Uvod
V letu 2022 smo praznovali 100. obletnico rojstva Thomasa S. Kuhna, ter 60. obletnico izida njegovega najbolj znanega dela Struktura znanstvenih revolucij (v nadaljevanju SZR). Hkrati smo v letu 2022 dobili ลกe eno pomembno delo: v branje smo prejeli pozna Kuhnova dela, med katerimi so tudi poglavja njegovega zadnjega nedokonฤanega dela The Plurality of Worlds (v nadaljevanju PW), ki je nosilo delovni podnaslov: An Evolutionary Theory of Scientific Development.[1]Naj opozorimo, da so raziskovalci ta dela poznali in jih tudi upoลกtevali pri predstavitvi Kuhnove pozne filozofije.ย V njej Kuhn nadaljuje razmislek, ki ga je predstavil ลพe v prispevkih, ki so zbrani v The Road since Structure (v nadaljevanju RSS). Ker je filozofija poznega Kuhna[2]Kot filozofijo poznega Kuhna razumemo filozofski razmislek, ki je nastal po objavi Postskriptuma k SZR leta 1969 do njegove smrti. v Sloveniji slabลกe poznana, je namen prispevka osvetliti eno izmed vpraลกanj, ki so ga v tem obdobju zaposlovala: evolucijski razvoj znanosti, ki se mu je posveฤal v obdobju po SZR. Kot zapiลกe je PW razumel vrnitev kot k osrednjim trditvam, ki jih je sproลพila SZR, a ni reลกila: ยปObe deli trdita, da je nekoherentno misliti, da znanstveniki poskuลกajo odkriti objektivne resnice o resniฤnem svetu. Prepoznavanje narave te nekoherence odpira pot k ponovni potrditvi kognitivne avtoritete znanosti. โฆ Pogled na znanost kot na zgodovinsko umeลกฤeno, spreminjajoฤo se prakso, je izhodiลกฤe tega dela.ยซ (PW 90; o odnosu do SZR tudi PW 99).
ฤeprav tak prispevek mogoฤe deluje kontradiktorno v oziru na naslov njegovega najbolj znanega dela, bomo poizkusili pokazati na moฤan vpliv, ki ga je imel evolucijski razmislek na Kuhnovo filozofijo, ลพe v obdobju SZR, predvsem pa v njegovi pozni filozofiji, ko se je zaฤel oddaljevati od ideje revolucionarnih premen.
SZR in evolucija znanosti
Zadnje poglavje SZR govori o evoluciji znanosti, kjer poziva k rekonceptualizaciji znanstvenega razvoja kot evolucijskega procesa. Tako v SZR zapiลกe: ยป(l)ahko da bomo morali opustiti implicitno ali eksplicitno pojmovanje, da spremembe paradigem vodijo znanstvenike in tiste, ki se od njih uฤe, vedno bliลพe resnici.ยซ (SZR, 150), saj je ยปrazvojni proces, ki smo ga opisali, evolucija vse od primitivnih zaฤetkov โ proces, katerega zaporedne stopnje odlikuje vedno bolj podrobno in prefinjeno razumevanje narave. Toda niฤ, kar je bilo ali ลกe bo reฤeno, tega procesa ne more narediti za razvoj proti neฤemu.ยซ (SZR, 151 โ poudarki v izvirniku). Evolucijska teorija je uporabljena kot kritika teleoloลกkosti znanosti, in naฤin boja proti ideji fiksnega sveta oz. veฤne resnice, ki jo mora znanost ฤim natanฤneje razloลพiti. Raziskava ima svoj zaฤetek, kam pa bodo raziskovalci priลกli, na zaฤetku raziskave ne vedo. Cilj si pri snovanju raziskave znanstveniki resda zastavijo, a vpraลกanje kako in ฤe sploh jim ga bo uspelo doseฤi, mora, vsaj na zaฤetku, ostati neodgovorjeno. Evolucijska perspektiva je pri Kuhnu nujno historiฤna, sajย nam zgodovinsko raziskovanje pokaลพe naฤine spreminjanja, in potrdi, da ne moremo govoriti o veฤno napredujoฤi znanosti, ne o iskanju veฤne resnice.ย
Vpliv Darwinovega razmisleka zaznamo ลพe v SZR, kjer Kuhn izpostavi dva naฤina, na katera znanstvena sprememba spominja na evolucijsko spremembo: (1) v bioloลกkem svetu preลพivi organizem, ki ima dovolj dobre reลกitve za preลพivetje v okolju, podobno, tudi v znanstvenem sporu; ter (2) tako kot bioloลกka evolucija povzroฤi veฤjo raznolikost vrst, vodi znanstveni razvoj do veฤje raznolikosti posebnosti znanstvenih teorij (SZR, 152),[3]Podobno: ยปZnanstveni razvoj je kot darvinistiฤna evolucija, proces, ki ga vodijo od zadaj, namesto da bi ga peljali k nekemu fiksnemu cilju, ki se mu vse bolj pribliลพujeยซ (RSS, 115). Kuhn piลกe, … Continue reading ย kar bo v poznejลกih delih opredelil s pojmom specializacije, oz. niลกe. V poznejลกem razmisleku poudari, da tudi ob revolucionarnih spremembah obstaja doloฤena stopnja kontinuitete z znanostjo, ki je delovala pred spremembo.[4]Kar razlikuje obdobja revolucionarne znanosti od obdobij normalne znanosti, je obseg soglasja v raziskovalni skupnosti. Gre za razliko v stopnji. Evolucijski model znanosti zagotavlja naฤelno razlago za nekoherentnost in razdrobljenost znanstvenih disciplin, opaลพenih skozi prizmo zgodovine, kot tudi prenos ostalin. S perspektive sodobnikov vidimo, da vsaka premena ni prinesla uspeลกne ยปvejeยซ, in da evolucija ne pripelje venomer do najboljลกih reลกitev.[5]ยปPo revoluciji je obiฤajno (morda vedno) veฤ kognitivnih posebnih vezi ali podroฤij znanja, kot jih je bilo prej. Bodisi se je nova veja odcepila od matiฤnega debla,ย ali pa se je nova … Continue reading Tu se sklicuje na primerjavo iz darwinistฤne evolucijske misli, pri ฤemer uporabi pojma vleฤenja in potiskanja (pull/push): ยปEno staliลกฤe vidi znanost kot vleฤeno od spredaj z resniฤnostjo, ki bi jo zajelo telo resniฤnega prepriฤanja, drugo pa kot potisnjeno od zadaj, stran od tistega, v kar se je dejansko verjelo v neposredni preteklostiยซ (RSS, 115). Kako natanฤno naj razumemo ยปvleฤenjeยซ oz. ยปpotiskanjeยซ, oz. kako to umestiti v evolucijsko koncepcijo znanosti? ยปVleฤenjeยซ se nanaลกa na naravo ali ยปresniฤnostยซ, ki naj bi obstajala, in naj bi doloฤala, kaj so znanost in njene teorije, kar lahko razumemo kot ยปprivlaฤnostยซ, medtem ko lahko drugo primerjamo s ยปsiloยซ, ki potiska znanost stran od trenutnega stanja.
Misel, da spreminjanje znanosti poteka od, toda ne hkrati proti neฤemu, je temeljna premisa Kuhnove misli: ยปZnanstveni razvoj je kot darvinistiฤna evolucija, proces, ki ga vodijo od zadaj, namesto da bi ga peljali k nekemu fiksnemu cilju, ki se mu vse bolj pribliลพujeยซ (RSS, 115)[6]Da bo to prepriฤanje po njegovem mnenju teลพko sprejeti izraลพa ลพe v SZR: ยปPrepriฤanje, da je naravni izbor, ki je izviral zgolj iz tekmovanja organizmov za preลพivetje, lahko pripeljal do … Continue reading Prvi pristop odstrani ยปboลพji naฤrtยซ kot poglavitno gibalo; drugi pa vzroฤno vlogo zunanjega sveta v razvoju znanstvenih idej. V SZR, kjer je moฤ argumenta odvisna od zgodovinskih primerov, je evolucijska vzporednica uvedena mimogrede, da bi odloลพila ukvarjanje s problemom znanstvene resnice. V PW, kjer imajo zgodovinski primeri manjลกo vlogo, pa vzporednica nastopi ลพe na samem zaฤetku kot znaฤilnost, intrinziฤna vsakemu neteleoloลกkemu razvojnemu procesu.
Specializacija in niลกa
ลฝe v SZR izpostavi specializacijo in speciacijo kot osnovni znaฤilnosti evolucijske epistemologije: ยปZaporedne stopnje v tem razvojnem procesu oznaฤujejo poveฤanje artikuliranosti in specializacije.ยซ (SZR 152). V znanstvenem procesu ne vidi teleoloลกkega cilja h kateremu naj bi napredovala, ampak rabi pojem razvoja v smislu specializacije. Med tem ko je Kuhn v SZR to idejo le nakazal, jo je kasneje podrobneje oblikoval in razลกiril z dvema pojmoma: niลกo in leksikonom. Razlago je naลกel v pojmu nesoizmerljivosti, ki ji v svoji pozni filozofiji pripiลกe vlogo gibala razvoja znanosti. Pri tem je temeljen pomen jezika, saj skupaj z leksikonom uvede tudi pojem (ne)prevedljivosti, s ฤimer ohranja moลพnost prevajanja in povezovanja med razliฤnimi podroฤji.[7]V pozni misli zaฤne vedno bolj razlikovati med znanstveniki in zgodovinarji znanosti, ki morajo pridobiti hermenevtiฤno zmoลพnost uลพivljanja v miselne svetove drugih. ฤeprav je v SZR uveljavil tezo o semantiฤni nesoizmerljivosti, je tam ni podrobneje artikuliral. Bistvo teze o nesoizmerljivosti je, da so doloฤene vrste prevodov nemogoฤe, saj obstaja mnoลพica naฤinov, kako zagotoviti prevod,pri ฤemer je svojo teorijo zasnoval v navezavi na Quina, ki je kljub temu precej daleฤ od Kuhnove teze, in sta nekompatibilni. Prviฤ, Kuhn je menil, da je nesorazmernost stvar tega, da ni povsem ustreznega prevoda, medtem ko je Quineova teza vkljuฤevala razpoloลพljivost veฤ prevodov. Drugiฤ, Kuhn verjame, da imajo prevedeni izrazi pomen, medtem ko Quine to zanika. Tretjiฤ, Kuhn je kasneje dejal, da v nasprotju s Quinom ne misli, da je ta referenca nedoumljiva โ le zelo teลพko jo je obnoviti. Problematiฤnost prevajanja izhaja iz dveh predpostavk, saj Kuhn predpostavlja, da je pomen (lokalno) celosten. Sprememba pomena enega dela leksikalne strukture bo povzroฤila spremembo vseh delov. Kuhn sprejme naฤelo “brez prekrivanja”, ki pravi, da morajo biti kategorije v taksonomiji hierarhiฤno organizirane: ฤe imata dve kategoriji skupne ฤlane, mora biti ena v celoti vkljuฤena v drugo; drugaฤe se ne povezujejo โ ne morejo se preprosto prekrivati. To izkljuฤuje moลพnost vseobsegajoฤe taksonomije, ki vkljuฤuje tako izvirno kot spremenjeno taksonomijo (Bird 2018).
Pozneje je Kuhn razvil staliลกฤe, da nesoizmerljivosti izhaja iz razlik v klasifikacijskih shemah, kar je poimenoval taksonomska nesoizmerljivosti. Podroฤje znanosti ureja taksonomija, ki vsebino razdeli na vrste. S taksonomijo je povezana leksikalna mreลพa oz. mreลพa povezanih izrazov. Pomembna znanstvena sprememba bo s seboj prinesla spremembo v leksikalni mreลพi, kar bo poslediฤno vodilo do ponovne prilagoditve taksonomije podroฤja. Izrazi nove in stare taksonomije ne bodo medsebojno prevedljivi. Vloga leksikona je dvojna, saj omogoฤa tako izolacijo kot komunikacijo, ฤesar v SZR ni predvidel. Komunikacijska ovira med skupinami je delna, saj Kuhn vpelje pojem dvojeziฤnosti, ki predvideva zmoลพnost vลพivljanja (hermenevtiฤni pristop). In vendar v leksikon ne sodijo zgolj besede, oz. definicije, ampak celotna znanstvena praksa doloฤenega podroฤja, pri ฤemer je leksikon nekaj veฤ kot zgolj tisto, kar lahko izrazimo z besedami. Loฤnica med leksikonoma pa ne vkljuฤuje zgolj pojme, ampak tudi anomalije, ki se jih skupnost odloฤi reลกiti.
ฤe je v SZR zastavil tezo nesoizmerljivosti ลกirลกe, jo je Kuhn v kasnejลกih delih oลพal in prilagajal temu, kar je poimenoval lokalna nesoizmerljivost, oz. ยปspecialna nesoizmerljivostยซ, ki vkljuฤuje semantiฤne in metodoloลกke razseลพnosti. Nesoizmerljivost je oznaฤil kot ยปizolacijski mehanizemยซ (RSS, 99), saj igra kljuฤno vlogo v evolucijskem razvoju znanstvenega znanja. Znanstvena disciplina se z leksikonom ยปizoliraยซ iz matiฤne discipline. Nesoizmerljivost ni ovira, ampak nujni pogoj oblikovanja novih znanstvenih disciplin in poddisciplin, ter ยปpoganjalecยซ evolucije znanosti.[8]Wray jeย primerjal funkcijo nesorazmernosti v znanosti s tem, kako gorske verige ali ลกirลกe vodne poti loฤujejo ekoloลกke niลกe in omogoฤajo specializacijo (Wray 2011, 75). Njena vloga se v razvoju znanosti skrฤi na njen uฤinek izolacije razliฤnih disciplinarnih skupnosti. ยปLeksikalna raznolikost in naฤelna omejitev, ki jo nalaga komunikaciji, je lahko izolacijski mehanizem, potreben za razvoj znanjaยซ (RSS, 98โ99).[9]Podobno ยปVse bolj sem prepriฤan, da je omejena paleta moลพnih partnerjev za plodno obฤevanje bistveni predpogoj za tako imenovani napredek tako v bioloลกkem razvoju kot v razvoju znanjaยซ (RSS, … Continue reading Speciacija in izolacija omogoฤata znanstvenim disciplinam specializacijo, osredotoฤanje na nekatere probleme in pojave ter razvoj orodij in jezik za to nalogo (Kuukkanen 2012, 141). Pri tem se s podobnimi (oz. tudi enakimi) problemi ukvarjajo razliฤne znanosti, a ima pri vsaki problem drugaฤno vlogo v miselnem ekosistemu.
Kot je bilo omenjeno, je Kuhn predvideval, da je nesoizmerljivost gibalo specializacije, oz. tisto, kar poimenuje s pojmom ยปizolacijski mehanizmiยซ, a ni popolnoma jasno, kdaj in kaj jo sproลพi. Kje je meja, ko znanstvena skupnost veฤ ne uspe komunicirati med seboj, oz. ko prej enotna skupnost razpade? Kuhn izpostavi predvsem dogajanje znotraj skupnosti, ne pa tudi pomen zunanjih vplivov. Ena izmed razlag nesoizmerjivosti je, da je med procesom speciacije moลพna komunikacija, razvoj polnejลกega leksikona pa poteka ลกele po razcepu. Specializacija, ki ni zavesten proces znanstvenikov, ampak, nekaj kar se zgodi, je privedlo do spremenjenega razumevanja pojma znanstvene revolucije, ki jih Kuhn ne identificira kot spremembe paradigem, ampak kot zamenjavo sprejetega znanstvenega leksikona ali znanstvene taksonomije z novo. Premene in spremembe v znanosti so lahko takลกne ali drugaฤne, a venomer so omejene.[10]Kuhn ne pojasni kje so meje omejenosti. Kako naravna so prepletanja? Sam je poudaril, da se ne more zgoditi “kar nekaj”, in da je nabor moลพnosti omejen, pa vendar vidimo, da se … Continue reading
Na tem mestu velja podrobneje opredeliti odnos pojmov revolucija in evolucija. Speciacija je bolj omejena po obsegu kot je bil koncept revolucije v SZR, ki je vkljuฤeval zamisel o obseลพni preobrazbi, kjer so opuลกฤeni veliki korpusi znanja ali celotni raziskovalni programi in usmeritve, medtem ko znanstveniki sprejmejo novo, uspeลกnejลกo paradigmo, in poslediฤno spremenjen pogled na svet. Gestalt preskok je bil inherentno povezan z diskontinuiteto, ker je stara paradigma v veliki meri opuลกฤena. Pri zgodnjem Kuhnu ni bilo jasno ali se znanstvena revolucija zgodi nenadoma in kaj je enota, ki je podvrลพena revoluciji. Vendarle je priznal, da lahko traja dolgo, da se revolucija uresniฤi, kot vidimo iz primera uveljavitve Kopernikanskega sistema. Pozni Kuhn je zaฤel poudarjati postopnost takih procesov, saj npr. leksikalna sprememba ni nujno velika, a imajo tudi majhne spremembe ยปlahko obseลพne uฤinkeยซ (RSS, 104; podobno 113โ114). Stari naฤin izvajanja znanosti se razcepi na ลกtevilne novonastale posebnosti: stara domena pojavov postane razdeljen med razliฤne nove discipline, kot velja tudi za osnovne metode, probleme in reลกitve, ki so preลพiveli revolucijo. Gledano na ta naฤin bi morale biti revolucije prikazane kot vozliลกฤa speciacijskih dogodkov na filogenetskem drevesu; nastale posebnosti so veje, ki poลพenejo iz takลกnih vozlov (Mladenoviฤ 2022, xxvi). Da bi to ฤim laลพje razloลพil, je Kuhn uvedel pojem niลกe:
ยปTisto, kar nadomeลกฤa en velik, od enega samega uma neodvisen svet, o katerem naj bi znanstveniki nekoฤ odkrili resnico, je raznolikost niลก, znotraj katerih razliฤne specialnosti izvajajo svoje raziskave. Niลกe so trdne, resniฤne, odporne na poljubne spremembe, kot so nekoฤ trdili za zunanji svet. Toda v nasprotju s tako imenovanim zunanjim svetom niso neodvisne od duha in kulture ter se ne seลกtevajo v enotno koherentno celoto.ยซ (RSS, 120)
Analogija niลกe je izposojena iz biologije, a je Kuhn ne opredelil natanฤneje. Iz zgornjega citata vidimo njeno pomembnost pri konceptualizaciji znanosti, saj jo primerja z zunanjim svetom. Niลกo lahko definiramo kot nekaj podobnega okolju, na katerega se morajo vrste prilagoditi, kot npr. temperatura in padavine, pri ฤemer lahko tudi vrste same vplivajo na okolje in ga oblikujejo. Zdi se, da je Kuhn pojem niลกe uvedel, ker mu je omogoฤil, da spremembe opiลกe skozi vedno veฤjo specializacijo disciplin. Kot opozori Kuukkanen ยปKer se niลกe, v katerih se izvajajo znanosti, spreminjajo, ni fiksnega in stalnega neodvisnega sveta, ki bi mu vemoer ustrezale izjave in teorije.ยซ (Kuukkanen 2021, 204). Tako nosilec resnice oz. znanstvene teorije, kot tisti, ki ustvarja resnico, svet znanstvenikov, se razvijata skupaj (RSS, 120). To je razlog, zakaj je korespondenฤna teorija resnice v standardnem smislu pri Kuhnu neuporabna (Kuukkanen 2021, 215).
Kot opozarja Wrey je analogijo ยปniลกeยซ mogoฤe potisniti ลกe dlje, da bi osmislili idejo, izraลพeno v SZR, da ฤetudi se svet ne spremeni s spremembo paradigme, znanstvenik dela v drugem svetu (SZR, 112). Po nastanku nove discipline so prakse, leksikon, problemi in razlage, torej celotna ยปniลกaยซ, drugaฤni, ฤeprav se svet ni spremil (Wray 2011, 113โ114). Gre za ยปฤedalje tesnejลกe prilagajanje vse oลพji in oลพji niลกiยซ, tj. svetu, ki so se mu znanstveniki zmoลพni prilagoditi, pri ฤemer le-ta postaja ยปtrdnejลกiยซ. Za specifiฤno znanost je to edini svet v katerem lahko obstaja, deluje, svet za katerega je popolnoma prilagojena: ยปKar โฆ se razvija … so bitja in niลกe skupajยซ (RSS, 102; podobno 120).
K razmisleku moramo pritegniti tudi specializacijo, ki omogoฤa ลกirjenje znanstvenih posebnosti in zagotavljajo ยปboljลกiยซ obฤutek sveta. Kuhnov zastavek je potrebno razลกiriti tako, da so taksonomije medsebojno povezane v zapletenih prepletajoฤih se vzorcih, kjer so koncepti povezani med seboj in vgrajeni v leksikon. Moramo ga razลกiriti tako da se koncepti in znanje, ki jih vkljuฤujejo, porazdelijo med ฤlane znanstvene skupnosti v smislu, da razliฤni ฤlani ฤrpajo iz razliฤnih delov medsebojno povezanih taksonomij. Enota, ki je podvrลพena speciaciji, je skupnost medsebojno komunicirajoฤih strokovnjakov, ki si delijo skupen leksikon. Speciacija predvideva, da nova podroฤja razvijejo lastne leksikone, ki se rezultirajo v revijah, strokovnih druลกtvih, laboratorijih, oddelkih, morda tudi univerzitetne katedrah โ torej, da se popolnoma osamosvojijo. Obstajata dva naฤina, kako pride lahko do tega: ali se nova veja odcepi od ยปdeblaยซ ali pa nastane nova posebnost/anomalija iz prekrivanja med ลพe obstojeฤima disciplinama. Ta razvoj razkriva vzporednico z evolucijsko teorijo: ยปSฤasoma postane diagram evolucije znanstvenih podroฤij, posebnosti in subspecialnosti presenetljivo podoben diagramu bioloลกkega evolucijskega drevesaยซ (RSS, 97โ98).
Zgolj zoลพitev fokusa ne pomeni popolnega preloma s prejลกnjo stopnjo znanstvenega razvoja. Kuukkanen zavrne zgodnji Kuhnov poizkus ponazoritve evolucijskega procesa s konceptom mutacije, saj po njegovem mnenju ยปmutacijaยซ nakazuje, da je nastajajoฤa alternativa radikalno drugaฤna od predhodnika. Nasprotno, pozni Kuhn poudarja, da je selekcijski proces prilagoditven, kjer znanstveniki sebe in svoja orodja prilagodijo okolju (RSS, 98). ล e pomembneje je, da v interdisciplinarnem smislu obstaja kontinuiteta, saj lahko stara taksonomija ali njeni deli ostanejo v uporabi v drugi, oz. novi, disciplini (Kuukkanen 2012, 139). Speciacija pomeni, da lahko samo eno ali dve (pod)polji doลพivita evolucijo, medtem ko preostala ostanejo nedotaknjena, kar je realnejลกe od obseลพnih premen, kot so bile opisane v SZR. Ko se polje rodi, to ne povzroฤi nujno preobrazbe drugih podroฤij ali disciplin, s ฤimer je revolucija zoลพena na lokalni pojav. Specializacija predstavlja boljลกe orodje in osredotoฤenost na doloฤene probleme, kar ima za posledico veฤje ลกtevilo reลกenih problemov v znanosti, ter odpiranje novih anomalij.
Zakljuฤek
Kot je Kuhn zapisal ลพe v SZR nobena paradigma popolnoma ne pojasnjuje sveta niti mu ni scela prilagojena, tako kot noben organizem ni popolnoma prilagojen svojemu okolju. Rezultat znanosti ni en sam od uma neodvisen svet, temveฤ mnoลพica svetov ali niลก, naraลกฤajoฤo specializacijo pa analogno primerja z bioloลกkim vrstam, ki zasedajo razliฤne niลกe. Tu ne gre za razvoj, ampak o spreminjanju oz. preoblikovanju, ki ni teleoloลกko usmerjeno. Pri tem je temeljen pomen leksikona, ki ga skupnost izoblikuje. Kuhn se v poznih spisih premakne od globalnega sooฤanja k lokalnem, oz. mikroravni. Ta umik lahko pripiลกemo razliฤnim razlogom, med katerimi ne gre prezreti ne le njegovih kritikov, ampak sploลกen odmik od velikih idej k manjลกim enotam, za katere je laลพje podati zakljuฤne ugotovitve. Revolucije, ki so bile v zgodnji misli obseลพne in so kazale na jasno diskontinuiteto, se spremenijo v speciacije majhnega obsega, ki bolj kot na prelom, kaลพejo na kontinuiteto. Pojem nesoizmerljivosti ima v premeni znanosti pozitivno, osrednjo vlogo, saj zaฤne delovati kot mehanizem za izolacijo leksikonov razliฤnih znanstvenih skupnosti, tako da se lahko pojavi nova posebnost, oz. specialnosti. Odmik od matiฤne discipline ne pomeni preloma, ampak premeno, znanost pa ni definirana kot monolitno polje, vezano na edinstveno metodo, oz. paradigmo, ampak je razdeljena na ลกtevilna podroฤja, pri ฤemer pojem znanost deluje kot krovni pojem, ki ga lahko definiramo npr. s pomoฤjo Wittgensteinovih jezikovnih iger. Gre za nesistematiฤno strukturo razliฤnih posebnosti ali vrst, od katerih je vsaka odgovorna za drugaฤno podroฤje pojavov in posveฤena spreminjanju trenutnih prepriฤanj o svojem izbranem podroฤju na naฤine, ki poveฤujejo natanฤnost.
Znanost ne napreduje teleoloลกko ยปprotiยซ pravemu razumevanju sveta, temveฤ se evolucijsko ยปodmikaยซ od paradigme, ki ni veฤ sposobna voditi praks znanstvene skupnosti, kar postopno vodi v spreminjanje znotraj le-te. Kuhn se je zavedal, da je Darwin โ v nasprotju s hitro ali skokovitoโ zagovarjal postopne stopnje evolucije, pri kateri majhne, stalne spremembe v morfologiji vrst povzroฤijo novo vrsto, tj. speciacijo. Pri tem gre za nenehno revidiranje, in ne dodajanje, znanja.
Na koncu si velja v premislek zastaviti nekaj vpraลกanj: Kako dobesedno je mislil Kuhn to primerjavo? Koliko tempov je v evoluciji znanosti? Je taka znanost res koherentna? Ne gre mogoฤe tu za evolucijo, ki jo ฤlovek na vsake toliko ยปspodbudiยซ s kako revolucijo, genetsko izboljลกavo, hibridom, do katerega po naravni poti ne bi priลกlo? Kuhnova koncepcija evolucije je popreproลกฤena (Renzi 2009), pri ฤemer se je osredotoฤil na tisto, kar mu je pri razlagi ustrezalo, ne da bi jo scela premislil. ลฝe branje preglednih del nam odkriva, da je ลกe veliko odprtih vpraลกanj, ki bi se jih dalo premisliti, kar je bil ugovor tudi nekaterih pripadnikov evolucijske epistemologije. Pojem evolucije je uporabil kot analogijo med podobno progresivnimi, a ne ciljno usmerjenimi procesi v razvojni biologiji in zgodovini znanosti. Marcum (2015, 146) poudarja, da se evolucijska epistemologija pri Kuhnu nanaลกa na razvoj idej, konceptov in znanstvenih teorij, ne pa na razvoj kognitivnih mehanizmov in zmoลพnosti, ki so podlaga za znanstveno prakso. Evolucijska epistemologija je torej teorija (razvojne) epistemologije in ne aplikacija razvojne biologije. Marcum zato kritizira Kuhna, ker se zanaลกa le na en sam, postopen tempo evolucijskega znanstvenega napredka, in trdi, da je dejansko veฤ tempov (Marcum 2015, 145, 172).
Bistvo Kuhnovega argumenta je, da sta znanstvena praksa in njen svet med seboj opredeljena na enak naฤin kot sta vrsta in niลกa. Kuhnova evolucijska analogija je poskus odmika od tradicionalnega diskurza, ki implicira statiฤni objekt in njegovega opazovalca, v korist bolj pragmatiฤnega in dinamiฤnega pojmovanja znanosti, po katerem je znanost praksa v specifiฤnem okolju. Znanstveniki ลพivijo v svojih niลกah, se jim prilagajajo, jih spreminjajo, niลกa pa jim ponuja teoretiฤni okvir za orientacijo znanosti kot prakse: ยปSkupine in skupinske prakse so tiste, ki sestavljajo svetove (in jih sestavljajo). In praksa nekaterih od teh skupin v svetu je znanostยซ (RSS, 103).
Literatura
KUHNOVA DELA:
(1998), Struktura znanstvene revolucije (SZR), Krtina Ljubljana.
(2000), The Road since Structure: Philosophical Essays, 1970โ1993 (RSS), ur. J. Conant, J. Haugeland, Chicago: Chicago University Press.
(2022), Plurality of Worlds (PW), v: The last writings of Thomas S. Kuhn: incommensurability in science, ur. Bojana Mladenoviฤ, Chicago: Chicago University Press.
DRUGA DELA
Bird, Alexander (2018), Thomas Kuhn, Stanford Encyclopedia of Philosophy, https://plato.stanford.edu/entries/thomas-kuhn/#KuhnLateSemaIncoThes (zadnji dostop 6.4.2023)
Brad Wray, K. (2011), Kuhnโs evolutionary social epistemology, Cambridge: CUP.
Feyerabned, P. (1999). Proti metodi, Ljubljana: Studia Humanitatis.
Kuukkanen, J-M. (2012). โThe Concept of Evolution in Kuhnโs Philosophy.โ v: ur. V. Kindi, T. Arabatzis, Kuhnโs The Structure of Scientific Revolutions Revisited, 134โ153. New York: Routledge.
Kuukkanen, J-M. (2021). ยปTruth, Incoherence, and the Evolution of Scienceยซ, v: Interpreting Kuhn: Critical Essays, ur. Brad Wray, K., Cambridge: CUP. 202-221.
Marcum, J.A. (2015b). Thomas Kuhnโs Revolutions: A Historical and an Evolutionary Philosophy of Science? London: Bloomsbury.
Mladenoviฤ Bojana (2022). ยปEditorโs Introductionยซ, v: The last writings of Thomas S. Kuhn: incommensurability in science, ur. Bojana Mladenoviฤ, Chicago: Chicago University Press. xi-xlviii.
Renzi, Barbara Gabriella (2009). ยปKuhnโs Evolutionary Epistemology and Its Being Undermined by Inadequate Biological Conceptsยซ Philosophy of Science, 76, 2. 143-159.
References
↑1 | Naj opozorimo, da so raziskovalci ta dela poznali in jih tudi upoลกtevali pri predstavitvi Kuhnove pozne filozofije. |
---|---|
↑2 | Kot filozofijo poznega Kuhna razumemo filozofski razmislek, ki je nastal po objavi Postskriptuma k SZR leta 1969 do njegove smrti. |
↑3 | Podobno: ยปZnanstveni razvoj je kot darvinistiฤna evolucija, proces, ki ga vodijo od zadaj, namesto da bi ga peljali k nekemu fiksnemu cilju, ki se mu vse bolj pribliลพujeยซ (RSS, 115). Kuhn piลกe, da ga je v zgodnejลกih delih zanimala vzporednica med znanstvenim razvojem in Darwinovo evolucijo, oz.: ยป(r)azmerje med starejลกimi in novejลกimi znanstvenimi prepriฤanji o istih ali prekrivajoฤih se vrstah naravnih pojavovยซ (RSS, 97) |
↑4 | Kar razlikuje obdobja revolucionarne znanosti od obdobij normalne znanosti, je obseg soglasja v raziskovalni skupnosti. Gre za razliko v stopnji. |
↑5 | ยปPo revoluciji je obiฤajno (morda vedno) veฤ kognitivnih posebnih vezi ali podroฤij znanja, kot jih je bilo prej. Bodisi se je nova veja odcepila od matiฤnega debla,ย ali pa se je nova posebnost rodila na podroฤju navideznega prekrivanja med dvema ลพe obstojeฤima specialnostima, kot se je zgodilo na primer v primerih fizikalne kemije in molekularne biologije … novi poganjek … postane ลกe ena loฤena posebnost , postopno pridobivanje lastnih novih strokovnih revij, novo strokovno druลกtvo in pogosto tudi nove univerzitetne katedre, laboratorije in celo od Sฤasoma postane diagram razvoja znanstvenih podroฤij, specialnosti in subspecialnosti presenetljivo podoben laiฤnemu diagramu bioloลกkega evolucijskega drevesa.ยซ (RSS, 99) |
↑6 | Da bo to prepriฤanje po njegovem mnenju teลพko sprejeti izraลพa ลพe v SZR: ยปPrepriฤanje, da je naravni izbor, ki je izviral zgolj iz tekmovanja organizmov za preลพivetje, lahko pripeljal do ฤloveka in viลกe razvitih ลพivali in rastlin, je bila najteลพja in najbolj moteฤa staran Darwinove teorije.ยซ (SZR, 152). |
↑7 | V pozni misli zaฤne vedno bolj razlikovati med znanstveniki in zgodovinarji znanosti, ki morajo pridobiti hermenevtiฤno zmoลพnost uลพivljanja v miselne svetove drugih. |
↑8 | Wray jeย primerjal funkcijo nesorazmernosti v znanosti s tem, kako gorske verige ali ลกirลกe vodne poti loฤujejo ekoloลกke niลกe in omogoฤajo specializacijo (Wray 2011, 75). |
↑9 | Podobno ยปVse bolj sem prepriฤan, da je omejena paleta moลพnih partnerjev za plodno obฤevanje bistveni predpogoj za tako imenovani napredek tako v bioloลกkem razvoju kot v razvoju znanjaยซ (RSS, 99). |
↑10 | Kuhn ne pojasni kje so meje omejenosti. Kako naravna so prepletanja? Sam je poudaril, da se ne more zgoditi “kar nekaj”, in da je nabor moลพnosti omejen, pa vendar vidimo, da se povezujejo tudi nekatera podroฤja, ki na prvi pogled mogoฤe ne veljajo za ยปnaravno povezanaยซ. Kot contra se tu javlja Feyerabendov projekt anything goes (Feyerabned 1999). Pomislimo danes na hibride, ki uspevajo, ฤetudi jih narava mogoฤe ne bi nikoli ustvarila. |