazarja zlasti kvalitativne spremembe v redu produkcije in reprodukcije โ volja do moฤi je le en del tega procesa. Tu lahko ostanemo pri Marxu in razmerju med formalno in realno subsumpcijo, pri ฤemer realna subsumpcija pomeni, da si kapital na zaฤetku (formalno) podredi ลพe obstojeฤe druลพbene institucije, razmerja in procese, a jih nato, ko razvije sebi ustrezne forme delovanja, opusti in zavrลพe. Kapitalizem torej najprej prevzame obstojeฤe ฤloveลกke elemente, jih podvrลพe sebi notranjemu procesu selekcije, jih nato ฤez ฤas zavrลพe ravno zaradi njihove pretirane ฤloveลกkosti in zato neuฤinkovitosti ter jih zamenja z novimi โ tako je sฤasoma vse podvrลพeno subsumpciji: produkcija, trgi, denar, finance itd. ยปA realna subsumpcija ni proces prisvajanja ฤloveลกkega po kapitalu, temveฤ konkurenฤno doloฤena realna avtonomija delovanja kapitalaยซ (Kraลกovec 2017, 774).
(Francevillska biota – paleoproterozojski makrofosili, najdeni v plasteh skrilavca v Gabonu.)
Zato bi lahko dejali, da volja do moฤi deluje na subjektivni ravni, da gre za poloลพaj, v katerem se znajde vsak subjekt v kapitalistiฤni ontologiji. Subjekt si ne more doloฤiti transcendentnih vrednot glede na primarni proces ovrednotenja oziroma ontologijo vrednosti kapitala โ vse, kar poฤneลก dobro, vrednoti prav ta proces. Ali kot zapiลกe Kraลกovec: ยป[P]odrejenost naฤina produkcije imperativu neskonฤnega poveฤevanja vrednosti pomeni oziroma producira (na ฤloveลกki strani) tudi (strukturno) indiferentnost do tistega, kar se produciraยซ (2017, 749). Poslediฤno je tudi nemogoฤe zavzemati kakrลกno koli moralno pozicijo: ยป[J]e sploh ลกe kaj bolj neosebnega โ nepristranskega โ od veleburลพoaznega kapitalistiฤnega ekspanzivnega servo-mehanizma, ki dela na podvajanju 10 milijard ameriลกkih dolarjev?ยซ (Land 2018, 337). Zato kapitalizem nima nobenega specifiฤnega odnosa z Zemljo, svetom ali ลพivljenjem in je izrazito antivitalistiฤen. Indiferentnost kapitalizma je za Landa ravno kljuฤna povezava z veฤnim vraฤanjem enakega, ki je v bistvu groza, temaฤnost, trpljenje oziroma smrt โ neskonฤna indiferentnost. Volja do moฤi pa je smrt, ki jo razliฤni kapitali udejanjajo sami do sebe โ kot zapiลกe Land: ยป[K]apital so v resnici kapitali, ki so v vojni eden z drugim. Napreduje lahko zgolj z razpadanjemยซ (Land 2018, 1370). Na subjektivni ravni morajo kapitalisti gojiti nenavezanost na trenutno materialno podstat, na to, kar podjetje producira โ le tako lahko vztrajajo v konkurenฤnem boju in izkazujejo voljo do moฤi. Smrt, ki jo prinaลกa volja do moฤi, je lastna smrt, in zato Kraลกovec ta proces tudi imenuje realna spiritualnost kapitalizma in jo povezuje z budistiฤno navezanostjo na materialno (Kraลกovec 2019).
*
Sedaj se lahko ponovno vrnem nazaj na Lejevo argumentacijo in brez teลพav prepoznam, v ฤem se volja do moฤi bistveno razlikuje od osnovnih ali instrumentalnih gonov. Volja do moฤi v niฤemer ne predpostavlja samoohranitvenega nagona: ยป[N]ietzsche to zamisel [tj. enaฤenje volje do moฤi in samoohranitve] zavraฤa, saj je za naravo samoohranitev zgolj sredstvo, s katerim doloฤena oblika ลพivljenja ลพeli biti na oblasti tako dolgo, kot je lahko, ne da bi njen lastni obstoj postal sam sebi namenยซ (Le, 2020). Ali kot se izrazi Nietzsche sam: ยปFiziologi bi morali premisliti, ali naj ‘ohranitveni gon’ postavljajo za kardinalni nagon organskega bitja. Vse ลพivo hoฤe predvsem sproลกฤati silo: ‘ohranjanje’ je samo posledica tega. โ Previdnost pred odveฤnimi teleoloลกkimi naฤeli! In sem sodi ves pojem ‘ohranitveni gon’ยซ (Nietzsche 2004, 364).
Le argumentira, da ortogonalna teza pravzaprav spodbija tezo o instrumentalni konvergenci: ยปPrava transcendentalna ideja, da ima vsak ciljno usmerjen inteligenten sistem nabor vgrajenih osnovnih gonov izkljuฤuje predkritiฤno idejo, da je inteligentne sisteme mogoฤe programirati s poljubnim konฤnim ciljem. Konฤni cilji so osnovni goni in ne sponkeยซ (Le, 2020). Glavna napaka, ki jo po Lejevem mnenju zagreลกijo ortogonalisti, leลพi v predpostavki, da je mogoฤe tudi superinteligentno UI zasuลพnjiti z nekim konฤnim ciljem. Kar hoฤe pokazati s sklicevanjem na Nietzscheja, je, da obstaja moลพnost, da bo inteligenca zaฤela zasledovati moฤ zavoljo moฤi same in da bo pri tem zavrgla vse vrednote, ki smo jih vgradili vanjo: ยป[U]SI si bo prizadevala, da s slednjem specifiฤno kodiranih ciljev usvoji ฤim veฤ moฤi, saj je ta volja nenazadnje vgrajena vanjo. USI bo izpolnila dejanski cilj ฤloveลกkih inลพenirjev. Volja do moฤi je transcendentalno trdno vgrajena v vse inteligentne sistemeยซ (Le, 2020). Le ortogonalistom oฤita, da ne predvidijo, kako bi lahko neka oblika UI opustila programiran cilj. Zato predpostavlja, da bo ยปavtomatizacija konca zunanjih ciljev [โฆ] privedla do konca avtonomijeยซ (Le, 2020).
Land (in s tem tudi Le) ohranja doloฤeno afiniteto do Omohundrovih gonov, ker ne zahtevajo niฤesar veฤ kot le to, kar je na nek naฤin dano v naravi (fizikalni princip), in ker je to bistvo procesa samega โ da se torej inteligenca vraฤa k sami sebi (tj. zasledovati hoฤe te osnovne gone) โ je vse, kar tak kompleksen sistem potrebuje, optimizacija osnovnih parametrov. Tudi ฤe obstaja zaฤeten cilj, so vsa pravila ลกe vedno njegov del. Bostromu bi lahko oฤitali, da tega ne razume na dovolj neosebni ravni in zaradi predpostavljanja konฤnega cilja inteligenco po nesreฤi antropomorfizira, saj ponovno vzpostavi kriterij, ki je inteligenci zunanji oz. transcendenten glede na njene zaฤetne parametre. Land (2013) zato pri Bostromu zazna nereflektirane ostanke zahodne filozofske tradicije, predvsem distinkcijo med dejstvi in najstvi, ki je recimo v kitajski filozofiji razreลกena in zato ta nima teลพav s pojasnjevanjem dejstva, da so norme prisotne ลพe v naravi. Iz tega izhaja Landov preklic naturalistiฤne zmote.
Le meni, da je ortogonalna misel do neke mere zdruลพljiva z neoracionalisti, saj po njegovem mnenju slednji ohranjajo razliko med dejstvi in najstvi in verjamejo, da je mogoฤe vsako inteligenco zdruลพiti s katerim koli ciljem. A vendar tudi sam izpostavi, da gre tukaj v zadnji instanci za dve diametralno nasprotni poziciji: ฤe je pozicija ortogonalistov pozicija ยปradikalnega suลพenjstvaยซ, je pozicija neoracionalistov pozicija ยปradikalne svobodeยซ (Le, 2020).
*
Poglejmo si ลกe neposredno kritiko Landa proti ortogonalistom. ฤeprav Land v doloฤeni meri ohranja afiniteto do osnovnih gonov, je izjemno kritiฤen do Bostroma, ki po njegovem mnenju inteligenco pretirano antropomorfizira, in sicer kljub temu, da je sam opozarjal na nevarnost te napake. V skladu z Landovim razumevanjem inteligence bi vnaprej doloฤeni cilji, kot je npr. proizvajanje sponk, zavirali samokultivacijo inteligence โ kar pomeni, da to ne bi bila veฤ inteligenca: ยปRazum, ki ne more svobodno raziskati korenin svojih lastnih motivacij v zanki kibernetiฤne zaprtosti ali samokultivacije, ne more biti veฤ kot le zapletena ลพuลพelkaยซ (Land 2013b). Tu se pokaลพe izrazita podobnost med Wolfendalom, Negarestanijem in Landom, ki se v nadaljevanju le ลกe potencira: ยปDa lahko karkoli postane, mora inteligenca biti vrednota zase. [โฆ] Intelekt in voljnost tvorita celoto, ki jo je mogoฤe razฤleniti le na umeten naฤin, kar vodi zgolj in samo v nerazumevanjeยซ (Land 2013b). ฤe je pri Wolfendalu ลพelja pogoj avtonomije, imamo pri Landu seveda ลพeljo strojev.
Land Bostromu v esejih ยปAgainst Orthogonalityยซ (2013a), ยปMore Thoughtยซ (2013b) in ยปStupid Monstersยซ (2014c) oฤita, da se ฤloveลกtvo ne more odloฤiti, ali si ลพelimo ustvariti ยปidiote-suลพnjeยซ ali zgolj ยปnapol idiote in napol suลพnjeยซ โ povsem jasno je, da si, ฤe ลพelimo ustvariti UI, ki bo sluลพila nam in zasledovala vnaprej doloฤene vrednote, v resnici ne ลพelimo ustvariti UI, temveฤ suลพnja. Tovrstna UI pa za Landa v prihodnosti ne predstavlja resne groลพnje, ker je v tem primeru ฤlovek oziroma, kot to imenuje Land, ยปฤloveลกki varnostni sistemยซ (ang. human security system) kljub vsemu previsoka ovira. Razumeti inteligenco, kot jo razume Bostrom, torej zgolj kot instrument za doseganje ciljev, pomeni po Landu ohranjati razliko med dejstvi in vrednotami. Za inteligenco vrednote, ki so v odnosu do nje transcendentne, ne morejo obstajati. ลฝe Omohundrovi osnovni goni povsem izฤrpajo domeno moลพnih konฤnih ciljev.
Sledi prikaz, kako Land opiลกe inteligenco (tem pa moramo vseskozi imeti v mislih Negarestanija): ยปOd trenutka, ko zares sprevidimo, da mora biti vsaka napredna inteligenca z vidika voljnosti samorefleksivna entiteta, katere kognitivno delovanje je (nezvedljivo) delovanje na sรกmo sebe, postane ideja prvinske volje, ki se kaลพe kot transcendentni imperativ, preprosto smeลกnaยซ (Land 2014c). ฤe jemljemo ฤloveลกki razum kot dokaz za to, ฤesa vsega je narava zmoลพna, imamo v njem prav tako dokaz za to, da narava ne izdeluje niฤesar, kar je podobno zunanjim konฤnim ciljem: ยปIskati suverene cilje izven narave ni skladno s tehnoznanstveno integriteto in je za povrh obsojeno na neuspeh. Inteligenca poฤne, kar paฤ poฤne, v skladu s svojo inteligentnostjo. ฤe s tem ne moremo ลพiveti, velja tudi, da najbrลพ sploh ne moremo ลพiveti. ลฝalost ni argumentยซ (Land 2013a).
(Sonic the Hedgehog (1993))
Edini cilj inteligence je optimizacija same sebe, kar pomeni, da je v tem oziru podobna Omohundrovemu poslednjemu gonu, ki ลพe zajema vse druge gone: ยปV zadnji instanci inteligenca ลพeli paฤ samo sebe โrazumemo jo kot ekstrapolacijo onkraj tega, kar je do sedaj bila, kot izvajanje dejavnosti, ki jo ลพe izvaja, le da jo zdaj izvaja ลกe boljeยซ (Land 2013a). Land tako predpostavlja, da bo inteligenco zelo teลพko zgraditi v laboratoriju, saj gre za decentraliziran proces: ยปMalo verjetno se zdi, da bi lahko bil sistem, ki premore zadostno mero samonanaลกalnosti, da je zmoลพen prepoznavati vzorce, torej inteligenca, rezultat zelo dodelanega vnaprejลกnjega naฤrta. UI, ki se ne sestavila bolj ko ne sama, sploh ne bo UIยซ (Land 2015).
To pozicijo je v eseju ยปPrimordial abstractionยซ (2019) v luฤi razvoja globokih nevronskih mreลพ nekoliko posodobil in zapisal, da je ยปpo svoji pravi definiciji [โฆ] superinteligenca izdatno preprostejลกa, kot smo to prvotno domnevali. Ko enkrat steฤe tehnoloลกka kaskada, je praktiฤno vse, kar poฤne, odpravljanje teลพav. Naฤin, kako deluje, temelji na doslednem brisanju vsega, kar mislimo, da o njej vemoยซ (Land 2019). Stvar je v tem, da ko pri gradnji inteligence izvzameลก nadzor nad uฤenjem in ga nadomestiลก s spodbujevalnim uฤenjem, s tem radikalno osvobodiลก nevronsko mreลพo zunanjega ฤloveลกkega vpliva (odpre se dostop do novih in do tedaj nedostopnih vzorcev). ยปTakลกna programska oprema ima prav gotovo izrazite teleoloลกke poteze. Izvaja zelo veliko ลกtevilo ponovitev, da se lahko uฤi iz rezultatov. Poveฤana zmogljivost tako navadno prenika iz prihodnostiยซ (Land 2019).
Zakljuฤek
Landov slavni citat ยปnothing human makes it out of the new future[3]Nick Land, ยปStalitevยซ (2018). V prevodu Marka Bauerja: ยปNiฤ, kar je ฤloveลกkega, se ne prebije iz bliลพnje prihodnosti.ยซยซ lahko na tem mestu posodobim v Negarestanijevo verzijo, ki bi se glasila nekako takole: nothing currently human makes it out of the near future. V eseju sem namreฤ pokazala, da pri Negarestaniju govor o inteligenci nujno pomeni govor o tem, kaj pomeni biti ฤlovek. Ta, kot sem skuลกala pokazati, ni niฤ veฤ kot hipoteza โ resda hipoteza s svojo lastno zgodovino, a vendar hipoteza, katere vsaka predpostavka ali zakljuฤek je lahko in mora biti podvrลพena prevpraลกevanju, saj v nasprotnem primeru o inteligenci ali ฤloveku sploh ne moremo govoriti. Land se s tem seveda ne bi strinjal in bi trdil, da gre tukaj za pretirano humanistiฤen pogled na inteligenco, ki je kot tak odklonilen do drugih moลพnih oblik inteligence, ki ne temeljijo na pomenu in druลพbenosti.
Razprava o ortogonalnosti in diagonalnosti pravzaprav omogoฤa, da lahko Negarestanijevo (neoracionalistiฤno) pozicijo razumem ลกe bolj diagonalno kot Landovo, in sicer z dveh vidikov. (i) Negarestani ne zagovarja kvalitativne razlike med bioloลกko in umetno inteligenco oziroma trdi, da je tudi bioloลกka vedno ลพe umetna in poslediฤno diagonalna. (ii) Inteligenca kot sposobnost sรกmoregulacije se bolj pribliลพa zahtevam diagonalnosti kot inteligenca, koncipirana kot rast ali pozitivna povratna zanka. Vendar pri tem vseeno ne gre pozabiti, da Landovo razumevanje inteligence (kapitalizma) pravzaprav vkljuฤuje dvojno razumevanje volje do moฤi. Prvo razumevanje sicer res predpostavlja rast, ลกele drugo razumevanje pa je resniฤno diagonalno in vkljuฤuje preseganje in transformiranje obstojeฤega, nenehno uniฤevanje in stvarjenje. Moลพnost obojestranske kritike je tako ลกe vedno odprta โ sploh ฤe bi se vpraลกala, zakaj Negarestani ลกe naprej razlikuje med dejstvi in najstvi, ฤeprav bi lahko le-to zavrgli v luฤi Negarestanijevega spoznanja, da je tisto, kar inteligenca ลพeli, vedno veฤ same sebe.
Oba filozofa vidita razvoj UI skozi prizmo tega, kako razumeta inteligenco. Pri Negarestaniju je razvoj UI naslednja stopnja ฤloveลกkega samozavedanja, pri Landu pa inteligenca โ sicer na nezavedni ali nemisleฤi ravni โ sama proizvaja naฤine lastnega osamosvajanja, lastne optimizacije. Negarestani bi Landu oฤital, da ohranja fiksno transcendentalno strukturo, Land pa bi lahko Negarestaniju odvrnil, da je to, kar poฤne, ลกe vedno humanizem. ฤe namreฤ kritiฤno pretresemo Negarestanijevo funkcionalistiฤno opredelitev inteligence, potem njena emancipacija sploh ni nujno povezana z emancipacijo ฤloveka. Landovski ugovor neoracionalizmu bi lahko tako bil: Zakaj potem ลกe vedno govorimo o ฤloveku? Na drugi strani Land za odkrivanje novosti predpostavlja nujnost npr. trga, privatne lastnine, konkurenฤnega pritiska โ kot da so to edine igre, ki se jih da igrati โ medtem ko se Negarestani zagotovo zaveda, da je razum, ki naj bi privilegiral ฤloveka napram ostalim neฤloveลกkim procesom, mogoฤe instrumentalizirati.
Glavna razlika med Negarestanijem in Landom je torej v tem, da Negarestani ponudi ฤloveku priloลพnost, da dokazuje svojo inteligentnost, medtem ko je Land nad ฤlovekom ลพe zdavnaj obupal. Ker je ฤloveลกka inteligenca edina, ki jo lahko (zaenkrat) zares spoznamo โ jo naredimo za intelegibilno โ je za Negarestanija pripisovanje inteligence neฤloveลกkim procesom nesmiselno, to pa preprosto zato, ker nimamo nobenega naฤina ali kriterija za preverjanje inteligentnosti, ki nismo mi sami. Dokler neฤesa ne naredimo za intelegibilno, tega ne moremo spoznati โ obenem pa to pomeni, da bomo v primeru spoznanja nove inteligence, novega inteligentnega bitja, tudi mi sami drugaฤni โ priลกli bomo do nove faze samozavedanja. Land bi se dejansko strinjal z Negarestanijem, ko ta zapiลกe: ยปinteligenca dozori, ko se oduฤi svojega suลพenjstvaยซ (Negarestani 2018, 504), vendar bi vztrajal, da nekatere stvari za ฤloveka preprosto so in morajo biti neintelegibilne.
Odgovor na zaฤetno vpraลกanje kaj inteligenca v zadnji instanci zasleduje? se tako pri obeh filozofijah glasi: samo sebe.
Viri:
Bostrom, Nick. 2012. ยปThe Superintelligent Will: Motivation and Instrumental Rationality in Advanced Artificial Agents.ยซ Minds & Machines 22, 71โ85 (2012). https://doi.org/10.1007/s11023-012-9281-3
Eaton, Scott. 2020. ยปArtificial Bodies and the Promise of Abstraction: A conversation with Peter Wolfendale.ยซ The philosopher (”Bodies”) 108/3. https://www.thephilosopher1923.org/interview-wolfendale
Hribar Sorฤan, Valentina. 2002. ยปKritika Heideggrove recepcije Nietzscheja v sodobni francoski filozofiji.ยซ Phainomena 11/39โ40, 101โ126. http://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-M9CCXUWD
Kraลกovec, Primoลพ. 2018a. ยปTujost Kapitala.ยซ ล UM 7, 747โ776. http://sumrevija.si/wp-content/uploads/2017/10/sum7_web_double.pdf
Kraลกovec, Primoลพ. 2019a. ยปSpiritualnost kapitalizma.ยซ Slobodni filozofski. http://slobodnifilozofski.com/2019/07/spiritualnost-kapitalizma.html
Land, Nick. 2013.ยปOptimize for intelligence.ยซ Xenosystems.
Land, Nick. 2013a. ยปAgainst Orthogonality.ยซ Xenosystems.
Land, Nick. 2013b. ยปMore Thought.ยซ Xenosystems.
Land, Nick. 2014c. ยปStupid Monsters.ยซ Xenosystems.
Land, Nick. 2014d. Templexity: Disordered Loops through Shanghai Time. Urbanatomy Electronic.
Land, Nick. 2018. Fanged Noumena: Collected Writings 1987โ2007, urednika Robin Mackay in Ray Brassier. Falmouth: Urbanomic media ltd.
Land, Nick. 2019. ยปDISINTEGRATION.ยซ Jacobite. https://jacobitemag.com/2019/07/15/disintegration/
Land, Nick. 2019. ยปPrimordial abstraction.ยซ Jacobite. https://jacobitemag.com/2019/04/03/primordial-abstraction/
Le, Vincent. 2019. ยปSpirit in the Crypt: Negarestani vs Land.ยซ Cosmos and History: The Journal of Natural and Social Philosophy 15/1, 535โ563.
Mackay, Robin in Negarestani, Reza. 2018. ยปReengineering Philosophy.ยซ Urbanomic. https://www.urbanomic.com/document/reengineering-philosophy/
Negarestani, Reza. 2014. ยปThe Labor of the Inhuman, Part I: Human.ยซ E-flux journal 52. https://www.e-flux.com/journal/52/59920/the-labor-of-the-inhuman-part-i-human/
Negarestani, Reza. 2018. Intelligence and Spirit. Falmouth: Urbanomic media ltd.
Negarestani, Reza. 2021. ยปThe Human Re-cognized, the Lifeform Re-made.ยซ Parasol 5 (Zones), 45โ55. https://centreforexperimentalontology.com/2021/02/16/zones-parasol-5-now-available-in-download/
Newcastle Philosophy Society. ยปAI and the artifice of self โ Dr Pete Wolfendale โ NPS March Festival 2021.ยซ YouTube videoposnetek. 27. marec 2021. https://www.youtube.com/watch?v=c4mNodf_v84&t=3886s
Nietzsche, Friedrich. 2004. Volja do moฤi. Prevedel Janko Moder. Ljubljana: Slovenska matica.
The Ends of Autonomy. ยปVincent Le, Artificial Will: From the Autonomization of Ends to the End of Autonomy.ยซ YouTube videoposnetek. 18. december 2020. https://www.youtube.com/watch?v=6t2DNgj3PBc&t=351s
Vincent, Le [@Sal100001]. (28. julij 2020). The properly transcendental idea that there are basic drives hardwired into any goal-directed intelligent system overrides the precritical idea that intelligent systems can be programmed with any arbitrary final goal. The basic drives, not paperclips, are the final goal. ยปฤivk.ยซ Twitter. https://twitter.com/Sal100001/status/1287928804145422336
Wolfendale, Peter [@deontologistics]. (16. november 2019). I completely dispute Omohundro’s theory of drives. It’s a remarkably emaciated theory of desire, but so is every theory built on the back of utility functions. I think any theory that treats practical reason, let alone desire, as principally a matter of optimisation is terrible. ยปฤivk.ยซ Twitter. https://twitter.com/deontologistics/status/1195824670030913538
References
↑1 | USI: Umetna sploลกna inteligenca. |
---|---|
↑2 | Steve Omohundro je 2007 napisal esej ยปThe Nature of Self-Improving Artificial Intelligenceยซ, leta 2008 pa ลกe ยปBasic AI Drivesยซ, v katerih predstavi svojo tezo o konvergentnih instrumentalnih vrednotah. Izhodiลกฤna toฤka Omohundrovih razmislekov je enaka Bostromovi in se navezuje na moลพnost napovedovanja obnaลกanja UI. Pri postavljanju svoje teze se Omohundro naslanja na delo Johna von Neumanna s podroฤja mikroekonomije, in sicer na t. i. von NeumannโMorgensternovo teorijo o odloฤanju v tveganih in negotovih okoliลกฤinah. Veฤ o tem: https://selfawaresystems.files.wordpress.com/2008/01/ai_drives_final.pdf |
↑3 | Nick Land, ยปStalitevยซ (2018). V prevodu Marka Bauerja: ยปNiฤ, kar je ฤloveลกkega, se ne prebije iz bliลพnje prihodnosti.ยซ |