Gre za delovni prevod dela prvega poglavja Znanosti in modernega sveta (Science and the Modern World), ki jo je Alfred North Whitehead objavil v letu 1925.
Prevedel: Sebastjan Vรถrรถs
Napredek civilizacije ne pomeni premoฤrtnega drsenja proti boljลกemu. Takลกen je le vtis, ki ga dobimo, ฤe si napredek ogledujemo z dovolj velike razdalje. Toda ลกirni razgledi vse preradi zakrijejo podrobnosti, na katerih poฤiva naลกe razumevanje celotnega procesa. ฤe upoลกtevamo veฤ tisoฤ let, skozi katera se razleza ฤloveลกka zgodovina, sprevidimo, da se v njej z dokajลกnjo naglico vrstijo vedno nova obdobja: odmaknjena ljudstva se na vsem lepem vpnejo v osrednji tok zgodovine, tehnoloลกka odkritja preobrazijo ustroj ฤloveลกkega ลพivljenja, preprosta umetnost se nanagloma razraste v celovito poteลกitev estetskega vzgiba, vรฉlika verstva v prosvetiteljski mladosti med narodi ลกirijo nebeลกki mir in Gospodov meฤ.
16. stoletje po naลกem ลกtetju je bilo priฤa razkroju zahodnega krลกฤanstva in vzponu sodobne znanosti. To je bil ฤas vrvenja. Niฤ se ni razreลกilo, marsikaj se je odprlo: novi svetovi, nove zamisli. Na podroฤju znanosti nam lahko kot reprezentativna lika sluลพita Kopernik in Vezalij, ki poosebljata novo kozmologijo in pomen, ki ga znanost pripisuje neposrednemu opazovanju. Giordano Bruno velja za muฤenika ฤasa, ฤeprav vzrok njegovega trpljenja ni bila znanost, temveฤ na prosti domiลกljiji osnovana spekulacija. Brunova usmrtitev leta 1600 je obeleลพila vstop v prvo stoletje sodobne znanosti v strogem pomenu besede. Hkrati pa se je drลพi nezavedna simbolika, saj je bil ton, na katerega je bila uglaลกena kasnejลกa znanstvena misel, do tovrstnih obฤih spekulacij sumniฤav. Reformacijo lahko kljub vsej njeni odmevnosti oznaฤimo za gibanje, zamejeno na evropska ljudstva. Celรณ vzhodno krลกฤanstvo je nanj gledalo z izrazito distanco. Povrhu takลกne motnje v zgodovini krลกฤanstva in drugih verstev niso niฤ novega. ฤe si to vรฉliko revolucijo ogledamo skozi prizmo celotne zgodovine krลกฤanske Cerkve, vidimo, da v ฤloveลกko ลพivljenje ni vnesla nobenega novega poฤela. Najsi dobra ali slaba, ลกlo je za obseลพno preobrazbo religije in ne za njeno rojstvo. Tudi sami reformatorji so vztrajali na tem, da zgolj obujajo, kar je bilo pozabljeno.
Vzpon sodobne znanosti je bil nekaj povsem drugega in se je v vseh ozirih razlikoval od sodobnega verskega gibanja. Reformacija je bila ljudska vstaja, ki je Evropo za poldrugo stoletje prepojila s krvjo. Po drugi strani pa so bili zaฤetki znanstvenega gibanja zamejeni na manjลกino znotraj intelektualne elite. V ฤasu, ki je bil priฤa tridesetletni vojni in ga je zaznamovala vladavina vojvode Albe na Nizozemskem, je bilo najveฤ, kar je doletelo znanstvenike, to, da je bil Galilej lahno okrcan in obsojen na ฤastni hiลกni pripor, v sklopu katerega je spokojno izdihnil v domaฤi postelji. Dejstvo, da se je Galilejeva obsodba vtisnila v spomin, kot se je, priฤa o tihem priฤetku najintimnejลกe nazorske preobrazbe, ki jim je bilo doslej priฤa ฤloveลกtvo. Vpraลกljivo je, ali se je, odkar se je dete rodilo v jaslih, ลกe kdaj zgodilo kaj tako odmevnega, ne da bi ob tem priลกlo do domala kakrลกnegakoli pretresa.
(De Es Schwertberger, Periode 1: Die Suche (1960 – 1970), vir: dees.at)
Osrednja teza mojih predavanj bo, da je tiha rast znanosti naลกega duha odela v tako rekoฤ popolnoma nove barve, kar pomeni, da so se naฤini miลกljenja, ki so v preteklih ฤasih veljali za izjemne, zdaj na ลกiroko razkropili po vsem izobraลพenem svetu. To odevanje miลกljenja v nove barve je med evropskimi ljudstvi potekalo veฤ stoletij, dokler ni naposled doseglo vrhunec v nenadnem razvoju znanosti in se ob tem, ko je privzelo svojo najnaravnejลกo obliko, ลกe dodatno okrepilo. Nova miselnost, ki se je ob tem porodila, po pomembnosti celo prekaลกa novo znanost in novo tehnologijo, saj je predrugaฤila metafiziฤne predpostavke in domiลกljijske zastavke naลกih umov, tako da so poslej stari draลพljaji priฤeli porajati nove odzive. Morda je moja prispodoba z barvami premoฤna. Kar imam v mislih, je tista lahna sprememba v znaฤaju neke stvari, ki pa to stvar popolnoma preobrazi. To spremembo natanฤno ponazori stavek iz enega od objavljenih pisem Williama Jamesa, tega ljubkega genija, ki med zakljuฤevanjem Naฤel psihologije [Principles of Psychology] svojemu bratu Henryju Jamesu zapiลกe: โVsak moj stavek mora biti spoฤet v ognju nepoenostavljivih in neomajnih dejstev.โ
Ta novi odtenek, ki se ga je navzel sodobni duh, se izraลพa v silovitem in strastnem zanimanju za odnos med nepoenostavljivimi in neomajnimi dejstvi ter sploลกnimi naฤeli. Po vsem svetu in v vseh obdobjih sreฤamo praktiฤno naravnane posameznike, ki se ukvarjajo z nepoenostavljivimi in neomajnimi dejstvi; po vsem svetu in v vseh obdobjih sreฤamo posameznike filozofskega nagiba, ki se ukvarjajo s pletenjem sploลกnih naฤel. Kar dela naลกo sodobno druลพbo edinstveno, pa je ravno spoj strastnega zanimanja za nadrobna dejstva in enako resne predanosti abstraktnim posploลกitvam. ฤe je namreฤ v preteklosti do tega spoja priลกlo poredkoma in domala kakor po nakljuฤju, je v sodobnem ฤasu postalo opisano ravnovesje duha del tradicije, ki preลพema kultivirano misel. Je zaฤimba, ki daje ลพivljenju sladkost. Temeljno poslanstvo univerz je, da to tradicijo kot uteฤeno dediลกฤino posredujejo iz roda v rod.
Naslednja znaฤilnost, po kateri se znanost razlikuje od evropskih gibanj v 16. in 17. stoletju, je njena univerzalnost. Sodobna znanost je privekala na svet v Evropi, a domuje po celem svetu. V zadnjih dveh stoletjih je priลกlo do dolgotrajnega in zmedenega vpliva zahodnih naฤinov miลกljenja na azijsko civilizacijo. Modreci z Vzhoda so se spraลกevali in se ลกe zmeraj spraลกujejo, kaj je tista ลพivljenje uravnavajoฤa skrivnost, ki bi jo bilo mogoฤe prenesti z Zahoda na Vzhod, ne da bi ob tem priลกlo do neฤimrnega uniฤenja lastne dediลกฤine, ki jo imajo povsem upraviฤeno tako zelo v ฤislih. Vse bolj oฤitno postaja, da sta tisto, kar more Zahod dati Vzhodu, prav znanost in znanstveni nazor. Omenjena dejavnika je namreฤ mogoฤe prenaลกati z drลพave v drลพavo, z ljudstva na ljudstvo povsod, kjer imamo opraviti z racionalno druลพbo.
V tem ciklu predavanj se ne bom spuลกฤal v podrobnosti znantvenega odkritja. Moja osrednja tema bo vneme poln duh, ki preveva sodobni svet, njegove daljnoseลพne posploลกitve in vpliv, ki ga ima na druge duhovne silnice. Zgodovino lahko beremo na dva naฤina: naprej in nazaj. Zgodovina misli potrebuje oba pristopa. Da bi razumeli neko โmnenjsko klimoโ – ฤe naj mi bo dovoljeno, da si sposodim ta posreฤeni izraz, nastal izpod peresa avtorja iz 17. stoletja -, moramo vzeti pod drobnogled njegove predhodnike in preglavice. V tem duhu bom zato v danaลกnjem predavanju pretresel nekaj predhodnikov naลกega sodobnega pristopa k prouฤevanju narave.
Najprej bi ลพelel naglasiti, da lahko pride do razvoja ลพive znanosti samo, ฤe je hkrati prisotno ลกiroko razprostranjeno instinktivno prepriฤanje v red stvari, predvsem red narave. Besedo โinstinktivenโ uporabljam namenoma. Prav malo namreฤ ลกteje, kaj ljudje govore z besedami, ฤe se njihova dejanja pokoravajo uteฤenim instinktom. Res je sicer, da lahko besede instinkte sฤasoma izniฤijo, a dokler se to ne primeri, ne ลกtejejo kaj prida veliko. Ta opazka je pomembna zlasti z ozirom na zgodovino znanstvene misli. Kajti videli bomo, da je od Huma naprej v znanstveni filozofiji postalo modno zanikovati racionalnost znanosti. To ugotovitev je mogoฤe razbrati s samega povrลกja Humove filozofije. Vzemimo, denimo, naslednji odlomek iz razdelka IV njegovega Raziskovanja ฤloveลกkega razuma:
โSkratka, vsak uฤinek je dogodek, ki se razlikuje od svojega vzroka. Zato ga ni mogoฤe odkriti v vzroku in to, kar si o njem a priori zamislimo ali predstavljamo, mora biti povsem poljubno.โ
ฤe vzrok v sebi ne vsebuje nobene informacije o uฤinku, kar pomeni, da je to, kar si o njem a priori zamislimo, povsem nakljuฤno, iz tega nemudoma sledi, da znanost ni mogoฤa, razen v smislu vzpostavljanja povsem nakljuฤnih povezav, ki ne najdejo nobenega zagotovila v intrinziฤni naravi vzroka ali posledice. V sploลกnem velja, da se je med znanstveniki uveljavila ta ali ona razliฤica Humove filozofije. In vendar je bila znanstvena vera kos izzivu, pred katerega je bila postavljena, in je potihoma spodjedla filozofsko goro, ki ji je kradla sapo.
Glede na nenavadno protislovje, ki preลพema znanstveno miลกljenje, je prvobitnega pomena, da prouฤimo predhodnika vere, ki je imuna na zahteve po konsistentni racionalnosti. To pomeni, da moramo pojasniti, kako je priลกlo do vzpona instinktivne vere v to, da se vsak posamezen pripetljaj pokorava redu narave.
Ta vera nam je seveda vsem skupna, zato smo prepriฤani, da razlog zanjo leลพi v poznavanju njene resniฤnosti. Toda oblikovanje neke sploลกne ideje, denimo ideje o redu narave, pa tudi dojetje njenega pomena in uzrtje njene uprimeritve v celi vrsti pojavov ne izhajajo nujno iz resniฤnosti te ideje. Ljudje smo obdani s celo vrsto vsakdanjih dogodkov, a se zanje ne zmenimo. Le skrajno nenavadni umi so zares zmoลพni analize oฤitnega! V tem duhu bi ลพelel prouฤiti stopnje, skozi katere je ta analiza postala eksplicitna in naposled pustila neizbrisen peฤat na izobraลพenih umih Zahodne Evrope.
Pojavi, ki se v ลพivljenju redno ponavljajo, so seveda preveฤ v oฤi bijoฤi, da jih ne bi zapazili celo najmanj razumni med nami, in so svoj peฤat ลกe pred rojstvom racionalnosti pustili na ลพivalskih instinktih. Mislim, da ni potrebno izgubljati preveฤ besed ob opazki, da se doloฤena sploลกna stanja narave v grobih obrisih ponavljajo in da se je ฤloveลกka narava tem spremembam prilagodila.
Obstaja pa tudi dopolnilno dejstvo, ki ni niฤ manj resniฤno in niฤ manj oฤitno, namreฤ da se niฤ ne ponovi v popolnoma enaki obliki. Dan ni enak dnevu, zima ni enaka zimi. Kar je preลกlo, je preลกlo za vekomaj. ฤloveลกtvo si je zato izgotovilo praktiฤno filozofijo, ki se zanaลกa na sploลกne ponovitve, a se obenem zaveda, da dejstva, ki se rojevajo iz skrivnostne maternice stvari, presegajo meje razuma. Ljudje priฤakujejo, da bo sonce vzลกlo – in vendar duh veje, kjer hoฤe.
(De Es Schwertberger, Periode 2: Stein der Weisen (1970 – 1980), vir: dees.at)
Seveda ลพe od klasiฤne grลกke civilizacije naprej najdemo ne le posameznike, temveฤ kar cele skupine nadebudneลพev, ki te neizbrisljive iracionalnosti niso bili pripravljeni sprejeti. Ti posamezniki so skuลกali vse pojave razloลพiti kot posledico reda stvari, ki naj bi se mu pokoravala vsaka, ลกe tako majhna reฤ. Nadarjeni misleci, kot so Aristotel, Arhimed ali Roger Bacon, so bili brลพkone v posesti polnokrvne znanstvene miselnosti, ki instinktivno privzema, da je vse reฤi, velike in majhne, mogoฤe pojmiti kot uprimeritve sploลกnih naฤel, ki vladajo v naravnem redu.
Vendar pa pred zakljuฤkom srednjega veka med sploลกno izobraลพeno javnostjo za takลกno idejo ni bilo dovolj goreฤe vneme in dovolj poglobljenega zanimanja, da bi priลกlo do nepretrganega dotoka posameznikov z zadostnimi zmoลพnostmi in priloลพnostmi za usklajeno iskanje in odkrivanje teh hipotetiฤnih naฤel. Bodisi so ljudje v takลกna naฤela dvomili, bodisi so dvomili, da bi jim jih uspelo odkriti, bodisi se zanje niso zmenili, bodisi se, ฤe so jih sluฤajno ลพe odkrili, niso zavedali njihovega praktiฤnega pomena. ฤe upoลกtevamo vse priloลพnosti in ves ฤas, ki so bili na voljo v tej visoko razviti civilizaciji, ostaja nesporno, da je bilo iskanje naฤel, iz kakrลกnegakoli ลพe razloga, medlo. Zakaj se je tempo v 16. in 17. stoletju na vsem lepem pohitril? Ob koncu srednjega veka smo priฤa rojstvu nove miselnosti. Odkritja so spodbudila razmislek, ta je pospeลกil fiziฤno spekulacijo, grลกki manuskripti pa so razkrili, kaj vse so odkrili ลพe antiฤni misleci. In ฤeprav je Evropa leta 1500 vedela manj kot je leta 212* pr. Kr. umrli Arhimed, je bila leta 1700 spisana Newtonova Principia, svet pa je smelo zakoraฤil v novo dobo.
Obstajajo civilizacije, v katerih se je nenavadno ravnovesje duha, potrebno za nastop znanosti, pojavilo le obฤasno in so bili zato njihovi znanstveni sadovi zgolj borni. Veฤ ko denimo vemo o kitajski umetnosti, literaturi in filozofiji ลพivljenja, bolj cenimo vrลกace, na katere se je tej civilizaciji uspelo povzpeti. Bistroumni, izobraลพeni ljudje so veฤ tisoฤletij svoja ลพivljenja posveฤali potrpeลพljivemu ลกtudiju. ฤe upoลกtevamo dolลพino preteฤenega ฤasa in obseg tamkajลกnjega prebivalstva, postane oฤitno, da je kitajska civilizacija najveฤja, kar jih je ฤloveลกtvo kadarkoli videlo. Povrhu ni nobenega razloga, da bi podvomili v intrinziฤno zmoลพnost na Kitajskem ลพiveฤih posameznikov za gojenje znanosti. In vendar je kitajski doprinos k znanosti tako rekoฤ zanemarljiv. Zelo vpraลกljivo je, ali bi Kitajska, ฤe bi jo pustili, da gre lastno pot, kadarkoli zares napredovala v znanosti. Enako velja za Indijo. In ฤe bi Perzijcem uspelo usuลพnjiti Grke, je vse prej kot oฤitno, ali bi do razcveta znanosti priลกlo celo v Evropi. Rimljani na tem podroฤju niso pokazali neke pretirane izvirnosti, pa tudi Grki, ฤeprav veljajo za utemeljitelje znanstvenega gibanja, slednjega niso ohranjali pri ลพivljenju s tistim goreฤim zanimanjem, ki ga je izkazovala sodobna Evropa. Pri tem ne namigujem na zadnjih nekaj generacij evropskih ljudstev na obeh straneh oceana, temveฤ na oลพjo Evropo v ฤasu reformacije, ujeto v primeลพ vojn in verskih razprtij. Poglejmo si, kakลกen je bil svet vzhodnega Sredozemlja, segajoฤ od Sicilije do Zahodne Azije, v ฤasovnem intervalu pribliลพno 1400 let, med smrtjo Arhimeda [leta 212 pr. Kr.] in tatarskimi vdori. Povsod vojne, revolucije, obseลพni verski prevrati – a niฤ znatno hujลกega od vojn, ki so po Evropi divjale v 16. in 17. stoletju. Pred nami se izrisuje vรฉlika, bogata civilizacija, ki je v sebi zdruลพevala poganstvo, krลกฤanstvo in mohamedanstvo. V tem ฤasu je znanost pridobila na marsikateri novosti. Toda v sploลกnem je bil napredek poฤasen in vijugav, renesanฤni misleci pa so – izvzemลกi polja matematike – zaฤenjali tam, kjer se je Arhimed ustavil. Bilo je sicer nekaj napredka na podroฤju medicine in astronomije, a je bil celokupen izplen v primerjavi s ฤudovitimi uspehi v 17. stoletju dokaj piฤel. Primerjajmo samo, recimo, napredek znanstvene vednosti od leta 1560, torej tik pred rojstvom Galileja in Keplerja, do leta 1700, ko je bil Newton na vrhuncu svoje slave, z napredkom v ลพe omenjenem antiฤnem obdobju, ki je trajal desetkrat dlje.
Pa vendar – Grฤija je bila mati Evrope, zato moramo, ฤe ลพelimo prodreti do izvora sodobnih idej, svojo pozornost usmeriti k njej. Vsi vemo, da je na vzhodni obali Sredozemskega morja priลกlo do ustanovitve cvetoฤe ลกole jonskih filozofov, ki so se ลพivo zanimali za teorije o naravi. Zamisli teh filozofov so nam bile posredovane po Platonu in Aristotelu, ki sta jih s svojo nadarjenostjo ลกe dodatno obogatila. A izvzemลกi Aristotela – in pri tem gre za nezanemarljivo izjemo – omenjeni miselni ลกoli ni nikoli uspelo razviti polnokrvne znanstvene miselnosti. V nekem smislu ga je celo prekaลกala. Grลกki duh je bil filozofski, luciden, logiฤen. Njegovi predstavniki so si praviloma zastavljali filozofska vpraลกanja: Kaj je podstat narave? Je to ogenj, zemlja, voda? Gre za kombinacijo dveh, nemara celo vseh treh prvin? Ali pa imamo opraviti z nenehno premeno, ki je ni mogoฤe zvesti na neko statiฤno materijo? Grke je moฤno zanimala matematika. Odkrili so njeno sploลกnost, analizirali njene premise in s strogim deduktivnim sklepanjem odkrili vrsto pomembnih teoremov. Bili so obsedeni z iskanjem sploลกnosti. Zahtevali so jasne, drzne ideje in strog razmislek. Vse to je bilo odliฤno, vse to je izkazovalo globoko nadarjenost, vse to je bila prvovrstna priprava za kasnejลกi razvoj. In vendar to ลกe ni bila znanost, kot jo poznamo danes. Potrpeลพljivo, nadrobno opazovanje ลกe zdaleฤ ni bilo tako razลกirjeno. Grลกki duh ni bil ukrojen za zmedo in negotovost domiลกljije, ki predhodita uspeลกnim induktivnim posploลกitvam. Grki so bili lucidni, drzni misleci.
Bile pa so seveda tudi izjeme – in to na samem vrhu (denimo, Aristotel in Arhimed). Kar se tiฤe potrpeลพljivega opazovanja, naj omenim zgolj takratne astronome. Ti so prouฤevali zvezde z matematiฤno natanฤnostjo in se navduลกevali nad majhnim ลกtevilom pobeglih planetov.
(De Es Schwertberger, Periode 2: Steinmensch (1970 – 1980), vir: dees.at)
Vsaki filozofiji daje njeno edinstveno barvo skrivno domiลกljijsko ozadje, ki ni nikoli eksplicitno navzoฤe v njenih miselnih vijugah. Grลกko razumevanje narave oz. vsaj kozmologije, ki so ga po Grkih prevzele kasnejลกe generacije, je bilo v osnovi dramaturลกko. Iz tega ne sledi, da je bilo napaฤno, temveฤ le, da je bilo izrazito dramaturลกko navdahnjeno. Grki so naravo pojmili po vzoru dramske igre, ta pa naj bi uprizarjala stekanje sploลกnih idej proti nekemu cilju. Ustroj narave je vsaki stvari zagotovil njen edinstven smoter. ฤe je bilo srediลกฤe univerzuma cilj gibanja vseh teลพkih stvari, so bile nebesne sfere cilj gibanja stvari, katerih narava jih je vzgibala kviลกku. Nebesne sfere so bile namenjene neminljivim in neustvarljivim, niลพji predeli minljivim in ustvarljivim reฤem. Narava je bila dramska igra, v kateri je vsaka stvar igrala svojo vlogo.
Nikakor ne trdim, da bi Aristotel prikazano sliko sprejel brez resnih zadrลพkov, zlasti takih, ki bi jih izrazili tudi mi sami. Toda ลกlo je za sliko, ki jo je kasnejลกa grลกka misel izluลกฤila iz Aristotela in jo je posredovala srednjemu veku. Glavni uฤinek, ki ga je takลกno domiลกljijsko uokvirjanje imelo na razumevanje narave, je bilo zavrtje historiฤnega duha. ฤe je tisto, kar zares ลกteje, cilj – zakaj bi se sploh trapili z zaฤetkom? Reformacija in znanstveno gibanje sta bila dva vidika historiฤnega upora, prevladujoฤega intelektualnega gibanja v pozni renesansi. Sklicevanje na izvore krลกฤanstva in soฤasno sklicevanje Francisa Bacona na uฤinkujoฤe vzroke napram konฤnim vzrokom sta bili dve plati istega miselnega gibanja. To je bil tudi razlog, zakaj so Galilej in njegovi nasprotniki, kot lahko razberemo iz Dialoga o dveh glavnih sistemih sveta, govorili drug mimo drugega.
ฤe Galilej v Dialogu kar naprej razpreda o tem, kako se stvari zgodijo, pa se njegovi nasprotniki ponaลกajo z zaokroลพeno teorijo o tem, zakaj se zgodijo. ลฝal teoriji nista privedli do enakih rezultatov. Medtem ko Galilej vztraja pri โnepoenostavljivih in neomajnih dejstvihโ, njegov nasprotnik Simplicius niza razloge, ki se – vsaj njemu samemu – zdijo docela zadovoljivi. Predstava, da je ลกlo pri historiฤnem uporu za sklicevanje na razum, je popolnoma zgreลกena. Ravno nasprotno – ลกlo je za skrajno protiintelektualistiฤno gibanje, za vrnitev h kontemplaciji golega dejstva, kontemplaciji, ki je temeljila na odmiku od toge racionalnosti srednjeveลกke misli. S to izjavo zgolj povzemam, kar so v tistem ฤasu trdili zagovorniki starega reลพima. V ฤetrti knjigi Zgodovine tridentinskega koncila [History of Council of Trent], nastali izpod peresa oฤeta Pavla Sarpija, denimo piลกe, da so leta 1551 papeลกki legati, ki so predsedovali koncilu, odredili sledeฤe: โDa morajo bogoslovci priliฤiti svoja mnenja svetim spisom, apostolski tradiciji, svetim in priznanim koncilom ter odlokom in avtoriteti svetih oฤetov; da morajo biti redkobesedni, se ogibati odveฤnim in nekoristnim vpraลกanjem ter sprevrลพenim domnevam โฆ Ta odredba ni bila po godu italijanskim bogoslovcem. Ti so trdili, da gre za noviteto in da obsoja sholastiฤno bogoslovstvo, ki v vseh tegobah posega po razumu, pa tudi, ker [po tej odredbi] ni bilo zakonito postopati, kot so postopali sv. Tomaลพ [Akvinski], sv. Bonaventura in drugi znameniti moลพje.โ
Nemogoฤe je ne soฤustvovati z italijanskimi bogoslovci, ki so branili barve na propast obsojenega nebrzdanega racionalizma. Protestantje so se jim postavili po robu, papeลพ jih ni uspel ubraniti, koncilski ลกkofje pa jih ลกe razumeli niso. Kajti le nekaj stavkov po zgornjem navedku beremo: โฤeprav so mnogi toลพili [tj. nad odredbo], so njihove toลพbe padla na gluha uลกesa, saj so oฤetje [tj. ลกkofje] praviloma ลพeleli videti, da se o vpraลกanju upraviฤenja kakor tudi o drugih, ลพe obravnavanih tematikah ne govori na zavit, temveฤ razumljiv naฤin.โ
Ubogi zapozneli medievalisti! Raba razuma jih je naredila nerazumljive celo za prevladujoฤe sile lastnega ฤasa! Miniti bo moralo veฤ stoletij, preden bo razumu uspelo razmehฤati neovrgljiva dejstva, v vmesnem ฤasu pa je nihรกlo poฤasi in odloฤno nรญhalo v drugo skrajnost – skrajnost historiฤne metode.
Triinลกtirideset let po tem, ko so italijanski bogoslovci spisali omenjeni memorandum, je Richard Hooker v znamenitih Zakonih krลกฤanske skupnosti [Laws of Ecclesiastical Polity] enak pomislek uperil zoper svoje puritanske nasprotnike.[1]Cf. knjiga III, razdelek viii. Hookerjeva ubrana misel, iz katere izvira vzdevek โpremiลกljeni Hookerโ, in razprลกeni slog, ki mu sluลพi kot nosilec te misli, delata njegove zapise izrazito neprimerne za povzemanje v obliki kratkih in jedrnatih navedkov. Vendar pa je iz omenjenega razdelka razvidno, da svojim nasprotnikom oฤita omalovaลพevanje razuma in se v podporo svojemu staliลกฤu odloฤno sklicuje na โnajveฤjega med ลกolniki-teologiโ, s ฤimer domnevam, da meri na sv. Tomaลพa Akvinskega.
Hookerjeva Krลกฤanska skupnost je bila objavljena tik pred Sarpijevim Tridentinskim koncilom. To pomeni, da sta deli nastali popolnoma neodvisno drugo od drugega. Toda tako italijanski bogoslovci iz leta 1551 kot Hooker ob koncu stoletja priฤajo o tem, da je bil to ฤas, v katerem je priลกlo do razmaha antiracionalistiฤnega miselnega nagiba, in v tem oziru lastno dobo zoperstavljajo ฤasu sholastike.
Takลกna reakcija je bila nedvomno veฤ kot nujen korektiv zoper nebrzdani srednjeveลกki racionalizem. A reakcije rado zdrknejo v skrajnosti. Zato moramo imeti v mislih, da je, ฤeprav je bila ena od posledic omenjene reakcije rojstvo sodobne znanosti, slednja ob tem podedovala tudi predsodke miselnosti, ki jo je porodila.
(Od leve proti desni: Alfred North Whitehead, Lawrence J. Henderson, Henry Osborn Taylor in William Morton Wheeler. Fotografija je nastala med vikendom filozofov leta 1932, dogodkom, ki sta ga med letoma 1924 do 1938 vsakoletno gostila Henry Osborn Taylor in Julia Isham Taylor. Slednja je tudi avtorica fotografije. Vir: Taylor, Julia Isham, “Photo of Whitehead, Lawrence J. Henderson, Henry Osborn Taylor, and William Morton Wheeler,” DOC079, Whitehead Research Library, accessed May 10, 2022, http://wrl.whiteheadresearch.org/items/show/1104.)
*naslovna slika: De Es Schwertberger, Periode 1: Die Suche (1960 – 1970), vir: dees.at
References
↑1 | Cf. knjiga III, razdelek viii. |
---|